arabische namen

Discussie in 'De lounge' gestart door MarionM, 26 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Een tijdje terug was er een topic over arabische namen. Ik vertelde toen dat ik een marokkaanse vrouw ken die Louiza heet. Ik heb het nagevraagd en het is dus echt een islamitische naam, het is afgeleid van een plant of kruid.
    Het vreemde is dat ik hem nergens op internet op islamitische namenlijsten terug vind, en zo heb ik dat met veel meer namen waarvan ik zeker weet dat ze wel "goedgekeurd" zijn. Dus ik vraag me af waar wel een complete lijst te vinden is, misschien alleen bij het marokkaanse consulaat zelf?!

2. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Ik heb geen idee, ik heb tot nu toe ook nooit een complete lijst gevonden..
    Je zou eens op islam.pagina.nl kunnen kijken maar volgens mij zijn daar ook geen complete lijsten!

3. Muisje1981

Muisje1981 Actief lid

26 dec 2006
    254
    0
    0
    Louiza is een marokkaanse naam en het stamt idd af van een plant die ook wel in de thee word gebruikt;)

Ga eens googlen daar vind je zoveel arabische namen!

4. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    ik heb zoveel gezocht op google maar kom steeds dezelfde lijsten tegen die dus NIET compleet zijn. De naam Louiza komt bv nergens voor. En een hoop andere namen ook niet.

Deb: bedankt voor de link maar ook die lijst is niet compleet helaas!

5. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Ik ben eruit hoor waarom ik de naam Louiza nergens terug vond. Het is een berberse naam en daarom komt hij niet op de arabische of islamitische namenlijsten voor!
    Net zoals een hoop andere namen die ik mooi vond.
    Voor de geïnteresseerden: hier http://www.tawiza.nl/content/sectie.php ... ecties=cat kun je veel berberse namen vinden.
    Mooie berberse jongensnamen vind ik:
    Issan
    Idras
    Ilias
    Usem

Mooie berberse meisjesnamen vind ik:
    Silina
    Louiza
    Lemta

6. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Ik heb een lijst met "toegestane" namen opgehaald bij de afdeling burgerzaken van de gemeente waar ik woon. Was geen enkel probleem, kreeg hem zo mee.
    En gelukkig stond "Soufian" erbij !

Liefs
    Ilja

7. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Hoe bedoelen jullie eigenlijk "toegestane namen". Geeft dan iemand teostemming voor het geven van een naam o.i.d.?

8. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar ik geloof dat het is omdat de Nederlandse wet niet altijd overeenkomt met de Islamitische naamgeving en dat er daarom een namenlijst is opgesteld waar de namen in staan die je "mag" gebruiken. Maar het zijn er echt heel erg veel hoor, dus je moet wel iets heel moeilijks bedenken wil het niet "mogen".
    Het heeft in ieder geval te maken met de inschrijving van je kindje na de geboorte, dat je dan niet voor verrassingen komt te staan als je de namen lijst geraadpleegt hebt.

(Sh*t, vorig jaar toen ik daar mee bezig was wist ik precies hoe en wat maar nu kan ik het niet meer terug halen)

9. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Met "toegestane" namen wordt bedoeld namen die het marokkaanse consulaat toestaat. Kies je een naam die niet op die lijst staat (waaronder sommige berberse namen of namen die geen islamitische oorsprong hebben) dan kun je je kind niet aangeven bij het marokkaanse consulaat. Ik vind dat geen enkel probleem hoor, ik vind het belangrijker een naam te kiezen die wij mooi vinden ;)
    Marokko stelt het wel verplicht voor alle marokkanen die in het buitenland wonen om hun kinderen aan te geven bij het consulaat, en een nederlands kindje met een marokkaanse vader wordt door marokko gewoon als Marokkaan beschouwd. Op het moment dat je bv op vakantie wil naar Marokko kunnen ze moeilijk doen als je kind geen marokkaanse carte heeft. Maar ik heb ook gehoord dat onder de nieuwe koning hier niet meer zo streng over gedaan wordt.

Ilja zou jij eens voor mij op die lijst kunnen kijken of Louiza en Elouiza erop staan?
    Je kunt het ook schrijven als Luiza en Eluiza, of Lwiza.
    Of heb je die lijst niet meer?

10. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Oh ja, zo zat het ! Bedankt voor je goede uitleg.

Nee, de lijst heb ik niet meer. Doorgegeven aan een kennis.
    Maar je kan hem heel makkelijk opvragen bij je gemeente hoor, t was echt heel makkelijk. Binnen lopen, copietje meenemen, klaar !

Succes !
    (Ik vind Louiza ook een mooie naam)

11. Esma

Esma Bekend lid

Leuke site :).
    Ben zelf Marokkaanse (Rifijnse), maar de meeste namen daar heb ik nooit van gehoord, (die op de lijst staan :))
    Mijn naam staat er ook niet tussen :) en ook niet bij Arabische of Islamistische namen.

We hebben wel veel Louiza's rondlopen in de familie :)

12. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Ik zal eens binnenlopen bij het gemeentehuis dan ;)
    Terwijl ik niet eens een meisje verwacht hahaha :rolleyes: :)

13. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    ik heb hier ook een lijst van het consulaat, maar er zijn namen die bij het rotterdamse wel geaccepteerd worden en bij het amsterdamse niet en andersom. soms ligt het ook aan de schrijfwijze.

Deel Deze Pagina