Hoi, Sinds half december zit ik in de ziektewet. De arbodienst heeft contact met me opgenomen en vastgesteld dat ik de komende weken niet kan gaan werken (en daarna neem ik overigens ontslag maar dat is een ander verhaal). Nu kreeg ik ook een brief van het UWV dat ze 'vragen hebben' enzo. Daarbij zat een bijlage met mijn plichten: ik zou iedere dag tot 18.00 uur thuis moeten blijven ivm mogelijke controle, en als ik niet zelf de voordeur kan opendoen (bijvoorbeeld omdat ik slaap of onder de douche sta, dacht ik zo) moet er iemand bij me zijn. Tja, dat gaat natuurlijk niet. Hoe moet ik me dit voorstellen, hoe erg is het als ik controle krijg en ik kan net even niet open doen? Ik ben wel altijd thuis (m.u.v. doktersbezoek) want ben gewoonweg te beroerd om de deur uit te gaan. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje dreigend, al die post van die instanties, net alsof mijn werkgever mij niet gelooft op mijn woord en ze speciaal heeft ingeschakeld.
Ik kreeg ook zo'n brief (wel 3x geloof ik, de adminstratie werkt daar niet zo heel goed). Maar als controle heb ik alleen telefonische controle gehad van een arts. Zelf lag ik hele dagen op bed en kon ook niet aan de deur komen. Ik vraag me af of ze wel onaangekondigd op bezoek komen, dit heb ik nog nooit van iemand gehoord. Als je de arts eenmaal aan de telefoon hebt gehad maakt hij/zij een vervolgafspraak en hoef je niet meer op elk moment bereikbaar te zijn. Wel komt de post van het UWV nogal dreigend over vond ik. Als je zelf op dat moment om een of andere reden niet te bereiken bent krijg je volgens hen geen geld, maken ze zelf een fout (door b.v. geen afspraak door te geven) kan er nog geen verontschuldiging van af.
Bedankt voor je reactie, ik ben iets gerustgesteld. De post komt inderdaad vrij dreigend over, om de redenen die jij noemt. Ik heb ook een topic geopend over geld/salaris, misschien weet jij daar ook iets vanaf? Want ik begrijp niet zo goed of ik, nu ik in de ziektewet zit, mijn geld rechtstreeks van het UWV zou moeten krijgen of gewoon via mijn werkgever (salaris), dus dat hij het weer van het UWV krijgt. En of er door de ziektewet vertraging komt in de uitbetaling.
ik heb tot nu toe ook alleen telefonische controle gehad van het uwv, ze komen in hun brieven inderdaad dreigend over, als je niet bereikbaar bent wordt je uitkering gestopt etc. en aan de telefoon waren ze in het begin ook niet erg aardig, nu wel iets meer omdat ik dezelfde persoon elke 3 weken spreek. erg jammer hoe ze te werk gaan, maar ik zou er niet voor thuisblijven
Hoe het verder met salaris enz. zit weet ik niet. Dit wordt gewoon via mijn werkgever uitbetaald. Hoe dit achter de schermen geregeld wordt weet ik niet.
Wat heb ik dan een mazzel, ik zit ook sinds half dec thuis, al ben ik wel wat verder in de zwangerschap. Ik hoorde steeds maar niets van de arbo en ineens werd ik gebeld (ze belden eerst mijn ouders ) Ze vroeg waarom ik thuis zat en heb toen aangegeven vanwege harde buiken en toen vroeg ze wat voor een werk doe je? Ik huishoudelijk. Oke 25 jan gaat je verlof in? Ik zeg ja. Zei oke dat is best snel. Nou dan weet ik genoeg! Niets meer gehoord daarna Het was echt een belletje van nog geen 2 min. Hoe het verder geregeld word met salaris weet ik ook niet. Ik ben voordat ze me belden ook niet thuisgebleven, ze heeft er ook niets over gezegt dat dat moet. Dan had ik het toch niet gedaan hoor. Bekijk het ff.
Je kan wel degelijk onaangekondigd bezoek krijgen van het UWV, maar dat is lang niet zo erg als dat het in die brieven staat hoor Hartstikke aardige mensen die gewoon even willen weten of je nog steeds ziek bent, meer wat formaliteiten zeg maar. En in de meeste gevallen gaat het inderdaad om een telefonische controle. Brieven komen vaak dreigender over dan dat ze bedoeld zijn...niet zo handig dus!
Hoi dames, bedankt voor jullie reacties. Er heeft inmiddels een UWV-arts gebeld. Het was een aardige vrouw en ze vond het vervelend voor me dat ik zo beroerd ben op het moment. Ze gaf aan dat ze over een paar weken nog terugbelt. Ik heb nog gevraagd of ik thuis moet blijven i.v.m. controle maar dat is niet nodig, het leek de arts juist wel goed als ik eens een blokje om zou gaan bijvoorbeeld. De soep wordt dus blijkbaar niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend
ooo is het een arts die belt. Ik word donderdag gebeld. 2e x. De andere keer was 30-12 geloof ik. Wat ik had was de vraag. Ooo heb je al over 5 weken verlof nou ik bel je wel was zijn antwoord. Dat zal dus de 22e zijn. Tja ik werkte 6 uurtjes en meer zullen het de komende twee weken niet meer worden. Jammer de pammer.
hallo allemaal, Ik werk sinds Oktober bij eennieuwe werkgever en ben bijna 26 weken inverwachting in die korte tijd dat ik daar werk heb ik helaas 2 keer een korte griep te pakken gehad nu had ik 2 weken terug in eens een hevige bloeding en heb me verloskundige in alle paniek gebeld zij kwam gelukkig gelijk langs...het kindje maakte het gelukkig goed maar ik werk in de verzorging en moet veel tillen,trekken,bukken etc nu heb het uwv mijn gebeld en volgende week bellen ze weer in verband het verloop mijn ziekte melding mijn verloskundige heeft gezegd dat ik geen zwaar lichaamelijk werk meer mag doen of ik dat ik eerder moet stoppen met werken zij heeft hier ook een brief voor geschreven het uwv vroeg mijn ook of ik een arbo arts had gesproken?!ik zei dus nee ze vroeg me of we die hadden en ik zei neem aan van wel werk er nog niet zo lang je werkgever moet je toch opgeven voor die arbo arts? en wat doet het uwv er nu verder mee? wie kan me vragen beantwoorden? bedankt alvast groetjes Annemarie
Ik heb dit ook gehad, ging als volgt: Het werken ging echt niet meer, heel veel klachten die gerelateerd waren aan de zwangerschap, doorgestuurd naar de arbo, deze vertelde mij acuut te stoppen met werken. Ik stelde zelf voor in overleg met de arts om minder te werken, dus voor 50%. Het ging echt niet meer, ik moest stoppen van de arboarts. Ik ben toen 100% ziekgemeld, ik kreeg 1 keer in de 6 weken telefonisch contact met de arboarts hoe het ging etc. En het UWV belde mij in totaal 3 keer, ook om te kijken hoe het ging etc, ze deden totaal niet moeilijk. De betaling gaat via het UWV, ik merk er niks van, mijn salaris loopt door, en het UWV betaald de centjes uit aan de werkgever, ziektewetgeld zeg maar. Nu mijn verlof is ingegaan, ontvangt mijn werkgever hier geld voor van het UWV. Zo is het geregeld.
ik kreeg dus pas na 6 weken een brief van de arbo dat ze me wilde bellen. Ik heb gelijk gebeld naar me werk dat ik op die dag, maandag dus, me laatste werkdag heb en dat dit niet zo slim is. Sommige werkgevers schakelen heel snel de arbo in en andere wachten de 6 weken af. Bizar maar raar.
ik kreeg dus pas na 6 weken een brief van de arbo dat ze me wilde bellen. Ik heb gelijk gebeld naar me werk dat ik op die dag, maandag dus, me laatste werkdag heb en dat dit niet zo slim is. Sommige werkgevers schakelen heel snel de arbo in en andere wachten de 6 weken af. Bizar maar raar.