Werkgever gelijk of niet?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by fairy2011, Sep 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    #1 fairy2011, Sep 5, 2013
    Last edited: Sep 5, 2013
    Ik zal even kort mijn verhaal doen als inleiding:

22 mei 2013 ben ik op mijn werk gewond geraakt, dit is aangemerkt als dienstongeval. Ik ben daardoor langdurig uitgeschakeld (schatting is een jaar). Ik ga per half oktober (met 34 weken) met zwangerschapsverlof.

Nu ben ik net gebeld door mijn werkgever dat mijn zwangerschapsverlof gewoon mee zal tellen in de termijn voor de wia uitkering.

Per 22 mei ben ik dus officieel een jaar ziek. Ik was in de veronderstelling dat mijn 16 weken zwangerschapsvergiftiging hierin niet mee geteld zouden worden. Heeft mijn werkgever gelijk?

Zelfde vraag voor de 52 weken volledige salarisbetaling (in mijn geval 52 en geen 26 weken, omdat het een dienstongeval is). Zijn die per 22 mei ook voorbij of moet mijn werkgever daar ook nog 16 weken bovenop tellen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Daantje2011,

Je werkgever geeft aan dat je zwangerschapsverlof meetelt voor de wachttijd WIA.

Dit is niet het geval. Een zwangerschapsverlof wordt uitgesloten voor de wachttijd door UWV.
    Je kunt en mag immers niet werken in die periode, dus re-integratie activiteiten zijn ook niet mogelijk.

Je krijgt deze periode betaling van UWV. Meestal verloopt dit via de werkgever.
    UWV ziet dit niet als een betaling van Ziektewet.
    De werkgever betaalt je dus deze periode geen loon door vanwege ziekte maar keert de door UWV toegekende zwangerschapsuitkering aan jou uit.

Ben je tijdens de zwangerschap ziek gemeld vanwege het bedrijfsongeval en komen hier extra klachten bij? Dan telt de ziekmelding wel gewoon door. Dit geldt ook als deze extra klachten het gevolg van een zwangerschap zijn.

Actuele informatie over ziekte voor en na het verlof door de zelfde oorzaak vind je hier.

Ik wens je een voorspoedig herstel.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Hallo Ella,

Bednkt voor de snelle reactie.

Heb nog een klein vraagje ter verduidelijking naar aanleiding van dit stukje:

Ben je tijdens de zwangerschap ziek gemeld vanwege het bedrijfsongeval en komen hier extra klachten bij? Dan telt de ziekmelding wel gewoon door. Dit geldt ook als deze extra klachten het gevolg van een zwangerschap zijn.

Ik was al zwanger toen ik het dienstongeval kreeg. Begrijp ik het goed dat mijn zwangerschapsverlof dan dus wel mee zal tellen in de wachttijd van de wia? Ik ben niet ziek gemeld ivm zwangerschap, puur door het bedrijfsongeval. Feit dat ik een jaar moet revalideren heeft ook niets met mijn zwangerschap te maken.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#4 UWV, Sep 6, 2013
    Last edited: Sep 9, 2013
    Beste Daantje2011,

Zoals Ella al aangaf wordt zwangerschapsverlof uitgesloten voor de wachttijd. Je werkgever heeft dus geen gelijk.

Ben je na je verlof ziek met dezelfde klachten die je had voor je verlof? Dan betreft het een doorlopende ziekmelding.
    Ben je ziek vanwege andere klachten zal er weer een nieuwe wachttijd van 2 jaar gelden na je verlof.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page