Ik kan het ook niet hebben hoor, mensen die leven van andermans ellende. Ik kan er kwaad om worden. Maar ik vind dat ze zich netter mag uiten. Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn.... Maar er zit best een verschil in empathisch vermogen van de verschillende deelnemers.
Ik kan het geld voor de opleiding nu missen. Straks als we misschien ooit in de ww belanden niet meer. Ondertussen probeer ik onze spaarrekening te laten groeien en zijn we ons huis aan het opknappen zodat we daar voorlopig ook geen omkijken meer naar hebben. Het kan best zijn dat we helemaal niet in de problemen komen, maar we stonden op het randje en wil toch graag voorbereid zijn. In ieder geval nu doen wat ik kan.
Ik vind die Erik en Tim slappe zakken grote bek, ik zorg dat dit nooit mij overkomt en zal er uit komen. Maar niet 24 zonder dak boven hoofd.
Ik vond Marij in deze afl weer erg onbeschoft tov medekandidaten. Ze noemt vooral Tim met zijn 26 jaar dom ivm feit dat hij zijn bord snel leeg at. Uh... als die jongen honger heeft dan lijkt me dat een gezonde reactie van lichaam om zichzelf snel te vullen. Nee zij met haar rookverslaving.. had haar wel eens willen zien zonder en dat men dan haar voor dom uitmaakt.. ik vind het overigens wel jammer dat Erik en Tim het experiment niet hebben afgemaakt om zo te ervan dat het heus wel erg moeilijk is om uit een dakloosbestaan te komen en dat het ook psycisch erg zwaar is. Ik denk dat ze dit nl. wel onderschattwn. Niet te min is dit experiment niet realistic omdat ik idd geloof dat zij niet in deze situatie zullen komen. Wss omdat zij gelukkig hier vol doen de besef hebben hoe de wereld werkt. Helaas zijn er ook mensen die niet het verstand hebben en dus ook niet de juiste wegen kennen maar welwillend zijn en geen gekke dingen doen. Dat is on nodig armoede doordat overheid hen niet ondersteunt en evt. Een stukje financiele autonomie zal moeten over nemen. Je kan immers niet verwachten dat ze dit zelf kunnen. Uit huis zetten heeft bij zulke mensen ook geen zin. Bewindvoering denk ik wel. Dan heb je nog de mensen bij volle verstand die scheiden, geen buffer opbouwen, geen verzekering afsluiten als ondernemer, tja sorry maar dat is naar mijn mening eigen schuld dit had je van te voren moeten bedenken. Het is hard maar ben blij dat er in NL regeling als schuldsanering bestaat. Kort om na 4 afl denk ik dat armoede niet zwart of wit is en dat zo wel mens als overheid een taak hebben om dit te bestrijden.
Je ziet in het programma veel verschillende mensen. In het eerste del zat een echtpaar dat armoede had puur door eigen schuld. Hij vond dat vanwege het feit dat hij 6 kinderen had, hij niet hoefde te werken. Voor de kinderen zorgen was zijn werk en hij beschouwd kindergeld en studiefinanciering als inkomsten. En maar zielig doen. Wel geld hebben voor wijn overigens... Maar er zijn ook mensen die gedwongen uit huis moeten, maar nog op de wachtlijst voor een andere woning staan en zo. Die belanden op straat voor de tussentijd. Echt te gek voor woorden dat zoiets bestaat in Nederland. Marij zegt de zaken wat onbeschoft, maar ze raakt wel de kern. Die Tim gedroeg zich als een verwend kind, beetje lopen zaniken omdat hij honger heeft. Ze is gewoon zo fel omdat ze het zelf heft meegemaakt om alles te verliezen. De rest van de 4 niet. Stelletje slappe zakken die kerels om op het belangrijkste moment af te haken. Wat ik persoonlijk vind? Ja, velen zitten in armoede door 'eigen schuld'. Door je te schikken in je lot en niet meer van jezelf te eisen. Verder veel mensen met een laag IQ. Dit zal toch wel het overgrote deel zijn. Maar ja, het kan je ook overkomen als gemiddeld mens als je veel pech hebt.
Ik heb nu de afl van gister gezien. Ik vind het allemaal heel dubbel allemaal. Zoals die ondernemer die zn huis gedwongen verkocht werd, ik vind het best wel schandalig dat de bank na een bedrag van 2600 euro (2 maanden hypotheekachterstand, wat een mega hypotheek heb je dan trouwens) al adviseert om te verkopen. Maar dat was natuurlijk niet alle schuld. Maar als je dan ook hoort dat zn boekhouding zo ver achterloopt...ik denk dat inzicht in je financiën wel stap 1 is. En ook vind ik het idd slap om af te haken...heel hard roepen dat iedereen hier uitkomt en dan niet doorgaan met het experiment. Erik en Tim zijn erg eenzijdig in hun mening, maar de kern van hun verhaal: foute keuzes, daar zit toch wel wat waarheid in vind ik. Dat zal zeker niet voor iedereen gelden, maar wel voor een groot deel denk ik. Het breed laten hangen wanneer het kan maar niet nadenken over wanneer dit wel eens mis kan gaan. Ik lees hier in sommige spaartopics dat een aantal het niet nodig vinden om te sparen. Dus niet degenen die het niet kunnen, maar degenen die het bewust niet doen. Ik vraag mij af hoe die hier over denken als ze zo'n programma hebben gezien.
Mijn schoonzus vond sparen jarenlang onzin. Snapte niet waarom wij dat deden. Tot wij dus op geld moesten wachten toen het bedrijf waar mijn man werkte failliet ging. Wij hebben met ons spaargeld die wachttijd kunnen overbruggen. In die periode gebeurde bij hun hetzelfde en zonder spaargeld hadden zij een groot probleem. Ze kreeg nergens uitstel van betaling en hoe langer het duurde hoe minder geld er over was. Toen snapte ze wel het nut van sparen.
Ik vind het wel makkelijk om te zeggen dat mensen maar moeten gaan sparen om een buffer te hebben voor het geval dat ze in de problemen komen. Want hoe ga je sparen als je bijvoorbeeld heel veel zorgkosten hebt die lang niet allemaal vergoedt worden door instanties? Tuurlijk zijn er mensen die door verkeerde keuzes in de problemen terecht zijn gekomen, maar moeten zulke mensen alleen maar een wijzende vinger krijgen en geen hulp?
Als het echt niet kan is het een ander verhaal natuurlijk, maar als het maar even kan. Al is het dan maar een keer 2 euro opzij leggen, of de andere maand 10 euro....alles beter dan niets.
Vind dit zo zwak van die mannen. bah. Een grote mond en het word te moeilijk en dan gaan ze er vandoor. Vind het echt triest. Ze kunnen het nog niet eens een week volhouden.
Idd over dat sparen.. iedereen kan naar mijn mening sparen als je maar echt wil.. ook werk vinden is echt niet zo moeilijk. Natuurlijk sta ik ook liever niet buiten te werken maja als het moet dan moet het. Wat ik trouwens heel erg vind is dat een alleenstaande werkende zonder kinderen tot wel 1000 euro minder te besteden heeft dan een alleenstaande moeder met bijv. 1 kind die NIET werkt. Dat vind ik oneerlijk.
Dit is denk ik een belangrijk punt. Ik denk dat Erik en Tim voor een groot deel gelijk hebben als ze zeggen dat armoede in veel gevallen het gevolg is van eigen keuzes. Alleen betekent dat dat we onze ogen moeten sluiten voor het lijden dat de consequenties van die keuzes met zich meebrengt? Of dat de consequenties gepast zijn? Zelfs veoordeelde criminelen hebben in de gevangenis een mininmum van bestaansniveau. Blijkbaar vinden we niet dat de consequentie voor criminele keuzes mag zijn dat mensen honger moeten lijden en in de buitenlucht moeten slapen. Maar als het om domme keuzes gaat - die mensen in veel gevallen ook nog eens in onwetendheid hebben gemaakt - vinden we die consequenties als maatschappij ineens wel aanvaardbaar.
Nee idd daarom is het heel goed dat hier een vangnet is voor die mensen en daar ben ik absoluut voor. En ondanks wat Erik zegt vind ik afhankelijk zijn wel armoede. Zou echt geenndag met die mensen willen ruilen. Maar wel relatieve armoede, dat ben ik met hem eens. Want een voedselbank daar zou men in de derde wereld natuurlijk een moord voor doen. Maar die mannen als in de eerste afl en die in (ik dacht de derde afl, die met een horeca achtergrond) daar heb ik wel moeite mee. Zij menen dat ze gewoon de uitkering kunnen genieten zonder ook maar iets te doen om daar uit te komen. Dat laatste stel accepteert gewoon dat hun situatie zo is en doet er helemaal niks aan om het tij te keren. Nee met zn horeca achtergrond van 20 jaar geleden zal hij daar niet meer aan de bak komen, maar dan ga je maar schoonmaken of achter de vuilniswagen....neem het heft in eigen hand.
Klopt. En eigenlijk kom je daarmee in een discussie over de mate waarin we burgers vrijheid willen geven om zelf keuzes te maken. Bij die vrijheid komt verantwoordelijkheid kijken. Maar niet iedereen heeft de verstandelijke vermogens om in deze complexe maatschappij die verantwoordelijkheid te nemen. Je ziet dat die mensen die jij noemt absoluut niet de capaciteit hebben om hun situatie en de gevolge van hun keuzes te begrijpen. Vinden we vrijheid dan zo belangrijk, dat we deze miserabele situatie in stand houden? Of gaan we vrijheid inperken en mensen in goede keuzes dwingen? Ik vind dat ontzettend moeilijk, vooral omdat het natuurlijk heel moeilijk in beleid te gieten is.
De laatste aflevering over dakloosheid is echt heel heftig. De instelling en empathie van de mannen is treurig. Naar mijn mening gaat dakloos zijn in Nederland te ver. We bouwen kampen voor vluchtelingen, hebben bed/bad/brood voor uitgeprocedeerden en ik vind dat de Nederlandse burger daar ook recht op heeft. In de andere afleveringen ging het echt om domme keuzes, daar blijf ik bij en die mensen moeten gewoon net zo lang dom zijn totdat ze echt plat op de bek liggen maar dan wel netjes in een door de overheid geregelde, sobere voorziening met maatschappelijke hulp, zeker géén geld en zeker niet op straat.
Klopt en die hoeven ook niet al hun geld eerst op te maken/ geen geld (meer) te hebben om in aanmerking te komen voor deze basishulp. Dus dat ben ik met je eens.