Ik heb nu 3 weken mijn rijbewijs en heb gisteren mijn 1e auto'tje opgehaald. Een leuke maar oude fiat Punt uit 1995... Ik had er alleen niet rekening mee gehouden dat een benzine heel anders rijd dan een diesel.. Ik had heel erg moeite met de koppeling en het gasgeven.. Of de moter sloeg af of ik reed met gierende banden weg.. haha Ik werd steeds nerveuzer en kreeg al hartkloppingen als ik een stoplicht zag.. Ik heb tijdens mijn rijlessen geleerd in een dieselauto de koppeling te laten opkomen en dan gas bij geven.. En bij een helling koppeling indrukken, voet op de rem, dan koppeling een beetje omhoog laten komen en als de auto begint te trillen voet van de rem en gasgeven, maar bij een benzineauto werkt dit niet.. Iemand tips? Want zit er nu tegenop om de auto te moeten instappen.. haha
Dat had ik in het begin ook en je moet er echt aan wennen. En wat betreft het wegrijden vanaf een helling: altijd je handrem gebruiken. Is in het begin ook wennen, maar na 'n paar keer weet je niet beter.
Toch werkt het in een benzine auto ook zo, hoor. Koppeling op laten komen en rustig gas geven. Mijn man heeft diesel en ik benzine. We hebben al veel verschillende autos gehad en het hangt ook vaak van de auto af. Alleen slaat diesel idd niet zo snel af. Gewoon op rustige tijdstippen blijven rijden en oefenen. Voor je het weet ken je de auto door en door.
Ok je zet hem dan op de handrem en als je dan wilt wegrijden wat dan?? Handrem eraf, gelijk gasgeven en langzaam de koppeling eraf of dan juist andersom?
Koppeling op laten komen zodat je voelt dat de auto wegwil en dan langzaam je handrem los en gas geven.
Idd een kwestie van wennen! Denk dat het ook meer komt door het feit dat je net je wijbewijs hebt en je t nog wat eng vind om alleen te rijden(had ik ook hele erg in t begin hihi) Maar over een tijd weet je niet beter en zul je net zo makkelijk in een bezine als in een diesel rijden... Wij hebben op t moment een diesel, maar met benzine rij ik net zo makkelijk O en ik gebruik nooooooit de handrem met hellingrijden, gewoon voet op de rem hahaha...kan t nu niet eens meer met handrem
Ik gebruik ook nooit een handrem bij een helling! Inderdaad koppeling langzaam op laten komen en dan een beetje gas er bij! Als het echt een steile helling is, zoals bijv een parkeer garage.. Dan hoor je me met gierende banden de helling omhoog komen, anders kom ik niet omhoog! Mensen kijken dan echt wel eens; rij je me niet aan hihi
Zit idd wel een verschil in rijden tussen een diesel en een benzine. Diesel slaat minder makkelijk af (zoals je gemerkt hebt ) Een diesel kan, wanneer je de koppeling rustig op laat komen, ook 'rijden' zonder gas geven (oftewel, hij komt van zn plek zacht rollend zonder af te slaan) Een benzine lukt dit niet. Je hebt dus iets meer feeling nodig met wegrijden, en de juiste balans vinden tussen koppeling op laten komen en gas geven. Tip, ga gewoon oefenen en trek dan makkelijke, goed voelbare schoenen aan. Bv gympies, met dunne zool en geen hakken! Succes!
Waar die auto stond daar was ook hele steile helling.. Wij gingen weg en naaaaaaaja kwam die helling gewoon niet op, de auto sloeg achter elkaar af.... Die man van wie we de auto hadden gekocht vroeg of hij hem even omhoog moest rijden... schaamde me rot.. haha
Had gisteren mijn uggs aan.. normaal reed ik daar in mijn lesauto heerlijk mee en nu was het een drama.. ze hebben een hele dikke zool..
Wegrijden op enkel de koppeling loslaten met een benzine kan ook, ligt puur aan de slag van de koppeling en een (eventueel) verhoogd stationair toerental bij koude motor. Bij sommige auto's is de koppeling een soort van aan-uit schakelaar, maar bij andere auto's (zoals mijn oude Kadett-D) gaat het aangrijpen van de koppeling zo gelijkmatig dat zonder zelf gas bijgeven wegrijden ook wel lukt. En met koude motor wordt het stationair toerental automatisch verhoogd (kan zo een 1000-1500 toeren per minuut schelen) zodat je ook niet echt gas hoeft bij te geven onder die omstandigheden, maar komt het vooral op het gevoel van je koppelingsvoet aan.
Probeer t maar eens met dunne zool. Gewoon ff om te voelen etc. Vond ik een wereld van verschil, tot je t door hebt!
Haha, dat snap ik ja! Ik geeft dan echt veel gas, als de helling erg hoog is.. Inmiddels heb ik 't wel onder de knie hoor, maar soms!
Ik ga morgenochtend maar even de weg op om te oefenen.. Dan is het lekker rustig en hoop ik de auto een beetje onder de knie te krijgen.. Ik doe dan ook mijn sportschoentjes aan.Misschien dat het helpt.. haha Ik had nooit gedacht dat ik het eng zou vinden om de auto in te stappen.. Tijdens mijn rijlessen heb ik dat nooit gehad..
Opzich maakt bezine/diesel niet uit maar wel de auto! Alle auto's rijden anders en ZEKER oudere auto's!! Veel oefenen en dan komt het vanzelf goed.
Geloof me, er zijn zat mensen van wie de auto nog afslaat na 10 jaar rijden haha. Je kunt ook door je woonwijk rijden (beetje verkennertje spelen) of op een groot parkeerterrein oefenen met optrekken. Zoveel mogelijk rijden zodat je vriendjes wordt met je koppeling en gaspedaal . Probeer maar eens als je stil staat op dat parkeerterrein, als je dan rustig je koppeling op laat komen en je voelt dat je auto een klein beetje gaat trillen, geef dan een heel klein beetje gas bij. Je hoeft niet altijd als eerste weg te zijn bij een verkeerslicht, dat komt vanzelf wel . Komt helemaal goed!
Ooooo, ik weet nog goed dat ik net mijn rijbewijs had gehaald in Portugal (in Nederland was ik 2x gezakt ooit) en ik rij in mijn AX-je binnendoor door een heuvelachtig bosstuk naar huis. Ik reed in zijn 2e versnelling en moest terug naar de 1e (was ik juist heel slecht in en bang voor om te moeten doen), omdat de heuvel te steil was. Toen sloeg de motor af Dus ik één voet op rem, andere voet op gas, motor starten, koppeling op, snel voet van rem naar gas... wéér motor af. Dit tot 3x aan toe. Toen maar met handrem, maar die kon ik niet strak genoeg aantrekken en het was echt wel een hele steile helling, dus ik ging elke keer meer naar achteren als naar voren. En ook nog eens steeds meer naar de kant richting een greppel. Ik na zo´n 10 minuten klooien helemaal in paniek, janken daar. Kwam ook helemaal niemand over dat weggetje om te helpen. Uiteindelijk maar helemaal achteruit de helling af laten rollen naar achteren, nog bloedlink ook, want ik zat in een bocht en ze rijden hier als gekken. Maar goed... toen ik weer vlak stond heb ik de motor eindelijk aan de praat gekregen, pffft.