Ik had het volgende op internet gevonden: .De zwangere werknemer heeft het recht de arbeid af te wisselen met één of meer pauzes buiten die bedoeld in artikel 5:4 of de bij of krachtens artikel 5:12 voorgeschreven pauzes. Deze extra pauze onderscheidenlijk pauzes bedragen tezamen ten hoogste één achtste deel van de voor haar geldende arbeidstijd per dienst. De in de vorige volzin bedoelde pauzes gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd. Dat zou in mijn geval betekenen, maximaal 1 uur per dag. Ik heb het aangegeven bij de afdeling P&O. Hoor ik dit van ze: Uhhhh ja ons is niets bekend van die wet en volgens ons is die wet vervangen door het verloskundigenconsult ..... Wie o wie is hier bekend mee en kan mij er meer over vertellen.
Huh?!?! Ik heb er twee jaar geleden ook gewoon gebruik van gemaakt, en zit er over te denk om het nu weer te gaan doen. Maar op de een of andere stomme manier heb ik dus steeds 2 uur extra pauze in mijn hoofd.... is dus de duur ivm BV (25% van je dienst) Uhm.. even googelen op Arbeidstijden wet? of op wijzigingen arbeidstijdenwet? Postbus 51 is ook altijd handig....
Zit net even te kijken op Overheid.nl (voorheen Postbus 51) Daar staat alleen heel algemeen dat je recht hebt op extra pauzes in het kader van Arbeidstijdenwet (publicatie van september 2010) De Arbeidstijdenwet (Nederlands) | Rijksoverheid.nl dit is dus gewoon een linkje naar de brochure... niet naar de ATW zelf.
En dit staat er bij FNV BOndgenoten _____________________ Pauze Als je zwanger bent of net bevallen (maximaal zes maanden geleden), dan geldt dat je, als je dat wilt, meer pauzes mag nemen dan in je dienst zijn ingeroosterd. Je hebt recht op extra pauze, in duur variërend van minimaal vijftien minuten extra tot maximaal eenachtste van je arbeidsduur. Als je bijvoorbeeld dus acht uur werkt, dan mag je maximaal één uur extra pauze hebben. Overigens geldt deze extra pauze voor de werknemer niet als een verplichting, maar de werkgever is wel verplicht om jou de mogelijkheid te geven extra pauze te nemen als jij daar om vraagt. De gewone pauze wordt niet altijd betaald, dat is afhankelijk van de in jouw bedrijf geldende afspraken, kijk daarvoor in je CAO, personeelsreglement of arbeidsovereenkomst. De extra pauze(s) die je krijgt omdat je zwanger bent, moeten trouwens wel gewoon doorbetaald worden door de werkgever. Als je een verzoek indient voor meer pauze, kan de werkgever je vragen om de zwangerschapsverklaring. Die kan je krijgen bij je verloskundige. Voor de werkgever geldt dat hij binnen een redelijke termijn aan je verzoek moet voldoen _____________________