arbo inschakelen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mwjalloh, 7 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ze zijn gek echt helemaal gek!
    ik heb ook last van mijn bekken en werk in een winkel 4 dagen per week 32 uur.
    nu heb ik me ook ziekgemeld voor 50% de fhysiotherapeut vond net als huisarts dat ik wel stapje terug moest doen.
    ik heb me op mijn werk ziekgemeld bij hoofdkantoor(heeft baas gedaan)en bij de poortwachter systeem(heb ik zelf gebeld)
    ik hoef niet bij de arbo arts te komen volgens die vrouw wand die zal alleen maar kunnen zien ja u bent zwanger en ja u heeft heup bekken probleem.
    ik werk nu op mijn werkdagen tot 1 uur dan ga ik naar huis en om 2 uur lig ik in mijn bed tot een uur of 5.
    zwanger moet ook nog leuk zijn en straks kan je niets meer heeft je baas echt niets meer aan jou.

2. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Eerlijk gezegd vind ik het niet een heel raar voorstel hoor. Maar jij voelt je lijf natuurlijk het beste dus bespreek dat gewoon met je baas. En als je baas het advies van de ARBO niet op wil volgen is het toch geregeld? En als het echt niet meer gaat moet je je inderdaad ziek melden!

3. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    ik ben inmiddels bij de fysio geweest en bij mijn huisarts en die vinden allebei het aantal uren die ik werk te zwaar en overantwoord omdat ik er al bijna helemaal doorheen zit, dus uren verspreiden is geen optie want dan werk ik nog evenveel! Maar goed, ik kijk het gewoon even aan en als ik niet meer kan dan moet het gewoon. De huisarts heeft de arbo al gebeld en zijn mening gegeven erover dus we zien wel.

4. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ik vind het echt absurd! Ik heb niet eens de klachten die jij hebt, en ik mocht van mijn verloskundige maar 50% blijven werken! Ook ik was moe en had verder geen leven meer naast mijn werk (36 uur in psychiatrie). Om complicaties te voorkomen mocht ik echt maar 50% blijven werken. Mijn werkgever vond dit erg vervelend, maar had wel alle begrip. De Arbo-arts vond het ook niet meer als normaal! Ik zou nog eens overleggen met je verloskundige wat verantwoord is. Het gaat wel ook om je kindje en zijn/haar gezondheid. Veel succes!

5. sjokoholic

sjokoholic Actief lid

17 jun 2008
    195
    0
    0
    mijn arbo gaf het volgende- vond ik spijkerharde- advies: je moet het allemaal niet te goed willen regelen. Als het teveel is meldt je je ziek en ga je naar huis. Als je dat te vaak doet heeft dat consequenties, ja. Dan kunnen collega's/je baas dat niet leuk vinden, jammer dan. (hij zei letterlijk- moet je niet over piepen). Het gaat om jou en je kind, en je moet je afvragen of je nog wel met dat soort mensen wil werken. Er is altijd nog de ZW.

Ik dacht toen EN BEDANKT maar ik merk wel dat het me oplucht. Ben al een tijdje aan het sparen, dan maar wat minder inkomen, mijn kind gaat voor! En ik merk dat mijn werkgever nu ikzelf duidelijker ben ineens ook een beetje naar me toebuigt....

6. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    maak je geen zorgen, je stelt je absoluut niet aan. mijn ervaring met de arbo is erg positief wat bi betreft. van mn werk wilden ze dat ik naar de arbo arts ging en dan kijken of ik niet toch kon blijven werken totaan mn verlof. ik kreeg een telefoontje van de arbo om te vragen waarom ik thuis zat. ik heb toen alles uitgelegt en ik hoefde niet te komen en hoefde niet meer te werken. ik zou gewoon een gesprek aanvragen met de arbo.
    succes ermee.

liefs doris

7. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    pfff kweet het niet meer hoor, heb nu weekend, maar zit constant met mn werk in mn hoofd. Als ik ergens lees/hoor; geniet van je zwangerschap kan ik wel janken want ik ben alleen maar met mn werk bezig. Ze hebben zo lullig tegen me gedaan en geprobeerd mij een schuldgevoel aan te praten dat ik me niet eens meer ''ziek'' durf te melden. Ik dacht ik werk gewoon nog even door en dan ben ik ervanaf, maar een stemmetje in mij zegt ook; laat je niet kisten en denk een jezelf en je kindje! Maar ik ben bang, als ik naar de huisarts ga en stappen ga ondernemen richting arbo ben ik bang dat ze me zullen ontslaan of een rechtszaak beginnen, hier waarschuwde de dokter me al voor omdat ik nu al problemen heb op het werk, ik heb het gevoel dat ik met mn rug tegen de muur sta! Op mn werk hadden ze al zoiets van; zie je wel dat je je aanstelt want de arbo onzin! Gatver wat zit ik hiermee in mn maag zeg! Ik zou het liefst ontslag nemen maar dit kan niet en minder werken ook niet want dan zou ik ook minder krijgen tijdens me verlof! Zal ik een 2e gesprek aanvragen bij de arbo en dan doktersverklaring en fysio verklaring meenemen waarin staat dat minder werken een must is?

8. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    DOEN!
    Sterkte hoor, kom voor jezelf op!
    groetjes, Marit

9. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Dat zou ik zeker doen, gewoon die verklaringen mee nemen en vraag hem maar waarom hij het normaal vindt om jou op deze manier door te laten werken terwijl zowel je ha als je fysio het onverantwoord vinden dat je door gaat. Heel veel succes!

10. evepientje

14 apr 2008
    78
    0
    0
    Hilversum
    Beste allemmal,
    Wat een herkenning....fijn! Ik ben 18 weken en heb al 6 weken last van mijn rug. loop bij de Fysio en ben nog steeds elke avond doodop. Ik heb nu de knoop doorgehakt, na weer een heel weekend voor dood in mijn bed te hebben gelezen, mijn man alles te laten opknappen en jankbui 1004 te hebben verontschuldigd: ik ga werken tot 15.00 uur elke dag.
    Nu word dit ontvangen alsof ik de grootste klaploper op aarde ben.

Ik snap het niet.........is niet iedere zwangerschap anders. Net alsof ik het leuk vind om om 15.30 uur thuis te komen en om 17.30 de wekker te horen, je bed uit te slepen, te koken......was erin, eruit , in bad en naar bed te gaan? Waarom zijn mensen zo? BAH BAH BAH

Ik ben echt heel productief van 8 tot 15.00 uur.........is toch prima. Ik denk dan maar, ik kan me ook ziek melden.........
    wat jullie?

11. kleine tinus

kleine tinus Actief lid

1 mei 2007
    139
    0
    0
    Limburg
    Je baas kan je niet eenvoudig ontslaan als je zwanger bent. Daar zal hij heel erg zijn best voor moeten doen.
    En al helemaal als je zwangerschapsgerelateerd in de ziektewet zit.

12. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    kan hierover helemaal meepraten.. werk zelf in een supermarkt , 32 uur..kassawerkzaamheden sinds ik 12 week zwanger was maar heb al een paar week last van harde buiken en ben vorige week al eerder naar huis gegaan, kreeg druk op mijn buik,moest vandaag naar de verloskundige en heb haar gevraagd wat dat kon zijn en zei dat het harde buiken..het wordt gewoon met de week zwaarder, al doe ik wel zittend werk (8uur p/d) het is gewoon geen prettig gevoel..maar heb vandaag al aangegeven dat het gewoon zwaarder wordt en dat het misschien beter is dat ik voor 50% in de ziektewet ga maar ze begon over.... extra pauze's(wel doorbetaald) later beginnen, aangepast werk.. JA HALLO, heb geen last van mijn dikke teen ! je komt gewoon niet tot rust als je op je werk bent.. thuis komt je het beste tot rust als waar dan ook.. wil gewoon voor 50 % in de ziektewet.. andere collega heeft last van bandenpijn , nou die hoeft maar 1 dag in de week te werken voor een paar uurtjes , ze is net zo ver heen als ik ..waarom zou dat niet bij mij kunnen ? die 50% wordt toch gewoon uit gekeerd via de ziektewet , dus ze worden er niet minder op.. zou ik gewoon de arbo kunnen bellen en een afspraak maken en gewoon mijn verhaal doen ? of moet zoiets via de werkgever ? anders moet ik me gewoon ziek melden... als zij niet willen mee werken moet het wel op deze manier..!

13. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Gewoon een afspraak maken met de bedrijfarts hoor voor de mensen die dat nog niet gedaan hebben

Verder vind ik het echt belachelijk dat mensen zo weinig begrip kunnen hebben. Ik werk nu ook voor halve dagen na een gesprek met de arbo-arts en hij was echt heel makkelijk. Hij zei: Ik heb je zien lopen, ik heb je zien zitten en het is duidelijk dat je pijn hebt, dus je gaat halve dagen werken. En mocht je nog meer last krijgen dan bel je maar en dan kun je helemaal stoppen.
    Was dus heel erg positief.

Mocht je het niet eens zijn met de beslissing van de arbo, dan kun je ook bij het uwv bezwaar maken. Misschien is dat een idee? En anders gewoon ziek melden en dan moet je wel weer naar de arbo en dan zou ik gewoon verklaringen meenemen van de ha, vk en fysio enz...

14. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    lieve meiden, gooi het verhaaltje asjeblieft om.

meld je gewoon ziek wegen BI door de zwangerschap en laat hun het initiatief nemen de arbo arts in te schakelen. Als je alleen een gesprek aanvraagd kunnen ze met je onderhandelen. als je je ziek meld volgt er een heel ander stappenplan dat zij verplicht dienen te volgen aangezien het gaat om ziekte wegens zwangerschap.

en geen 'ziek', maar ziek! BI is een ziekte. ik weet er alles van en geloof me, als je nu niet op jezelf let heb je er na je zwangerschap spijt van!

ik heb twee dingen verkeerd gedaan:

1) ik ben altijd flink gebleven en maakte mezelf kapot tot mijn manager me naar huis stuurde.

2) na mijn bevallingsverlof had ik nog steeds last van BI, maar dacht 'kom, ik kijk wel hoe het gaat'. ook grote fout. je mag, als je eenmaal gewerkt hebt, niet alsnog ziekgemeld worden ten gevolge van de zwangerschap. dat dient altijd aan te sluiten op de bevallignsverlof en voor sommigen heeft dat dan ook gevolgen voor de hoogte van het ziektegeld (gewoon ziek is 70% tenzij anders bepaald in CAO, ziek tgv de zw.schap is altijd 100%).

dus meld je altijd eerst ziek en ga daarna kijken wat je nog wel kan!

Deel Deze Pagina