6 of 4 weken voor je bevalling stoppen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mamatje, 17 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatje

mamatje Actief lid

14 aug 2007
    417
    0
    0
    Hoi dames,
    Heb even een vraag:
    k wou eigenlijk 4 weken voor mijn bevalling stoppen met werken. Ik werk nu eventjes tot aan de grote vakantie (4 juli) halve dagen op advies van mijn huisarts. Nu zei mijn baas dat ik 6 weken voor mijn bevalling zou moeten stoppen als het met mijn gezondheid niet goed zou gaan.

Heb net met een vriendin gesproken en zei zegt dat ze laatst met de UWV heeft gesproken en dat zei zeggen dat je zelf mag bepalen of je 4 of 6 weken voor je bevalling stopt onlangs dat je ziek bent maakt het niet uit.

Nu ga ik ervan uit dat wat mijn vriendin zegt klopt. Maar ik vind het wel vreemd van mijn baas dat ze zo iets zegt terwijl het waarschijnlijk niet klopt.

Wie heeft er enig idee of waar kan ik het opzoeken?

2. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Wanneer je 6 weken voor de uitgerekende datum in de ziektewet zit (of dat nou volledig is of niet) dan moet je verplicht met 34 weken met verlof. Als je gewoon volledig werkt mag je ook tot 36 weken doorgaan met werken, maar of dat verstandig is moet je natuurlijk zelf bepalen.

Ik heb 't goed volgehouden, maar m'n zwangerschap is dan ook zonder problemen verlopen. Bij sommige banen (in de zorg bijvoorbeeld) kan ik me heel goed voorstellen dat mensen stoppen met 34 weken. Wanneer jij nu al op advies van de huisarts tijdelijk halve dagen werkt, is het misschien wel verstandig om met 34 weken te stoppen met werken. Uitgerust je bevalling tegemoet gaan is ook belangrijk.

3. Sassie1985

Sassie1985 Actief lid

8 jun 2008
    125
    0
    0
    Wat minke zeg klopt. Ik werk nu ook nog maar voor 80% tot aan me verlof en ik moet ook met 34 weken met verlof. Dat kom dus doordat ik voor zoveel procent in de ziektewet zit.

4. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Je baas heeft gelijk. Je kunt dit ook terugvinden op de site van het UWV

5. spawater

spawater Actief lid

14 mrt 2008
    120
    0
    0
    kantiene medewerker
    nieuwegein
    goede morgen

het klopt heb het zelf ook nog eens na gevraagt bij het UWV
    ik zou ook tot 4 weken door werken maar door dat ik 2 uurtjes eerder naar huis ga is da dus tot 6 weken voor de bevaling geworden
    het is minder leuk maar de gezondheid en de kleine gaan voor
    dan maar wat langer thuis van te vooren en goed uit rusten dan langer door gaan en kapot zijn als je met verlof gaat

spawater

6. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Ik zou toch aanraden om met 6 weken te stoppen. Voor je het weet is het er, en een beetje voorbereiding (ook mentaal) is wel handig.
    Ik ben 6 weken van tevoren gestopt en 4 weken te vroeg bevallen. Ik moet er niet aan denken dat dat m'n eerste verlofdag was geweest.

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Het klopt, als je in de ziektewet zit moet je met 34 weken met verlof. Ik heb vrijwillig mijn verlof omgezet naar 34 weken omdat ik best een pittige baan heb (lichamelijk) en ik idd rust wil voor de bevalling. Nu zal ik wrs iig aan het eind wel in de ziektewet zitten, maja dat is niet anders.
    Succes ermee

8. mamatwan

mamatwan Actief lid

18 jun 2008
    112
    0
    0
    maastricht
    je moet inderdaad 6 weken van te voren al stoppen met werken als je (ook al is het maar een uurtje) ziek wordt gemeld. en ik zou zeggen doe het ook maar...geniet er van.

ik ben op 7 januari met zwangerschapsverlof gegaan (6 weken van te voren) en op 12 januari is onze zoon al geboren. effectief dus 1 week ZWANGERSCHAPSverlof gehad de rest was al BEVALLINGSverlof :eek:

9. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Als je al gedeeltelijk in de ziektewet loopt (bv. net als mij halve dagen werkt) moet je idd verplicht 6 weken van te voren met verlof.

10. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Bij de tweede zwangerschap zat ik met 34 weken al voor 50% in de ziektewet, dus moest ik wel 6 weken van tevoren met verlof, maar ook bij de eerste zwangerschap ben ik 6 weken van tevoren gegaan. En daar was ik beide keren echt wel aan toe!

Mijn vk was er sowieso voorstander van om het verlof met 34 weken in te laten ipv met 36 weken, dat raadde ze al haar clienten ook echt aan.

11. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik ga ook met 34 weken stoppen. Dus 6 weken van te voren.. Ik neem na mijn verlof toch vakantiedagen op.

12. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Ik stop ook met werken 6 weken voor de bevalling, en eerst nog twee weken vakantie vooraf! Dus hoef nu nog maar 4 weken te werken (na vandaag) en werk sinds gisteren nog maar halve dagen ivm veel harde buiken! Het bevalt me nu al heel goed, en moet er niet aan denken om tot 4 weken van tevoren door te blijven werken! :confused:

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Heart: Let wel even op dat je werkgever geen vakantieuren telt over de halve dagen dat je in de ziektewet zit... Of misschien kun je het zo regelen dat je die laatste 2 weken zolledig de ziektewet ingaat? Voor je baas maakt het niet uit, want die krijgt dan geld om jouw te vervangen en jij hebt nog lekker vakantiedagen over voor na je verlof! ;) Succes met de laatste loodjes!

14. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    mij werd me aangeraden om 6 weken zwangerschapsverlof te nemen... lijkt me ook erg lekker! ga me niet kapot sjouwen tot 4 weken daarvoor. lekker joh

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Los van dat je baas gelijk hebt, (je zult echt 6 weken vooraf met verlof moeten), is het de vraag of het wel verstandig is toch maar halve dagen door te werken tot aan 36 weken als je dus nu alleen nog maar halve dagen volhoudt... Wat doe je jezelf en je kindje aan dan? Ik vind dat ronduit onverstandig!
    Maak wijze keuzes en ga lekker 6 weken vooraf, (maar ach, je moet wel...).
    Wat er vlak hierboven gezged wordt over laatste twee weken ziek melden: dat kan dus niet, als dat valt vanaf je 34e week, wordt dat automatisch omgezet in verlof...
    Dat kan dus wel als het voor je 34e week is, dan ben je tot je 34e week gewoon ziek en gaat vanaf je 34e week het verlof in.

16. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    ik heb zwaar werk en een helaas niet zo sterk lijf. ga dus mooi met 34 weken met verlof! (als ik het red tot zolang, maar daar ga ik mijn stinkede best voor doen). denk dat ik erna nog wat vakantie eraan vast plak.

17. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    heb ook gesloten om met 34 week , dus 6 week voor de bevaldatum te gaan stoppen.. :D en heb ook nog 2 week van tevoren vakantie.. :D dus met 32 week hou ik ermee op ! :) lekker ! ben nu al stiekem al de weken aan het aftellen..! ;) na morgen nog 7 week.. :D bewust gedaan.. wil gewoon in alle rust nog van de laatste weekjes genieten en rust nemen.. ;) :) KAN NIET MEER WACHTEN ( met werken dan he?!) ;) het lijkt wel , nu je al aan het aftellen bent dat ik het werk niks meer aan vindt.. :confused: :)

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb dat nu al. Dat me de tijd en energie gewoon goed ontbreekt om alle voorbereidingen die ik wil doen, ook te doen en dat ik het liefste dan maar gewoon niet meer hoefde te werken.
    Maarja, nog een weekje tot m'n vakantie (2 weken), daarna nog 7 weken... Nog een dikke 2 maanden dus, :(
    Ik zit dan op 4 weken voor mijn eigen uitegerekende datum, maar omdat de echo ons op 2,5 week later zette, is dat de eerste mogelijkheid om met verlof te gaan. 1 voordeel: omdat de echo deze late datum zegt, zal het als vroeggeboorte gezien worden als het kindje toch op onze datum komt. Als ik me eerder ziek meld, heb ik dat dan daarom uiteindelijk extra.
    Ga er eigenlijk al een beetje van uit dta ik het niet ga trekken tot eind september/begin oktober... als ik zie hoe ik er nu al bijloop :(

19. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Nou ik heb dus vanaf dag 1 een misberekening gemaakt voor mijn verlof, ik dacht dat ik 4 weken van tevoren zou stoppen maar dit blijkt 5 weken te zijn. Nu heb ik er maanden naar uitgekeken om per 15 augustus met verlof te gaan dus ik laat het lekker staan. In principe kan ik dus een week langer doorwerken maar daar heb ik nu geen zin meer in. Ik zou het makkelijk trekken want heb een topzwangerschap maar als je die datum in je hoofd heb dan heb je geen zin om op het laatst een week langer door te werken! Dus ik ga nu 5 weken van tevoren met verlof.
    Je mag kiezen tussen de 4 en 6 weken te stoppen dus vandaar dat ik 5 weken van tevoren ga stoppen!

20. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Hier in belgië stoppen we meestal niet zo vroeg. Ik ga proberen werken tot 1 week voor de bevalling, die ene week is verplicht. Ik ben liever langer thuis met de baby dan met mn buik :D Alhoewel ik ook veel liever thuis wil zijn als ik hoogzwanger ben :rolleyes: dan zijn het de feestdagen en dus superdruk op het werk.. pff ik zie er nu al tegenop!

Deel Deze Pagina