Wie heeft ervaring met het aanstellen van een voogd

Discussion in 'De lounge' started by AnnaCF, Sep 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik heb een vraagje.
    Nog even en m'n kindje wordt geboren en hij zal helaas geen fulltime pappa hebben.
    De vader wil wel zijn plichten nakomen maar het stukje rechten zoals het kindje vaak zien en er tijd mee doorbrengen weet hij zo net nog niet.

Om die reden leek het me dus slim wat te regelen binnen mijn familie voor het geval dat ik onverhoopt niet meer voor de kleine kan zorgen. Je hoopt natuurlijk nooit in zo'n situatie terecht te komen maar voor het geval dat kan het beter maar goed geregeld zijn.

Ik kom er alleen niet helemaal achter welke weg ik dan moet bewandelen. Gaat dit via een notaris, juridisch loket, gemeente?
    Vader erkent de baby wel maar krijgt geen gezag. En ik wil ook voorkomen dat stel de situatie zich voordoet dat de pappa vd baby z'n kind volledig op eist en hij bij z'n fam. Wordt weggehaald. Gezien de situatie nu een hele kleine kans maar you never know.

2. denanja

denanja Fanatiek lid

Nov 18, 2013
    3,636
    203
    63
    Weert
    via de notaris moet dat.
    wij zijn zelf toevallig pas als voogd benoemt van mijn neefje en ze moesten dit via de notaris vast laten leggen

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Je kunt dat tegenwoordig heel makkelijk via het gezagsregister regelen.
    https://formulieren.rechtspraak.nl/Formulier.aspx

Mijn advocaat heeft me er destijds (3 jr geleden) wel op gewezen dat in geval van erkenning in eerste instantie altijd bij de vader aangeklopt zal worden. Voor mij een van de vele redenen om mijn kind niet te laten erkennen.

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Dat is dus tegenwoordig niet meer nodig, bespaart je een paar honderd euro :)

5. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik vind het wel belangrijk dat de baby erkent wordt. Dus vandaar dat ik de deur ergens juridisch wel dicht moet timmeren. Ik ga een op die link kijken :)
    Alvast bedankt voor de antwoorden

6. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
  7. denanja

denanja Fanatiek lid

Nov 18, 2013
    3,636
    203
    63
    Weert
    hier in weert wel hoor. is net een maand geleden gebeurt en t moest zo. maar mij kostte t geen geld dat was aan de ouders van mn neefje ;).
    maar wel fijn om te weten dat t ook zo kan misschien mag dat hier ook zo als ons kindje geboren word.

8. denanja

denanja Fanatiek lid

Nov 18, 2013
    3,636
    203
    63
    Weert
    was misschien wel zo trouwens omdat ze al iemand anders hadden eerst maar het gewijzigd hebben in ons. denk dat t daarom bij de notaris moest.

9. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Is gewoon landelijk hoor :)

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik vraag me af of dat kan.. ik zou hierover goed advies inwinnen bij een advocaat of een notaris! Destijds werd mij toch verteld dat je in zo'n geval gewoon niet om de vader heen kan. En ergens vind ik dat wel begrijpelijk ook.

11. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Maar zijn de kosten voor het indienen via een rechtbank niet vele malen hoger dan via een notaris?

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Het kan gewoon online en is gratis. Alleen je afschrift uit het geboorteregister kost geld. Was voor ons samen 25 euro nog wat.

13. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Je kunt dat gewoon online regelen he, je logt in met je DigiD en vult een formulier in, is geheel kosteloos.

14. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik laat hem wel meetekenen ;)

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Waarom vind je het wel belangrijk dat de baby erkend wordt? Wat zijn de voordelen? Nu krijg je er eigenlijk alleen maar moeilijkheden mee.

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Oh kijk eens aan.
    Ik ga vanmiddag eens even op onderzoek uit hoe ik dat kan doen. De baby moet eerst geboren worden zag ik.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ja is dat nu zo? Wij moeten afschriften van ons uit het geboorteregister opsturen.

18. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Zodat mijn kindje dezelfde rechten heeft als zijn andere kinderen die wel in een huwelijk geboren zijn.

19. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,291
    113
    Nederland
    Ik heb het ook via DigiD geregeld en hoefte geen gegevens o.i.d. aanvragen.

20. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0

Mijn dochter is ook erkend, ex heeft zelfs het gezag.
    Hij kijkt nooit naar ons kind om, vraagt niet naar d'r en zegt dat ie geen geld heeft om de alimentatie te betalen. Zijn andere kind wordt wel als een prinsesje behandelt.
    Ik heb er nu heel veel spijt van.
    Denk er nog maar goed over na.

Er is geen wet die jouw ex van je kind kan laten houden.
    Het terugdraaien, dát kost geld en gezeik.

Share This Page