Arabische namen in Nederland..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door saartje7, 30 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Welke Arabische jongensnaam vinden jullie in Nederland mooi klinken?

1. Hamza

2. Seif

3. Malik

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Waarschijnlijk is het wat jij zegt, afgeleid van een arabische naam ofzo..... ik vraag me af welke! hahaha verder ben ik niet nieuwsgierig hoor :rolleyes: Ik zal het eens aan haar zelf vragen ;)

2. Pam

Pam Actief lid

14 aug 2006
    275
    0
    0
    Ik vind Seif wel leuk.. tenminste, als ik denk dat ik het goed heb met de uitspraak haha..

se-ief?

Mijn dochter is half Turks.. ook wij konden geen leuke jongensnaam vinden, alleen meisjes namen, echt erg haha.. Dus wat dat betreft hadden we geluk met een dochter, anders hadden we op het laatste moment een naam eruit moeten flappen en of ik daar dan blij mee was geweest?!?!? hihi

3. Niet meer actief

Wat als de moeder ( of vader ) Nederlands is en geen moslim? Moet het kindje dan ook persè een islamitische naam hebben?

4. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Als de Moeder andersgelovig is en de vader moslims (voor vrouwen is het verboden te trouwen met een niet moslim dus hier gaat het niet voor op) ook dan moet het kind volgens de Islam worden opgevoed en behoort het kind een goede islamitische naam te dragen.
    Islamitisch betekent overigens niet dat het altijd maar een naam uit de Koran ofzo moet zijn. Het moet een naam zijn met een mooie betekenis.
    Dit is van belang omdat men op de Dag des Oordeels met zijn of haar naam geroepen zal worden. Als deze naam dus iets slechts betekent (duivel, slechte vrouw, heks ik noem maar wat) dan is dat niet echt passend.

5. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Even voor de duidelijk, het is niet dat IK er zo over denk, dat een islamitische naam niet mooi is hoor. Ik gaf alleen aan er wel eens een artikel over te hebben gelezen.

http://www.maghrebmagazine.nl/2005/09/1 ... llicitatie

Hier een voorbeeld. Maar nogmaals, dat wil niet zeggen dat ik dit terecht vind. Ik bedoelde mijn opmerking meer in de trant van integratie, dat je kindje toch Nederlands wordt en dat een Nederlandse (klinkende) naam daarom ook leuk is.

6. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Bedankt voor de uitleg, ik ben niet zo thuis in die dingen, evenmin in de christelijke trouwens. Maar als je kind nu een Nederlandse naam heeft die een mooie betekenis heeft, telt dit dan ook? Of moet het echt uit een bepaalde taal komen?

7. sofaan

sofaan Actief lid

11 dec 2006
    300
    0
    0
    nu even niets
    noordholland
    zakaria,samir,charif,amin,younes.bilal,chakir,yassin,aziz,hamza, ja ben ook maar even alle jongens afgegaan bij mij in de familie .....

gr sofaan

8. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    nee hoor hoeft niet perse arabisch ofzo te zijn..

maar ik vind het kiezen van een nederlandse naam niets met integratie te maken hebben..
    Een italiaan kiest ook nog voor miep maar eerder voor een italiaanse naam (om maar een voorbeeld te noemen)

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    :)

10. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ja daar heb je gelijk in.

11. Niet meer actief

Dat komt op mij over alsof de partner , in dit geval de man, zijn geloof en cultuur opdringt en dat snap ik niet. Dan is het toch beter als hij met een Moslima uit zijn land trouwt?
    Ik vind het absurd dat een moslim wel met een Nederlandse mag trouwen maar een moslima mag dat niet. :rolleyes:
    Ik ben ook van mening dat je als " gemengd koppel " compromissen moet sluiten en niet de een de ander zijn geloof of cultuur moet opdringen. Zeker niet als dat geloof en de cultuur haaks staat tegenover de tradities van het land waar in je woont. Dan gaat zo`n kindje zich nog meer een buitenbeentje voelen ( hoeft niet altijd natuurlijk )
    Trouwens , het valt me op dat in de meeste gevallen de Nederlandse partner zich bekeerd en tradities van haar/zijn buitenlandse partner overneemt maar zelden omgekeerd. ;)

12. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Toch denk ik dat het niet zo is. Ik denk dat het meer opvalt voor Nederlanders als een nederlandse partner zich bekeerd dan wanneer een buitenlander de nederlandse cultuur aanhoudt.
    En vaak is het zo dat bij beide partners dingen overnemen van elkaar en dus veranderen..

13. Niet meer actief

Ligt het dan aan de plaats waar ik woon? :(: Want van de gemengde koppels die ik ken heeft zeker 95 % bijna alles overgenomen van de partner en op straat ben ik ook al een aantal Nederlandse vrouwen ( met of zonder partner ) met een hoofddoekje op tegengekomen. ;)

Wat de naam betreft Ik ben getrouwd met een man uit Afrika en wij hebben onze dochter 2 namen gegeven : een Europese en een Nigeriaanse.

14. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Ík weet niet of het echt zo is maar ik dacht dat het niet zo was.. Ik ken namelijk ook een heleboel buitenlanders die meer doen aan de Nederlandse cultuur dan aan de cultuur van het land van herkomst..! Juist als ze een Nederlandse partner hebben.. Maar ik weet het niet, misschien heb jij ook wel gelijk...

Leuk trouwens dat je man Nigeriaanse is, mijn man komt uit Ghana! Wij kiezen niet voor een ghanese en een europese naam maar dat vind ik wel een leuk idee, zo krijgt het kindje van alletwee de culturen een naam mee, erg leuk!
    Wij kiezen een islamitische naam omdat ons kindje islamitisch wordt maar anders zou ik het ook een goed idee vinden!

15. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Linda,

Een gemengd koppel (hetzij allebei islamitisch hetzij alleen de man) die kiezen voor een islamitische naam daar is toch geen sprake van opdringing? Niemand heeft het hier over iets opdringen..

het is niet absurd dat een moslim man wel met een niet moslim mag trouwen maar andersom niet..
    hier zijn verschillende redenen voor.
    Ten eerste mag de man alleen met een christen of een jood trouwen..(niet met een boedist bijv.)
    Dit is o.a. om de islam ook te verspreiden onder de christenen en joden. Want de kinderen uit dit huwelijk zullen ook moslim zijn.

De reden waarom een vrouw niet met een andersgelovige mag trouwen is omdat de man nog altijd het hoofd van het gezin is..en de man wordt over het algemeen 'gevolgt'..ook in religie. Er is dus grote kans dat deze vrouw zich ook zal bekeren tot zijn religie.

Ik weet niet of er echt meer vrouwen zijn die zich bekeren dan mannen...maar wellicht komt dat omdat vrouwen gewoon..eeh veel slimmer zijn :D
    Nee hoor ik weet het niet.

Ik ben ook een bekeerde moslim. Maar dat was ik al ver voordat ik getrouwd was

16. Niet meer actief

Ik heb moeite met het woordje " MOET ". Paps is moslim dus het kind MOET een Islamitische naam krijgen en MOET zo worden opgevoed. Dan krijg ik
    t gevoel dat devader zijn geloof en gebruiken opdringt, want wat als de moeder dat nou eens niet wil? Gaat de vader daar in mee en is hij bereidt tot het maken van compromissen Of weigert hij omdat het zo geschreven staat in een heilig boek?

17. Nessa

Nessa Actief lid

14 sep 2006
    318
    1
    0
    België
    Ik stemde voor Malik :p

18. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    beetje respect zeg..pff..

Nou dan moet die vader gewoon niet met een niet moslim trouwen of de nederlandse niet met een moslim mijn hemel.
    In de Islam is het een verplichting. Hoe men onderling dit oplost is hun zaak. Ik spreek vanuit de Islam..

19. Niet meer actief

Inderdaad , een man kan beter met een moslima trouwen als hij wil dat zijn kind 100% Islamitisch wordt opgevoed , een Islamitische naam krijgt en hij niet bereidt is tot het maken van compromissen met zijn Nederlandse vrouw. Het is natuurlijk een ander verhaal als zijn vrouw ook wil dat hun kindje 100% naar zijn gebruiken en geloof wordt opgevoed. ;)

20. Ayvida

Ayvida Actief lid

28 nov 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Maar andersom mag toch ook? Of is dat niet gebruikelijk?

Een collega van me (Hollands) was met een moslima getrouwd en is daarom ook moslim geworden...

Ik denk trouwens dat als je als Nederlandse vrouw met een Moslim trouwt, je zelf al verdiept in de gebruiken en je wellicht uit jezelf al moslim wordt. Volgens mij gaat dat vanzelf.

Althans, ik ken enkele vrouwen die een vriend hebben die moslim is, en daar merk ik al aan dat ze toch geinteresseerd zijn en er over denken om zelf ook moslima te worden. En dat heeft niets met onderdrukking te maken want het zijn niet bepaald types die zich laten onderdrukken. Maar dat willen ze zelf.

Deel Deze Pagina