Arboarts voor de deur

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Liefje13, 8 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Mijn werkgever (klein bedrijf) heeft geen vertrouwen in zijn werknemers, hij is in ernstige mate achterdochtig. Daarnaast zijn ze me een beetje aan het pesten vanuit management sinds ze weten dat ik zwanger ben. (Ze doen ontzettend kinderachtig en proberen onder alle regels uit te komen, zo kreeg ik geen vrij voor de echo terwijl ze dat wettelijk verplicht zijn) Ik heb me gisteren ziekgemeld omdat ik van de misselijkheid en het overgeven niet kan functioneren. (Concentratie bij mijn werk is ontzettend belangrijk, een klein foutje kan grote gevolgen hebben.) De toilet op werk is ruim 100 meter lopen en als ik moet overgeven red ik dat met geen mogelijkheid. Die man aan de deur wilde van mij alleen maar een datum horen wanneer ik terug kom op werk. Dus heeft hij maar maandag opgeschreven. Wat moet ik hier nu mee? Ik ben vijf kilo afgevallen in twee weken tijd en heb nu officieel ondergewicht. Ik voel me ZO beroerd.

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Jeetje wat klote. Probeer t maandag en anders weer ziek naar huis?? Anders overleggen met vk!

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer je maandag nog steeds ziek bent, dan bel je je werk op en geeft aan dat je alsnog niet genoeg bent opgeknapt en dat je dus nog niet komt.
    Ze zijn op de hoogte van je zwangerschap, heb je ook al een zwangerschapsverklaring ingeleverd? Zo ja, dan verwijs je ze gewoon naar het UWV voor een ziektewetuitkering, aangezien je zwangerschapsgerelateerd ziek bent.
    Mochten ze lastig blijven doen, dan is het een optie om een second opinion aan te vragen bij het UWV, kost je alleen iets van 50 euro. Maar dan krijg je wel een onafhankelijk advies.

4. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb ze wel al naar het UWV doorverwezen omdat ik wist dat ik dan pas uitbetaald zou worden. Krijg van werk maar 70% na drie dagen. Een verklaring heb ik nog niet, vk zei dat ik dat bij de termijn echo krijg? Heb voor mijn werkgever opzich wel de echo van zeven weken als bewijs.

Krijg ik van uwv pas geld na zo een verklaring?

5. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Oh ja, zo zei die man nog: tja mevrouw, u bent immers niet ziek.

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Vreemd dat een arboarts plots op de stoep staat en alleen vraagt wanneer je terug komt. Hier zou ik mijn vraagtekens bij zetten.

En arboarts is iemand die jou ziekheid beoordeelt en dat doe je niet in de deur opening. Of heb je wel een gesprek.met hem gehad?

Zowieso komt het vaker voor dat je zelf naar de.arboarts moet ipv andersom.. maar wellicht dat je hier zelf voor gekozen hebt.

wantrouwen vanuit je werkgever zou ik het trouwens niet meteen noemen. Het is een klein bedrijf dus wellicht weinig reserves. Als hun het niet via de officiele weg doen krijgen ze geen geld dus snap het wel. Als je ziek bent kun je controle verwachten.. maar een arboarts zal altijd het gesprek met je aangaan en echt niet alleen vragen wanneer je terug komt
    En trouwens ook dan kun je gewoon aangeven dat je niet weet wanneer je ke weer beter voelt. Kunt toch niet i de toekomst kijken??

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Oh fijn zo'n arboarts. Ik heb het ook vaak gehoord: zwangerschap is geen ziekte. Nou wel als je zoveel spuugt hoor! heb je al iets tegen het braken?

8. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ja ik heb vandaag emesafene gekregen, ik hoop dat dat gaat helpen. Zwanger zijn is geen ziekte nee, maar tien keer per dag spugen wel inderdaad. Bah wat een rot man..

9. Patriezz

Patriezz Lid

27 mrt 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Weet je zeker dat het een arts was. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een lekencontroleur. Als het maandag niet lukt te hervatten dit direct kenbaar maken bij je werkgever en vragen om een gesprek met de bedrijfsarts.

10. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Kan je geen bewijsje/attestje van je huisarts/verloskundige krijgen? Of werken ze in Nederland daar niet aan mee?

11. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Zwangerschap is toch wel gewoon een ziekte?? Ik meen dat ooit ergens gelezen te hebben.

Lekker kl*te dat je werk zo doet.

Ik begrijp dat je al een echo hebt gehad? Hiervan hebben ze je toch wel een formulier met informatie gegeven (zoals dat het hartje klopt, of het een eenling is)

En verder inderdaad; je arbo arts hoort onafhandelijk te beoordelen of je echt ziek bent, dat hij na 1 dag op je stoep staat bewijst inderdaad van weinig vertrouwen. Desalniettemin is hij er alleen om te beoordelen of je niet verzuimt.

12. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Zwangerschap op zich is geen ziekte hoor. Maar je kunt er wel dermate veel last van hebben dat je ziek bent/niet in staat bent je werk te doen.
    Sterkte ts, heb helaas geen tips. Ben ook ziek ten gevolge van zwangerschap maar werk is tot nu toe heel begripvol. Ben wel benieuwd of ze mijn contract gaan verlengen over een paar weken ;)

13. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Eerlijk gezegd vraag ik me af of het echt een arts was en of ze niet gewoon een kennisje ofzo gestuurd hebben om je onder druk te zetten. Toen ik naar de arbo moest moest ik naar hun, hadden ze een specifiek tijdstip voor me en kreeg ik een gesprek van een uur. Alles werd op papier gezet, de arbo wilde zelfs weten wanneer mijn laatste menstruatie was en uitgetelde datum en nog meer van dat soort dingen.
    Wat op papier is gezet is naar mijn werkgever en naar mij gestuurd en ook naar het uwv.
    Een stuk professioneler dan een kerel aan de deur die je iets verplicht in ieder geval. Die man hoort onpartijdig te zijn en natuurlijk hoopt hij je weer aan het werk te zien maar door te verplichten...
    Heel veel sterkte en succes! Wat een rot situatie :(

14. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Klinkt vriu ongebruikelijk om na 1 dag al een arboarts op je stoel te hebben. Het inschakelen van een arbodienst kost een werkgever ook geld, zeker een huisbezoek. Een huisbezoek wordt niet snel gedaan, alleen als iemand niet in staat is om naar de arbodienst toe te komen of het wordt gedaan wanneer de werkgever het niet vertrouwt......

Mocht het echt een arboarts zijn geweest, dan hoort hij binnen te komen en een fatsoenlijk gesprek met je aan te gaan. Vragen wat de klachten zijn etc. Ook hoor je van een dergelijk contact een verslagje te krijgen (is mijn ervaring ten minste).

Welke arbodienst was het? Misschien kan je zelf nog bellen en aangeven dat je het een raar bezoekje vond en dat er enkel werd gevraagd wanneer je weer aan het werk zal gaan en de mededeling dat zwangerschap geen ziekte is.

De zwangerschap zelf is geen ziekte, maar je kunt er wel degelijk goed ziek van zijn!

15. Degoe1982

Degoe1982 Bekend lid

15 apr 2014
    777
    1
    16
    NULL
    NULL
    Is er van jouw werkgebied geen bond ofzo die je kunt vragen? En anders zelf het UWV opbellen. + alle tips die al gegeven zijn.

Sterkte!

16. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik ben ook ziek van de zwangerschap (overgeven, misselijk en suf) en ben inmiddels 13 weken thuis (en net weer 2x2u begonnen op eigen initiatief).

Ik heb geen arbo aan de deur gehad (is op aangeven werkgever weet ik!), maar wel binnen 6 weken een telefonisch gesprek gehad met een arbo-arts (ik kon geen auto rijden), dat is verplicht. En na 12 weken ben ik naar het kantoor geweest.

ik heb een uitvoerig gesprek gehad met de arts, en hij legde ook uit wat de arbo precies doet. Hij zei dat de controleur aan de deur (die ik dus niet heb gehad) nooit een arts is, maar een "controleur"; kijken of je thuis bent en er ziek uitziet, het is geen arts die aan je deur staat!

Je werkgever kan druk opvoeren wat hij wil, maar als je ziek bent in de zwangerschap ben je (volgens mijn arbo-arts) goed beschermd door de wet. Mits je natuurlijk echt niet kan werken. Vraag een gesprek aan anders zelf met de arbo-arts?

Bij de termijnecho krijg je idd een zwangerschapsverklaring. Ik heb er al eerder een gehad omdat ik precies wist wanneer ik bevrucht was. Het bleek na de termijnecho toch nog 5 dagen te verschillen. Wellicht kan je om een vervroegde termijnecho vragen?

Ik ben ook heel misselijk geweest (en nog steeds bij 20weken), 7 kilo afgevallen, en kan je evt als je wil tips geven over voedsel wat je enigszins wel kan verdragen en wat het beste is. Ik loop in het ziekenhuis (sowieso) en moet ook iedere 3 weken daar naar de dietist.

sterkte!!

Deel Deze Pagina