Over een aantal maanden ben ik 2 jaar ziek tgv ongeval, ik ben nog in revalidatie maar het ziet er niet naar uit dat ik tegen die tijd hersteld ben. Er worden dus gesproken over een aanvraag WIA. Hoe gaat dit allemaal in zijn werk en wat betekend dit voor mij? Ben ik dan mijn baan kwijt, stel ik kan over een jaar wel weer werken? En hoe zit het met overuren / vakantie uren e.d. die ik nog heb staan van voor het ziek zijn?
Beste Roosje, Je wilt weten wat er gebeurt als je een WIA-uitkering aanvraagt als je bijna twee jaar ziek bent. Kun je na twee jaar ziekte je oude werk (nog) niet doen? Je werkgever is dan niet meer verplicht je loon door te betalen. Hij kan er voor kiezen je te ontslaan. Jullie kunnen ook in overleg besluiten dat je daar in dienst blijft. Je kunt dit het beste met je werkgever overleggen. Als je uit dienst gaat, heb je recht op uitbetaling van alle reserveringen (vakantiedagen, vakantiegeld etc.) die nog openstaan. De aanvraag voor een WIA-uitkering moet uiterlijk de 93e week van je ziekte zijn ingediend. Dit kun je hier doen. Hier vind je ook actuele informatie over de WIA-uitkering. Ik wens je heel veel beterschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Ellen, Bedankt voor je reactie, heb ook al veel gelezen op jullie site. Nog 1 vraagje, mijn werkgever heeft alle vakantieuren van de afgelopen jaren laten vervallen ivm niet tijdig opnemen. Door ziekte heb ik al 2 jaar geen vakantie gehad, heb ook doorlopend medische behandelingen, therapieën ed gehad. Klopt het dan wel dat mijn uren zijn vervallen? Er stonden namelijk ook nog uren van voor het ziek worden.
Beste Roosje, Jouw vraag over de vervallen vakantie-uren kan ik namens UWV niet beantwoorden. Dit is iets juridisch tussen jou en je werkgever. Je kunt voor informatie hierover het beste contact opnemen met bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020). Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare