Het oude aquarium topic is gesloten dus ik ben zo vrij een nieuwe te openen. Wij hebben sinds een week een 60x40x40 aquarium en daarin zitten nu 4 kardinaal tetra's, 3 zwaardvissen(papa/opa, mama/dochter & kind/kleinkind) en een kempvis (geloof dat hij zo heet). Als hij goed draait willen we er nog wat vissen bij. Wat kunnen jullie ons aanraden? Er komen sowieso nog een paar tetra's bij en ik denk nog 1 à 2 vrouwelijke zwaardvissen. Net de waardes gemeten en de ph is ruim 7. Verder alle waardes helemaal goed. Ik wil geen grote vissen of teveel vissen in het algemeen. Dank jullie alvast voor de adviezen.
Leuk! Als ik jouw was zou ik de kardinaaltjes sowieso omruilen voor neon tetras. Kardinaaltjes zijn niet geschikt voor een 60cm bak En verder is het verstandig om te kijken naar welke waardes/temperaturen welke vissen waarderen en dan daar je bestand op aanpassen
Wij hebben een iets kleinere bak (60x30x30) met 6 neon tetras, 3 platys, 2 zwaarddragers en een vuurstaart. Verder zijn we echte beginners, dus goed laten informeren bij een aquariumzaak en die hebben ons ook advies gegeven over de hoeveelheid vissen. Als we het advies volgen, komen er nu nog 2 iets grotere 'blikvangers' bij en dan zijn we klaar. Wel wat probleempjes gehad, witte stip waardoor de eerste vuurstaart en een platy zijn overleden en iets later ook een zwaarddrager. Hoop dat we nu geen dode vissen meer vinden, vind het best een beetje sneu. Die kempvis is teouwens wel een veeleisend beestje, vind m prachtig dus goed in verdiept, maar daar kun je maar weinig vissen bij houden. Drukke vissen (zoals zwaarddragers) zijn bijv niet geschikt, omdat die kempvissen snel stress hebben als het te onrustig om zich heen is.
Wij hebben ook een aquarium! Nouja, mijn vriend heeft 'm (was een conpromis: ik mocht twee kittens en hij een aquarium). Volgens mij is 'ie 1 meter bij 60 bij 60. Zitten wat neontetra's in, een paar guppen, een zwaarddrager en nog wat andere waarvan ik de naam niet kan onthouden. We hadden eerst twee hele mooie maanvissen, maar die zijn helaas doodgegaan We zijn nog steeds op zoek naar twee mooie, maar tot op heden nog niks gevonden. Ik zag laatst die kempvissen en vind ze zó leuk! Alleen jammer dat mijn vriend ze niet wil hebben ivm de rust in de bak. Wat ik mij wel kan voorstellen. Ik lees graag mee!
Bijlzalmen zou leuk zijn aangezien deze net onder het water oppervlak leven. Bijlzalmen zijn wel het gelukkigst in een schooltje, dus zou er dan zeker 5 nemen. En wat bodembewoners zoals corydoras, hiervan heb je verschillende soorten. Zo krijg je in elke waterlaag vissen, aangezien de soorten die je al hebt vooral in de middelste laag leven.
Ik heb hier een kempvis een mooie blauwe betta splendes gaat heel goed, samen met de andere vissen alleen heb hier een 80cm bak geen harem want de vrouwtjes zorgde voor onrust... ik denk dat het geluk hebben is met de karakter van de vissen, gewoon rustige andere vis soorten erbij hebben het liefst bodem of vissen die in het midden van de bak zwemmen. Het zou best goed kunnen gaan , ook zorgen voor voldoende verstop plekken
Dank jullie wel alvast voor de adviezen! De Kempvis jaagt de zwaarddragers wel weg als ze te dichtbij komen maar ze lijken elkaar voorlopig niet in de weg te zitten. Ik wilde voor hem 2 vrouwtjes erbij doen misschien, maar dat is dan waarschijnlijk niet de beste optie. Ik dacht dat Neontetra's en Kardinaal Tetra's "hetzelfde" zijn qua omstandigheden? Alleen de kleur is anders toch? Die bodemvissen lijken mij erg leuk dus daar ga ik ook eens naar kijken. Onze dierenzaak gaat ons wel goed adviseren verwacht ik, want die jongen adviseerde ons ook om nog een week te wachten met het uitbreiden van ons bestand. Dan ben je er niet alleen op uit om te verkopen.
Nee kardinaaltjes zijn groter, ik vindt het geen verstandige keus om ze in een 60cm bak te doen. Qua corydorassen is de panda 1 van de klein blijvertjes, die zijn rima geschikt voor in jouw bak. Zou er dan een stuk of 6 van in doen, het zijn groepsdiertjes.. En ga je verder aub goed inlezen op internet ipv blind vertrouwen op de dierenspeciaakzaken Verder hoor je een aquarium op te starten over een periode van 3 weken (ivm nitriet piek) Dat houdt in: bodem, beplating en water erin.. Er moeten bacteriën ingroeien en dat heeft tijdt nodig.. Na ongeveer 3 weken kun je je water laten testen en als alle waardes goed zijn kun je beetje bij beetje vis gaan toevoegen. Allerlei middeltjes toevoegen om het proces te versnellen is zonde van je geld en heeft geen toegevoegde waarde.. Dus trap daar niet in. Geduld is het belangrijkste Veel plezier met de opstart! ☺️