Aquarium vraag

Discussie in 'De lounge' gestart door xBLOEMPJE, 11 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imensa

Imensa Niet meer actief

Alg word veroorzaakt door een onbalans in je water, door een te hoog nitraatgehalte, een te laag fosfaatgehalte, slechte verlichting.

Je kunt het oplossen door snelgroeiende planten te nemen, per week 20 % water te verversen en minder te voeren. Ph waarde verlagen, Je zou kunnen filteren over turf. En zou zeker elk jaar je verlichting vervangen.

2. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik heb een bak van 2 meter met 3 pompen voor de stroming, wij hebben er 1 die moet elke 6 maanden, die pakt het meeste vuil, de andere is dacht mijn man al zeker 9 maanden niet verschoond.

Het is dat ik een quarantaine bak op starte voor nieuwe vissen anders was die nog langer meegegaan.

Een aquarium dat groot genoeg is voor de vis die je hebt en voldoende filterinhoud hoef je de pompen echt niet elke week/weken te verschonen.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Waarom moet je je verlichting vervangen?
    Zijn geen speciale lampen die er in zitten toch?

Had bij de reptielen altijd infra-rood lampen en die zijn na een tijd op.
    Maar wat zit er dan in mijn aquRium voor lamp?

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    Even kijken wat er op de lamp staat. Voor een aquarium heb je inderdaad speciale lampen nodig. Bij een volle plantenbak heb je vaak weer lampen nodig met een ander lichtspectrum. Bijv meer blauw. Van verkeerde lampen kunnen je planten slechter gaan groeien en heb je meer kans op algen. De intensiteit van lampen word elk jaar minder. Verving ze elk jaar, ook al deden ze het nog prima. Nu laat ik het zo. Zodra hetmis dreigt te gaan, dan vervang ik de lampen pas. Deze zitten er nu 5 jaar in en alles doet het nog prima.

5. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    na een jaar is je lichtsterkte gigantisch achteruit gegaan en de kleur veranderd iets, maar dat is met het blote oog niet te zien. Daarom is het beter ieder jaar je lichten te vervangen.
    Dit helpt dan ook tegen de grote hoeveelheid alg.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    Wat voor een vissen wil je erin doen? Niet alle vissen kunnen op grind. Bakje is trouwens heeel klein. Daar kan je weinig visjes in doen. Voor goudvissen sowieso al te klein.
    Ik zou er zand in doen. Tussen grind gaat troep zitten wat kan gaan rotten. Je hoeft geen speciaal aquarium zand te kopen. Dat is echt onzin. Al zal een speciaalzaak je dat wel aanraden;)
    Je kan gewoon metselzand of brekerszand van de g*mma, k*rwei enz kopen a 4 euro. Wel goed schoonspoelen. GEEN speelzand gebruiken. Dit slaat dicht.

7. xBLOEMPJE

xBLOEMPJE Bekend lid

15 mrt 2013
    896
    1
    0
    Zuid Holland
    Wou sowieso geen goudvis erin doen. Is meer voor mijn oppas kindje. Goudvissen deed ik vroeger gewoon in de vijver. Maar heb nu een balkon en geen vijver. Ik dacht eraan om guppy's te nemen die zijn redelijk makkelijk voor een kindje. Goudvissen nog makkelijker maar ik heb meer met guppy's.

8. xBLOEMPJE

xBLOEMPJE Bekend lid

15 mrt 2013
    896
    1
    0
    Zuid Holland
    Ik dacht aan dit grind. 1-3 mm

9. Imensa

Imensa Niet meer actief

Dat kan ik niet zo zien vanaf hier. Maar waarschijnlijk een tl.

10. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    5 kilo zand of grind maakt niet uit..

11. Saskia78

Ja dat weet ik wel zeker.
    Maar wat is er met die lamp dat ie regelmatig vervangen moet :)
    Dat bedoelde ik eigenlijk.

12. Imensa

Imensa Niet meer actief

Heb je je überhaupt wel eens verdiept in het geen wat je aan het doen bent. Krijg niet echt het idee namelijk:)

Maar antwoord op je vraag is al eerder benoemd. De licht sterkte van een tl lamp loopt na een jaar sterk terug.

13. Saskia78

Hier ook guppies voor dochterlief.
    Zelf wilde ze liever een goudvis maar ik heb toch d'r maar overtuigt dat ze beter guppies kon kiezen.

Oa omdat guppen regelmatig kleintjes krijgen en weinig eisen stellen.
    Dus hoop leven in de bak en niet zo erg als ze een keer een maaltijd missen.
    (Ja, ik let er echt wel op maar foutje zit in een klein hoekje he)

14. Saskia78

Nou ik krijg anders ook niet de indruk waarom jij me in duidelijke taal uit kunt leggen wat er nou mis is met een TL-lampje van 1,5 jaar oud en waarom dat een probleem is voor een aquarium met guppen.

En verder gaat het prima met onze guppen dus zo akelig verkeerd doen we het vast niet.

15. Imensa

Imensa Niet meer actief

Ik reageerde helemaal niet op jou maar op devilschase gezien ze last heeft van algen ;) een van de oorzaken zouden kunnen zijn dat haar verlichting verkeerd en of te oud is.

16. Saskia78

Eh.. Maar je quote mij :)

En ik ben oprecht nieuwsgierig of ik nou naar de winkel moet voor een nieuw lampje en waarom dat dan precies :)

17. Imensa

Imensa Niet meer actief

Ik quote helemaal niemand. Pagina 3 bovenaan ;)

Of je moet je aangesproken voelen en last hebben van alg

18. Saskia78

Uh jawel.. Pagina 4, 2e post.

En ik voelde me beetje geirriteerd vooral omdat ik heus m'n best gedaan heb om alles goed te doen maar nooit eerder had gehoord van die lichtsterkte :)
    Dus ja, beetje aangesproken toch wel.

Had vroeger zelf de guppen trouwens in koud water dat elke week ververst werd en daar deden ze het ook prima.
    Dus je moet het met guppen wel aardig verkeerd doen wil het echt in de soep lopen. Maar deze keer wilde ik het practische gezien het voor mijn toen nog 4-jarige was met maar 1 verjaardagsfeestje: vissen.
    En mijn wens niet was dat ik elk weekend in de weer kon :)
    Niet dat dit geen tijd kost... Maar het is toch praktischer en de visjes hebben het ook een stuk fijner zo :)

19. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    dit is toch wel een super grote mis opvatting hoor dat goudvissen makkelijker zijn als guppen..
    zeker als je de goudvissen goed wilt houden!

en ook guppen zijn niet zo makkelijk als iedereen denkt, ze hebben de juiste waterwaardes nodig, maar ook de juiste temperatuur!
    en de juiste bakmaat,
    en daar gaat het bij veel mensen al fout.

de bak die jij voorstelt zou ik nooit gebruiken voor vissen!
    veelste klein
    ook voor guppen

20. Imensa

Imensa Niet meer actief

Dat is gewoon een antwoord op je vraag waarin je mij quote.

En ja ik vraag me idd soms wel eens af of mensen over het algemeen zich enigszins verdiepen in het geen wat ze aan het doen zijn en uit je eerdere antwoorden kreeg ik daar niet echt idee van dat je dat gedaan had. Maar meid als jij zeker weet dat je alles prima doet, maak je niet dik dan.

Maar zoals ik ook al zei word je vraag ook door iemand anders al beantwoord. Om precies te zijn pagina 3, 4de post.

Deel Deze Pagina