Hoi dames, Ik heb even jullie advies nodig. Maar eerst wat achtergrond informatie. December 2018 heb ik mijn baan met vast contract opgezegd, omdat ik een andere baan had gevonden. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Bij mijn toen nieuwe werk was het in het begin erg leuk en de uitdaging en afwisseling was er die ik zocht. Maar na een paar maanden werden mijn werkzaamheden beperkt door de werkgever en de houding van mijn collega's werd erg negatief en zelfs pesterig naar mij toen. Mijn zelfvertrouwen werd zo de grond in geboord. Uiteindelijk na 5 maanden kwam de werkgever bij mij voor een gesprek en hij gaf aan dat hij niet meer verder wou gaan met mij en dat hij mij tot het eind van mijn contract vrij stelde van werk. Het was erg dubbel; blij dat de pesterijen ophielden maar ik kreeg geen antwoord van hem wat en waar het mis was gegaan. Bij aanvang van de functie zou ik goed ingewerkt worden, maar ik heb daar uiteindelijk alles zelf moeten uitvogelen. Natuurlijk veel aan de collega's gevraagd maar ik denk achteraf dat ze dit irritant vonden, omdat ik al wel ervaring had in het werk bij mijn vorige werkgever. Maar goed. Na vrijgesteld te zijn van werk weer veel gesolliciteerd. Uiteindelijk kreeg de werkgever waar ik ontslag heb genomen er lucht van dat ik werk zocht. Zij hebben mij toen mijn oude baan weer aangeboden met gunstige voorwaarden+ eind van dit jaar een doorgroei in de functie. Wel veel getwijfeld, want ik was er niet voor niks weg gegaan. De baan wel geaccepteerd. Maar er is helaas na een half jaar op mijn oude stekkie niks veranderd qua aanvullende werkzaamheden. Maar nu ben ik gebeld voor een gesprek nav een sollicitatie die ik destijds heb gedaan. Het bedrijf wil dolgraag met mij in gesprek en mij een baan aanbieden. Ik ga wel op gesprek, maar nu voel ik mij heel erg schuldig naar mijn huidige werkgever toe. Stel dat het een super kans is en ik ze nogmaals mijn ontslagbrief geef. Wat zullen ze dan moeten. Ze gaan over niet al te lange tijd met pensioen. Maar aan de andere kant denk ik soms dat ik mij mijzelf in de vingers heb gesneden door weer terug te gaan. Aargh. Wat zou jullie advies zijn?
Aii dit is lastig. Ik begrijp je terughoudendheid betreft dat je niemand teleur wilt stellen. Echter gaat hier denk ik de regel op, denk aan jezelf. Je kan niet ergens blijven hangen waar je niks aan hebt of het echt niet naar je zin hebt alleen voor een ander. Zouden zij hetzelfde doen voor jou? Als jij verder geen waarde meer toe zou voegen aan het bedrijf? Maar je gewoon houden omdat ze je wel aardig vinden? Meestal niet. Het zal vervelend voor ze zijn maar je kan ze eventueel uitleggen waarom. Dat je het graag nog een kans wou geven maar teleurgesteld bent in de werkzaamheden en merkt dat je toch echt to bent aan meer. Wie weet misschien zijn ze bereid je functie zelfs wel aan te passen om je daar te houden en ben je daar nog blijer mee.
Is het niet zo dat jij ook een aanwinst was, voor je oude werkgever? Dat ze je écht terugwilde? Dat was toch ook geen liefdadigheid waarschijnlijk. Ik denk dat je er voor moet gáán. Tenzij je er van overtuigd bent dan die doorgroei functie die er aan zit te komen écht komt - en dat dán beter is dan het gesprek wat er nu aan zit te komen... dan is het nog uitzitten tot het zover is. Maar anders??? Gewoon het gesprek eens aangaan.
En open kaart spelen? Dus gesprek aangaan met je huidige werkgever en vertellen dat het niet is wat je had verwacht toen je terug zou komen, je graag wil doorgroeien, wanneer zij dit voor zich zien en zeggen dat je een andere baan aangeboden hebt gekregen waarin deze doorgroei wel zit. Dan geef je ze de kans hier nog op te kunnen schakelen, nemen ze je misschien meer serieus? Kans zit erin dat ze zeggen: dan houdt het hier op, maar dat is voor beide een win-win want je zou daar dan nooit voldoening uit halen. Sowieso eerst op gesprek gaan bij de andere werkgever om te kijken of het echt iets is wat je wilt. Uiteindelijk kiezen voor wat het beste bij jou past.
Wat bedoel je met deze zin? Werk je nu in een bedrijf, dat stopt zodra de eigenaar met pensioen gaat? Ik zou sowieso op gesprek gaan bij dat nieuwe bedrijf en kijken wat ze je te bieden hebben en op welke termijn. Pas dan kun je een weloverwogen keuze maken. Weet jouw huidige werkgever trouwens dat je niet met tevredenheid op jouw werkplek zit? Ik denk dat het sowieso van belang is om dit bespreekbaar te maken. Als jouw werkgever niet weet dat jij ontevreden bent, kan hij ook niets aan de situatie veranderen.
Ik begrijp dat de doorgroeimogelijkheden aan het einde van 2019 niet aangeboden zijn. Als dat zo is zou ik aangeven dat je een functie gevonden hebt waar je wel meteen die kansen krijgt. Je blijft niet bij een bedrijf werken omdat het zielig is voor de werkgever als je gaat. Werken doe je toch vooral voor jezelf.
Ik zou daar niet weer heen gaan, wordt je een baan geboden bij die andere werkgever zou ik die aannemen.. Ik heb meer het idee dat ze iets tegen je zeggen om je te houden..
Eerst het gesprek voor de nieuwe baan aan gaan. Heb je zekerheid dat je daar aangenomen zou worden als je toestemt, dan met je baas praten of gewoon ontslag indienen. Ergens blijven waar je het niet naar je zin hebt helpt voor jezelf niet en je laat een mooie kans glippen als je je zorgen gaat maken om je baas van nu. Je kan natuurlijk sowieso in gesprek gaan over de beloofde dingen bij je werk nu. Daar hoef je niet een nieuwe baan voor te benoeme (( je kunt het wel gebruiken betere voorwaarden/loon etc te krijgen. Maar je lijkt er al niet gelukkig en als er na 6 maanden niuets is veranderd gaat er ook in de toekomst weinig veranderen waarschijnlijk.
Bedankt voor jullie reacties dames. Dit sterkt mijn gevoel nog meer. @Valerie het gaat om een klein bedrijf met aan het hoofd mijn werkgever en zijn vrouw. Zijn vrouw is mijn duo collega. Haar functie zal ik als het goed is in oktober overnemen wanneer zij met pensioen gaat. Mijn werkgever is al pensioen gerechtigd en nog full time aan het werk, maar is nog niet van plan om te stoppen. Er is geen duidelijkheid over de toekomst van het bedrijf: of het stopt of overgenomen wordt. Dat laatste maakt mijn baan nu erg onzeker. Ik ga iig het gesprek aan bij het andere bedrijf. Mocht het zo gunstig zijn als het nu lijkt, dan ga ik het gesprek aan met mijn werkgever. Ik heb hem nog niet geïnformeerd over mijn bedenkingen maar zal dit wel binnenkort moeten doen. Anders valt er niks te veranderen voor mij en hun.
Ik zou al niet willen werken bij een bedrijf waar gepest word. En al helemaal niet als er niks veranderd is na dat half jaar qua werkzaamheden wat wel beloofd is. Ik zou dus voor de nieuwe baan kiezen
Ik zou overstappen van baan als de mogelijkheid er is. Oktober is nog zo’n eind weg en al die tijd met tegenzin naar je werk gaan word je ook niet beter van.