Tijdelijke baan en kinderwens

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Lauva, Jun 18, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lauva

Lauva Lid

Jul 20, 2015
    38
    39
    18
    Female
    Noord-Brabant
    Lieve Dames,

Ik zit met een dilemma. We hebben al een tijdje een kinderwens, maar we hebben deze steeds uitgesteld omdat ik werkloos thuis zat. Nu begin ik volgende week met een tijdelijke baan via een uitzendbureau. Ik heb dus hoogstwaarschijnlijk tot het einde van dit jaar werk, maar daarna is alles nog onzeker. Ik heb mijn ww al opgebruikt, dus ik kan na deze periode niet meer op een ww uitkering terugvallen.

De wens om een kindje wordt echter steeds sterker en ik weet niet hoe lang we deze wens nog uit kunnen/willen stellen. De financiële situatie blijft echter onzeker en dat vind ik geen fijn vooruitzicht als we willen proberen voor een kindje.... Mijn man heeft trouwens wel een vaste baan voor 40 uur, maar hij verdient niet genoeg om een gezin van te kunnen onderhouden.

Ik ben benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen.

Liefs,

Lauva

2. Ntje

Ntje Fanatiek lid

Nov 11, 2012
    3,720
    90
    48
    Almere
    Je moet minimaal 26 weken achtereen werken om opnieuw in aanmerking te komen voor een ww uitkering. Dit is natuurlijk niet ideaal maar daar zou je naar kunnen kijken.

Is er geen uitzicht op een vastere baan? Ik weet niet in welke sector je werkt maar heb je al geprobeerd om je horizon te verbreden? Ik weet dat er bij ons in de regio altijd call center medewerkers gezocht worden bijvoorbeeld.

En leven jullie ruim of zijn jullie al heel erg zuinig? Waar kan je nog op besparen zodat je misschien wel op 1 inkomen kan rondkomen.

3. Lauva

Lauva Lid

Jul 20, 2015
    38
    39
    18
    Female
    Noord-Brabant
    Bedankt voor je reactie Ntje :)

We leven al behoorlijk zuinig. Er valt dus weinig te besparen. Ik zou graag een vastere baan vinden, maar na 2 jaar thuis zitten (ook ziek geweest), ben ik blij om überhaupt weer aan de gang te kunnen.

4. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik denk dat het niet veel uit hoeft te maken of je met 2 volwassenen of 2 volwassenen en een baby rond hoeft te komen. Wat dat betreft zou ik dus eerder kijken of jullie je kosten kunnen verlagen (zuiniger leven, goedkopere woning) in plaats van hopen op een vast(er) contract. Jullie komen vast voor uitdagingen te staan, maar ik zou mijn kinderwens er niet voor op het spel zetten. Je weet vooraf nu eenmaal niet hoe het gaat lopen, zowel qua werk als qua zwangerschap.

5. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Zelf zou ik niet zo snel in een financieel onzekere situatie mijn kinderwens in vervulling proberen te laten gaan. Tenzij leeftijd of een andere factor waardoor uitstel niet verstandig is een rol gaat spelen. De kosten voor verzorging heb je natuurlijk tot op zekere hoogte zelf in de hand, maar gratis is het niet... Dus als je nu geen ruimte hebt zou ik het niet aandurven. Maar wat ik dan wel weer zou doen is zo zuinig blijven leven en zoveel mogelijk sparen. Dat je eventueel de periode van zwangerschap en kraamtijd kunt overbruggen om daarna weer verder te solliciteren.

6. nijna

nijna Fanatiek lid

Nov 25, 2015
    1,365
    85
    48
    Zelf twee keer zwanger geworden met rijdelijk contract en dus twee keer geen verlening gekregen :x. Ik had goede werkervaring maar heb toch echt moeite moeten doen om weer aan het werk te komen.
    Je zegt dat je werkloos bent geweest en ziek. Je hebt dus vast geen goede cv. Als je nu snel weer stopt met werken kan het wel eens heel moeilijk zijn om weer aan werk te komen. Maar als je denkt dat dat wel lukt zou ik niet wachten.

7. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ja het hangt er ook vanaf hoeveel tijd je nog hebt, voor zover je daar wat over kan zeggen natuurlijk. Ik stond er voordat ik moeder werd veel rationeler in, maar nu denk ik echt: laat valse zekerheden als een vast contract je niet tegenhouden. Even ook er vanuit gaande dat voor de rest alles op orde is.

8. Lauva

Lauva Lid

Jul 20, 2015
    38
    39
    18
    Female
    Noord-Brabant
    Ik heb daarvoor altijd gewerkt, dus ik heb gelukkig geen slecht cv. Maar het duurt eventjes voor je weer aan de gang bent. Het is dus niet dat ik er geen vertrouwen in heb dat ik daarna weer aan werk kan komen, maar hoe lang het duurt is de vraag. Daarnaast is vastigheid in deze tijd gewoon moeilijk, vandaar ook het dilemma. Moeten we wachten op meer vastigheid of is dat in deze tijd niet realistisch meer?

9. nijna

nijna Fanatiek lid

Nov 25, 2015
    1,365
    85
    48
    Ik ben het met je eens. Een vaste baan geeft geen garantie en hoef je ook niet te hebben voordat je zwanger wordt.

Zonder werkervaring is het alleen moeilijker om werk te vinden. Werkloos, ziek en zwanger zijn gaten in je CV. Als je denkt dat je na een zwangeschap wel werk kan vinden (ligt aan leeftijd, soort baan en woonplaats) dan zou ik er gewoon voor gaan.

Lauva we schreven gelijk een reactie dus pas het even aan. Zie dat je best een goed cv hebt. Dus dan is mijn antwoord kort: gewoon doen en er vanuit gaan dat het wel in orde komt daarna.

10. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar de kans dat je ergens mag blijven als je al wat langer goed werkt levert is wel een stuk aannemelijker dan als je binnen een paar maanden zwanger wordt.

11. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als er echt geen ruimte meer is om goedkoper te leven dan ben je afhankelijk van jouw inkomen. Misschien helpt het om op een rijtje te zetten hoeveel je minimaal moet verdienen? Dat kan geruststellend zijn als je dat met een minimumloon baan kan verdienen. Als het met je eigen werk niet lukt kan je in elk geval ergens anders genoeg geld mee verdienen.

12. Lauva

Lauva Lid

Jul 20, 2015
    38
    39
    18
    Female
    Noord-Brabant
    Dank je wel voor de tip Nacho! Dit hebben we een tijdje terug berekend en we zouden het met een minimumloon baan (parttime) van mij ook redden. Alles wat ik daarboven verdien is een mooie extra.

Het gaat ook meer om het feit dat we graag de zekerheid hebben dat ik deze inkomsten voor een langere periode kan inbrengen. Vooral mijn man hecht hier veel waarde aan. Ik ben meer van het idee dat je nooit 100% zekerheid kunt hebben en dat je niet weet wat de toekomst brengt. Maar ja, mijn man moet ook achter de beslissing staan..... Lastig , lastig haha.

13. Friesin

Friesin Fanatiek lid

Aug 4, 2012
    2,260
    721
    113
    Als iedereen nu tegen je zegt om het niet te doen, zou je dan je kinderwens daarvoor uitstellen of zelfs afkappen?

Kan me niet voorstellen dat je onze meningen mee neemt in jullie beslissing..

Bedoel het niet verkeerd hoor! Maar dit zijn van die vragen, waar ik absoluut niets mee kan, omdat ik niemand voor zijn of haar neus wil stoten aangezien dit nogal een vrij persoonlijk/privaat onderwerp is!

Veel succes en wijsheid toegewenst in jullie beslissing!

14. Lauva

Lauva Lid

Jul 20, 2015
    38
    39
    18
    Female
    Noord-Brabant
    Het is soms fijn om te horen hoe andere mensen met een bepaalde situatie om zouden gaan, dat wil niet zeggen dat ik hier mijn beslissing op baseer. Soms vind ik het prettig om het perspectief van een ander te horen, omdat ik daar nooit stommer van word. Maar goed, dat is voor niet voor iedereen nuttig. Dat snap ik.
    Ik respecteer daar iedereen zijn mening in.

15. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Lastige beslissing he! Kan er over meepraten helaas..

De wens voor ons eerste kindje hadden wij ook een tijdje uitgesteld omdat ik ook steeds tijdelijke contracten had. Toch was onze kinderwens zo groot dat we het risico hebben genomen. (Mijn vriend had overigens wel vast contract en kon naast zijn baan beunen)
    Tijdens mijn zwangerschap werd mijn contract niet verlengd. Geluk bij ongeluk dat ik over een fulltime salaris WW kreeg en daarna zwangerschapverlofuitkering. Heb na mijn verlof binnen drie maanden weer nieuw werk gevonden. Nu heb wederom geen contractverlenging gekregen, maar heb meteen weer nieuw werk gevonden gelukkig.
    Helaas heb je tegenwoordig ook geen zekerheid met een vast contract.
    Nu is mijn vriend van beroep geswitchted, dus wij hebben beide nu geen vast contract. Hebben mede hierdoor de wens voor een tweede uitgesteld. Nu begint het steeds meer te kriebelen, en gaan onze leeftijden binnenkort ook een rol betekenen. We hebben besloten omdat de wens voor een tweede vrij groot is om het risico te nemen en kijken waar het schip strandt. Voordeel dat mijn vriend indien nodig heel snel weer aan de bak kan in zijn oude beroep. Dus ik zou zeggen, maak een begroting van inkomsten en uitgave en kijk of je aan de hand daarvan het risico kan nemen. Ik weet niet in welk Beroep en branche je werkt, maar download eens de app van Indeed.nl komen zat uiteenlopende vacatures voorbij.

Share This Page