Hallo allemaal, ik wil graag even mn verhaal kwijt, ben benieuwd of er mensen zijn die me nog goede raad kunnen geven. Mijn zoon zit sinds afgelopen zomer op school, hij is nu dus 4,5 jaar. Al vanaf het begin was de relatie met de juffrouw niet geweldig, omdat zij al na 4 weken zich ontzettend veel 'zorgen' maakte over mijn zoon. Even kort: het is een ontzettend lief kind, heel intelligent en denkt echt anders dan het gemiddelde kind. Van tijd tot tijd leeft hij in zijn eigen wereld, maar dat wordt eigenlijk steeds minder. De juffrouw is alleen maar negatief over hem. Hij luistert niet, doet niet wat ze zegt en trekt zijn eigen plan in de klas. Hij wil vooral niet tekenen en knippen/plakken want dat vindt hij echt niks aan. Maar ja, dat MOET dan toch. Het eerste gesprek met de juffrouw was echt dramatisch. Waar mijn zoon bij zat ging ze doodleuk zeggen waarom hij echt een probleem was. Ik was daar achteraf echt heel boos over en heb een gesprek met intern begeleider aangevraagd en bovendien een ochtend in de klas meegekeken. In de klas zag ik wat ik al vermoedde, hij deed niks verkeerd, maar was wel zwaar ongeinteresseerd. De juffrouw behandelde de kinderen echt heel negatief vond ik. Met de IBer ging het gesprek heel goed en ik had het idee dat er vooruitgang in zat. Nu was ik er vorige week en gooide de juf doodleuk de citotoetsen (groep 1!!!) op tafel. Hij had vanalles fout gedaan. Ik heb er even doorheen gebladerd en zag dat hij dingen fout had gedaan die hij echt wel zou weten, dus het was echt door iets anders. Zij vinden nu toch echt dat mijn zoon onderzocht moet worden. Ik heb voor de grap even zelf een aantal van die cito oefeningen met hem gedaan en hij deed ze allemaal in 1x foutloos, en dat wist ik wel. Ik ben nu dus wederom woest en ik ben helemaal klaar met die juf. Ik wil dat hij bij de andere kleuterjuf in de klas komt (die is veel positiever), maar ik heb geen idee hoe ze daar op zullen reageren. Hoe dan ook, hij gaat naar een andere klas. Is het niet op deze school, dan maar op een andere. Dit is natuurlijk het verhaal in het kort, maar ik ben zoooo boos, ik kan er 's nachts niet van slapen, bah! Misschien zijn er nog moeders met wijze woorden of soortgelijke ervaringen. Bedankt voor het lezen in ieder geval.
gelijk heb je ik heb zo geworsteld met mijn 2de zoon kon in de kleuterklas al niet meekomen ik heb toen gezegt dat hij dan naar het speciaal onderwijs maar moest dit wilden ze niet doen en ieder jaar was het gesprek hetzelfde alleen maar negatief pas in groep 4 zijn er onderzoeken gestart en moest hij toch naar het speciaal onderwijs maar hij had toen wel een leer achterstand van 2.5 jaar door hun schuld gelukkig gaat hij nu met sprongen vooruit en heeft nu een leerachterstand van een half jaar ik zou zeggen ga op je gevoel af en zoek een andere school voor hem
Wat een eisen zeg voor een kleuter die net op school zit! Ken je andere moeders die ook hun kindje in dezelfde klas hebben? Misschien zijn er meerdere die 'problemen' ondervinden met deze juf? Zou inderdaad werk ervan maken want dit is niet leuk voor je zoontje en niet voor jullie als ouder. Succes
Ach, juf zal wel een zwaar gefrustreerd mens zijn!! En iedereen weet dat cito toetsen moment opnamen zijn ( anders had ik naar de lompschool gemoeten i.p.v. de havo). Maar ik denk idd dat je hem in een andere klas moet zetten, schijt hebben aan wat de juf daar van vindt! Het is in het belang van jou kind!
Ik zou hier ook verder werk van maken. Als deze juf niet even de tijd neemt om je zoontje te leren kennen, en daarop in te spelen, leert hij ook niet veel.
Lekker zo'n onderwijzeres Je zoontje verveelt zich als ik je verhaal zo lees. Die opgaven zijn niet uitdagend genoeg voor hem, waardoor hij ze klakkeloos invult. Dat doet hij echt niet om de juf te pesten ofzo Ik vind het raar dat ze dit zo negatief uitlegt, terwijl je zoontje misschien wel onwijs floreert bij wat meer uitdaging. Dat zou zij toch ook in moeten zien? Ik heb geen tips voor je. Succes in ieder geval, hopelijk komt het snel goed!
leuke vertikking lees ik hier.. de lompschool on-topic.. Ik herken het van mijn neefje.. Die is 5 en kan lezen en schrijven in het nederlands en engels..(niet foutloos) Dat heeft hij zichzelf aangeleerd.. we kwamen er per toeval achter.. het is ons kleine nerdje Hij schaamt zich ervoor op school en laat niks merken aan de juf.. sterker nog hij maakt fouten.. Knutselen vind hij een groot drama..Je kunt hem niet gefrustreerder krijgen. Mijn zus heeft bij de juf aangegeven dat hij kan lezen en schrijven. Dit heeft zij nu zelf ook gezien.. Maar wat doen ze.. Ze benadrukken zijn niet willen knutselen en negeren de andere kant.. sterker nog het ergert hun een beetje.. Alsof hij lastig is omdat hij anders is.. De tip die ik jou wil geven en ook aan mijn zusje heb gegeven ins: zoek een andere school.. Mijn zusje luistert niet naar mij.. Maar misschien jij wel Zoek een school en vertel vanaf het begin wat er bij je manneke speelt en hoe zij er mee om willen gaan.. Als hij nu een hekel heeft aan school dan kan het zo groeien dat hij er altijd een hekel aan heeft. Bovendien geef jij aan dat je de cultuur van de klas niet goed vindt.. Maar goed.. dit alles zijn mijn gedachten zonder dat ik de daadwerkelijke situatie ken natuurlijk
Huh.... een citotoets in groep 1? Is dat nieuw ofzo? Ben er dan wel een tijdje uit met 2 jongens van nu 12 en 17, maar volgend jaar moet de kleine naar de kleuterschool. Toen de 2 oudste op de kleuterschool zaten hebben ze daar nooit een citotoets gehad. Vind het maar raar, hoeveel waarde moet je nu aan de uitslag hechten, het zijn toch maar momentopname's in groep 1. Zou me er niet al te druk om maken, de oudste jongens van mij zitten nu op vwo, met alleen een cito in groep 7 en 8. En als jij vind dat je kind beter bij een ander juf geplaatst kan worden, gewoon zeggen. Het geeft jou en je kind waarschijnlijk een beter gevoel, dus doen!
Wat jammer dat de juf zo ontzettend negatief is en weinig inzicht en inzet toont naar jouw zoon! Toch zou ik hem wél laten testen. Misschien is hij wel hoogbegaafd of op bepaalde gebieden erg ontwikkelt. Daar kan jij dan op inspelen, maar daar kunnen ze op wat voor school hij ook zit dan ook rekening mee houden.
Ze hebben tegenwoordig voor elke groep wel een cito om te kijken of een kindje voor/achter/gemiddeld loopt... Niet elke school doet dat standaard. Maar vaak worden ze wel gebruikt als er een vermoeden is, dat er iets mis is. Dacht trouwens dat er bij de cito voor kleuters 2 stukken voor de beoordeling zijn. 1 is de toets zelf, de andere de werkhouding en indruk van degene die hem afneemt. Dus als de werkhouding doet vermoeden dat het te makkelijk is, zegt de toets ook minder.
Het cito is een leerlingvolgsysteem dat onafhankelijk van de leermethodes die een school gebruikt het niveau van een kind toetst. Natuurlijk is dat een momentopname, maar bij de meeste kinderen geeft dat een reëel beeld. Deze methode biedt toetsen aan vanaf groep 1, maar niet iedere school maakt daar gebruik van, omdat jongere kinderen een veel wisselender werkhouding en dus toets uitslagen hebben, dan oudere kinderen. Ik zou je willen adviseren een gesprek met de iber en leerkracht samen aan te gaan, zodat je kunt benoemen wat je ziet en wat jouw gevoel daarbij is. Dan geef je ze de gelegenheid om hier wat mee te doen, voordat je voor je kind pittige stappen als wisselingen onderneemt. Succes!
He bah, dat is een hele nare situatie. Gaat je zoon nog wel met plezier naar school? Het lijkt me niet de bedoeling dat dat hij dalijk een heel naar gevoel krijgt bij het woord 'school'. Ik ben altijd van het positieve belonen. Als je alles negatief benadert, mag je van zo'n jong kind toch niets positiefs terug verwachten?? Heb je enig idee of dit bij andere kinderen ook zo gaat? Of dat nog meer ouders met hetzelfde probleem zitten? Je hebt groot gelijk hoor, of naar een andere groep, of naar een andere school. Ze hebben nog zo'n lange weg te gaan en als het nu door de leerkracht al zo moeizaam gaat. Heel veel sterkte en succes!
Wat vervelend dat je zoveel onenigheid met de juf hebt. Ik denk zeker dat je er goed aan doet om je zoon in een andere klas te laten zetten. Wat betreft cito voor kleuters. Sinds een aantal jaar is er op de meeste scholen standaard een cito voor groep 2 (ordenen, ruimte en tijd, taal) voor groep 1 alleen voor de 'zorg'kinderen. De cito is een onafhankelijk meetinstrument dus er zit geen beoordeling van de leerkracht aan vast. Natuurlijk heeft elke leerkracht wel zijn eigen interpretatie van de resultaten maar in principe is het juist bedoeld om een zo min mogelijk gekleurd beeld van je kind te krijgen.
Bedankt voor jullie reacties, Nou, tijd voor een update. Ik heb een gesprek gehad met de Intern begeleider én de directeur van de school. Ze gaven ons gelijk. Er gaat een gesprek komen met de docent en ze begrijpen goed dat dit zo niet langer gaat en mijn zoon naar een andere klas gaat. Wat de opties zijn, wordt deze week besproken. De citotoets wordt opnieuw afgenomen bij hem, de IB'er zal dat doen en ze gaan bekijken of hij misschien wat meer aankan dan er wordt aangeboden. Ik was eerlijk gezegd een beetje verbaasd dat er zo weinig weerstand vanuit de school kwam, ik heb het idee dat ik niet de eerste ben die dit aankaart. Het maakt me eigenlijk niet uit, ik ben blij dat hij naar een andere klas kan en dat de cito opnieuw wordt afgenomen. Ik heb er bij deze vrouw vertrouwen in dat als er opvallende dingen uit die toets komen, dat ook echt wat over mijn zoon zegt en niet de manier waarop die toets is afgenomen. We horen deze week meer. Groetjes Honingbij
een bepaalde juf kan een kind maken of breken, daar ben ik inmiddels na 14 jaar wel achter. ik vind het fijn te horen dat jullie school het zo goed en zo snel opneemt. ik heb indertijd heel wat meer van dit soort gesprekken moeten voeren voor gerechtigheid voor mijn kinderen ( met een ASS stoornis) hopelijk gaat er voor jou kleintje straks een nieuwe wereld open met een fijne juf waar hij zich prettig voelt.
Goed om te lezen dat jullie serieus zijn genomen! Ben ook heel benieuwd hoe hij het gaat vinden als hij naar een andere klas gaat.
Wat fijn dat er serieus is geluisterd en dat er iets aan gaat gebeuren! Ik kan me voorstellen dat dat ook heel anders had kunnen lopen. Ik ben benieuwd hoe het in de nieuwe klas gaat. Hou je ons op de hoogte? Ik wist niet dat er cito-toetsen waren in elke klas nu. Goed te weten, dan schrik ik niet als het zover is over 2 jaar . Ik kan er trouwens ook over meepraten dat cito toetsen niks zeggen: ik heb op de middelbare school zo'n toets gedaan, kreeg toen mavo/vbo advies. Heb inmiddels m'n (universitaire) studie biologie afgerond en ik ben gepromoveerd (volgens wikipedia zijn er in nederland 72.000 gepromoveerden. Dat is minder dan een half procent van de Nederlandse bevolking....). Gelukkig hebben we de uitslag van die toets in de wind geslagen .
Mijn zoontje is ook van klas verwisseld omdat hij het niet naar zijn zin had/ het niet ging in die klas/ ook in combi met de juf. In de andere klas nieuwe klas en het gaat veel beter en ook zijn cito is nu super goed ( a a a en was b c d ) dus wie weet is dat bij jullie ook zo!!
Wat fijn dat ze toch naar je luisteren. Ik heb ook zo'n speciaal gevalletje hier in huis. Loopt voor op taal en cijfers (hij begint te lezen, binnen een week van 3 letterige woorden naar woorden van 6 letters of meer), herkent cijfers tot 100 en begint te rekenen (simpele sommen) Aan de andere kant loopt hij met dingen heel stroef mee - hij kan niet spelen volgens hun, klopt hij snapt rollenspellen niet omdat hij al een heel stuk doordenkt. vadertje en moedertje kan hij niet spelen want hij is geen vader want hij heeft nog geen kind. - hij houdt niet zo van knutselen - hij is heel bang dingen verkeerd/fout te doen en daardoor doet hij het niet of zoekt hij constant bevestiging. - hij houdt niet van veranderingen dus kan van slag raken als de juf de tafel verzet. Hij loopt dus als het ware scheef en daar gaan ze hem mee helpen, hij krijgt straks spelbegeleiding van een gespecialiseerde leraar van een andere school, die gaat hem als het ware leren spelen. Ondertussen probeer ik hem thuis uit te leggen dat het doen alsof is, dat je dus net doet alsof je een vader bent terwijl je weet dat je het niet bent en je eigenlijk gewoon je eigen vader na doet. Gelukkig heeft hij wel een juf en een ib-er die hem meteen herkenden en er op in spelen, juf geeft hem de extra bevestiging, hij mag in het laatste groepje als er geknutseld wordt zodat hij veel voorbeelden heeft, hij mag lezen of rekenen als hij dit zelf aangeeft. We doen er dus vanalles aan maar zonder hem zelf te veranderen , hij is gewoon heel lief en observerend, een echte denker, heel bezorgt en neemt ook heel makkelijk de zorgen van een ander over
Sjonge, wat wordt er toch veel van kinderen verwacht.. Wel fijn dat de school meedenkt met jullie. En anders op zoek naar een school die meer ruimte biedt voor elk kind op zich, meer individueel gericht en kijken naar wat het kind nodig heeft ipv dat hij mee moet doen met de rest. Er zijn verschillende soorten onderwijs, misschien past iets anders beter bij hem (jenaplan, dalton, montessori, vrije school.. ik noem maar wat). Ik ben zelf vroeger ook naar een andere klas gegaan. De juf had een probleem met mij en ik dus met haar Ik was een stil, teruggetrokken kind (als ik me niet op mijn plek voelde ergens) en ze had geen grip op mij, was zwaar gefrustreerd en liet dat duidelijk merken. Ik altijd huilend naar school en mijn ouders hebben er werk van gemaakt. Bleek dat de overblijfmoeders hadden gezegd dat het maar goed was dat ik naar een andere klas ging want juf Lies schreeuwde altijd zo tegen mij en ik huilde alleen maar:x Ben naar een andere klas gegaan en binnen een week was ik een ander kind. Een juf/meester is zooooooo belangrijk.. Je kan op nog zo'n goede, leuke school zitten maar als je bij een juf zit waar het echt niet mee klikt of ze doet haar werk gewoon niet goed, dan kan dat echt ten koste gaan van je kind zijn/haar prestaties en nog erger, zelfvertrouwen.