Dat was de uitleg die ik zocht over de WW. Echter je advies over in ziektewet blijven deel ik niet met je: Een arbeidsconflict ihoort niet in de ziektewet, zoals ik al eerder aangaf. Dit is zaak tussen werkgever en werknemer en moeten dit gezamelijk oplossen. De bedrijfsarts zal hiermee ook niet akkoord gaan. Hij bepaalt namelijk of werknemer arbeidsongeschikt is agv ziekte zodat werknemer zijn recht op loondoorbetaling kan claimen. Regeling treffen is het enige wat haar vriend nu kan doen, uiteraard met advies van een advocaat.
dat kan wel zo zijn, maar zoals je kunt lezen valt er nou niet echt iets op te lossen en moet je je zelf maar bewust naar het zinkende schip sturen??? en idd de bedrijfsarts zal hier niet mee akkoord gaan als hij zegt dat ie zelf in de ziektewet WIL blijven, maar aangezien hij overspannen is kan hij echt wel in de ziektewet blijven, tis tegenwoordig echt een overleven hoor met zulk soort dingen en dan kan je wel heel nobel je eigen beter melden met als resulstaat straks zonder een piek op straat te staan, nou sorry dan zou ik voor de wat meer zekerheid kiezen en desnoods de boel iets overdrijven zodat ook de bedrijfsarts hem niet aan het werk kan zetten... en wat een advocaat betreft niet iedereen heeft een rechtsbijstansdverzekering zodat ze via die weg een advocaat in de arm kunnen nemen, en al helemaal niet als je die zelf moet gaan bekostigen, pas als je inkomen onder een bepaalde grens is kun je een advocaat in de arm nemen en ook die kost geld (geloof iets van eenmalig 120 euro ofzo) en dan zit ie straks alsnog zonder geld tot alles klaar is, enig idee hoe lang ze zoiets kunnen rekken???? als het even tegen zit dat ze die advocaat zelf zullen moeten betalen, nou daar heeft bijna niemand de adem (lees geld) voor..... nee ze moeten het natuurlijk zelf weten, maar ik zou kiezen voor de weg met de meeste zekerheid, en dat is in dit geval in de ziektewet blijven en onderwijl ander werk zoeken....
Dat is een scenario waarvoor je kiest. De bedrijfsarts geeft een advies en kan je inderdaad niet naar het werk schoppen, dan zal is er een verschil van mening tussen bedrijfsarts en werknemer, dus wordt werknemer toch naar het UWV gestuurd voor een deskundig oordeel (sec.opion) en dat is juist wat je wilt voorkomen. Want het UWV oordeelt hierin zeer streng. Dit even er info, maar inderdaad ieder voor zich
Hallo Meiden, Bedankt voor jullie adviezen. De meningen zijn wat verdeeld maar we hebben er wel wat aan. Maandagochtend gaat hij sowieso naar de huisarts voor een gesprek, kijken wat de ha te zeggen heeft. Een vakbond is er niet, sterker nog zijn werkgever houdt het personeel bewust onder de 100 zodat er geen ondernemingsraad opgericht kan worden. CAO komt al helemaal niet in diens woordenboek voor.... Functioneringsgesprekken op papier zijn er niet.. Hij wilde ook een afspraak maken met het CWI om te kijken wat zijn rechten en plichten zijn maar zoals ik hier lees kan hij dat beter niet doen? Via de rechtswinkel heeft hij in elk geval 1 intake gesprek gratis bij het juridisch loket en een advocaat. Daar wil hij naartoe als duidelijk is wat voor regeling zijn werkgever wil treffen of als een ontslagprocedure is opgestart. Maar zijn werkgever had gisteren gezegd dat hij vandaag weer zou bellen en dat heeft hij niet gedaan dus waarschijnlijk maakt mijn vriend maandag alvast een afspraak als hij dan nog niets heeft gehoord. Zijn werkgever doet geen enkele moeite om de situatie te verbeteren of om oplossingen (al zijn die van tijdelijke aard) aan te dragen. Hij is hem echt aan het wegpesten, werkzaamheden afpakken, wachtwoorden wijzigen, vragen of mijn vriend al weet wanneer hij weg gaat en nu hij thuis zit is het alleen maar erger geworden. Mijn vriend wordt beschuldigt van kinderachtig gedrag, dat hij niet overspannen is maar uit koppigheid thuis zit, dat hij geldbelust is en jaloers op zijn werkgever (pardon?), dat mijn vriend degene is die heeft gezorgt voor een onhoudbare situatie op het werk, dat hij zijn werk niet goed deed, dat het zijn schuld is dat andere collega's weg zijn gegaan, dat soort rare opmerkingen. Helemaal omdat men voordat deze situatie begon nooit negatieve uitspraken over hem hadden. Hij werkte hard, deed zijn werk goed etc. Het is dus heel raar dat zijn werkgever nu zo doet. Maar misschien vindt hij dat je niet zelf moet komen met het verzoek om loonswaardering omdat hij dat zelf allemaal wel even zal bepalen....We weten het gewoon echt niet! Zijn werkgever heeft ook niet eens gesproken over weer aan het werk gaan en de arbo-arts schakelt hij volgens mij nooit in. (zal wel geld kosten) Dus ja, al zou mijn vriend nu nog willen zijn werkgever werkt echt niet mee..... Wat moet je dan nog doen? -x- Kweenie
Kijk eens op: http://www.ontslagplaza.nl/ontslagplaza ... nflict.asp Belachelijke naam trouwens...ontslagplaza???? Ik sluit me trouwens aan wat al gezegd is: zelf GEEN ontslag nemen!! Heel veel succes en sterkte gewenst!
In wat voor branche zit hij eigenlijk? Is het een branche waar je makkelijk werk vindt? Hij zou in de tussentijd ook alvast op zoek kunnen gaan naar wat anders.
Het is een vreselijke situatie, geloof me ik weet er alles van. Thuis blijven lijkt de enige mogelijkheid omdat werken je onmogelijk wordt gemaakt. Maar trap er alsjeblieft niet in. Ik vind het meer dan logisch dat je overspannen wordt van de situatie maar helaas denkt de arbodienst er anders over. Zodra er eenmaal een arboarts is aangesteld die concludeert dat de overspannenheid te maken heeft met een arbeidsconflict dan is het einde oefening. En denk maar niet dat de arboarts die betaald woprdt door je werkgever onpartijdig is! Een second opinion bij het uwv heeft ook geen enkele zin. Wat de arboarts bij het UWV toen in mijn geval heeft gezegd: "Ik kan alleen afgaan op wat de arboarts heeft gezegd, ik kan daar niet van afwijken" Met andere woorden: de second opinion is een ongewijzigde first opinion alleen dan nog eens bevestigd door een andere arts. Mijns inziens heb je twee keuzes: 1. Je vindt een andere baan en neemt dan ontslag voordat een arboarts is aangesteld. Of 2. Je gaat met opgeheven hoofd naar het werk en gaat als de wiedeweerga op zoek naar iets nieuws. Op het werk zelf is het een kwestie van overleven, bedenk van tevoren hoe je het 't best uit kan houden. In elk geval veel succes en sterkte. Groetjes, Cat