N.a.v. het topic over welke speigelreflexcamera kom ik tot de conclusie dat ik dus tot de categorie behoor die zo een camera koopt omdat deze mooie foto's maken en altijd op de automatische stand foto's schiet omdat ik de rest niet snap Nu wil ik dus een cursus gaan doen of mij erin gaan verdiepen. (heb op internet e.e.a. opgezocht maar snap het niet goed heb het idee dat ik steeds 5 minuten sta in te stellen voordat ik 1 foto kan maken en dat werkt voor mij niet omdat ik juist veel spontane foto's maak) Echter krijg ik die cursus niet meer voor de feestdagen gerealiseerd i.v.m. tijdsgebrek. Ik wil heel graag een aantal leuke foto's maken de komende dagen en het liefst ook een aantal zonder flits omdat ik dit vaak mooier vind en omdat dan de sfeer m.b.t. de kerstlampjes en kaarsjes beter over komt. MAAR FOTO'S ZONDER FLITS MISLUKKEN AL-TIJD BIJ MIJ!!:x Om gek van te worden. Altijd wazig . Ik kan natuurlijk met een statief werken bij het fotograferen van voorwerpen maar wanneer ik even uit de hand een leuke spontane foto wil maken van zoonlief (die niet kan poseren, dus in actie is) dan zou dit toch ook moeten kunnen zonder flits maar wel met een scherpe foto? Of verlang ik nu te veel? Iemand die mij kan helpen hoe ik dit moet doen of die mij kan zeggen of dit überhaupt wel mogelijk is?
Feestverlichting is altijd erg donker en daardoor heel moeilijk om mee te fotograferen. De ISO omhoog schroeven is noodzakelijk (minimaal 1600, maar dit betekent wel meer ruis op de foto's) en het diafragma (a of av, afhankelijk van de camera) kun je helemaal open zetten (dit houdt in, een laag getal). De scherptediepte wordt wel minder dan, dus de achtergronden worden waziger. Je kunt dan de camera de sluitertijd laten bepalen. Door op deze manier de camera in te stellen, houd je je de sluitertijd zo laag mogelijk en dit heb je nodig om scherp vanuit de hand te fotograferen. Ik ben echter bang dat je te weinig ligt zult hebben om alsnog zonder flitser (of statief) een goede foto te krijgen. Je zou een losse flitser kunnen overwegen die je richting een wit plafond of muur richt, zodat de flits minder hard overkomt. Als je deze nog niet hebt en wel wilt kopen, let er dan op dat je een flitser koopt die alle kanten op kan draaien (anders krijg je spijt) . Succes.
Ik heb een boek gekocht over de camara,deze neem ik met de camara helemaal door.. Hierdoor snap ik nu hoe alle functies werken
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, daar kan ik wel al wat mee. Wazigere achtergrond is voor mij geen probleem. Wil voornamelijk van mijn zoontje leuke fotos maken waarbij ik het dan persoonlijk vaak mooier vind als de achtergrond wazig is. Misschien niet helemaal duidelijk in mijn tekst maar de vraag is meer in het algemeen bedoeld en niet alleen voor de decembermaand. Zelfs in de zomer of binnen maar wel met het grote licht aan heb ik wazige foto's.
Ik heb een nieuw soort camara dus heb een globaal boek over systeemcamara's, maar dat werkt prima hoor! Laatst bij een waterval geweest en door het boek verschillende soorten fotos van kunnen nemen
Wazige foto's duidt volgens mij op dat de sluitertijd te hoog is. Dit wordt meestal aangeduid met S op je scherm. Om uit de hand te fotograferen is een sluitertijd 1/30 echt het hoogst om nog onbewogen foto's te maken. Maar voor mij is dat al te hoog aangezien ik trilhanden heb. Ik zet em dus altijd op 1/60 en lager (liefst 1/1000 ofzo) Maar daar heb je dan wel weer een grote diafragma voor nodig (de letter A of AV) en dat betekent dus een klein getal f/3.5 - f/5 kun je ook zien in je scherm. Ik herken wat je zegt over dat je geen zin hebt om bij elke foto steeds vijf minuten nodig moet hebben om je camera in te stellen, maar echt dat is alleen in het begin. Op een gegeven moment word je er zo handig in, dat dit heel snel gaat. Succes!