Beeldend Denken

Discussie in 'De lounge' gestart door saffie82, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saffie82

saffie82 Lid

22 nov 2011
    21
    0
    1
    NULL
    Amsterdam
    Ik vraag mij iets af, iets waar ik de laatste tijd steeds meer en meer mee bezig ben.

Ik denk in beelden. Dat wil zeggen als jij mij iets vertelt of ik lees iets dan zie ik het gelijk helemaal voor me terwijl ik 9 van de 10 keer er zelf niet bij ben (geweest). Ik ben benieuwd of dit "normaal" is. Heb al gegoogled maar daar kwamen vooral weetjes met kleine kinderen uit.

Als ik een boek lees is het voor mij net een film.
    Maar als iemand wat naars vertelt (de beste vriendin van mijn moeder ligt op sterven) dan zie ik precies voor me hoe ze ligt en hoe de kamer eruit ziet. Ook met nieuwsitems: ik kan dingen herleven en van verschillende invalshoeken "bekijken". Ik studeer psychologie (interessant zelfonderzoek!) maar in mijn boeken kan ik hier niks over vinden.

Heb jij dit ook?? :)

2. fafje

fafje Niet meer actief

ja ik ook, heb ook een fotografisch geheugen

was vroeger errug handig op school met leren :D

3. Wareliefde21

10 nov 2011
    86
    0
    0
    Ik heb dat ook. Een paar dagen geleden was ik begonnen in een boek en de volgende dag zag ik het in me hoofd steeds en ik dacht huh welke film of serie was dat nou die ik gister had gezien

4. saffie82

saffie82 Lid

22 nov 2011
    21
    0
    1
    NULL
    Amsterdam
    Ik ben blij dat ik niet de enige ben!!! Ben ook echt een leer en leesjunk!!

5. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Yup herkenbaar

6. mamatje77

mamatje77 Fanatiek lid

14 aug 2008
    3.050
    1
    0
    Haii
    ik kan ook vaak beeldend denken en het herbeleven nog zelfs dingen uit me kleutertijd...maar kun jij ook iets omschrijven iets zien wat je nooit gezien hebt net zoals die ziekenhuiskamer incl de details?? Wat als je dat kunt...kan het een soort van helderziendheid in je zitten?? Ik ben heldervoelend..weer iets anders...weet je welke mensen ook vaak beeldend denken/kijken mensen die autistisch zijn....

7. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Mensen die dyslectisch zijn, zijn vaak ook beelddenkers.
    Het is een normaal verschijnsel hoor.

Meeste mensen denken in 'taal' en een bepaald percentage, durf ik nu niet zo te zeggen, denken in beelden.

8. saffie82

saffie82 Lid

22 nov 2011
    21
    0
    1
    NULL
    Amsterdam
    Ik weet niet of mijn rijke fantasie ook daadwerkelijk echt is. Ik heb wel een paar voorspellende dromen in mn leven gehad die ook echt zoals mijn dromen waren en ook uitkwamen. Ik merk dat ik soms periodes heb dat ik er 'last' van heb. Nu dus. Ik slaap slecht door de vriendin van mn moeder die ik voor me zie en herleef het busongeluk van belgie ook steeds opnieuw.

9. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    Dit heb ik ook. :)

Ben ook altijd heel erg bezig met lezen en 'feitjes'.

10. mamatje77

mamatje77 Fanatiek lid

14 aug 2008
    3.050
    1
    0
    Dat is vervelend zeg het herbeleven...ik herken dat ook zo...het heeft te maken met het moeilijk los te kunnen laten en het afsluiten van je zelf...
    Voorspellend hoeft niet perse erbij te horen...maar je hoort wel eens dat iemand iets kan beschrijven zonder het eerst gezien te hebben...
    Ik voel vaak hele negatieve emoties van anderen aan...ook weet ik vaak dat iemand zwanger is terwijl diegene het zelf niet eens wist...

11. saffie82

saffie82 Lid

22 nov 2011
    21
    0
    1
    NULL
    Amsterdam
    @matatje77: ik ga morgen aan mn moeder vragen of de kamer waar ze ligt precies zo is als in mn hoofd.

Dyslectisch en autistisch ben ik naar mijn weten niet.

Wel heb ik een 'hoog' IQ.

Weet niet of dat toeval is

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    Hier hetzelfde...
    Bizar hoe je met zo'n dingen altijd de neiging hebt te denken dat je 'de enige' bent. :D

13. mamatje77

mamatje77 Fanatiek lid

14 aug 2008
    3.050
    1
    0
    Ben benieuwd betreft de kamer...
    Hoe hoog is je IQ??
    Je IQ is ook gebaseerd op meerdere facetten heh dat samengevoegd is je algehele IQ kan et ff niet opkomen hoe ze allemaal heten...
    Je hoeft ook niet 100% autistisch te zijn...heeeel veel mensen eigenlijk alle mensen hebben wel iets kenmerkends wat bij autisme kan horen...
    Dit heb ik in een boek gelezen wat je leert te kijken door de ogen van iemand die autisme heeft....dus hoe diegene de wereld ervaren en zien alle mensen hebben zo hun hun sterke en minder sterke kanten op alle gebieden...dus lichamelijk, sociaal, cognitief ed ed.

14. saffie82

saffie82 Lid

22 nov 2011
    21
    0
    1
    NULL
    Amsterdam
    En wat is het fijn om te horen dat meer mensen dit hebben. Mijn man en moeder weten hiervan en vertellen nare dingen niet in geuren en kleuren. Toch kan ik mij helemaal inleven in mijn moeder als ze naast het bed van dr vriendin zit en haar hand vasthoudt deze laatste dagen.

15. saffie82

saffie82 Lid

22 nov 2011
    21
    0
    1
    NULL
    Amsterdam
    Mijn IQ is laatst professioneel gemeten 136. Ik weet wat autisme inhoudt omdat ik dit ook krijg bij mijn studie. Maar met mijn 30 jaren en empatisch gevoel/sociaal gevoel denk ik echt niet dat ik het ben. Maar wie weet...

16. saffie82

saffie82 Lid

22 nov 2011
    21
    0
    1
    NULL
    Amsterdam
    Heb net een test gedaan om te kijken of ik iets autistisch in mij heb. Was erg benieuwd en hier is de uitslag (wel is waar 1 test maar goed het is 00:14!! :)

Uw score op deze test is 9.

1102 deelnemers hebben deze test ingevuld.
    Hoe ervaart iemand met autisme de wereld? Ontdek wat er gebeurt als je sociale brein niet goed werkt. Hoe is het als je geen lichaamstaal begrijpt en je zintuigen snel overprikkeld raken - alles over autisme
    0-10 is een lage score
    U hebt vrijwel geen autistische trekjes.
    50 is de maximumscore
    Uw score is heel hoog. De meeste mensen met het syndroom van Asperger of hoog functionerend autisme scoren rond de 35.
    11-22 is een gemiddelde score
    U hebt een gemiddelde score. De meeste vrouwen scoren rond de 15. De meeste mannen scoren rond de 17.
    23-31 is boven het gemiddelde
    U scoort boven het gemiddelde. U hebt autistische trekjes
    32-49 is heel hoog
    Uw score is heel hoog. De meeste mensen met het syndroom van Asperger of hoog functionerend autisme scoren rond de 35.

17. NatasjaM

NatasjaM Actief lid

31 jan 2011
    339
    0
    0
    NB
    Ik heb het ook, voor zover ik weet ben ik "normaal" daar bedoel ik mee dat ik geen bijzonder hoog iQ heb of andere dingen die ik eerder in dit topic heb gelezen.:)

18. mamatje77

mamatje77 Fanatiek lid

14 aug 2008
    3.050
    1
    0
    136 is idd vrij hoog...mijn zoon heeft autisme...en toevallig ook een iets hoger IQ dan het gemiddelde kind...nu kan hij in de loop der jaren zeker wel sociaal zijn en empathie voelen....en dit is grotendeels geen aangeleerd gedrag, ben zelf een boek aan het schrijven wat met speciale kids te maken heeft...een onderwerp wat nog niet veel aan bod gekomen is.

Maar ga nu slapen....weltrusten

19. mamatje77

mamatje77 Fanatiek lid

14 aug 2008
    3.050
    1
    0
    Kun je mij die link geven van die test??
    Geef me de vijf methode...dat boek heb ik dus gelezen...stast het etin ook wat ik net schreef...maar je hoeft idd geen ass te hebben ofzo...je kunt gewoon erg inlevend zijn...
    Wilde hier niet mee zeggen dat je meteen autistisch bent of zo heh!!!!!!
    Welke opleiding doe je??

20. saffie82

saffie82 Lid

22 nov 2011
    21
    0
    1
    NULL
    Amsterdam

Deel Deze Pagina