Arm in Nederland? Eigen schuld!

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Chocolat, 18 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Wie kijkt??

Zit nu te kijken, vind wel dat er een verschil in zit hoor.
    Die vrouw met de vlecht en die man, lijkt wel wat eigen schuld.
    Verkeerde uitgaven.

2. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Welk net was dit? Klinkt als iets wat ik wel terug wil kijken...

3. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Biet gezien. Maar vind de titel wel wat kort door de bocht. Sommige mensen zitten gewoon klem tussen alle bureacratische regels.

Des al niet te min hoef niemand in NL onder de brug te slapen.

4. Valerica

Valerica Actief lid

26 mei 2015
    127
    0
    0
    Verpleegkundige
    Heb het ook gezien ben benieuwd naar de rest van de uitzendingen maar voor alsnog heb ik nog (teveel) vooroordelen en dus onwetendheid om al een mening te vormen over de stelling dat armoede je eigen schuld is.

Wel zag ik mensen bij de voedselbank die naar mijn mening misschien best kunnen werken en ook "bartje" kan buiten zijn grain werken. Denk wel dat de overheid meer energie mag steken in stimuleren van werk vooral voor hen zoals "Bartje".. ik vind dit omdat werkgevers heel vaak zulke "kanslozen" niet eens aannemen vanwege ja zijn we weer vooroordelen. daar tegenover mogen ze van mij best korten op uitkering als "Bartje" nog steeds meent dat hij kan "werken" in gezinnetje ipv fabriek

Spelfouten door mobiel

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ja eigen schuld kan zoiets natuurlijk wel zijn...maar dan is er ook wel meer aan de hand ( depressies, laag niveau, naïef)

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Vind dat erg kort door de bocht. Ja, ik geloof echt dat er heel veel mensen arm zijn door eigen schuld. Als ik zo zou leven als mijn collega bijvoorbeeld, zat ik ook bij de voedselbank, net als zij......, maar....er zijn ook genoeg mensen die door allerlei oorzaken in de problemen zijn gekomen. Denk aan werkeloosheid, ziekte etc....Die kunnen er lang niet altijd wat aan doen.

7. Bloempje8

Bloempje8 Niet meer actief

Ik vind dat er een groot verschil bestaat tussen het gezin met de alleenstaande moeder en het gezin met 6 kinderen. Dat laten ze natuurlijk expres zo zien. Het is makkelijk om te zeggen dat de ouders van 6 het er naar maken door niet te werken en verkeerde uitgaven te doen, en dat de alleenstaande moeder er niks aan kan doen. Ik denk wel dat in het gezin met 6 kinderen de ouders een erg laag niveau hebben en in het zoeken naar werk (en het huishouden!!) hopelijk begeleiding krijgen. Ze vinden het zelf ook niet leuk om arm te zijn, maar toch veranderen ze niks. Dat vind ik wel getuigen van een laag niveau, en geen logische oorzaak-gevolg verbanden kunnen zien.

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik heb het programma niet gezien, maar had er van te voren wel over gelezen en wil het eigenlijk nog wel teug kijken. Ik heb het idee dat ze willen laten zien hoe het leven voor arme mensen hier in Nederland is en daar meer bekendheid / begrip voor willen kweken. Ik denk niet dat de programma makers het zelf eens zijn met deze stelling, maar dat ze vooral een prikkelende titel voor hun programma hebben gekozen.

9. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb het programma niet gezien maar niet iedereen heeft dezelfde definitie van arm.

Er zitten in mijn kennissenkring twee personen in de bijstand die hetzelfde krijgen. De één klaagt steen en been dat ie niet genoeg te eten heeft (gaat ook naar de voedselbank, en maar klagen wat ie daar krijgt) maar rookt en drinkt. Houdt zijn handje op bij iedereen.
    Kan geen baan houden en is gewoon simpelweg lui. Vindt zichzelf echt arm.

De ander rookt en drinkt niet en doet bewust boodschappen. Heeft het niet super breed, maar vindt zichzelf niet arm. Is in deze situatie gekomen door ziekte.

10. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Ik ga het niet kijken. Ik vind zulke programma's verschrikkelijk. Er zijn genoeg mensen die in een nare situatie komen, omdat ze er niets aan kunnen doen. Dit is maar een klein gedeelte die het bont heeft gemaakt en dit schept meteen een verkeerd beeld over mensen die het echt moeilijk hebben.

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik ben het met de stelling voor een groot deel eens, omdat in dit land de mogelijkheden zo ver gaan dat bijna iedereen een kans zou moeten kunnen hebben op een redelijk leven.

Daarnaast zijn er natuurlijk tig verschillende definitief van arm, want zonder welvaart ben je niet per definitie arm.
    Levensstijl anno 2016 dat arm wordt genoemd is bijv vergelijkbaar met het leven van de meeste arbeidersgezinnen in jaren 60. Nu worden veel hogere eisen gesteld aan het leven in 'middelklasse'.

Er zitten helaas veel mensen op de armoedegrens door ongelukkige samenloop van omstandigheden, en nog meer door de crisis van afgelopen jaren..
    Hopelijk is dat voor velen tijdelijk en werken ze hard om alsnog de kansen te pakken die ze in dit land worden geboden.
    Want in Nederland kun je naar mijn mening zeker tijdelijk arm zijn, maar er zijn genoeg mogelijkheden om dit niet je hele leven te blijven.

12. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Hier ben ik het mee eens. Natuurlijk zijn er zat mensen die er zelf een potje van maken. Maar er zijn ook genoeg mensen die door omstandigheden in bepaalde situaties terecht komen. Niet iedereen die 'arm' is zit op z'n luie gat of doet domme dingen.

13. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Ik denk dat 90 procent van de mensen die arm zijn in Nederland dit zelf hebben veroorzaakt. Je ziet ook vaak bij mensen die bij de voedselbank lopen roken, huisdieren hebben, regelmatig wat drinken en veel verkeerde uitgavens doen!

14. mumija

mumija Niet meer actief

Precies. En juist die mensen willen niet op tv en zijn niet interessant voor tv.
    Men zet graag een bepaald beeld neer, zodat iedereen een oordeel over ze kan vellen en zichzelf op de borst kunnen kloppen hoe goed ze zelf wel niet zijn.

15. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja inderdaad. En het lijkt wel dat als je weinig geld heb dat je niks meer mag van anderen (roken, auto, telefoon etc) terwijl dat echt niet zo simpel is.
    Wij hebben het afgelopen jaar heel zwaar gehad maar een auto of telefoon wegdoen lost echt niks op hoor. Auto heb ik nodig om naar mijn werk te gaan. En als je een abonnement hebt van 2 jaar kan je ook niet zomaar even veranderen. En wij werken allebei gewoon en hebben gelukkig geen schulden. Gelukkig is dit nu voorbij en hebben we het nu gewoon weer goed maar van de zijlijn is het heel makkelijk om vanalles te roepen maar in werkelijkheid is het allemaal niet zo simpel.

16. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Aan de ene kant zijn veel mensen voor de crisis te makkelijk om gegaan met leningen en dingen kopen op afbetaling. Als je bijvoorbeeld een dubbeltje op zijn kant kijkt dan zie je wel vaker mensen voorbij komen die niet eens hun financiën in de gaten hebben gehouden. Soms zelfs met een enorm hoog inkomen zichzelf in de schulden hebben gewerkt.

Maar aan de andere kant vind ik het lastig om te zien wie lui/onzorgvuldig is. En wie psychiatrische hulp nodig heeft. Mensen in de armoe worden er niet gelukkiger van om erin te blijven. Het lijkt me onlogisch om dan te gaan denken dat ze het er expres zo naar maken. Ik kon mijn vinger er niet goed op leggen omdat het kort voorbij kwam. Maar ik heb wel het idee dat de psyche bij het gezin met 6 kinderen niet in orde is. Daar waar de alleenstaande moeder wel de helderheid van geest heeft, en niet te vergeten een goed netwerk heeft die haar helpt.

Maar armoede of niet, toch vind ik het heel slecht dat de 1 zich een slag in de rondte moet werken om het minimum loon te verdienen en de ander een heel riant salaris kunnen verdienen met over lijken gaan. Ik denk dat dat ook grote gevolgen heeft voor het wereldbeeld en de motivatie van een deel van de bevolking.

17. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Maar wat is de reden dat zij dit zelf hebben veroorzaakt. Ik denk dat niemand voor zijn lol bij de voedselbank loopt. Er zullen vaak ook psychische problemen mee spelen, wat ook weer verklaard dat veel mensen roken en drinken (verslavings gevoelig? ).
    En huisdieren hebben terwijl ze dit niet kunnen betalen (eenzaamheid? ).

Nee, zeker de mensen die langdurig bij de voedselbank komen, daarbij is meer aan de hand. Daar ben ik van overtuigd.
    En wat de reden is dat ze geen passende hulp krijgen zal ook verschillend zijn.

18. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Roken is een verslaving wat super moeilijk te stoppen is. Meestal heeft deze doelgroep veel stress (deurwaarders,geen geld, spanningen) en is het daardoor extra moeilijk. Zou jij een huisdier kunnen wegdoen die jij al jaren hebt? Sommige halen nog een beetje troost uit de liefde voor hun huisdieren. Je kunt ook moeilijk een kind wegdoen, omdat je het niet kunt veroorloven.

Ik ken persoonlijk iemand die een ernstige ziekte heeft gekregen. Hierdoor verplicht gestopt met werken. De kosten voor de zorg waren torenhoog en dat terwijl ze royaal inkomens hadden. Huis verkocht, auto verkocht en allerlei spullen. Hartverscheurend. Vrouw heeft twee baantjes om het een beetje te kunnen redden.

Dus sorry, ik ben het niet met je eens.

19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    #19 Caithy, 19 jan 2016
    Laatst bewerkt: 19 jan 2016
    Als je geen geld hebt om jezelf te onderhouden, zal je dus je dieren weg moeten doen, zij hebben immers ook een slecht leven hierdoor. Ik ben ook gestopt met roken omdat wij schulden hadden en het niet meer konden betalen, dus alles kan als je je er maar voor inzet.
    Kinderen en dieren zijn niet te vergelijken.

Ernstige ziekte is vreselijk, als je riant woont, ben je ook goed verzekerd, ook voor dit soort dingen. Als je alles moet verkopen, so be it. Het zijn ook maar spullen, ook een huis.
    Dat vergeten mensen wel eens.

Ik ben echt van mening dat je het in Nederland niet slecht hoeft te hebben. Arm nee dat zeker niet. Mensen maken vaak de verkeerde keuzes.

20. Hondagirl25

Hondagirl25 Fanatiek lid

23 jul 2014
    3.018
    64
    48
    Vrouw
    Hilversum
    Het is juist goed dat het eens in beeld wordt gebracht dat er ook wel degelijk mensen zijn die het echt slecht hebben.
    Hoe veel mensen roepen niet er is geen armoede in Nederland en dan nog vind ik of het nou je eigen schuld is of niet het is erg genoeg dat het nodig is in een land als Nederland. én vooroordelen zullen mensen toch altijd.

Deel Deze Pagina