Ervaring gezocht over inenting BCG voor baby

Discussion in 'Baby en dreumes' started by milika15, Feb 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Hallo dames,

Mijn tweede zoon komt in aanmerking voor BCG inenting (bescherming tegen TBC). Ik ben altijd nervous voor bijwerkingen en vind het altijd zielig. Mijn eerste zoon heeft dit gehad maar het is alweer 4 jaar geleden en ik kan me niet herinneren hoe het ging.

Mijn vragen zijn dus:

1. Gaan ze altijd de huidtest doen? (Mantoux test). Hoe wordt het gedaan? Want ik krijg de formulier erbij.

2. Zijn er bijwerkingen en wanneer?

Wij gaan in juli naar azie dus ik wil alle inenting zo goed plannen zodat het op tijd (ivm bijwekingen enzo).

Alvast bedankt

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn kinderen hebben allebei de BCG gehad. Op de plek van de prik komt meestal een klein zweertje of pusblaasje, daar moet je verder van afblijven (dus geen pleister er op plakken of betadine erop ofzo).
    Dat wordt een peipklein lidtekentje, en doordat de BCG altijd op dezelfde plek gezet wordt valt later gemakkelijker te achterhalen of iemand een BCG gehad heeft.
    De jongste heeft de BCG kort na de geboorte gehad, en kreeg daarom geen Mantoux. De jongste was 4 jaar, en die kreeg eerst wel een amantoux. Ik weet niet wat gebruikelijk is bij een kind van 8 maanden eerlijk gezegd.

3. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Heel erg bedankt voor jouw reactie. Morgen ga ik de ggd bellen en de cb ook. Want hij krijgt ook een vervroegde bmr dus ik wil plannen wat en wanneer.

Kregen jouw kinderen bijwerkingen of niet? Mijn eerste kreeg bcg maar ik weet niet meer of hij de mantoux ook kreeg of niet. Hij was ongeveer 10 maanden. Het staat op zijn vaccinaties boekje. Morgen ga ik verder google-en wat is mantoux test en hoe wordt het gedaan of het pijn doet.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Afgezien van het pusblaasje absoluut geen last gehad!
    Hier ook de BMR vroeger laten geven en keer extra laten herhalen, ging probleemloos.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,220
    16,581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Inderdaad even contact opnemen met de Ggd want die krijgen dagelijks dit soort vragen.

Succes!!

Share This Page