Hallo dames, Onze dochter (26 maanden) heeft al een week diarree en het gaat van kwaad tot erger. Drinkt 1 bekertje (ikea plastic beker) aangelengde vruchtendrank per dag. De rest water of thee. Wij vermoedden dat onze dochter een glutenallergie heeft en ze krijgt op eigen initiatief geen gluten meer (kan wel sporen van gluten verdragen). Huisarts vond een bloedonderzoek toen niet nodig. Afgelopen vrijdag is het gedonder begonnen. Donderdag had haar grote broer in een onbewaakt moment pepernoten gegeven. En sinds vorige week vrijdag begonnen de dunne luiers te komen. Vrijdag 1 dunne luier en dat werden er steeds meer per dag. Sinds gister is het water met en kleurtje met stukjes onverteerd eten erin. Ze had gewoon eetlust, maar vandaag wat minder. Gister 1 waterdunne luier gehad, 3 gewone diarree luiers gehad. Vandaag zat ze in 5 uur tijd op 4 waterdunne luiers. Ze is suf inmiddels ook, wilt nu ook nauwelijks eten. Druiven is het enigste wat ze erg lekker vind en een stukje banaan. Plasluiers heeft ze in de afgelopen 24 uur 1 keer gehad (vanmorgen had ze een kleine plasluier, nadat ze de avond ervoor 2 rietjesbekers van de hema heeft leeggedronken die tot het randje vol zaten). Daarna geen plasluier meer gehad. Of het moet een heel klein beetje zijn, urine schijnt zwaarder te wegen dan waterdunne diarree heb ik mij laten vertellen ten tijde van zoonlief. Huilen doet ze zonder tranen. Ze krijgt ORS. Assistente vindt het niet nodig dat wij komen. Wat ik mij dan afvraag: Waar ligt de grens? Wanneer word het "zorgelijk". Moet het kind eerst dood neervallen, eer er actie ondernomen wordt? Ik voel mij niet prettig dat ik nu het weekend in ga. Ik ben helemaal niet van de hap, zeker als ik weet dat het niet nodig is. En zeker nu wij de assistente hebben gesproken, die het blijkbaar niet nodig vind om langs te komen. Moet zo weer bellen, maar ik weet nu al het antwoord: "mevrouw, er zijn meer kindjes ziek. Fijn weekend". Nu weet ik niet wat mijn dochter heeft. Is het een allergie? Want ook daar willen ze nu ook weer niet op testen. Of is het een zeer hardnekkige buikgriep die alleen maar erger wordt? Ze heeft geen koorts. Heeft 1 keer koorts trouwens gehad, maar daarna niet meer. Koorts was niet hoog genoeg voor een zetpil (38,4). Ze heeft wel buikpijn al sinds maandag.
Ik zou de huisartsenpost bellen. Babys raken binnen 24u uitgedroogd en na twee jaar is dit geloof ik 2-3 dagen. Wij hebben een uitgedroogde baBy gehad binnen 24u en dat is echt niet leuk en kondem meteen naar t zkh. zelf kun je al ors geven na drie dagen! Vies drankje maar bij uitdroging lusten ze het blijkbaar wel.. geloofde ik ook niet maar dochter merkte dat dat er wel in bleef en dronk het goed
Hmmm toch nog een x bellen of de dokter jullie kan bellen? Dat werkt bij ons meestal wel. Of we mochten ook een x aan het eind vd dag komen. Leg ook uit dat je liever niet naar de hap gaat maar wel bezorgd bent (zou ik ook zijn). Sterkte!!
Ukkie, had er later bijgeschreven dat ze ORS krijgt. En dat drinkt ze. Vindt ze zelfs erg lekker, snap er weinig van dat ze zoiets lekker vindt. Maar dat is dus misschien vanwege de uitdroging? Ze drinkt in 2 etappes (binnen een uur) 130ml op. Mommie, moeten toch zo weer bellen. Ben benieuwd. Ga zo even bij dochterlief kijken of ze wakker is.
Nou, ik zou gewoon bellen en zeggen dat je langskomt. En laat je zeker niet afpoeieren door zo'n assistente. Is ze helemaal gek geworden. Ik vind wat jij beschrijft behoorlijk zorgelijk klinken, ik had daar al lang op de stoep gestaan.
Als ze ors lekker vinden dan zijn er wel tekenen van uitdroging ja. Wat een raar beleid bij jouw huisarts. Kunnen natuurlijk 2 zaken door elkaar zijn die diarree lijkt me te stoppen als ze geen voedingsstoffen meer krijgt die dat veroorzaken. Huilen zonder tranen is toch zeker een van de dingen die een teken van uitdroging zijn. En het is ook super slecht voor de nieren. Dan desnoods wel de hap als je niet serieus genomen wordt!
OW, sorry overheen gelezen. Maar dat is idd wel een teken van uitdroging, tenminste dat zij de kinderarts toen bij ons in het ziekenhuis. Ik was namelijk bang dat ze het niet zou willen drinken maar hier dronk ze het ook heel goed.. Als de ons erin blijft kun je het op zich nog even aankijken, maar als ook dat er weer uit blijft komen binnen een half uur dan zou ik toch nog even terug bellen en desnoods naar de hap. Sterkte meid!
Een assistente is geen dokter. Ik zou dus toch echt wel eisen na dagenlang ziek zijn dat ze gezien wordt door een dokter. Je vergeeft het jezelf (en nog meer de assistente!) nooit als er toch iets serieus aan de hand blijkt en ze bijvoorbeeld quasi uitgedroogd is.
Hoe gaat het nu Koningsgezin? Ik ben geen huisartsloper, maar ik vind suffig, huilen zonder tranen en zo weinig drinken echt wel een reden om haar te laten bekijken.
Oops, sorry, vergeten te reageren. Vrijdag mochten we in de middag toch langskomen. Ze was gelukkig niet uitgedroogd (mondvliezen waren nog vochtig en ook haar huid was nog flexibel). Naar huis gestuurd met "mocht ze in het weekend koorts hebben of krijgen, HAP bellen en zeggen dat ze gezien moet worden". Zaterdag voor de zekerheid geen melkproducten gegeven (vermoeden inmiddels ook dat ze niet tegen lactose kan) en ja hoor: 1 keer dunnere (geen water) ontlasting over de hele dag, i.p.v 9-10 water met stukjes afgelopen vrijdag. Zaterdag avond als toetje yoghurt gegeven voor vocht. En toen begon de ellende weer. Gisteravond laat heb ik haar verschoond, omdat ze water met een kleurtje had. Vanmorgen werd ze wakker, heel haar bed smerig en het zat tot midden van de rug. Vanmorgen dus ook geen melk meer gegeven, maar konden haar wel ieder half uur verschonen, omdat ze helemaal onder zat. Waarvan een paar keer weer tot midden van de rug. En nu heeft ze al 4 uur geen ontlasting meer gehad. Wel gewoon geplast. Zijn wel bij de HAP geweest, ook omdat ze koorts had. Hebben nu een plaszakje mee, om te controleren of ze niet een blaasontsteking heeft. Dat willen ze eerst uitsluiten. Ze is nu ook niet uitgedroogd, is levendig. Ze mag nu alleen ORS, afgekoeld gekookt water en niks anders. Zeker geen lactose geven, want wij weten niet waar het vandaan komt nu. Er staat nu wel een opmerking in het systeem dat de huisarts of door gaat verwijzen, of een test op allergieën moet doen. Was zelf niet mee geweest.
Goed dat er verder onderzoek gaat komen nu. Ik moet zeggen: glutenallergie lijkt mij onwaarschijnlijk, dat ze van 1 keer wat pepernoten een hele week vreselijk aan de diarree zou zijn, klinkt niet logisch. Dan is lactose of koemelkallergie waarschijnlijker. Had ze eerder deze klachten gehad, toen ze nog wel gluten at?
Ja, deze verschijnselen had ze voorheen ook. Plus achter blijvende groei (in 11 maanden tijd iets van 200 gram en 1cm gegroeid. Vanaf moment introduceren gluten en yoghurt groeit ze slechter en buigt van haar lijn af).
Waarom klinkt dat niet logisch? Ik vind het juist heel logisch klinken? Verder onderzoek lijkt me een goed plan. (y)
Edit: Dacht dat het aan mij gericht was. Neem aan dat je Rozemarijke bedoelde? Urine was trouwens een twijfelgeval en wordt op kweek gezet. Moet morgen nogmaals urine inleveren. Het vreemde vind ik echter wel dat wij vanaf een uur of 10 vanmorgen geen ontlasting meer hebben gehad.
Wat achandalig van de assistente om jullie niet langs te laten komen! Ik zu zoiets gewoon eisen hoor en anders savonds de hap bellen. Fijn dat je nu geweest bent. Ik zou ook zeker spoedig meer onderzoeken willen hebben. Succes!
Van enkel wat pepernoten een hele week aan de diarree leek mij wel erg veel, maar was me ook nog niet helemaal duidelijk hoe lang de klachten al bestonden, (zoals TS het eerst beschreef, kon je het ook lezen als dat de diarree pas begon met de pepernoten, maar was dus daarvoor al). Zoals ik nu alles bij elkaar optel, is het wel zaak om idd goed uit te zoeken waar de klachten vandaan komen. Kan ook altijd nog 1 van beide allergieen zijn. Hopelijk is dat zo: zowel gluten als lactose/koemelkeiwitten wordt erg beperkt en ingewikkeld