Vader verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door melisjuh30, 27 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melisjuh30

melisjuh30 Bekend lid

17 jun 2008
    854
    0
    0
    Hallo,

De vader heeft voor de bevalling recht op 2 vrije dagen.
    De dag van de bevalling-geboorte en de dag van aangifte.

Maar wat nou als t kindje in t weekend wordt geboren?
    Heeft de vader dan maar recht op 1 dag?

alvast bedankt!

2. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
  3. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    heb in de krant gelezen dat ze het willen veranderen naar 5 dagen.

4. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Let erop wat er in de CAO is afgesproken.
    Bij ons krijgt de man volgens de wet idd 2 dagen, MAAR de CAO heeft hier een uitzondering op gemaakt en hij krijgt dus nu maar 1 dag. MOet dus even snel bevallen en hij moet meteen door naar het stadhuis ;)

5. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    staat de wet hier niet boven dan?

6. Csillag

Csillag Actief lid

14 okt 2008
    273
    0
    0
    vanaf wanneer? 5dagen zou geweldig zijn...

7. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Nee volgens mij niet. De CAO maakt juist bepaalde afspraken (uitzonderingen) op artikelen uit het wetboek!

8. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    de wet staat hier boven, een cao kan alleen aanvullingen geven, de wet is de basis.

9. Cor81

Cor81 Lid

13 jan 2009
    51
    0
    0
    Jacky78 jou man heeft gewoon ook twee dagen vrij hoor als de baby wordt geboren. Geen CAO kan de wet veranderen.

Als de baby in het weekend komt, kun je een vrije dag opnemen voor het aangeven en nog een extra vrije dag. Kijk wel even binnen hoeveel dagen je die tweede dag op moet nemen.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

mijn vriend krijgt volgens cao 3 dagen vrij. en daarbij krijgt hij van zijn baas ook nog 3 dagen. daarna neemt hij 2 weken vakantie.

een cao word goed gekeurd door de staat en is ook rechtsgeldig dus als er in een cao staat 1 dag is dit volgens de wet ook goed gekeurd

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hoe dan ook: belachelijk weinig!
    En één hele dag!? :thumbdown: Daar zal de baas me toch een partij arm van worden zeg!

12. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    die van mij heeft als melkveehouder helemaal geen recht op vrij.. ja als ie t zelf regelt en betaald...

Vind 2 dagen best luxe.. maar kan me wel voorstellen dat pappa's veel langer hun vrouw en kindje dicht bij zich willen hebben.. Denk dat de eerste week van het pappa zijn ook niet echt heel productief is voor de baas.. paps denkt toch alleen maar aan zn vrouw en kleine wonder!

Verwacht wel dat t pappa-verlof verlengt gaat worden.. Lijkt me zo logisch..

13. deetje

deetje Bekend lid

10 dec 2007
    563
    0
    0
    docent
    Friesland
    Heeft hij geen verzekering van AB? Daar zijn zulke dingen vaak wel in geregeld, verlof voor zwangerschap en bevalling iig wel. Maar ja ik zat bij AB Groningen en daar betaal je de eerste verlofdag sowieso zelf.

14. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    In een CAO mag voor zover ik weet alleen ten gunste van de werknemer afgeweken worden van de wet.

15. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Hij is wel lid van AB.. Maar weet niet of er een "vaderschapsverlof-regeling" in opgenomen is.. Volgens mij heb je dan korting op t uurtarief.. Moet hij dat nog maar eens ff nakijken.. is nu nog wel tijd voor.. werk buiten is er nog niet zo veel...

aan andere kant.. Als er geen maaiwerkzaamheden zijn kan hij ook wel weer veel in huis zijn... ( daar hoop ik dus op) Maar ja.. maaien hangt samen met het weer...

16. mel123

mel123 Actief lid

21 nov 2007
    369
    0
    0
    Mijn vriend werkt voor een uitzendbureau en volgens hun heeft hij geen recht op vrij tijdens de bevalling en eventueel een dag er na om aan te geven.
    Ja hij kan wel vrij nemen maar dat kost hem gewoon zijn vrije dagen...
    Ik dacht altijd dat het wetttelijk was vast gelegd, dus dat elke man recht had op 2 dagen vrij maarja... blijkbaar niet dus...

17. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Uitzendbureaus kennen toch ook bijzonder verlof? Wat als er iemand sterft in zijn omgeving ofzo? (hoop uiteraard van niet, maar om even een uiterste vergelijking te maken)

Ik neem aan dat hij, net als iedereen volgens de wet recht heeft op 2 dagen vaderschapsverlof.

Volgens mij jokken sommige bedrijven hier ook weleens over hoor, of weten ze het niet en zeggen ze maar wat. Als ik je man was, zou ik eens even de cao van het uitzendbureau erop raadplegen.

18. mel123

mel123 Actief lid

21 nov 2007
    369
    0
    0
    Volgens het CAO boekje heeft hij geen recht op bijzonder verlof... echt belachelijk!
    Dus hij had aan het bedrijf gevraagd waar hij nu voor aan het werk is of hij hier recht op had... het antwoord was... we huren jou zo goedkoop in dat er daar geen ruimte meer voor is in het budget.
    Met de feestdagen was het ook al zo... ik ben gewend dat het vergoed word door het uitzendbureau bij hem was dit niet helemaal het geval... ze bouwen daar uren voor op.
    Vraag me af of dit wel allemaal mag, iemand een idee waar ik dit na kan vragen behalve bij het uitzendbureau zelf?

19. Cor81

Cor81 Lid

13 jan 2009
    51
    0
    0
    Mel123 volgens mij is het onmogelijk dat je geen vrij krijgt in bijzondere gevallen. Zo heeft bijvoorbeeld ook iedereen recht op 1 vrije dag bij een verhuizing.
    Je kunt contact opnemen met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13736&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391909&rubriek_id=391817&set_id=2520&doctype_id=6&link_id=72383

Er staat dus dat elke vader recht heeft op 2 dagen kraamverlof, maar dat kan onbetaald zijn. Maar die dagen krijg je sowieso.

20. mel123

mel123 Actief lid

21 nov 2007
    369
    0
    0
    Cor81 bedankt voor de link, heb ze een mail gestuurd en mijn vraag eens voorgelegd ben benieuwd!

Deel Deze Pagina