Wat doen jullie op een dag thuis?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaenMini, 1 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik vroeg het me eens af, voel me af en toe zo'n luie moeder. Zal het eens uitleggen.

Ik ben sinds t begin van de zwangerschap ziek, dus weinig gedaan met Lynn. Daarna ging het mis ( slechte echo) dus zaten we in de put, express veel met Lynn gedaan want ze kon er niks aan doen. Daarna lange nasleep en na een maand pas een curretage, waardoor ik in de put zat. Was er erg bang voor en zag er tegenop, ze voelde dat aan en was wat uit d'r doen.

Nu heb ik de curretage gehad en voel ik me niet fijn.

En nu vroeg ik me af hoe is bij jullie een dag met een peutertje? Moet mezelf er echt aan zetten om wat met d'r te doen en dat voelt zo slecht...

Onze ochtend vandaag:

08:00 wakker. Ik maak een broodje voor d'r en een beker melk. Ik eet ook mee. Ze eet 's ochtends voor de tv.

Tv aan tot 10:00

Toen gingen we kiwi's eten met een bekertje sap ernaast.

Toen zijn we in de tuin gaan spelen, zij deed kunstjes en ik moedigde aan. Ze speelde verder en ik haalde even een kop koffie en dronk die rustig op terwijl ik naar d'r keek en af en toe aanmoedigde.

Daarna zijn we 11:30 gaan lunchen. Uitgebreid alles op tafel en zelf smeren en gezellig doen.

Toen voelde ik me lullig over die saaie ochtend en zijn we samen met de auto garage gaan spelen tot ze t zat was ( 10 min) en samen boekjes gaan lezen.

Nu ligt ze in bed.

Op papier klinkt t redelijk maar merk dat ik nog wat vaag en afwezig ben door de narcose/gebeurtenissen.

Zo kijkt ze best veel tv, vanmiddag na t slaapje ook altijd even. En gaan we vanmiddag even t dorp in boodschappen doen. Dus dan ben ik ook al een uur verder. En helpt ze met koken dus weer n activiteit.

Ze kan zo goed zelf spelen dat je d'r soms gewoon vergeet.. dan speelt ze op d'r kamer en lees ik binnen n boek en denk ik: ooo k moet even met d'r spelen.

We knutselen regelmatig, wat stikkers plakken, dat soort werk.

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Als ze speelt zit ik vrij regelmatig op deze site. Dus daar voel ik me lullig over. Ik zit dan lekker te telefonen en zij speelt met d'r autootjes en voel me dan zo afwezig voor d'r.

3. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    #3 Charmed72, 1 apr 2014
    Laatst bewerkt: 1 apr 2014
    Heerlijk dat ze zelf zo goed kan spelen! Persoonlijk vind ik het geen must dat je vanalles met je kind moet doen. Als je d'r maar liefde en aandacht geeft en dat doe je volgens mij.
    Ik laat de jongste regelmatig zelf dingen doen, tekenen, spelen. Ik zit er zelf weinig bij, soms om haar op gang te brengen. De televisie staat hier alleen voor etenstijd aan.

Je hebt heel wat meegemaakt met je curretage en dat heeft tijd nodig. Praat jezelf geen schuldgevoel aan, ik vind dat je nog genoeg doet met haar. Mocht je je rot erover voelen, geef haar dan vaker spontaan een knuffel om te laten voelen dat je van haar houdt :)

4. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Dankje. Ik ben wel echt een knuffel moeder dus pak d'r veel vast. Knuffel altijd met d'r. Ga met d'r mee naar de wc.

Ook doe ik vaak t spelletje met d'r: je wangetje ziet er ongekust uit... En je kinnetje... En je andere wangetje.

Of: oo je buikje moet gekriebeld worden.

Dus lichaams contact is er.

Ze zegt ook echt vaak: je bent m'n allerbeste. Ik vind jou zooo lief.

Dan voel ik me helemaal schuldig want zo leuk/lief ben ik nu even niet.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Sowieso eten wij nooit voor de tv..vind dat heel ongezellig.

wat je verder kunt doen met peuters:

- naar de bieb
    - kinderboerderij
    - het bos
    - knutselactiviteit
    - tent bouwen buiten of in de kamer
    - speeltuintje
    - stukje wandelen
    - helpen op de driewieler/loopfiets
    - tuincentrum
    - stukje fietsen
    - voorlezen
    - kleien

joh ik kom altijd tijd te kort

6. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Wij wisselen af, dochter speelt nu heerlijk met d'r duplo, als ze dat zat is gaan we wat samen doen en daarna kan ze weer alleen spelen. Maar gisteren heeft ze ook tv gekeken smorgens en zijn we smiddags lekker naar buiten gegaan.

7. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik vind het juist belangrijk dat de kinderen zich zelf kunnen vermaken. Ik ga ze echt niet constant vermaken op de dagen dat ik vrij ben.

Hier ziet een vrije dag er gemiddeld genomen zo uit:

07.30 uur: naar beneden (kinderen in pyjama) en gezellig met z'n 3-en aan tafel ontbijten
    Daarna spelen de kinderen even zelf een uurtje terwijl ik de keuken opruim en de vaatwasser uitruim
    09.30 uur: kinderen lekker in bad, ik zit er even bij, doe een wasje en/of ruim even de bovenverdieping op.
    10.15/10.30: weer beneden en fruit eten met wat te drinken. Ik drink lekker een kop koffie
    Na het fruit en drinken is het verschillend wat we doen. Soms gaan we even naar de winkel, soms naar de kinderboerderij, maar regelmatig blijven we ook gewoon thuis. Als we thuis blijven willen ze vaak tekenen, waar ik dan gezellig bij zit, of ze maken samen een "hindernisbaan" van de bank ;)
    12.15 uur: lunch
    13.00/13.30 uur: beide kinderen naar bed
    Dochter is vaak na 1 à 1,5 uur wel weer wakker.
    Zoontje slaapt wel een uur of 2 / 2,5.
    Vervolgens wordt er nog even gespeeld in huis/tuin en/of gaan we nog even naar de winkel of de stad.
    Rond 17.15 uur ga ik koken en mogen de kinderen voor de tv als ze dat willen.

In de "vrij spelen tijd" lees ik ook boekjes voor en stoeien we, maar ik ben van mening dat het hartstikke goed is als kinderen zelf leren spelen en ik vind het niet nodig om ze veelal te (laten) entertainen.

De enige dag kunnen ze ook beter zelf spelen dan de andere. Op de wijkunnennietzogoedzelfspelen-dagen ga ik vaker even ergens naar toe.

8. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Oh ja mijn dochter slaapt niet meer overdag, dus is ze smiddags echt te moe om iets te ondernemen, meestal onderneem ik dus smorgens iets met haar en smiddags in de tuin spelen, boekjes lezen etc.
    We hebben net ook even boekjes gelezen en nu is ze met d'r keukentje in de weer. Vind het ook finn dat ze dit zelf kan, paar weken terug had ze een -ik kan niks meer alleen-fase toen hebben we veel samen met de duplo gebouwd en lekker op pad gegaan.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh zolang ze zelf spelen bemoei ik me er niet mee hoor! Nu duurt dat hier met twee van die druktemakers wel iets korter meestal, maar zelf spelen is juist heel belangrijk. Ik stel ook gerust een uitje naar de winkel of eten uit als ze lekker aan het spelen zijn, even van de rust genieten en voor hen is het ook heerlijk.

10. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik ben ook niet zo' n moeder die de kids de hele dag gaat entertainen.
    Van 6.30 tot 8.15 ben ik druk bezig om de oudste drie naar school te helpen, mezelf te wassen en de keuken op te ruimen.
    Om 8.45 uur ga ik dan meestal aan de poets tot koffietijd.
    Dan neem ik ruim de tijd om samen met de jongste koffie te drinken, boekje te lezen oid.
    Na de koffie gaan we meestal een boodschapje doen of even ergens op visite, of naar de speeltuin.
    Na de middagboterham gaat hij naar bed en doe ik nog wat in het huishouden.
    Als hij uit bed komt, gaat hij meestal met de anderen spelen en na het avondeten kijkt hij vaak even tv.
    Pas rondom het bad/ bedritueel krijgt hij dan echt weer volop de aandacht.
    Pas op dagen dat hij zijn draai niet kan vinden, ga ik weleens met hem knutselen of kleien, maar dat gebeurt hier hooguit 1 keer per week.
    Ik vind het prima zo en hij ook;)

Probeer jezelf niet iets op te leggen wat niet perse nodig is.
    Als je dochter lekker zelf kan spelen, is dat toch juist fijn?
    Daar hoef jij je niet schuldig over te voelen.
    Er is niemand die jou verplicht om dagelijks te knutselen enzo.
    Natuurlijk heeft elk kind aandacht nodig, maar die krijgt ze zo te lezen volop!

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik ben eerlijk, ik speel ook niet de hele tijd samen met mijn kids hoor. ;) Zelfs als gastouder niet! En ik vind mezelf toch redelijk actief.

Mijn dag (gemiddeld):

7.00 wakker (lang leve de zomertijd), broodje eten, even wat spelen, haren kammen, aankleden, etc. Tekening gemaakt nog, samen met mijn oppaskindje.
    8.15 oudste naar school brengen (20min zijn we weer terug)
    Uurtje zelf gespeeld, nog even in de zandbak buiten, beetje heen en weer fietsen op ons paadje in de achtertuin
    9.30 naar oma gefietst, daar buiten gespeeld en ik heb intussen een jurkje van mijn oudste in elkaar gezet (nou ja, beginnetje gemaakt)
    10.15 koffie gedronken (daarna weer verder met het jurkje) Mijn moeder vermaakte haar intussen, paar puzzels gedaan, kippen gevoerd.
    11.30 op de fiets, oudste opgehaald
    12.00 thuis, buiten gegeten, daarna hebben ze nog even samen gespeeld in de tuin, lekker stoepkrijten
    12.45 oudste weer naar school gebracht
    13.10 weer thuis, heb ik haar naar bed gebracht, duurde ff ;) tegen 14.00 sliep ze.
    14.45 weer wakker, even wakker worden op schoot (ik was nog tv aan het kijken)
    15.00 weer naar school, oudste ophalen
    15.30 wat drinken in de tuin, buurmeisje kwam even spelen.
    16.15 in de kinderwagen, boodschappen doen.
    17.10 tv aangezet, hebben ze samen tv gekeken tot we gingen eten (17.45 ongeveer)
    18.30 douchen
    19.10 in bed
    19.30 oudste in bed

Nou, dat was mijn dag :D Ik heb eigenlijk elke dag wel iets wat ik wil doen, en anders plan ik iets. Donderdag bijvoorbeeld, dan heb ik de hele dag niks vast staan. Dus iemand die vroeg of ik koffie kwam drinken, dat plan ik op zo'n dag. Dan zijn we er samen even uit! En anders nodig ik mezelf uit bij een vriendin of m'n moeder :D Ook dingen als bieb, kinderboerderij, etc. verspreid ik over de week, als ik een beetje een saaie week heb. Ik moet zeggen, de tripjes heen en weer naar school delen mijn dag wel in, en dat is best fijn. Die structuur is ook voor mij houvast gedurende de dag!

Misschien kun je af en toe lekker in de speeltuin gaan zitten met je kop koffie en een tijdschrift? Natuurlijk heb je tijd nodig om zelf te herstellen, en die tijd mag je ook nemen! Maar op die manier maak je het voor jullie allebei leuk, en heeft zij weer eens wat anders (of fiets naar de andere kant van het dorp naar een andere speeltuin!).

Sterkte hoor, maak je niet te druk om je dochter, ze vermaakt zich blijkbaar prima!

12. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Ik vind niet dat je weinig doet met je dochter hoor! Toch fijn dat ze al zo zelf kan spelen! Dus voel jezelf echt niet schuldig!

Als ik thuis ben doordeweeks op mijn vrije dag ziet onze dag er zo uit:
    7.00 uur ontbijten en tv kijken
    samen vaat opruimen
    8.30 uur aankleden
    8.00 uur mama maakt schoon en ruimt op. zoontje speelt alleen of helpt mama
    9.00 fruit eten en thee drinken, daarna ruimt mama nog wat op.
    9.30 uur boodschappen doen, op visite of samen spelen (dat laatste echt niet zo lang...na 15 minuutjes ga ik zelf iets lezen en rommelt mijn zoontje wat)
    10.30 koffie tijd
    12.00 uur brood eten
    12.00-14.00 zoontje slaapt, mama zit met de beentjes omhoog en doet iets voor haarzelf
    14.00 sap drinken met wat lekkers. daarna naar de speeltuin of op visite/boodschappen als we dat ochtends nog niet hebben gedaan
    16.00 uur fruit eten en nog even spelen (even met mama en daarna alleen)
    17.00 uur mama gaat eten koken

Ik ben zelf geen moeder die een uur met mijn zoontje kan spelen...ik laat hem veel zelf rommelen en moedig hem aan of doe eens wat voor. Ik krijg vaak te horen van anderen dat hij zo lief alleen kan spelen, dus dat zal misschien hierdoor komen?

13. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn dochter wordt graag vermaakt...maar globaal ziet onze dag er zo uit:

08.30u wakker worden, knuffelen bij mij op bed
    09.00u aankleden, naar beneden en ontbijten op de bank (zonder tv, gewoon kletsen samen)
    10.00u naar buiten, boodschappen doen, bieb, kinderboerderij, winkelen, naar oma, in de tuin spelen...zoiets
    11.00u drinken en fruit of koekje (soms ook buiten als we ergens zijn)
    12.30u lunchen aan tafel, uitgebreid tafel dekken
    13.15u Nu ging ze voorheen altijd naar bed maar ze wil nu niet echt meer slapen, dus ligt ze nu vaak eventjes op de bank onder een dekentje met de tv aan
    14.15u activiteit als knutselen, of weer naar buiten, ergens heen etc. Ligt beetje aan het weer
    15.30u drinken en wat eten
    16.00u samen spelen tot ik aan het avondeten ga beginnen
    17.00u ga ik koken en speelt ze halfuurtje samen of met papa als die al thuis is
    17.30u eten
    18.00u tv kijken
    18.30u naar boven, in bad, boekje lezen en om 19.00u ligt ze in bed

Als het slecht weer is dan heb ik pech, dan zit ik vrijwel de gehele dag op de grond met dr te spelen haha, met mooi weer zoveel en zolang mogelijk naar buiten!

14. Harrinda

Harrinda Niet meer actief

Hoi je hebt behoorlijk wat meegemaakt. Ik doe lang niet zoveel als jou!! Heb bewondering voor je dat je dat allemaal doet. Maar misschien eerst aan jezelf werken (Verwerken) En niet de focus leggen op wat je allemaal niet doet met je dochter? Ik vind dat je al zoveel doet. Als je zelf wat beter in je vel zit komt het andere vanzelf. Sterkte enne, niet te streng voor jezelf.. :)
    Ik durf echt niet te zeggen wat ik doe op een dag, ga nu wel wat vooruit mbt depressie, maar doe nog lang niet zoveel als jou...

15. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik laat die twee jongens van mij ook lekker aanrommelen hoor. Helaas is het de laatste tijd vaak schreeuwen omdat de jongste slaat, duwt en bijt en de oudste een jongen is die nog geen vlieg kwaad doet. Ook niet als hij geslagen wordt..
    Sochtends gaan we dan vaak te voet boodschappen doen of op visite of iets anders doen en smiddags leg ik de jongste op bed. De oudste gaat dan soms tv kijken (tja ik was zwanger en moeeeee) of hij gaat kleien, boekje lezen of mama vervelen. We doen ook weleens samen wat leuks zoals koekjes bakken of samen huishoudelijke klusjes. Hartstikke gezellig.

Ik denk dan maar, de kinderen moeten meedraaien in ons leven. Daar horen hele leuke dagen/activiteiten bij maar ook saaie dagen. Cest la vie.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Tja.. Je bent ook maar een mens.. Je hebt ook gevoel. Ga je daar nou niet schuldig over voelen.
    Als zo'n curettage je niks had gedaan... Was je vast ook tegen je andere dochter een stuk afstandelijker geweest denk je niet?

Het komt wel goed!
    Echt waar!

Maar het kost tijd.

17. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Dat jij nu niet veel doet met je kind heeft een reden je moet zelf ook genezen lichamelijk en geestelijk.
    Misschien wel een tip om samen te eten een de keukentafel is meestal ook gezelliger.

7:15 - uit bed
    - aankleden
    - ontbijt aan de keukentafel

Daarna puzzeltjes uit de kast, de autolade wordt door mijn zoontje gauw aangesproken en soms de speelgoedkist.

10:00 -drinken en fruit voor de TV

Dan gaan ze na dien meestal weer spelen.

12:00 broodmaaltijd aan de keukentafel

Mijn zoontje gaat naar bed en dan gaat mijn dochtertje meestal knutselen/kleuren of ze gaat buiten spelen.

14:30 drinken met koekje
    Verder spelen

17:00 warme maaltijd

Na de warme maaltijd gaan ze meestal nog spelen om
    18:15/18:30 chocolademelk met een plakje ontbijtkoek voor de TV herhaling Sesamstraat of het zandkasteel en om
    19:00 naar bed

Het verschilt per dag, soms gaan we lopen/fietsen en mijn dochtertje gaat 2 ochtenden naar de PSZ dan heb ik alle tijd met mijn zoontje.
    Ik zit ook wel eens voor de tv/ achter de laptop als ze spelen en het huishouden moet ook gedaan worden.
    's Maandags doen wij met z'n 3'en de boodschappen en dat is altijd gezellig ons momentje.

18. misa

misa Niet meer actief

Ik zit ook al lange tijd niet goed in mijn vel (stres en zorgen rondom de jongste, burn out, schildlierproblemen). Ik ben in behandeling ervoor. Maar er zijn dagen dat ik me ook een slechte luie moeder voel. Soms heb ik twee keer wat gepland op een dag, soms spelen of knutselen of lezen we samen, soms te lang tv en soms de hele dag niets en veel zelf spelen. Huishouden doe ik tussendoor of soms een beetje samen met ze. Boodschapjes doe ik en onderweg een keertje van de glijbaan waar we langskomen. Heel wisselend dus.
    Ontbijten is de laatste week weer veel voor de tv. Lunchen is soms samen en soms mijn eigen rustmoment met een broodje of een eitje op de bank tv kijken en soms slapen. (Kids slapen smiddags nog).

Ik heb ook een beeld van hoe het zou moeten zijn, maar ik kan dat nu niet altijd waarmaken. Ik probeer mezelf het niet te moeilijk te maken en te denken: het is nu even zo. Hoe meer druk ik op mijzelf leg van ik doe het niet goed, hoe minder goed het gaat.

Dus ik zou zeggen, accepteer even dat het zo is. Werk aan jezelf en je toestand en geef jezelf de tijd. Even wat minder actief of gezellig overleven ze echt wel. :)

19. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ah, wat fijn om te lezen dat er veel meer moeders zijn die niet zoveel spelen met hun kind. Het enige samen spelen dat wij regelmatig doen is samen tekenen of samen Duplo bouwen, maar dat alles bij elkaar hoogstens een half uurtje per dag. Verder help ik haar natuurlijk wel eens met een pop aankleden of iets dergelijks als het haar zelf niet lukt in haar eigen spel. Tv/dvd kijken, op een tablet of iets anders mag ze van ons dan vrijwel weer niet- hooguit twee keer per maand.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik met poppen of autootjes of e.d spelen zelf gewoon behoorlijk tenenkrommend vind. Ik ben er gewoon niet voor gemaakt en krijg dan spontaan de drang mn haar uit mn hoofd te trekken :p. We besteden wel altijd een paar uur per dag met samen boodschappen doen, buiten lopen, en naar speeltuintje of dierentuin of museum ofzo gaan. Ook vind ze winkelen (gelukkig!!! :D) heel leuk en dat doen we dan ook regelmatig een dagdeel. Ik maak het dan altijd wel leuk voor haar en zorg ervoor dat er onderweg wat leuks te zien is en we samen gezellig gaan lunchen of een kop koffie gaan drinken en wat kleins eten ofzo. Verder laat ik haar voor de lol wel eens iets voor me uitkiezen dat ik dan heel braaf pas, wat ze hilarisch vind en mag ze zelf haar eigen kleren uitkiezen (tot in het redelijke dan...). Maar wanneer we binnen thuis zitten zit ik meestal op mn tablet te werken of gewoon te internetten en moet zij zichzelf vermaken.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier spelen ze ook graag zelf, maar ik merk wel dat je best zo min mogelijk beeld-tijd kan hebben. TV hebben wij niet dus staat ook niet aan, maar Ipad worden ze alleen maar vervelender van, sloom en vervelend.

Wij doen ook vaak weinig bijzonders, maar zolang we allemaal tevreden zijn is 't prima. 's Middags is het vaak fijn even de deur uit te zijn, even schaapjes, of wat fietsen, even naar de winkel oid. Maar logisch dat je je er echt toe moet zetten als je niet happy bent nu!

Deel Deze Pagina