Arbo arts

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door stef, 31 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Dames,

Ik was vorige week behoorlijk ziek geweest en ik werk op maandag dinsdang en woensdag.
    Nou heb ik ma-dins gewoon gewerkt met veel moeite en woensdag me eigen ziekgemeld omdat ik echt niet meer kon.

Nou ben ik net zwanger en heb een behoorlijke terugslag van vermoeidheid gekregen na de ziekte.
    En ik werk nachtdiensten dat ik nu alleen nog maar op bed lig.
    Dus ik heb me eigen deze week ziek gemeld.

Maar nu komt het ik heb nog 1 maanden totdat me contract verlengt wordt dus ik durf eigelijk niet op me werk of tegen de arbo te zeggen dat ik zwanger ben! Ben bang dat me contract niet verlengt wordt.
    Als ik het aan me arbo arts vertel dan mag hij dat eigelijk toch niet vertellen aan me leidinggevende?

Dames help want ik weet anders ook niet hoe ik het moet uitleggen.

Alvast bedankt!

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

nee je arboarts heeft beroepsgeheim, hij verteld je werkgever niks totdat jij het zelf verteld hebt, pas dan zal hij er openlijk over communiceren, dus als je het aan je arboarts verteld dan zal hij in zijn terugkoppeling alleen zetten dat je niet in staat bent om te werken en dat het plan zus en zo is en dat het vermoedelijk zo en zo lang zal duren ;)

3. sim

sim Niet meer actief

geloof dat je bij 16 weken verplicht bent om het te zeggen. ik heb ooit ook eens voor die situatie gestaan, en heb het toen wel verteld en erbij gezegd dat ik het liever nu zei, omdat het anders voelde alsof ik iets verzweeg. ze stelden juist die eerlijkheid op prijs, en kreeg ook verlenging mede door de eerlijkheid, dus het kan ook in je voordeel werken.

succes

4. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    je bent pas verplicht te melden dat je zwanger bent uiterlijk 3 maanden voor bevaldatum...

ik zou het nu wel aangeven bij arbo waardoor je je ziek hebt gemeldt, die mag het niet terugkoppelen aan werkgever.

5. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hai Stef,

Wat verwacht je van de arbo-arts? Ik ga er nu even van uit dat je 'hoopt' dat die zegt dat je beter thuis kunt blijven (hmm, dit klinkt misschien wat veroordelend maar zo bedoel ik het niet). Stel dat de arts dat dus zegt. En tegen jouw leidinggevende zegt: "Stef mag voorlopig thuis blijven, ik weet niet hoelang het gaat duren en ik mag niet zeggen wat ze mankeert." Ik zou als leidinggevende zijnde meteen snappen wat er aan de hand is, en zo niet zou het denk ik toch gevolgen hebben voor de arbeidsrelatie omdat ik er niet van hou als mijn medewerkers niet open zijn... Dus ik denk dat het weinig nut heeft om het geheim te houden!

Ik ben zelf leidinggevende en als jij je werk goed doet zou je zwangerschap geen reden voor mij zijn om je contract niet te verlengen. Informatie voor me achterhouden misschien wel!

Wat ik dus wil zeggen: als je niet wil dat je werkgever van je zwangerschap weet, probeer dan nog een maandje door te bijten zonder je ziek te melden. Als je je wel ziek meldt, wees dan open tegen je werkgever.

Nogmaals, misschien klinkt het onbedoeld wat negatief maar ik probeer de situatie vanuit de leidinggevende te schetsen. Succes, en hopelijk is je vermoeidheid snel over!

groetjes, Marit

6. zohra

zohra Niet meer actief

hoi,

bij mijn weten mag een arbo arts dit wel terug koppelen aan je werk dat je zwanger bent.

ik heb het toen niet verteld weet ik nog en heb een second opion gevraagd bij uwv waardoor ik wel ziek werd geacht maar deze mogen dit niet terug koppelen.

7. randi

randi Niet meer actief

elke arts heeft beroepsgeheim en heeft zich daar aan te houden dus als hij je ziek meldt en je wilt niet dat hij het zegt dan moet die ook zwijgen over de reden. trouwens een arts hoeft sowiso geen reden op te geven van ziekte alleen maar de tijd van afwezigheid. lees hier van eerlijk zijn naar je leidinggevende maar marit niet elke baas en/of leidinggevende is zo begripvol naar zw toe dan jij hoor ;) integendeel zelfs meer dan de helft verlengd gewoon je contract niet dus je kan het de werknemer niet kwalijk nemen dat die zolang mogelijk zwijgt. heeft ook niks met oneerlijkheid te maken maar zelfbescherming vind ik want ja de baas zet jouw brood wel niet op tafel

8. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hai Randi,
    Ik snap heel goed dat je als werknemer wil zwijgen, ik bedoel hier alleen dat ik denk dat het ook niet helpt als je de reden van ziekmelding geheim wil houden... Is net zo goed een reden om een contract niet te verlengen als dat zwangerschap is. Meer nog zelfs, in mijn ogen althans...
    groetjes, Marit

9. randi

randi Niet meer actief

verzwijgen hoeft niet maar ze kan evengoed zeggen dat ze zich wat grieperig voelt i.p.v. zwanger. is dan mischien een klein leugentje maar op dat moment ééntje voor haar eigen bestwil. en welke leidinggevende gaat zeggen dat ze op dat moment wist dat ze zw was? maar ik snap wel wat je bedoelt hoor marit alleen moesten de meeste werkgevers zijn en reageren zoals jij dan hadden werknemers geen reden om te liegen over hun zw

10. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Nou helaas dames ik heb er het 2 weken geleden netjes vertelt en dan toch de brief waar ik eigelijk wel op zat te wachten dat me contract toch niet verlengt wordt!

Erg jammer maar waar ben ook wel blij dat het zo is gegaan beter zo dan dat je het achteraf vertelt en nog onslag krijgt door opeens een andere reden.

11. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb vrij vroeg verteld dat ik in verwachting was op mn werk.. bij 8 weken al aan mn leidinggevende ( kwam min of meer ook "goed' uit in een functioneringsgesprek..)
    Kort daarvoor heb ik al gevraagd hoe t met mn contract zou komen.. Dat is met een jaar verlengd.. ( ik werk in de thuiszorg als ziekenverzorgende)
    Denk dat t ook wel wat afhangt van in welke branche je werkt.. Nu met de kredietcrisis is zwangerschap een makkelijke stok om de hond tte slaan( lees jou een trap mee te geven)

Je schrijft dat je nog 1 maand hebt tot je contract verlengt word.. Hoe weet je dat het verlengt word, heb je dat op papier staan? Als dat zo is, dan sta je volgens mij knap sterk..

Daarnaast.. even over die nachtdienst.. Als zwangere hoef je die niet (meer) te doen.. daar schijnen ook arboregels voor te zijn..

12. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Nee maar als je werk goed doet ga je eigelijk wel vanuit dat je contract waarschijnlijk wel verlengt wordt. Helemaal als er in een functioneringsgesprek gezegt wordt dat ik het goed doe allemaal. Tuurlijk heb je die zekerheid nooit. Helaas niet!
    Tsja die nachtdiensten had ik gelezen. Ik heb natuurlijk alleen maar een contract voor de nachturen dus geen idee hoe het dan precies in zijn werk gaat.
    Ach jah het is helaas niet anders.
    Gelukkig is die van jou wel verlengt! Mijn collega's zijn ook niet blij want hun moeten nu allemaal 7 dagen in de week slaapdiensten draaien. Maar jah niet mijn probleem meer.

Deel Deze Pagina