zijn hier dames/heren met gluten intollerantie, of heeft jullie kind dat? Hoe kwamen jullie daar dan achter. Het zit namelijk zo, mijn jongste van bijna 8 klaagt eigenlijk altijd over buikpijn. Ondertussen zijn we dat gewend en hebben we zoiets van het hoort bij hem. Want hij zegt ik heb buikpijn, maar later hoor je hem er niet weer over. Maar hij zegt het wel dagelijks en dan met name tijdens het eten. Nu heeft hij sinds ene paar dagen, tenminste dat denk ik, hij is bijna 8 dus hij gaat alleen naar de wc, groene ontlasting wat ook nog es erg plakkerig is. En hij is ook sinds die paar dagen toch best moe steeds. Als ik dat google (ja heel verstandig dat gegoogle) dan kom ik toch uit op gluten intolleranie. En nog op andere gekke dingen die je dan liever niet leest. Ik wil niet meteen in de stress schieten met die dingen die je liever niet leest, maar ben toch ongerust. Ik ga ook morgen de huisarts bellen voor een afsrpaak. Maar heb toch een idee als ik dat lees met die gluten, dat klinkt allemaal best bekend als ik mijn zoon daar mee vergelijk. Hoe kwamen jullie erachter dat jullie of je kind dat heeft?
Hier geen gluten intolerantie, maar volgens mij stellen ze dat dmv boedtesten vasten misschien een endoscopie. Heel veel mensen kunnen slecht tegen gluten.. Het is natuurlijk niet leuk als je zoontje het zou hebben, maar hoe fijn zou het voor hem zijn als hij geen buikpijn meer heeft! Je zou natuurlijk eens kunnen proberen een paar weken geen gluten te eten, om te kijken hoe zijn buik daarop reageert. Ook melkproducten zou ik dan proberen zoveel mogelijk te vermijden, omdat ook melkproducten slecht worden verteerd door de darmen van oudere kinderen/mensen (en probeer anders geitenmelk)
Ik heb er zelf geen ervaring mee, ook al klaagt die van mij ook wel eens over buikpijn. Maar ga maar naar de huisarts inderdaad. Dan kunnen ze bloedtests doen voor coeliakie, want zo heet het geloof ik. Het is alleen aantoonbaar in het bloed zo ver ik weet. Kinderen van een kennis van mij hebben het ook, het kan erfelijk zijn. Je merkt het ook aan dat je kind niet groeit. Vaak ook diaree. Een andere mogelijkheid is overgevoeligheid voor bepaalde suikers, zoals fructose. Dat hoor je ook steeds vaker. Eet of drink je kind de laatste tijd wat anders? of bepaalde zoetstoffen? Iets wat hij lekker vind? Veel succes
Ja ik ken verschillende mensen die coeliakie hebben. Is trouwens niet altijd aan te tonen in het bloed, het kan dus ook zijn dat het bloed er prima uitziet en er toch een intollerantie voor gluten is. Ik zou het wel bespreken met de huisarts en vragen om een bloedtest. Die uitslag afwachten en als daar uitkomt dat hij het niet heeft dan zou ik toch gaan kijken wat het doet als hij geen gluten meer eet. Een darmonderzoek kan ook maar is meteen zo ingrijpend voor een kind en zou ik bij slechts een vermoeden niet direct aanraden.
Volgens mij is glutenintolerantie iets anders dan coeliakie... Ken iemand die dit dus heeft maar uit de bloedonderzoeken kwam weer geen coeliakie.
Mijn zoon is glutenintollerant. Hij Heeft namelijk coeliakie. Groene ontlasting duidt vaak op een ontsteking in de darmen. Mijn dochter eet ook glutenvrij vanwege onverklaarbare buikpijn. Mijn advies is naar de huisarts te gaan, bloed te laten prikken op antistoffen voor coeliakie. Er is een forum waar je wel het een en ander kan vinden maar ik je je ook de naam van een fb groep speciaal voor kinderen met coeliakie geven. Mensen daar hebben zoveel know how dat je wellicht precies weet wat je kan aankaarten bij een arts. Hoe is zijn groei verder? EN dan met name zijn lengte groei?
Bij onverklaarbare buikpijn kan zuivel mijden ook al helpen... Ik heb vorig jaar een hele hoop onderzoeken gehad om oa glutenintollerantie uit te sluiten. Een daarvan van een maagonderzoek tot in de darm waar ze een biopt hebben genomen om dat verder te onderzoeken en een bloedproef. Bij mij werd het als negatief geanalyseerd omdat het bloed geen antistoffen aangaf hoewel de structuur van de darm het wel deed vermoeden.
Ik heb coeliakie. Ik heb al sinds kind af aan darm klachten. Heel veel diarree en buikpijn. Uit bloedonderzoek kwam niets, dus werd het op een spastische darm gegooid. Mijn klachten werden steeds erger, ook een paar keer ontstekingen in mn darm gehad. Inmiddels had ik een andere huisarts, die wilde weer testen op coeliakie. Nu was de bloedtest wel positief. Na een biopt van mn dunne darm is de diagnose coeliakie gesteld. Sinds ik glutenvrij eet voel ik me zoveel beter. Ook veel meer energie. Mijn dochter eet niet glutenvrij, maar ik ben er wel alert op bij haar. Want ze heeft ook vaak buikpijn. Maar haar ontlasting is goed. Ik zou naar de huisarts gaan met je zoontje. Maar coeliakie is niet altijd makkelijk vast te stellen. En zo'n biopt is geen pretje.
mijn man heeft het snel moe na een gluten maaltijd ( bijv brood ) en zich wat ziek voelen en aan de diarree gaan , hij heeft ook een schildklier probleem dus zijn schildklier die reageert er ook op
Inderdaad.. Coeliakie is een auto immuunziekte en GEEN intolerantie.. ( is ook erfelijk en in het DNA te zien) Iemand kan GEEN coeliakie hebben maar toch intolerant voor gluten. Glutenintolerantie en coeliakie zijn dus 2 verschillende dingen.
Als je coeliakie hebt dan ben je intolerant voor gluten.Coeliakie - Maag Lever Darm Stichting Als je geen coeliakie hebt maar geen gluten kan verdragen spreek je van gluten sensitiviteit https://www.glutenvrij.nl/uploaded/FILES/Nieuws_2013/Nijeboer-NTVG2013.pdf
Ik lees even mee. Morgen moeten we bij onze dochter bloed laten prikken, ze klaagt ook over buikpijn en dan ook vooral tijdens het eten. Ze eet ook slecht. Coeliakie zit bij mij in de familie en ook schildklier problemen. (heb ik zelf ook). Dus daar wordt ook naar gekeken. Ook gaan we de koemelk weg laten, want daar kan onze zoon ook niet tegen. Misschien heeft zij daar ook last van. Ben benieuwd of er wat uitkomt. Ik zou ook even naar de huisarts gaan, succes.
Bovenstaand advies kan men beter niet opvolgen. Allereerst omdat het in praktijk moeilijker is dan het lijkt om langere tijd echt strikt glutenvrij te eten en dat kan bij coeliakie wel echt nodig zijn voordat je resultaat ziet. Maar belangrijker dan dat is dat als je eenmaal op glutenvrij dieet bent, coeliakie niet meer aan te tonen is zonder eerst weer een wekenlange gluten challenge. Er zijn veel mensen die na 'een tijdje glutenvrij proberen' bang zijn om weer gluten te gaan eten en daardoor zonder serieuze diagnose, dus wellicht onnodig, gevangen zitten in het ernstig beperkende glutenvrije dieet. Zoals vele anderen hier adviseren, doe je het best eerst een bloedtest (in ieder geval IgA tTG), bijvoorbeeld via de huisarts. Het is een snelle, goedkope en zeer sensitieve test en met genoemde symptomen zie ik geen reden waarom je huisarts dit in redelijkheid zou weigeren. Succes, Peter
De bloedtest om coeliakie aan te tonen/ uit te sluiten is niet 100% betrouwbaar. De uitslag wil soms vals negatief zijn. De betrouwbaarste manier om coeliakie aan te tonen is het laten doen van een gastroscopie (gaan ze met een cameraatje de maag en dunne darm bekijken op afwijkingen en nemen ze een biopt).
Een biopsie is inderdaad van oudsher de gouden standaard, maar de sensitiviteit van moderne bloedtesten is erg hoog. De ESPGHAN (Europese vereniging van kinderartsen) stelde in 2012 nog vast dat in 11 van de 15 wetenschappelijke studies de sensitiviteit van IgA tTG op of boven de 90% lag.[1] Mede omdat een gastroscopie een behoorlijk ingrijpende procedure is, met name voor kinderen, adviseert ESPGHAN daarom te beginnen met een bloedtest. In sommige gevallen (symptomen + positieve bloedtest + aanleg in het DNA) is een biopsie zelfs niet eens meer nodig om tot een diagnose te komen.[2] Ik blijf bij mijn advies dat een eenvoudige bloedtest in dit geval de eerste stap moet zijn. [1] Husby et al., "European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition Guidelines for the Diagnosis of Coeliac Disease", JPGN, Volume 54, Number 1, January 2012, p. 146. [2] idem, p. 152.
we zullen zien, volgende week eerst maar es een bezoekje brengen aan de huisarts. kijken waar hij mee komt, maar ik neem dit in ieder geval mee. dat gluten intollerantie en coelliakie niet hetzelfde is, is voor mij nieuw. al had ik mij er ook nog nooit in verdiept. ben nu ook weer erg blij met zp, erg leerzaam zo af en toe
Bovenstaande was precies wat ik met mijn reactie bedoelde. Ik wilde m.n. zeggen dat wanneer de klachten aanblijven na een negatieve bloedtest deze testen geen 100% betrouwbaarheid geven op het niet hebben van coeliakie. Vandaar als vervolg stap evt. een gastroscopie.