@Strandbal: Het hoeft ook geen groot bedrag te zijn. Maar ik denk wel dat veel mensen veel kritische kunnen kijken naar hun uitgaven. Er is niemand die (privé!) echt een belabonnement van 35 euro in de maand nodig heeft. Je bent er aan gewend en dan is het wel makkelijk. Maar je overleeft echt wel zonder hoor. Toch ken ik aardig wat voorbeelden van mensen die zo'n abbo hebben. Want ja, dan kreeg je er een telefoon bij enzovoorts. Of een abbo bij een fitnessclub o.i.d. En zelfs ondergoed of kinderkleding mag niet bij Wibra of zeeman vandaan komen, want dan loop je maar voor schut. En elke week een keer friet of Chinees halen is ook geen 'luxe' maar een soort basisvoorziening, als ik sommige mensen moet geloven. Maar ondertussen hebben ze een jaarcontract waarvan elke keer onzeker is of het wordt verlengd... De enige leer dat je wat dat betreft zekerheid hebt is na je 3e jaarcontract: dan weet je zeker dat het niet verlengd wordt. Dan kun je wachten tot het zo ver is en je uitgaven terugschroeven. Of je kunt daar al eerder mee beginnen en elke maand enkele tientjes apart leggen. Dan heb je dus inderdaad een buffer èn je bent al gewend aan een iets rustiger leefpatroon. Ik zeg niet dat dit voor jou en je partner geldt, maar in mijn omgeving zie ik het wel vaak.
De meeste mensen krijgen meer dan 35 euro pw. Ik ken 3 mensen in de bijstand en ze krijgen tussen de 60 en 100 euro pw (ligt aan de grote van het gezin). En dan zit je dus in de schuldsanering en wat doe je dan... Ja joh gewoon zwanger raken en nog meer profiteren en je handje op houden. #doetbitchslap
Profiteurs heb je overal, maar mensen die er echt diep inzitten krijgen echt niet zoveel hoor. Ik ken hier een groot gezin die het inderdaad wel makkelijk vinden en maar kinderen blijven krijgen. Maar ook een gezin die met 1 kind het echt krap heeft en niets liever willen dan eruit komen alhoewel hun geen handige keuzes hebben gemaakt, niet iedereen kan daar iets aan doen. Het is soms voor mensen zo snel roepen terwijl ze dingen maar gewoon van horen zeggen hebben.
De bijstand is een verzamelbak aan het worden. 90% van de nieuwe gehandicapten komen niet meer in aanmerking voor een gehandicapten regeling. Dit omdat er, al is het een kans van 1%, een kans is dat ze ooit beter kunnen worden. Dit gaat ook voor een redelijk groot deel om mensen die zware problemen hebben op dit moment. Daarbij bijv mijn vader. Die heeft heel lang moeten wachten op hulp. Hij had geluk dat er mensen in zijn omgeving waren die de hulpverlening hebben geregeld. Maar die was al zwaar dementerend voor hij eindelijk de juiste hulp kreeg. Hij ging niet goed met zijn geld om, maar hij kon het ook met geen mogelijkheid meer snappen. Hij had dan wel WAO en geen bijstand. Maar ook verkeerde mensen om hem heen die hem op allerlei manieren geld afhandig maakten. Uiteindelijk kwam hij in de schuldsanering. Ik denk niet dat hem veel te verwijten valt. Ik ben blij dat al was het verre van perfect, hij de mogelijkheid kreeg om te overleven. Zonder dit systeem had hij al jaren verward op straat geleefd.
Iemand gisteren gekeken? Dat waren echt allemaal eigen schuld mensen. Dat gezin met 4 kinderen, die ouders waren te dom om uit hun ogen te kijken. Die brabo's frauderen lekker met op papier 2 adressen en 2 uitkeringen en die vrouw (moeder he) die sigaretten verkiest en daarom jammert dat ze haar terminale vader niet kan bezoeken met de trein en er zelfs sexchat voor over heeft om die peuken te kopen zakt mijn mond van open. Wat zijn er toch (te)veel domme mensen.
Maar op het moment dat deze keuzes überhaupt gemaakt kunnen worden noem ik het geen armoede. Een tijdelijk moeilijke periode in het leven waar het financieel wat zwaarder gaat en mensen zich niet zoveel extra's kunnen veroorloven is geen echte armoede.
Dat is inderdaad dom, Klaasje. Het ergste vind ik nog dat hun kinderen dat allemaal zien en meemaken, en dit als normale normen en waarde (gaan) beschouwen. Het zal mij dan ook niets verbazen als die kinderen precies hetzelfde gaan doen.
Ik heb de aflevering nog niet af gekeken maar ik zit met kromme tenen te kijken naar die ambtenaar. Die denkt dat je alles zomaar altijd ergens gratis kan gaan ophalen. En geen stroom? Ja dan jatten we dat maar bij de buren en noemen het vindingrijkheid.....
Ik heb wat berichten van je teruggelezen en wat je hierboven schrijft klopt niet, je steekt echt je kop in het zand. Efteling, vouwwagen, vakantie dit jaar gepland. Snap dat je dat graag wil doen, maar als het niet kan, dan kan het niet. Als je dit niet zou doen zou je zo 1000 euro kunnen sparen... Prima als je dat niet doet overigens, moet je zelf weten, maar zeg dan niet 'dat er zoveel geld gewoon niet overblijft'. Bedoel dit overigens niet om je af te branden, maar om je ogen te openen . Je kan wel van alles willen, maar het moet wel kunnen. Wij gaan dit voorjaar een week naar Texel en willen van de zomer naar Frankrijk. Maar misschien gaan we niet naar Frankrijk, er moeten nog wat dingen aan het huis gebeuren, we willen sparen voor een uitbouw, dat kan gewoon niet allemaal, dus ik moet even kijken hoe dat uit gaat komen en anders maar niet op vakantie van de zomer maar gewoon in villa achtertuin en dagjes speelboerderij (14 euro met z'n allen per dag). Afgelopen jaar ook niet naar Frankrijk geweest omdat mijn man in het ziekenhuis lag. Wilden heel graag naar Frankrijk omdat we het jaar ervoor bewust in Nederland waren gebleven (geen zin om ver te rijden). Wel nog een weekje weggeweest uiteindelijk maar dat was een stuk goedkoper van die 2 weken Frankrijk die we geboekt hadden.
Uhm, we zijn al 5 jaar niet op vakantie geweest. Deze zomer gaan we in NL kamperen, met en vouwwagen die we voor 200 euro hebben overgenomen en zelfs nog cadeau hebben gekregen. Efteling ook, cadeau gekregen, niet te snel oordelen he. We willen al jaren weer eens naar Zuid Frankrijk maar wat niet gaat gaat niet. We komen verder gewoon prima rond, maar om nou te zeggen dat we bakken geld overhouden...nee. Een weekje Texel kost overigens een godsvermogen. Hoe leuk wij bijv Texel ook vinden, dat gaan we echt niet doen. Prima dat jullie dat wel doen. En kijk, jullie gaan misschien wel vaker weg etc. Wij nooit verder. Mag het een keer? een weekje kamperen?
'tuurlijk Mag dat, mama van meisjes. Ik gun iedereen een weekje vakantie. En zo te zien maken jullie het niet te dol. Dus als het kan, dan zou ik het zeker doen. Wat alleen denk ik het punt van Snoopy is, is dat het al met al toch een paar honderd euro kost. Je hebt in ieder geval die 200 euro uitgegeven, standplaats voor een week met een gezin is in NL toch ook al gauw een euro of 150 (en dan sta je nog niet eens echt duur!) Het zal je gauw 1 of 2 tanks benzine kosten. Waarschijnlijk haal je toch ook wel een keer een frietje ofzo. Groot gelijk! En als je daar een euro of 450 voor over hebt, zou ik zeker gaan. Alleen als dadelijk blijkt dat je voor een andere noodzakelijke uitgave geld te kort komt, is dat wel het gevolg van jullie eigen keuze.
In een ander topic had je het zelf over de Efteling wat betreft uitgaven, waarom noem je het daar dan als je er niets aan hebt betaald? Vouwwagen uiteindelijk dus gekregen, leuk, maar later noem je een vakantie van 600 euro. En nu schrijf je als laatste: mag het een keer? Dat is dus het hele punt. Tuurlijk mag het, maar schrijf dan niet dat je echt niet kan sparen omdat het geld er niet is. Soms kan gewoon niet alles. En dat is vaak het probleem van mensen die in de financiële problemen komen (kan iedereen overkomen als je allebei je baan kwijtraakt en niet snel wat nieuws vindt), ze gunnen zichzelf van alles maar soms kán het gewoon niet. Een weekje Texel kost veel geld inderdaad (godsvermogen valt ook wel weer mee aangezien we op een redelijk goedkoop park zitten, veel goedkoper van Roompot en Landal), nu zitten wij niet krap en sparen wij maar toch wil ik er een beetje op letten. Vorig jaar door ziekte van mijn man veel bespaard en dit jaar moeten we kijken hoe we uitkomen. Vorig jaar een weekend naar Texel geweest maar toen was mijn man ook al ziek, dus hij wil heel graag weer maar dan dat hij kan genieten. Ik wil heel graag naar Frankrijk maar niet als we daarvoor ons spaargeld moeten aanspreken. Het hangt dus af van het opknappen van het huis dit voorjaar. Maar het ging me om het schrijven dat je echt niet kan sparen, maar vervolgens wel op vakantie gaan. Dat klopt gewoon niet. Dan moet je schrijven, we zouden kunnen sparen maar gaan ook graag een keer op vakantie
Dat klopt Tupp. Maar zo ernstig zitten wij er niet bij hoor ik heb het misschien niet helemaal juist omschreven, met wat extra bezuinigen kunnen we gewoon op vakantie. Dat hebben we de afgelopen jaren niet gedaan om juist wat buffer op te bouwen. En in mijn eerste post had ik het niet enkel over mezelf hoor. Ik denk dat veel mensen moeite hebben veel te sparen. We sparen, maar niet mega bedragen. Daar lig ik weleens wakker van. Maar aangezien ik richting een depressie afglij (andere oorzaak) vinden we het gewoon belangrijk deze zomer een keer wel even weg te gaan. En nee, wij doen nooit gek met vakanties. De laatste vliegvakantie was toen ik 20 was en ik ben nu 34 en de laatste vakantie in Frankrijk was toen de kinderen nog niet leerplichtig waren en dan in september voor een prikkie naar het zuiden Dat komt hopelijk wel weer een keer. Problemen maken wij er verder niet van. Ik krijg alleen altijd wel een jammer gevoel als iedereen om me heen lekker ver op vakantie gaat, maar dat ben ik ook wel weer snel kwijt.
600 euro is voor 2 weken. Maar we gaan er ws. 1. Ik lieg verder niet. Dat kost het gewoon, zouden we 2 weken gaan, maar ik vind 1 genoeg en 1 week de tuin op orde maken. Ik heb maar 2 weken vrij namelijk. Ik ga me verder niet verantwoorden.
Ga maar eens kijken bij mensen die vinden dat ze in echte armoede leven. Ik ben juf en ken zo wel een aantal gezinnen. Ik weet in ieder geval wel ongeveer welke gezinnen beroep doen op de stichting die de ouderbijdrage betaalt voor gezinnen die moeilijk rond kunnen komen. Maar ik zie dan toch bij die gezinnen dat ouders een smartpone hebben. Of een auto terwijl beide ouders langdurig niet werken. Alle gezinnen op onze school hebben een internetaansluiting met bijbehorende apparatuur. (Terwijl de kinderen ook best na schooltijd onze computers mogen gebruiken.) Ook in mijn eigen omgeving: vrienden die van jaarcontract naar jaarcontract hobbelen. Maar als ik dan zeg dat wij elk jaar even onze zorgverzekering en aanbieder van stroom & gas tegen het licht houden, vinden ze dat 'te veel moeite voor een paar tientjes'. Terwijl die twee dingen samen ons al ruim 250 euro per jaar schelen ten opzichte van de bedrijven waar we eerst zaten. Eén van beiden is echt afhankelijk van de auto om naar het werk te kunnen, maar de ander zou makkelijk op de fiets kunnen (kwartiertje hooguit). Maar toch een tweede auto aanhouden. Die auto is er al, dus de aanschafwaarde telt misschien niet. Maar reken eens uit wat dat kost aan wegenbelasting en verzekering. Plus het geld dat je ervoor zou kunnen krijgen als je hem verkoopt. Hoeveel mensen hebben er geen telefoonabonnement van meer dan 30 euro per maand. Schroef dat eens (voor twee volwassenen) terug met een tientje per maand = 240 euro voor een jaar. Kijken eens of je een internetabonnement kunt terugschroeven. Ik denk dat veel mensen door kritisch te kijken op jaarbasis echt een paar honderd euro kunnen besparen. En nee, dat zijn inderdaad geen bedragen waar je maanden van kunt leven. Maar het zorgt er wel voor dat je geld achter de hand hebt voor die onverwachte reparatie aan je auto.
Zo bedoel ik het inderdaad . En prima dat mensen dat doen maar dan niet zeggen dat je echt niet kan sparen omdat het geld er niet is. Mensen hoeven zich niet te verantwoorden, maar zo is het gewoon . In ons geval kunnen we voor 14 euro per dag naar een speelboerderij en daarna of daarvoor lekker in het zwembadje in de tuin. Als je dat een week lang elke dag doet (beetje veel maar stel) ben je 100 euro kwijt, misschien een drankje en tussendoortje erbij elke dag, kom je op 170 euro.
Als je wil kan je behoorlijk wat geld van de overheid krijgen hoor. Stel je bent alleenstaande ouder van 8 kinderen, twee vierlingen van 16 en 17 jaar (niet zo realistisch, hoop ik). Je huurt een woning van 710 euro per maand. Dan krijg je de volgende bedragen: - 972,70 netto bijstand voor alleenstaande ouder incl. vakantiegeld - 342 huurtoeslag - 829 kindgebonden budget - 83 zorgtoeslag - 730,08 kinderbijslag ( 2190,24 per kwartaal) Mijn fictieve alleenstaande ouder ontvangt dus 2956,78 per maand... Ik heb ook naar het programma zitten kijken, omdat ik mijn eigen (voor)oordelen wel wilde herzien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe alleen maar mensen heb gezien waarvan ik denk dat ze verkeerde keuzes hebben gemaakt. Ik kon niet echt inschatten of die mensen dat zelf wel beter hadden kunnen doen. Sommigen leken niet belast met enige vorm van intelligentie helaas...
Daar heb ik me inderdaad ook aan zitten ergeren. Als je voor een weekje in zo'n huis zit voor een tv programma, kun je misschien op zulke manieren dingen doen. Maar als je echt tijden geen elektriciteit hebt, kun je moeilijk elke avond naar de buren om vijf koppen koffie te halen. Ik denk dat ze je dan snel zat zijn. Maar degene aan wie ik me het meest heb zitten ergeren, is Marij. Ongelooflijk zeg, wat is zij bot! Heel tegenstrijdig, want al die arme mensen zijn zo zielig en daar kan ze zo mee meevoelen, maar andere deelnemers behandelt ze als oud vuil. En hoe ze weigerde om mee te werken met de plantsoenendienst! Die man met dat donkere haar (ben even zijn naam kwijt) vindt dat je elk werk moet aanpakken als je arm bent, ook als dat onder je niveau is. Hij gaat lekker aan de slag, maar zij doet niet mee, want dat vindt ze vernederend. "Dit is geen werk." Eh...hoezo? Iemand moet het doen? Ben je daar te goed voor? En terwijl ze zit toe te kijken hoe hij aan het werk is, heeft ze geen goed woord voor hem over, want ze weet zeker dat hij het in het echt nooit vol zou houden en na twee regenbuitjes naar binnen zou vluchten. Dat zij het zelfs zonder regenbuitjes heeft opgegeven vergeet ze even voor het gemak.
En die man van die brabanders... Toen hem werd gevraagd of hij nog solliciteerde was zijn antwoord: "ik heb geen sollicitatieplicht."
Ze is erg bitter ja. Maar ik denk dat ze bedoeld dat ze niet de hele week elke week in de plantsoenen dienst wil werken voor 70 procent van het minimum. Dat als je vanuit de bijstand full time werkt dat je dan ook full time betaald hoort te worden. Ze brengt het alleen niet duidelijk. Ik vraag me wel af of die jongen het dag in dag uit voor 900 euro in de maand zou vol houden. Zonder vooruitzicht op een betere baan en met een studieschuld. Maar zolang iemand niet de kans zal krijgen om dat te beweizen kan ze daar ook niet vanuit gaan. Degene die ik de beste dingen vind zeggen is de activist (met dat grijze lange haar). Daar kan ik me wel het meeste in vinden qua mening. Dat blonde meisje vind ik ook sympathiek.