Hallo allemaal, De laatste tijd ben ik extreem gestressd. De kleinste situaties zorgen ervoor dat mijn stresspiek stijgt met een onrustig gevoel tot gevolg. Ik ben nu op zoek naar een manier om te ontspannen. Hoe doen jullie dit op stressvolle momenten?
tja hoe doe ik dat.. soms wel soms niet.. ik probeer mijn ei kwijt te kunnen in films beetje ontspannen enzo. of een bad
Ik luister naar muziek waar je een beetje op kunt uitleven of ik duik in een computer spel helemaal even weg en daarna super ontspannend
Lekker languit in een warm bad met een ontspannende olie erin. Boek meenemen waar je helemaal in meegenomen kunt worden. Of gewoon eventjes 1 of 2 nachtjes weg met je partner. Uitwaaien zonder tijdsdruk..doen wat je wil doen wanneer je het wil doen.
Een dagje/avondje sauna werkt erg goed, of een dagje ergens anders heen. Als dat niet kan een warm bad met een goed boek. Wat ook helpt: een app op je telefoon zetten met natuurgeluiden enzo, koptelefoon op en lekker op bed gaan liggen.
Ik ga wel eens een lekker stukje lopen, of naar het thermaalbad hier in de buurt. Maar dat helpt mij meestal alleen voor het moment dat ik het doe haha.
Wat bij mij helpt is kleuren of borduren. Als het maar iets is waar ik mijn volledige focus op moet zetten, dan zakt de stress ook. Ik herken die onrust overigens wel hoor, ik kan 's ochtends opstaan en dan direct al een onrustig gevoel hebben omdat ik nog van alles moet doen, en vooral denk dat niet af te krijgen. Of dagen van te voren. Wat mij tegenwoordig heel goed helpt, is tegen mezelf zeggen dat het vanzelf vanavond 19.00 uur wordt, of morgen 11.00 uur en dan is het echt wel af.
Wandelen, sporten helpt altijd erg goed. Waar ik ook erg relaxt van kan worden is even een ochtenden voor mijzelf. Lekker winkelen of boodschapjes doen zonder haast en zonder kinderen.
Oh en vroeger stak ik dan een sigaret op op zulke momenten... Nu probeer ik even mijn gezicht, schouders te ontspannen. Die kunnen altijd erg gespannen staan.
Wandelen, bewust ontspannend, juist niets doen (ook geen iPad of tv), ontspanningsoefeningen, soms s'avonds een wijntje drinken. Ik heb een burn out gehad en in mindere periodes ben ik ook gelijk lichamelijk erg gespannen. Heel lastig...!
Fotograferen , maar zoals iemand als schrijft het is goed om iets te zoeken dat je volledige aandacht nodig heeft iets wat je leuk vind om te doen i.d. Kleuren voor volwassenen bijvoorbeeld. Wat mij ook helpt ( ik weet het ik spoor niet helemaal ) is dingen met water.. dus ramen zemen of dweilen.. lekker met water kliederen haha Sterkte trouwens hopelijk lukt het je
Hoi, wat vervelend voor je zeg, ik heb niet alles teruggelezen, maar heb je de oorzaak van je spanningen duidelijk? Zodat je de bron ook aan kunt pakken? Ik ontspan door te haken, en ik doe meestal 2x per dag een mindfullness oefening, daar is een hele mooie gratis app voor van vgz, Ik hoop dat je spanning snel wat minder wordt, sterkte ermee! Liefs taart.
Bij mij is dat muziek en dingen doen waar je niet teveel bij hoeft na te denken. Ik kan op zulk soort momenten beter gewoon in het huishouden aan de gang gaan met muziek en dan komt het goed. Verder probeer ik de stress te elimineren/tackelen voordat het de overhand neemt. Vandaag lukt dat niet. Ik heb straks een tentamen. Dus nu maar muziek luisteren en lief zijn voor mezelf. Goed ontbijten, flinke kop koffie erbij, etc.
Oh ja, douchen inderdaad! Dat is sowieso mijn toevluchtsoord. Heerlijk chill - althans... Wanneer man en kind weg zijn. Anders kan ik nog geen teen wassen zonder dat er één van de twee gaat mekkeren.
Hardlopen, serie/film kijken en dus even niet aan mezelf (en gezin etc.) denken, maar met fictieve mensen meeleven, even uit eten met een vriendin en drankjes doen. Of met man, al gebruiken we die tijd juist ook vaak om juist lastigere dingen te bespreken (kind met autisme en verstandelijke beperking en hoe er mee om te gaan en met elkaar). Als je merkt dat jouw lichaam op teveel spanning gaat staan (hoge spierspanning door stress dus, met mogelijk pijn daardoor), kun je je ook verdiepen in ontspanningsoefeningen. In mijn opleiding psychologie heb ik veel mensen er baat bij zien hebben.