Kipkip: gefeliciteerd met jullie zoon! Ook een flinke knaap! Geloof dat Emma het lijstje nog steeds aanvoerd met haar 4310, haha! Hier is het vandaag lekker gegaan, Julia bij opa en oma en wij een andere kraamhulp. Deze blijft de hele week nog. Een wat oudere vrouw die al 30 jaar in het vak zit en mij vandaag de fijne kneepjes van het kolven en bv geven geleerd heeft. En wat een verschil joh! Vannacht ook een betere nacht gehad. Om 3 en 6 uur kwam Emma zelf.Om 8 uur werd ze wakker. Geen honger maar gewoon wakker. Lekker bij me in bed genomen en om 8.30 gevoed. We houden nu al de hele dag bij hoe laat ze komt en ze zit nu om de 2,5 uur. Omdat ze nu overdag meer uit de borst krijgt, hopen we dat ze er 's nachts wat langer tussen laat. Zo....beide dames liggen nu in bed en wij gaan nu lekker onderuit op de bank...
Oh ja, ze woog zaterdag 4100 en vandaag alweer 4260! @Anmiri: Jeetje meid, goed aan je zelf denken hoor!!! @MamaMarije: Julia wil juist het liefst de hele dag me Emma op schoot zitten. We moeten haar juist afremmen. Want ze vraagt heel vaak: Mag ik zusje aaien? Tja en dat kan niet altijd. @Monique: Heftig zeg, maar je hoort het wel vaker bij een snelle bevalling he. En het schijnt wel vaak te helpen, vriendin van mij had het ook met haar zoontje. Wij bakeren Emma ook in tijdens de borstvoeding, want ze maait heel veel met haar armpjes.
ja ze heeft heerlijk geslapen! Maar misschien ook erg moe door de behandeling. Maar ik denk zeker als ze eenmaal aan het inbakeren gewend is dat het goed voor haar is. en ben blij dat we deze dag gehad hebben, volgende week controle word hoop ik niet zo erg. @anmiri: pff meid, heftig zeg, heb je het al zo zwaar gehad, en dan krijg je dit er nog bij. Echt aan jezelf denken idd.
@kipkip: van harte gefeliciteerd!!! Hopelijk is alles voorspoedig gegaan en heb je niet al te veel last van naweeën gehad! Onze dochter is ook nog niet heel erg voorzichtig met haar broertje.... En ze laat hem ook geen moment met rust. Ze wil overal mee helpen en haar broertje krijgt de hele dag door kusjes We moeten haar soms echt vragen haar broertje even met rust te laten. Nou ja, liever zo als een jaloers kind! @Monique: hopelijk slaat de behandeling snel aan! Pffff moet wel vreselijk zijn om te zien dat de fysio Yuna zo te pakken heeft genomen! @mamamarije: wat slaapt Benjamin al goed 's nachts zeg!!! Heerlijk hoor! @hier: redelijke nacht gehad, hij heeft om 24:00 zijn laatste voeding gehad en kwam toen pas om 4:45 weer. Er zat steeds precies 3 uur tussen dus we gaan de goede kant op! Helaas wil/kan hij steeds na de voeding van rond 23:00/24:00 niet slapen. Hij is dan wel moe en loopt steeds te mekkeren, maar slapen.... Het duurt soms wel een uur voordat hij uiteindelijk weer slaapt. Als ik hem dan pak is gij direct stil en dan slaapt hij binnen een minuut Pfff lastig (en vermoeiend), hij zal toch moeten leren zelf in slaap te komen en ik wil hem er ook niet aan laten wennen om bij mama in slaap te valken, maar aan de andere kant is hij natuurlijk ook pas 2 weken oud.....
Ik zag dat mijn vorige bericht via mijn telefoon niet geplaatst is, @anmiri, wat een "piep" situatie, zet mijn geklaag weer even in perspectief. Hou je taai en ik hoop dat je genoeg steun in je omgeving hebt! @monique, Wat erg he als je kleintje zo huilt, deze mama huilt ook vaak genoeg mee Gelukkig kon je vader ook mee. Ik hoop dat het inbakeren ook helpt. Hier baker ik in met een SwaddleMe inbakerdoek. Heel makkelijk in gebruik, en het werkt goed bij Zoë, die steeds met haar armjes maait en zichzelf wakker maakt. @ kipkip, Gefeliciteerd met jullie zoon! Heel veel geluk met hem! @ mamavanjuul; fijn zo'n ervaren kraamhulp. Die kunnen je net nog wat dingetjes van "vroeger" leren. Ik had ook zo'n fijne wat oudere kraamhulp en had er ook veel aan! @ mamamarije, fijn dat Benjamin zo goed slaapt. Dan kun je zelf ook meer genieten en je aandacht beter verdelen @ juli, ik pak Zoë ook nog wel eens bij me om te slapen, zoals gisterenavond toen ze de hele avond krampjes had. Ze zijn nog zo klein, volgens mij leren ze het wel om te slapen in hun eigen bedje. Als je dat niet wilt, kun je ook een gedragen kledingstuk van jou in het bedje leggen. @hier, ik heb de opdracht gekregen meer te genieten van mijn man. ik wil alles zo goed doen dat ik van alles zie en me zorgen maak over of het wel goed is met Zoë. Ben ook veel thuis, omdat ik de kleine zo veel mogelijk rust en regelmaat wil geven. Nu ga ik verplicht iedere dag wel even wat doen met haar buiten de deur. Ik werd er zelf af en toe een beetje gek van om de hele dag thuis te zijn, terwijl ik voor Zoë altijd op pad was. Nu is het ook nog zo dat mijn ouders een uur bij mij vandaan wonen, dus ga ik ook niet zomaar even langs. Maar dat ga ik donderdag even doen. Vanmiddag maar even naar de markt wandelen. O ja en qua drinken... Ik geloof dat ze het beste drinkt uit de Difrax fles. Ze drinkt niet te snel, juist niet, viel vaak in slaap tijdens het drinken en heeft veel last van boeren (vaak ook met een mondje melk mee). De avent flessen gooi ik maar aan de kant, want ze pakt de speen niet goed en neemt dan veel lucht mee.
Hoi dames! Bijna iedereen is bevallen he, wat gaat dat toch snel... Ons meisje is vandaag alweer een maand! (Willen jullie trouwens op haar stemmen bij de baby van de maand verkiezing?? Liesbeth Haar) @ Voedingen: Ik ben echt jaloers op de doorslapertjes die jullie allemaal al zo snel hebben... Hier slaapt ze sinds gisteren vier uurtjes, dus om 23.00, om 03.00 en weer rond 07.00, en daar ben ik al giga-blij mee! Tot gisteren was het echt strak om de drie uur, waardoor ik nét twee uurtjes kon slapen tussendoor. Gisteren en vandaag voel ik me dus heerlijk uitgerust, ik hoop dat dit zo doorzet. Overdag is het nog steeds strak om de drie uur, dus ik ben héél wat uurtjes per dag aan het voeden. @ Borstvoeding: Vinden jullie het echt léuk om te doen? Ik heb er nog wel wat moeite mee... het loopt inmiddels echt goed en ik heb geen tijd mee, maar ik had er een wat 'rozer' idee over. Ik zie het toch vooral als functioneel en goed voor haar, maar ik zit niet op een roze wolk te voeden ofzo... Een week geleden ging het echt bijna met tegenzin, dat gaat inmiddels gelukkig beter... Misschien had dat ook niet zozeer met het borstvoeden als wel met de 24/7 continue zorg te maken. @ Forum: Moeten we één van de moderators niet vragen om ons naar de mama's te verplaatsen? En zo ja, hoe gaan we ons topic dan noemen? Want er was bij de bevallingslijsten ook een topic april 2011 mama's, dat veel groter en drukker was. Liefs, Mrs Hair
@ Noukie: Wel herkenbaar hoor, van dat genieten... Soms ben ik ook zó met voeden, luiers, kleertjes, wasssen en schoonmaken bezig dat ik de hele dag nauwelijks aan echt genieten van m'n dochter toekom... Wat mij altijd helpt (vind ik echt heel fijn) was een tip van de kraamzorg... Gewoon even een momentje kleren uit, Zoë ook de kleren uit, en lekker in bed gaan buidelen. Dan voel je de liefde echt stromen en is het puur genieten... Geeft mij de rest van de dag energie! En inderdaad lekker naar buiten, elke dag minstens één keer. We hebben niet voor niets voorjaarskindjes!
@ Monique: Ik hoop dat het inbakeren blijvend helpt... Dat zij lekker kan slapen en jullie daardoor ook aan je rust toekomen. Het klinkt in ieder geval veelbelovend, toch?
@ MamavanJuul: Fijn hé, zo'n ervaren kraamhulp! Die van ons was 58 en zat 40 jaar in het vak, héérlijk vond ik het. Echt een moederfiguur, die ik best wel kon gebruiken... mijn eigen moeder woont op 2 uur afstand, ze heeft haar kleindochter nog maar 2x gezien. Geniet er nog lekker van de komende dagen!
@ Noukie: het is idd goed om jezelf (en Zoë) weer te laten wennen aan dagelijks er even op uit gaan! Ik dwing mezelf hier ook om elke dag even met de jongens te gaan wandelen. Boodschapje, schommelen met Lucas, brief posten, etc. etc. Tis niet alleen goed voor je eigen herstel, maar ook voor de kleine. Lekker frisse lucht en zolang je niet meteen de hele dag weggaat en het ritme compleet verstoord, kan het echt geen kwaad! Als je de rust en regelmaat wilt vasthouden, probeer je het elke dag rond hetzelfde moment te doen. Dus bijv. altijd 's middags of altijd 's ochtends. Lastig, dat gedoe met die flessen en spenen zeg... Ik hoop dat je de juiste te pakken kunt krijgen @ mrs hair: ik ga even kijken bij baby v/d maand! Had laatst ook al eens gekeken, maar kon haar toen niet vinden . Heerlijk dat Liesbeth nu wat langer tussen de voedingen laat . Wat betreft het forum, prima plan om het te laten verplaatsen, wellicht even wachten totdat iedereen bevallen is en alle baby's 'bekend' zijn? Dan kunnen we in 1x over! Qua naam... ach... verzin wat leuks zou ik zeggen @ borstvoeding: ik vind het heerlijk nu. Maar ik weet nog heel goed dat ik het bij Lucas ook niet altijd even leuk vond. Had toen behoorlijke kloven (tot bloedens toe) en pijn en hij dronk heel onregelmatig en onrustig. Weigerde ook de fles, vandaar dat ik na 7,5 maand gestopt ben. Nu weet ik inmiddels wat er allemaal bij hoort en dat het idd niet altijd een roze wolk is. Ik geniet nu van het intieme contact, die kleine vuistjes op mijn borst en de schattige geluidjes die Benjamin maakt bij het drinken. En natuurlijk de diepe slaap waar hij in valt als hij klaar is met drinken, zo schattig... Ik geniet er nu meer van dan bij Lucas, ook omdat dit zeer waarschijnlijk onze laatste baby is! @ juli: het zelf in slaap vallen proberen we hier ook te stimuleren. het lukt nog niet altijd, uiteraard. Ik troost Benjamin dan ook regelmatig door hem in zijn bedje over zijn hoofdje te aaien en rustig 'ssssjjj' in zijn oortje te fluisteren. Dit helpt hem vaak nét over de weerstand tegen het slapen heen. Wat lief trouwens dat grote zus zo dol is op hem!
@ MamaMarije: Ik dacht op voorhand niet echt dat ik er een onrealistisch beeld van had, maar ik had het denk ik toch wat romantischer verwacht. En nu voel ik me meer een melkkoe zo af en toe Maar eigenlijk mag ik echt hélemaal niet klagen, heb nauwelijks last van stuwing gehad, geen kloven, geen pijn, ... Heb het alleen de eerste anderhalve week echt moeilijk gehad omdat ik toen ook fulltime moest kolven, dus toen was ik per voeding echt 1,5 uur bezig... Inmiddels drinkt ze in 10 minuten de borst leeg, en wil dan hoogstens nog wat slokjes als toetje. En ze groeit als kool, vorige week een halve kilo op één week! Edit: Ik denk trouwens niet dat wij nóg een baby krijgen hoor... Het is samen toch onze derde, en ik merk dat ik ook wel heel erg geniet van de momenten dat ze enig kind is... Voordelen van een grote broer en grote zus, en lekker de helft van de week alle aandacht van papa&mama... Edit2: Ze staat bij de maand mei verkiezing, dat had ik zelf ook niet in de gaten vorige maand. Maar nú kan je echt stemmen
@ mrs hair: fulltime kolven is ook echt ontzettend zwaar hoor! Ik heb het gelukkig niet echt hoeven doen (bij Lucas alleen een paar dagen 1 borst kolven ivm de kloven), maar dat hakt er gewoon in. Kolven past niet echt in het 'romantische bv-idee', daar voelde ik me ook een melkkoe door! Dit keer is de kolf nog niet eens uit de kast geweest, laat staan gebruikt, dus dat helpt enorm mee aan het bv-genot . Ik ga ook proberen de kolf te mijden, voordeel van thuisblijfmama zijn natuurlijk, hihi Idd, jullie meisje heeft 'best of both worlds' in zekere zin! Hoe vinden Rozan en Hugo het nu? Zijn ze nog steeds 'bang' dat je hen niet meer lief vindt? Ik ga even kijken bij baby v/d maand! EDIT: gestemd!
Rozan en Hugo zijn vooral heel erg blij met hun zusje! Ze zijn echt super verliefd, heel schattig. Nu, vier weken verder, begint iedereen wat te wennen aan de nieuwe gezinssituatie. Ik ben vorige week ook met hen alleen naar de bioscoop geweest, dat was ook erg fijn. Bedankt voor je stem!
Ja Mrs Hair, hoe vinden de andere kindjes het? De zoon van mijn vriend vindt het erg moeilijk dat hij niet meer papa's enige kindje is. Hij probeert hem zo veel mogelijk aandacht te geven om het gevoel weg te nemen/ of voor te zijn dat hij vervangen wordt door Zoë. Het is een heel gevoelig mannetje. Voor ons blijft dit waarschijnlijk ook het enige kindje, om dezelfde reden als bij jullie. Papa heeft nu twee kindjes en vindt het genoeg. En hij vindt dat hij anders te oud wordt (nu 36 jaar). Dat kolven heb ik ook een paar dagen gedaan, omdat ik veel pijn had met drinken, ik was toen al moe, alles duurde twee keer zo lang en de pijn, bij mij was het gevolg dat ik ben gestopt met de bv, en ik moet zeggen dat buiten het schuldgevoel, het nu heerlijk is. Voel me steeds meer mijzelf worden. Heb de mooie momenten nu als goede herinnering, maar vind het ook fijn dat ik me geen melkkoe meer hoef te voelen. Ze zeggen dat het na 6 weken makkelijker gaat, dat er dan meer tijd tussen zit, dus je bent er bijna!
wat is er al weer veel gebeurd, iedereen gefeliciteerd met alle geboren kindjes. ik heb eindelijk weer even tijd om wat te schrijven. Het gaat hier erg goed, roan groeid goed voor ons gevoel, m orgen moeten we naar het Cb en dan zullen we zien of hij echt ook goed groeid, ben benieuwd. Borstvoeding: hier nog volledig borstvoeding gaat erg goed, heb in de kraamweek voor de voeding steeds even een beetje moeten afkolven ivm stuwing en zodat roan dan beter kon aanhappen, maar gaat nu heel goed, geen stuwingen en kloofjes meer. roan drink sind vorige week twee borsten, dus blijft nu snacht ook langer slapen, we zitten op 5 uur tussen de voeding, en overdag wel om de drie uur. krampjes: roan heeft veel last van krampjes, morgen maar even vragen op het cb. Hij huilt dan erg veel, en komt vaker voor de voeding. Ik vindt dat ze nu ook al veel alleter zijn, meer wakker en echt aan het rond kijken en je aankijken als je tegen ze praat. echt leuk om te zien.
Ha allemaal, Nou gisteren laatste dagje kraamzorg en vanaf vandaag echt op eigem kracht!!! Super wel hoor, gewoon weer je huis voor jezelf en lekker de kleine wassen zonder dat er iemand meekijkt...haha Sorry voor de komende ego-post (vooral voor jou anmiri, vind het echt heel rot voor je) Was wel wat emotioneel vandaag. Hormonen gieren echt door mn lijf en denk dat alle emoties er vandaag pas uit komen of zo??? Er kan niks gebeuren, vriendlief kan niks zeggen of daar ga ik weer, zie ook compleet de humor niet in van sommige grapjes. We hebben het er wel even uitgebreid over gehad. Het viel me zo tegen vanochtend: had een ideaal plaatje van onze eerste ochtend alleen als gezin thuis......Tja manlief is bijna de hele ochtend de hort op geweest om boodschappen te doen en zo. Hartstikke lief natuurlijk maar ik had me ons met zn 3-en in bed voorgesteld.......... Gelukkig het advies gevolgd van iedereen hier en toch uitgesproken wat me dwars zat. Gelukkig begripvolle vriend en door hem verplicht om 13. 00 uur met zn allen in bed kroelen haha
@ steintje: dat vind ik ook! Overdag is Liesbeth in totaal wel een paar uur wakker en lekker aan het kijken naar haar mobiel en naar ons. En vanochtend was daar... Het eerste lachje! Gelijk gevolgd door het tweede en derde lachje, allemaal voor papa! Wel een heel mooi moment hoor @ noukie: we merken niets van echte jaloezie... Ze zijn ook veel bij ons, dat helpt misschien. Als ze op iemand jaloers zijn is het misschien nog wel eerder om mij dan om hun vader, omdat ik vooral veel met Liesbeth bezig ben. Probeer daar ook bewust op te letten en het gaat ook elke keer beter. Over het algemeen is het allemaal heel harmonieus, gelukkig!
@bv. hier ook echt geen roze wolk! Ninthe heeft mn tepels echt helemaal stuk gedronken en kolf dus nu al ruim een week fulltime. en nee, geen kleine kloofjes maar echt de vellen ervanaf! begin nu eigenlijk steeds meer het voordeel van kolven te zien.. ik ben wel sinds gister langzaam aan (gister 2x) begonnen met zelf proberen bv te geven, maar dat ging nog niet echt lekker. vooral mn linker tepel is nog echt een wond.. ik weet nog niet wat ik ga doen! dilemma...
Hierbij nog even mijn uitgebreide bevallingsverhaal. Zondag dus om 3 uur gestript en dus al 3 cm ontsluiting. Rond 6/7 uur begon het te rommelen maar nadat ik in bad was geweest viel het eigenlijk weer stil. Om half negen werden het echt weeën en om half 10 zijn we naar het ziekenhuis gegaan waar hij dus om 23:04 geboren is, na 4 minuten persen. Ik vond het wel weer erg heftig maar ben heel blij dat het snel voorbij was en zonder uit te scheuren of iets. Dus lichamelijk voel ik me al weer helemaal top. Zoonlief is een droombaby, hij laat niks van zich horen, drinkt goed en voor de rest slaapt hij. Alleen wordt af en toe flink lastig gevallen door zijn grote zus, dat vind ik wel heel lastig hoor, ik wil haar niet de hele dag corrigeren maar ze wil zo graag helpen maar alles gaat zo hardhandig en luidkeels. Daar moeten we dus nog een beetje onze weg in vinden. Morgen gaat ze even uitrazen bij mijn schoonouders en dan do en vrijdag naar de creche. In mijn mapje staat een foto van de 2. Hebben we trouwens nog niks van Eeka gehoord???
Hallo dames, eindelijk een berichtje van mij! Afgelopen zaterdag ben ik bevallen van een dochtertje, Sanne! Om 8:45 uur had ik 1 cm ontsluiting en kreeg ik gel ingebracht. Om half 12 had ik 2 cm ontsluiting en al wat weeen, dus wilde de vk even wachten met weeenopwekkers. De weeen werden snel erg heftig, continue buik- en rugweeen. Om half 1 ben ik in bad gezet om verlichting te geven aan mijn rug. Net na 1 uur moest ik uit bad zijn ivm een nieuwe CTG, toevallig kwam de vk van mijn eigen praktijk even binnenlopen in het zkh en die schrok omdat ik zei dat ik het idee had dat ik moest poepen... Ze ging gauw de vk van het zkh roepen en heeft me uit bad geholpen. Tja, en toen is om 13.15 uur onze dochter geboren na twee keer persen en 1 perswee..... Helaas kwam de placenta niet los en had ik in een half uur al 1300 ml bloed verloren dus moest ik naar de ok. Door dat bloedverlies ben ik flink duizelig geweest en heb ik ijzerinfusen gekregen en moest ik in het zkh blijven. Vanmorgen ben ik gelukkig weer thuisgekomen! Helaas ben ik gister wel moeten stoppen met de bv, helaas kwam deze niet op gang en deed het erg veel pijn. Bij het kolven ging het tot bloedens toe en dan had ik na een half uur vier druppeltjes melk. Ik kon niet meer genieten van ons meisje, had alleen maar pijn aan mijn tepels. Nu we over zijn gegaan naar fv is ze meteen een stuk rustiger en alerter, dus een goede keus wat ons betreft! *verder heb ik alle berichten wel gelezen net, maar teveel om op te reageren. Wil alleen Anmiri even een hele dikke knuffel geven*