Aan alle zwangerere vrouwen die het op hun werk moeten vertellen en dit moeilijk vinden, al is het omdat je net een nieuwe baan heb, aan het einde van je proeftijd zit of in wat voor situatie dan ook: Inmiddles heb ik geleerd (en dat heeft lang geduurd) dat een bedrijf vaak professioneel en zakelijk is. Er is vaak weinig persoonlijks aan als het gaat om rechten, wetten, cao e.d. Ook al ervaren we op de werkvloer een gevoel van persoonlijkheid t.o.v. collega's, leiding gevenden enz, als het erop aan komt kijkt een werkgever vanuit juridisch oogpunt. Dus voor degene die het moeilijk vind om hun zwangerschap kenbaar te maken, denk maar zo: Als er een situatie zich voordoet dat een werkgever goed/beter uitkomt en ze kunnen het wettelijk maken, zullen ze er ook geen nacht wakker van liggen. Uiteindelijk gaat het vaak om winst of doelen bereiken o.i.d. Dus waarom zouden we ons pijnigen met slapeloze nachten, schuldgevolens o.i.d. terwijl voor een werkgever je maar een werknemer bent. Niet meer niet minder. Wij zijn als zwangere vrouwen ook niet voor niets beschermt door de wet zodat werkgevers ons geen oor aan kunnen draaien. (b.v. een werkgever mag een zwangere vrouw niet ontslaan -contract verlening is helaas een ander verhaal- en bij een vast contract zelfs tot 6 wk na je bevallingsverlof niet ontslaan. Deze regels (en nog vele andere) zijn niet voor niets ontstaan. Werkgevers denken ook om het bestwil van hun bedrijf en niet hoe het met jou als werknemer gaat. Onthoud dit als je voor zo'n situatie sta en kom voor jezelf en je eigen gemoedstoestand op. (let op: ik gebuik heel vaak het woordje VAAK. Dit omdat ik weet dat het niet altijd en overal is. Zeker niet bij kleine en/of familiebedrijven. Maar bij grotere bedrijven e.d. VAAK wel. Ik hoop hiermee mijn mede zwangere een hart onder de riem te steken
Hai Loes, Zit net je berichtje te lezen. Ik moet zeggen dat ik ook precies dezelfde ervaring heb als jij. Ik kom vaak niet goed genoeg voor mezelf op en benader altijd alles persoonlijk. Ik "vergeet" soms dat het er in bedrijven altijd zo zakelijk aan toe gaat. Stom, ik weet het, maar kan er niets aan doen. Beetje naief... Dus goed om weer even te lezen dat ik me goed zakelijk moet opstellen. Ga dalijk de gesprekken in om mijn zwangerschapsverlof te regelen. Groetjessss
Lieve monalisa, Wat fijn dat je reageert. Had eigenlijk geen reactie meer verwacht Ik ben heel blij dat je wat aan mijn bericht heb. Ik lees idd ook veel vaker dat a.s moeders het moeilijk vinden om zich zakelijk op te stellen (en de hormonen helpen vaak ook niet he) en ik heb ondertussen door ervaring (en tips van mij moeder) dit wel geleerd. Ik hoop ook echt dat nog vele vrouwen hier wat aan zullen hebben. Gewoon weer even een ruggensteuntje/herinnering dat wij ook niet wakker hoeven te liggen of het ons onszelf nog moeilijker maken. En, bedankt he voor je reactie. vind ik leuk.