Ons zoontje is in december drie geworden. Om mijn heen zie ik leeftijdgenootjes die al hele verhalen vertellen, ons zoontje kent maar een tiental woorden. Hij praat soms wel met drie woorden zinnen, maar dan klinkt het zoals: zusje kijk vogel. Hij heeft een VVE indicatie en gaat vier ochtenden naar het psz. Zijn spraak is iets vooruit gegaan. We hebben van het cb een verwijzing gekregen voor het audiologisch centrum, maar we kunnen nog niet terecht ivm wachtlijst. Maak me toch een beetje zorgen. Over tien maanden gaat hij naar de basisschool en hij kan nauwelijks communiceren. Herkent iemand dit en is het nog goed gekomen?
Ik kan me voorstellen dat je je wat zorgen maakt. Maar je hebt nog een hele poos tot hij vier wordt. Ook ook dan: het is zoals het is. In de meeste gevallen komt het gewoon goed. Daarbij is de vve ook een goed hulpmiddel. Thuis goed letten op hoe je zinnen maakt, veel voorlezen en oefenen met hem. Mijn zoontje praat ook niet enorm goed als ik het vergelijk met anderen. Maar soms maken kinderen op andere momenten ineens een sprong. Daarbij is ons zoontje ook nog wel gemakkelijk en corrigeren we hem ook nog wel eens. Dan kan hij het ineens wel zeggen..!
Dat kan niemand hier voor je voorspellen, maar ik kan me wel voorstellen dat je je zorgen maakt. Vraag eens na of je niet eerder zijn gehoor ergens kan laten testen, want een tiental woorden is inderdaad niet veel. Schakel hulp in. Succes!
Heb er zelf geen ervaring mee. Mijn dochter is een jaar jonger en praat al erg goed, de hele dag door. Maar het zoontje van mijn vriendin was ook later met praten, daar zijn nu de amandelen bij geknipt en het gaat nu al een stuk beter! Geen idee of jouw zoontje vaak ziek is/verkouden, maar anders ziu ik daar eens naar laten kijken.
Hier ook een late prater, Hij heeft ook vve indicatie en logopedie, hij gaat wel met kleine stapjes vooruit, maar niet genoeg, dus moet hij ook naar een audiologisch centrum, maar wel een wachttijd idd van 2 maanden ofzo.
Ik vraag me ook af of hij al logopedie krijgt. Mijn zoontje heeft esm (ernstige spraak taal moeilijkheden. Hij praatte met drie jaar wel meer dan een paar woorden maar de verstaanbaarheid was heel slecht. Goed van je dat je aan de bel hebt getrokken.
Hij krijgt geen logopedie. Kunnen we rechtstreeks hier contact mee maken of gaat dit ook via de huisarts?