help!! ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nancy82, 15 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zoek me helemaal suf, maar denk dat ik er bijna uit ben;)
    ik heb een dochter van 6 en ben zwanger van de tweede.

nu wil ik na mijn zwangerschap 1 dag in de week minder gaan werken dus van 31 uur naar 23 uur.
    in principe wil ik na 4 jaar als de tweede ook naar school gaat weer terug naar 4 dagen en eigenlijk dus geen aanpassing arbeidsduur laten doen.

nu lijkt het mij slim om eerst ouderschapsverlof aan te vragen toch?
    maar...in onze cao staat nog 13 weken?
    volgens mij is dit wettelijk 26 weken?
    en ik heb voor mijn dochter van 6 nooit ouderschapsverlof opgenomen..mag ik dit alsnog doen?
    dan zou ik dus 52 x 31u kunnen vragen?
    dan zou ik 4 jaar lang 1 dag ouderschapsverlof op kunnen nemen:p en daarna geen gezeur hebben dat ik mijn oude uren niet meer terug kan krijgen:D of denk ik dan te makkelijk;)
    maar hoelang krijg je ouderschapsverlof korting? volgens mij maar 18 maanden?

en als ik uiteindelijk toch wet aanpassing arbeidsduur aan moet vragen dan blijft mijn contract voor onbepaalde tijd gewoon hetzelfde toch alleen met wijziging van uren ( dan ben ik wel die 8 uur kwijt )..ze kunnen zegmaar niet een nieuw contract voor bepaalde tijd willen geven vanwege de wijziging in uren?

hoop dat iemand mij uit de knoop kan halen:p

2. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
  3. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je die had ik al gezien idd. Alleen nergens staat over verlof voor jonger en ouder kind aan elkaar plakken.
    p&o in ons bedrijf weet van toeten nog blazen dus die moet ik zelf op de regels wijzen helaas. Proberen ook graag de wet en regels te omzeilen als ze er zelf beter van kunnen worden.
    ben er wel achter dat de oudershapsverlofkorting alleen dit jaar nog is.
    maar dat neem ik wel voor lief als ik mijn contract uren kan houden:p

4. Hero87

Hero87 Actief lid

23 jun 2013
    292
    26
    28
    NULL
    Omgeving utrecht
    ouderschapsverlof blijft 1 jaar na geboorte geldig volgens mij. Dus de uren van je oudste kan je niet meer opnemen. verder ben ik ook druk met uitzoeken :p

5. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    er staat overal dat het geldig is t/m 8 jaar?

6. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Tot je kind 8 jaar is mag je ouderschapsverlof opnemen. Je mag ze achter elkaar plakken, je werkgever kan dit weigeren als er zwaarwegende redenen zijn.

7. Hero87

Hero87 Actief lid

23 jun 2013
    292
    26
    28
    NULL
    Omgeving utrecht
    Ow dat wist ik dan weer niet :)! Goed om te weten.
    Heeft de papa dezelfde rechten mbt ouderschapsverlof?

8. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    #8 nancy82, 15 jan 2014
    Laatst bewerkt: 15 jan 2014
    Oke thanx...dat wou ik nog even weten:D
    dan is het denk ik slim om eerst het ouderschapsverlof van de oudste op te maken denk ik?
    ja wat zijn zwaarwegende redenen..niemand is onmisbaar toch.
    en ik heb een gesprek gehad met de vraag of zij willen dat ik 4 dagen blijf werken ivm met een functie..maar daar hebben ze zelf al aangegeven dat ik 3 dagen kon gaan werken. Alleen heb toen nog niets besloten..wel een salarisberekening laten maken.
    dus dan hebben ze nu geen reden om ouderschapsverlof te weigeren lijkt mij?
    en je mag het in 6 delen doen toch?

vader heeft die rechten idd ook..dus mijn idee is om het om en om te doen.
    ik een half jaar..hij een half jaar..en dat 4 jaar lang:p
    en de rest bewaar ik dan of neem ik flexibel. Dat kan ik dan over 8 jaar uitspreiden:p
    hoevaak per jaar mag je ouderschapsverlof aanvragen? Of moet ik dit plan in 1x indienen?
    hij heeft namelijk betaald ouderschapsverlof.
    zo verlies ik het recht op mijn uren niet...en blijft recht ww staan op mijn oude uren.

hmm zit me net te bedenken dat ik het misschien ook om en om kan doen...dus de ene week hij een dag en de week erop ik?

vind het nog best lastig hoor;)

9. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Ik zou niet alles in 1 keer aanvragen. Je raakt de uren kwijt mocht je naar een andere werkgever gaan. Ik vraag t nu per jaar aan. Geef mijn plan door per jaar. Als ze al hebben aangegeven dat t geen probleem is mogen ze niet weigeren. Denk ook aan ouderschapsverlofkorting van de belastingdienst dat is waarschijnlijk alleen dit jaar nog.

10. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Rn ja eerst dat van de oudste opmaken!

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mochten jullie besluiten alletwee OV op te nemen, dan zou ik idd eerst het deel opnemen voor jullie oudste. Want dat loopt nog max 2 jaar. Aangezien je partner betaald OV heeft, is het misschien een optie dat hij een dag neemt en jij een dag, dan heb je ook minder opvang nodig ;) scheelt ook weer in de portemonnee.

Qua ouderschapsverlofkorting en doorbetaald verlof, over het algemeen zal je man dan hoogstwaarschijnlijk geen rehct hebben op de korting, omdat hij er financieel bijna niet op achteruit gaat. Jij hebt onbetaald verlof, dus jij zult er wel financieel achteruit gaan, dus wel recht op OV in principe.

Jullie hebben alle beide recht op 26 maal je contractsduur per kind om op te nemen. En in principe mag je het in 6 delen opnemen, soms in CAO beperkt tot 3 delen. Je hoeft niet persé vooraf aante geven welke periodes het zijn, wel goed opletten dat er altijd een einddatum bij een periode is vermeld, anders is het op te vatten als een opname ineens!

12. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    oke, tot zover duidelijk.
    ik geef dus bij mijn aanvraag aan dat ik de ouderschapsverlofkorting opneem voor mijn oudste kind?
    als ik het per jaar doe, loop ik dan niet het risico dat ze het voor het volgende jaar weigeren?

waar het eigenlijk op neer komt is dat we 1 dag op moeten gaan vangen na mijn zwangerschapsverlof, ik werk nu 4 dagen en mijn man ook.

uiteraard wil ik dit financieel gezien zo gunstig mogelijk uit laten pakken en ik wil eigenlijk in mij contract niks veranderd hebben qua uren omdat, ik zeker weet als ik nu uren inlever ik deze later nooit meer terug krijg ( gezien bij andere collega's ) en ik heb een contract voor onbepaalde tijd mijn partner trouwens ook.
    nu heeft mijn partner een leidinggevende functie dus als het bij hem niet kan zal ik het zoiezo met mijn verlof moeten doen, maar met nog verlof voor 2 kids moet ik die 4 jaar die ene dag rond kunnen breien lijkt mij?

edit: in mijn cao staat trouwens 13 weken ouderschapsverlof, maar dat geld niet meer toch het is nu volgens de wet 26 weken?

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    je hebt recht op 26 * 31 uur = 806 uren per kind = 1616 uur totaal.
    Ik ga er van uit dat je 8 uur per dag opneemt?

Dus 1612/8 = 201,5 week deel dit door 52 weken = 3,8 jaar :D voor beide kinderen. Je komt net een klein stukje te kort, maar dat komt ook wel weer goed lijkt me.

In principe kan een werkgever alleen maar onder zeer zwaarwegende belangen proberen het verlof te weigeren. En dat is toch vaak lastig.
    En zeker wanneer je dan bijv al een periode verlof achter de rug hebt, dan wordt het nog lastiger om hard te maken dat het niet kan.
    En gezien de ervaringen van andere collega's kan ik me indenken dat je gaat voor OV. Je contract aanpassen kan altijd nog ;)

14. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    je bent geweldig thnx:D
    inderdaad 8 uur per dag 1dag per week..met uitzondering van feestdagen:p anders houden ze daar verlofuren in...dat gaan we niet doen he:D
    zo had ik het ook in gedachte, maar heb zoveel regels en wetten voorbij zien komen dat ik ff bevestiging nodig had:p

oke dus gewoon per jaar aanvragen dus, hij kan het waarschijnlijk toch niet hard maken om daarna te weigeren..en hij moet me verplicht 52 weken 15,5 uur geven en daar zal die al helemaal niet blij van worden denk ik zo;)

nu eens even bekijken hoe ik dit waterdicht op papier ga zetten:p

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Uhm... wanneer je de pech hebt dat je ouderschapsverlofdag toevallig ook een feestdag is, dan heb je pech want dan vervalt het verlof van die dag in feite. het is niet zo dat de feestdagen een opschortende werking hebben.

Wat bedoel je met het vet-gedrukte stukje? Die snap ik niet

16. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    oh ik had begrepen dat dat wel zo was, maar dat maakt verder ook niet uit voor die paar dagen.

dat vetgedrukte moest niet vetgedrukt zijn:)
    maar wat ik daarmee bedoel is dat de werkgever verplicht is om een jaar lang 50% ouderschapsverlof te geven dat is zo vastgesteld en kan hij niet onderuit.
    alles wat je anders vraagt zou hij kunnen weigeren mits gewichtige redenen, maar voor 8 uur per week zal hij dat in een rechtzaal nooit hard kunnen maken.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    hahaha dat stukje had ik even vet gemaakt, omdat het anders misschien niet duidelijk zou zijn.

Idd je werkgever kan in feite niet onder de 50%-regeling uit....die moet hij gewoon toepassen, omdat dat wettelijk is vastgelegd. Maar wanneer jij het anders wilt hebben (dus die ene dag) dan moet hij aantonen dat dat niet zou kunnen.
    Dus het is niet zo dat hij dan niet mag/kan proberen om die 8 uur af te wijzen cq hard te maken tov die 50%-regel. Hij kan het altijd proberen natuurlijk

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Even een aanvulling... voor je dochter van 6 heb je inderdaad maar 13 weken ouderschapsverlof. In dat jaar (2007?) was dat nog zo. Het is veranderd naar 26 weken in 2008 of 2009, dat ben ik even kwijt. Voor jitte heb ik ook nog 26 weken staan en zij is van 2009. Jelle is van 2007 en daar heb ik nog 13 weken van.

Het is dus niet zo dat het voor je oudste ook 26 weken is geworden. En idd, eerst het verlof van de unsters opnemen, het vervalt als ze 8 worden.

Edit: hou er trouwens ook rekening mee, dat ze, als je van plan bent je contract na afloop aan te passen, dat ze dan je verlof kunnen berekenen over je nieuwe uren! Volgens mij voorkom je dat gedeeltelijk door het op te nemen in delen, maar volgens mij kunnen ze het laatste deel dan herberekenen over je nieuwe uren. Wel iets om in je planning mee te nemen.

19. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die 13 weken geld toch alleen als je voor 2009 opgenomen hebt of een gedeelte?
    ik heb nog niks gebruikt.

en ik wil juist voorkomen op deze manier dat.mijn contract aangepast word ;)

20. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    @ Bluesky, volgens mij is het vooral een probleem als je betaald verlof hebt, sommige CAO's vragen dan dat je daarna eerst weer je originele uren gaat werken voordat je je contract aanpast. Uiteindelijk is Ouderschapsverlof alleen maar een recht om minder te gaan werken en iets wat je uiteindelijk met je werkgever afspreekt. Voor de werkgever maakt het bij onbetaald verlof ook helemaal niet uit, je gaat minder uren werken en hij hoeft ook minder uren te betalen. Het enige verschil is wel dat je het recht op je originele uren behoudt.

Deel Deze Pagina