Mijn oudste wordt over 3 maanden 4 en hij is nog steeds niet zindelijk. Ik begin er een beetje zenuwachtig van te worden omdat de basisschool nu wel heel dichtbij komt. Ik heb voor mijn gevoel alles al geprobeerd, van stickers tot boos worden (slecht idee, ik weet t, doen we dus niet meer) en van niet boos worden tot gewoon maar laten gaan. Hij wil dolgraag op kleutervoetbal, dus beloofd dat hij naar de mini's mag zodra hij netjes op de wc plast en poept. Hij was t er helemaal mee eens en ook enthousiast, maar de uitvoering van t plan kan nog steeds geen doorgang vinden. Dan maar over een andere boeg gegooid. Meneer is dol op feestjes, dus als hij zindelijk is mag hij ook nog een hoera-ik-ben-zindelijk-feestje met cadeautjes, opa's en oma, taart, het hele rataplan. Op de crèche hebben ze wc-sessies zo'n beetje elk uur. En dan gaat hij ook trouw mee en soms doet ie wat soms niet. Tussen de sessies door plast ie ook nog vrolijk in z'n broek. Thuis vertikt ie t om naar de wc de gaan. Soms heeft ie ineens t geniale plan om te gaan, maar meestal uit t zich in in zn eentje naar de wc gaan (niemand mag kijken) en vervolgens zit ie gewoon maar wat te spelen met de kraan. Broek niet uit of wat dan ook. Ik weet dat poepen moeilijk is als t niet in de luier mag, dus t gebeurt vaak dat ie zich achter het gordijn verstopt. Als ik m door heb dan sleep ik m mee naar de wc waar hij soms met succes een poepje doet, maar soms ook niet. Voor zo'n poepje wordt hij de hemel in geprezen en tegenover een nr 2 staan natuurlijk 2 stickers. Hij vindt het allemaal prachtig. Maar zodra hij de kans krijgt staat ie de volgende keer weer achter het gordijn. Plas laat ie gewoon lopen. Luier over de onderbroek werkt niet. Alleen onderbroek aandoen wil hij niet, want dan plast hij misschien wel in zn onderbroek en dat vindt ie vies! En het leuke is nog wel... als je m 's ochtends uit bed haalt is hij gewoon droog! Niet in de luier geplast... terwijl 's nachts toch echt het laatste stadium van zindelijk worden hoort te zijn. Om een heel lang verhaal af te ronden. Wie heeft de ultieme tip, want als t zo doorgaat kan hij dus gewoon niet naar school. Op de nieuwe basisschool worden ouders gebeld als kindlief t in de broek heeft gedaan. Ik ben gewoon een werkende ouder, dus ik kan niet voor een vieze luier mn werk laten vallen. Mijn werkgever is hierin erg inflexibel, dus ik hoef geen enkele medewerking van die kant te verwachten. Ik begin echt zenuwachtig te worden van t idee dat hij al zo snel naar school gaat en hij nog geen enkele aanstalten maakt om uberhaupt zindelijk te worden.
Hoe leuk vind hij het dat hij naar school gaat? Want als hij het super leuk vind kun je miss gewoon uitleggen dat als hij nog een luier aan wil hij niet naar school mag. En als hij 's nachts droog is kan het volgens mij niet zo zijn dat hij het niet kan. En miss toch gewoon geen luiers meer kopen of aan doen, ook al wil hij dat eigenlijk wel.
Ultieme tip heb ik niet voor jou. Maar is hij niet misschien een beetje bang voor de grote wc pot? Mijn zoontje was pas zindelijk een paar maanden voordat hij naar school ging. Ik geloof ook zo'n 3 maanden. Dus ik snap jou frustatie wel. Geen enkele methode werkte bij hem. Geen stickers, niks. En ik was bang om zijn luier helemaal uit te doen vanwege de nr.2. Heeft jouw zoontje nu nog af en toe luier aan? Ik zou het helemaal uit doen als ik jou was. Mijn zoontje ging ook achter de gordijn als ie ging poepen. Omdat ik merkte dat hij nog bang was voor de echte wc, ik zette het potje gewoon in de woonkamer. Op een gegeven moment ging hij van zelf naar het potje, in het begin hielp ik hem. Elke keer liet ik hem weten dat hij in het potje mag plassen en niet in zn broek. Wat een frustatie ik weet het. Ik kan je meer vertellen als je meer wilt weten.
Ik zou eens proberen om de luier helemaal niet om te doen. En als hij dan in zijn broek plast hopen dat hij het zo vies vindt dat hij wel op de wc gaat.
ja dat zou ik ook doen. HIj vindt dat nietleuk omdat ie dan in zn onderbroek plast. Nou mooi gebruik van maken dus. Jij bent de baas, jij beslist! Dus in onderbroek zonder luier en als hij dat vies vindt, moet ie t maar op de wc of het potje doen. En hem vooral niet de druk laten voelen die jij ervaart. Het komt heus wel goed
Uitleggen dat hij bijna 4 is en naar school mag. Daar hebben de kindjes geen luier om dus hij ook niet meer. En juist goed dat hij plas is zijn onderbroek vies vindt, idd gebruik van maken. Luier niet meer om doen, echt volhouden!
Potje in de kamer zetten en dan hem gewoon in pyjamabroek of wat dan ook laten lopen. Iets wat hij zelf hij goed uit kan doen. Ik zou geen luier meer omdoen. Als hij 's nachts al droog is, zou het overdag ook moeten lukken.
zoals de andere meiden zeggen...geen luier meer om doen! dat is denk het enige wat helpt. dat hij snachts droog is betekent dat zijn lichaam het wel kan. hij heeft dus geen luier nodig en laat het niet per ongeluk lopen. hij zal een paar keer in zn broek plassen maar dan is het klaar. gewoon ff in huis laten lopen in onderbroek en pyama... succes!
Precies, het is voor hem gewoon een spel. Hij kan het wel, natuurlijk hij is al bijna 4 kom op zeg. Streng zijn dus..gwn bij de basis beginnen, blote kont, onderbroek, lange broek. En laat m de boel maar lkr zelf opruimen. Moet je eens kijken hoe snel hij zindelijk is! Hij begrijpt heel goed wat de bedoeling is maar neemt je gwn in de maling.
Nacht en dag zindelijkheid zijn andere dingen.. Nachtzindelijkheid komt door een stofje dat je minder vocht laat aanmaken.. Dagzindelijkheid heeft veel meer met het gevoel van aandrang te maken. Meestal komt de dag eerst, maar sommige kinderen doen het andersom.. Heeft hij al ooit het laten zien dat het lukt? Of is het nog nooit een halve dag ofzo goedgegaan, op zijn eigen aangeven.. Het lijkt alsof je erg krampachtig wordt.. Eigenlijk zou ik iets heel anders adviseren: doe hem de luier om, en kijk er een hele maand niet meer naar om. Even alle stress, beloftes, en moeilijke momenten (zoals achter een gordijn vandaan gevist moeten worden) even de deur uit. En dan begin april weer proberen. En dan wel alleen in ondergoed. Die luier gewoon uit vanaf het opstaan, en dan een ochtend proberen. Een klasgenootje van mijn zoon was ook pas 2 weken voor school zindelijk. Pas toen mama het eigenlijk opgegeven had en haar jochie de keus liet. Die vrijheid gebruikte hij toen, en was het zo klaar. Mijn oudste had ook een hekel aan de wc. Dat was voor hem al heel wat om erop te zitten. Laat staan dan je plas nog moeten doen. Als het daarin zit, zou je ook nog een stapje terug kunnen doen. Mijn oudste heeft een periode met zijn broek op de toiletdeksel gezeten. Dag erna in zijn luier, en dan in stappen totdat hij met blote billen op de bril zat. Tijdens die stappen puur gericht op het ontspannen blijven zitten, plassen was dan echt niet het doel.
Ga mee met jou. Strenger woorden die luier uit laten en de eerste paar keer ben je niet boos daarna wel iets van pot verdorie zo iets. Want ik denk ook zeker wel dat hij het al weet. Als alle medische kanten uit gesloten zijn natuurlijk! Gelukkig begint nu de lente te komen dus voor de kou hoeven we ook niet meer zo bang te zijn. Geef hem makkelijke kleding aan jogging broeken snel aan snel uit.
Idd zoals deepfreeze zegt. Even de druk van de ketel halen en even een maand ofzo geen aandacht aan de luier besteden..... Ook niet over plassen op de wc beginnen gewoon laten gaan. Dan geef je hem de kans om het aan te geven. Mijn dochter was ook zo. Voor mijn gevoel al een poos zindelijk, want vertelde precies wanneer ze een schone luier moest hebben. Poos bezig geweest om op de wc te laten plassen, zonder succes. Uiteindelijk begon ze er zelf over en zegt ze mij dat ze de volgende dag geen luier meer om wil. Zo gezegd zo gedaan, vanaf het eerste moment ging het goed! Nooit een ongelukje of iets gehad! Succes ermee
Hier zat ik met hetzelfde. Tot ik tegen hem zei wanneer hij in zn broek had geplast dat hij zelf zijn broek uit moest doen en dat vond hij niet leuk. Binnen een dag was hij dag en nacht zindelijk. Succes!
Je zegt dat je alles geprobeerd hebt, maar je zegt ook dat hij niet gewoon in onderbroek wil, want dan plast ie in z'n onderbroek en dat is vies? Heeft ie dus nu al wel of nog niet gewoon zonder luier gelopen? Als ie een natte onderbroek echt zo vies vindt, zou ik denken dat ie dan namelijk zo zindelijk zou moeten zijn, ook omdat ie 's nachts wel droog is. Hij beheerst z'n blaas dus duidelijk al wel.... en dan is mijn stelling toch dat ie er overdag gewoon een potje van maakt, gewoon omdat ie er geen zin in heeft. Luier uit dus, sticker voor elke plas die op de wc gaat en gaan ervoor
Ik sluit me aan bij de rest, gewoon de luier uit! Zo heb ik mijn dochtertje ook zindelijk gekregen. Het is even doorbijten maar na een dag of 3 met 'ongelukjes' gaat het echt wel beter. En de eerste tijd gewoon nog regelmatig op de wc zetten. Ik kocht bij de Wibra gewoon de allergoedkoopste onderbroeken en als er een 'groot' ongelukje was gebeurd mikte ik hem gewoon in de prullebak
Ik heb onze zoon de eerste twee dagen in zn blootje laten lopen (kachel op 25) en nog eens twee dagen in makkelijke broeken (joggingbroeke ,pyamabroeken enz) En liet hem gewoon gaan. Zette hem af en toe op de wc en potje en andere leren was ik net te laat. Dan kwam hij naar me toe en zei dat hij een plas had gedaan,geeft niks ruimen we samen. Plasje of poepie op het potje/wc is een vreugdedansje en een sticker. Toen dat eenmaal goed ging mocht hij zelf onderbroeken uitzoeken en sinds twee weken is hij zindelijk. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik die eerste dagen niet weg hoefde of visite kreeg. Dat leek me niet handig. Dus missch toch even doorzetten en gewoon de luier aflaten?
Zoals ik jouw verhaal lees, speelt hij een spel met je en weet hij het dondersgoed. Ik zou zeggen gewoon die luier af laten en laat hem maar lekker in zijn onderbroek plassen en laten lopen. En dan einde van de dag vragen, of hij zo ook op school wil lopen met een natte broek. Moet jij eens zien hoe vlug hij ermee ophoudt. Mijn oudste en jongste waren ook laat zindelijk overdag. Maar totaal 2 verschillende redenen. Met de oudste was ik degene die er teveel mee bezig was, dat hij er gewoon nerveus van werd, en juist daardoor steeds per ongeluk in zijn broek plaste, om maar niet te falen zeg maar. Ik heb er toen een hele tijd geen aandacht aangegeven, hem gewoon weer een pamper aan gedaan, en 2 weken voordat hij naar school ging, was hij ineens zindelijk. De jongste een heel ander verhaal. Die maakte er ook een spel van, en liep ook te kloten met de kraan in de wc etc. En ging alleen naar de wc als het hem uitkwam. Totdat ik het ook zat werd, en hem lekker in zijn vieze onderbroek heb laten lopen. Nou hij was in een paar dagen overdag droog, en ging dus netjes naar de wc.
Ik denk dat je er met zoveel verschillende grote beloningen te beloven er ook n 'groot' ding van maakt; hij krijgt stickers, mag op voetbal en een echt feest...lijkt me nogal overdreven. Het moet feitelijk de gewoonste zaak van de wereld zijn dat hij zindelijk wordt en nu lijkt het een gigantische prestatie. Gewoon n stickerlijst maken en dan met zoveel stickers n kleine beloning. Op vaste tijden naar de wc laten gaan, hij bepaalt toch niet dat hij niet naar de wc gaat thuis? Luier vanaf nu uitlaten en als hij in zijn broek plast zelf de kleren laten opruimen en zich wassen (met hulp), dan gaat de lol er gauw vanaf denk ik.
Ik denk dat hij veel druk voelt. Er hangt veel vanaf. En ja, alle beloningen die je genoemd hebt... is ook niet echt spanningverlagend, ook al hoop je dat het motiverend werkt. Hij voelt dat jij het ECHT heel graag wil en dat je haast voelt. Heb vertrouwen in hem. Dat zal hij ook voelen.
Wat doet hij als je op een dag gewoon zijn luier uitlaat en het potje in het zicht zet? Zo ben ik vorige week begonnen bij Jitte. Zij moet over 2 maanden ook naar school en ze maakte ook niet echt aanstalten en als ik er naar vroeg wilde ze de luier zeker niet uit! Hoe vaker ik er over begon, hoe dwarser zij werd. Uiteindelijk gezegd dat we na de vakantie de luier uit zouden laten als we thuis waren. Zo gezegd zo gedaan, en het gaat eigenlijk heel goed! 1x uitgelegd en verder niks zeggen, niks beloven en vooral niet pushen. Ik ben ook geen voorstander van belonen als het om zoiets natuurlijks als zindelijkheid gaat, alles heeft zijn tijd nodig, denk ik dan. Maar wij stonden ook als een stel halve garen te juichen als ze een plas op het potje had gedaan. Ok, ze heeft wel eens ongelukjes, en 's nachts wil ze nog een luier aan. Maar ze past en poept op de wc of op et potje, maar net wat ze wil. En als ze straks naar school gaat, doe ik een droge broek in haar tas en dan wil de juf die vast wel omwisselen als het nodig is. Luiers verschonen doen ze hier idd ook niet, maar een droge broek is een kleien moeite, de juffen snappen heel goed dat school spannend is en dat het dan snel mis kan gaan.