noorden echt zo anders dan het zuiden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamzie, 22 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal.

Volgend jaar gaan we van Brabant naar Groningen verhuizen ( veendam om precies te zijn )
    Mijn man komt uit Veendam en zijn hele familie woont daar ook.

Nu hoor ik overal om me heen. Oh wat zal jij het missen hier! Want het noorden is zooo anders! Allemaal gereformeerd en ze zijn helemaal niet zo gezellig en open en gastvrij als brabanders!

Is dat nou echt zo erg daar?
    Mijn man is best wel beetje stug en niet zo open als de meeste brabanders en zijn moeder ook niet.
    Maar zijn vader en broer zijn echt hele gezellige mensen en ontzettend aardig en open.
    Hopen dat hun geen uitzondering van de regel zijn wat betreft noordelingen :(

Wie kan me beetje gerust stellen?
    Zijn er bijvoorbeeld meer mensen hier die van zuid naar noord zijn verhuist en hoe is dat jullie bevallen?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Tja, er zit wel verschil in, sowieso in allerlei regio's in Nederland.
    Ik heb in Friesland gewoond en ik vond het wel lekker, die nuchtere en recht voor zijn raap mentaliteit. Op de Veluwe zijn de mensen weer een stuk meer achter de ellebogen, vond het daar helemaal niets. Kost vaak al erg veel moeite voor ze om gedag te zeggen.
    En in het westen beviel het ook wel, daar zijn ze weer wat meer gewend en hoef je niet zo op je woorden te letten. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Woon nu in het midden van het land, dat gaat ook wel, zijn wel wat boerser en naïever, maar het is ook wat gemoedelijker.

3. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik kom zelf oorspronkelijk uit Groningen en heb daarna in het westen gewoont en woon nu in Twente.

De noorderlingen zijn wat meer kat uit de boom kijkers maar dat trekt snel blij als ze je leren kennen. Je zal zelf moeten investeren in contacten maar lukken gaat het zeker.

Het bevalt mij super hier in Twente. We wonen hier nu een jaar en het gaat prima. Zeker met kids krijg je vanzelf contacten.

Maak je niet ongerust hoor het komt echt wel goed.

4. greetje82

greetje82 Bekend lid

11 jul 2006
    575
    0
    0
    Provincie Groningen
    Klopt wel een beetje hoor. Ze kijken wat meer de kat uit de boom....en lijken dus wat stugger. Maar dat valt als je ze beter leert kennen vaak heel erg mee.

5. taatje

taatje Fanatiek lid

14 okt 2005
    2.136
    0
    0
    Roosendaal
    Ik kom zelf uit het midden van Nederland en ben verhuisd naar Brabant. En ja het verschil was heel erg groot.

Ik vind de mensen in Brabant gewoon een stuk gemoedelijker!

Ik weet niet hoe het in het Noorden van Nederland is maar ga er vanuit dat het toch wel een groot verschil zal zijn.

6. Niet meer actief

nou ik heb in limburg en brabant gewoond en ik kom oorspronkelijk uit delft , momenteel woon ik in den haag met mijn gezin maar ik vindt de limburgers het leukst

brabanders vond ik domme stugge lompe boeren en hagenezen vindt associaal

(over het algemeen genomen natuurlijk)

geef mij maar het zuiderlijkste puntje van holland!

7. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Ik woon zelf in Friesland maar ken Groningen ook goed. En zelfs tussen die twee plaatsen is er al een heel verschil. Wat je beschrijft over je man herken ik in veel Groningers, helemaal als je niet in de stad woont. Het is een bijzonder volk zeg ik. Net als Friezen overigens.

Het zal zeker wennen zijn voor je. Niet alleen de mensen maar ook de plek en gewoonten en gebruiken. Net zoals alle families anders zijn is dat ook met plaatsen, ik hoop dat je je er gauw thuis zult voelen. En anders heb je altijd nog dit forum.. ;)

8. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0

:confused:

Nou ik woon in t noorden bijna mn hele leven al, haha jaja dus wel even 25 jaar enneh t beeld wat ik vet/zwart heb gemaakt klopt niet!

Hoezo allemaal gereformeerd? Dat slaat natuurlijk nergens op.... :)
    Ik ben erg open en gastvrij. En zo ken ik er wel meer. Ik denk dat dat echt verschilt per mens hoor...neem aan dat ook niet alle Brabanders elke dag open huis hebben.... :(:

Die stugge noorderlingen die niet gastvrij zijn etc dat een echt vooroordeel :D Heb mensen leren kennen die uit het westen kwamen en ook dat beeld voor zich hadden: Bijvoorbeeld dat we hier allemaal ondertiteling nodige hebben anders versta je ze niet, ze zijn stug, nors, niet open en niet gastvrij etc maareh die zijn daar mooi op terug gekomen.

Hahah wat je wel vaak ziet is dat in de media zo'n beeld geschetst wordt doordat ze de ergste "boeren"eruit kiezen die je dus ook niet kunt verstaan en die van de "oude stempel"zijn..maareh echt niet iedereen is zo :D

Dusseh alvast veel woonplezier in Veendam!

9. muuske64

muuske64 Fanatiek lid

15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    Thanx voor het compliment meid! ;)

Liefs Marjo

10. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    hihi ik moest wel even lachen hoor.
    ben zelf een noordeling en woon in de buurt van veendam en meid het is echt niet zo erg als zij schrijven hoor.
    er zijn mensen bij die inderdaad wat stug zijn en de kat uit de boom kijken, maar als je de mensen eenmaal kent, dan zijn ze heel gezellig en gastvrij hoor.
    en bijna iedereen gereformeerd? nee dat klopt absoluut niet hoor.

anders zal t wel zijn, maar ik denk niet in het negatieve anders.
    ook hier zijn veel groningers gastvrij en gezelliger alleen iets voorzichtiger.

11. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Ik ben van gelderland naar limburg gegaan..
    O wat zou ik graag terug willen!

De eerste kans die ik krijg grijp ik aan!
    Ik kan hier gewoon mn draai niet vinden.

12. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    :confused: allemaal gereformeerd? :) Ik woon mn hele leven al in Groningen, en ken geen 1 gereformeerde.
    Ik vind wel dat er verschil ik met mensen uit de stad Groningen en de dorpen.
    Ik zelf geen dan toch de voorkeur aan de stadse mensen omdat die vaak opener zijn (vind ik), want ik kom zelf uit een dorp en ben op mn 18de naar de stad verhuisd, en merkte wel heel erg verschil.
    Maar het is best te doen hoor ;) Woon nu vlakbij veendam, en ook daar ken ik geen gereformeerden ;) :)

13. greetje82

greetje82 Bekend lid

11 jul 2006
    575
    0
    0
    Provincie Groningen
    Nou ik ben van Delfzijl naar Appelscha verhuist en vind ze tot nu toe helemaal niet vriendelijk hier.
    Ik heb 2 vieze oude coniferen in de voortuin staan en die ben ik er vandaag aan het uithalen en de buurmannen staan gewoon aan de overkant van de straat te lachen :confused:
    In Delfzijl had ik al lang hulp gehad!

Dus mijn stelling van vandaag is:
    D'er gait niks bovn Grunn! (schrijf je dat zo?)

Maar misschien denk ik er morgen wel weer anders over hoor ;)

14. goudvis22

goudvis22 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.984
    0
    0
    ik kom uit friesland en ken veel mensen uit groningen
    Ik ken ook wel wat brabanders en het verschil de mensen uit het noorden zijn idd wat stugger en kat uit de boom kijkers maar zodra ze los zijn dan is het net zo gezellig als met brabanders.
    Ik ken het ook wel van mezelf hoor als mensen open naar mij toe zijn ben ik dat ook maar zijn ze gesloten blijf ik dat ook.
    Mijn vriend is daarin best wel erg als het niet echt klikt met iemand dan blijft ie ook gewoon heel stug reageren.

Zal vast wel goed komen!

15. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Tja, Veendammers... :( Haha nee hoor, valt wel mee. Over het algemeen vind ik dat de gemiddelde Veendammer best 'op zichzelf' is. Toch hebben wij altijd heel leuk contact met al onze buren gehad en veel vrienden in Veendam, nog steeds. Ik denk dat je zelf een beetje met een open blik er heen moet gaan, niet bij elke 'boer' die je tegenkomt 'zie je wel' ofzo denken. Dan zie je ze alleen maar haha! Ik vind het in een iets grotere plaats als Veendam (dan vergelijk ik het met de kleine dorpjes in Groningen) een stuk fijner wonen dan in die dorpen. Heb een tijdje in een dorp gewoond en daar was zeker de helft gereformeerd (echt waar!) en was het echt 'ons kent ons' en flink geroddel over elkaar, bah! Maar dat zal je overal wel tegenkomen in kleinere plaatsen denk ik.
    Als het uiteindelijk toch niks is Veendam, probeer dan de stad Groningen, is toch vaak wat gezelliger en wonen weer heel andere mensen. Moet een beetje bij je passen, wij gaan nu juist weer weg uit Groningen omdat ik het wat te druk vind, helemaal met een kleine straks. Maar als we het geld ervoor hadden hadden we zeker een huis gekocht in een van de wat nieuwere wijken in Groningen, kindvriendelijk, mooie huizen en leuke mensen (die ik ken die er wonen dan he haha)
    Nou, als je meer wilt weten mag je me altijd pb-en, wil nog wel meer vertellen maar dan vertel ik teveel hier open en bloot op het forum ;)

16. Angelina

Angelina Niet meer actief

En nu komt HET antwoord van iemand met ervaring ;)

Ik kom uit Brabant en ben verhuisd naar de provinciegrens Groningen ( nabij Veendam )

En als Brabander kan ik maar 1 ding zeggen; JA de mensen zijn HEEL anders hier. Niet wat WIJ Brabanders gewend zijn. Gereformeerd valt reuze mee, maar STUG :confused: . Maar goed, ik ben een Brabantse en heel wat anders gewend dus. O'ja, en misschien is een cursus Gronings ook handig ;) , veel mensen praten gewoon stug Gronings terwijl ik er geen h*l van begrijp wat ze nou eigenlijk bedoelen.

Echt, ik heb vre-se-lijk moeten wennen. De eerste maanden wilde ik alleen maar terug. MAAR: Ik ben ingeburgerd. Ik heb mijn integratiediploma behaald.

Buitenlandse mensen wonen hier ook bijna geen, dat was ook erg wennen voor mij.

Groningen Stad is inderdaad geweldig, en de mensen zijn daar heel anders.

17. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Ha! Een wijs persoon ;)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113
    Nou ik woon al bijna mijn hele leven in Groningen en ik ben zeker niet gereformeerd, dus het klopt in elk geval niet. Ook spreek ik geen Gronings en kan me toch altijd verstaanbaar maken. Wel is het idd zo dat in Oost Groningen, dus ook Veendam, wat meer Gronings wordt gepraat, maar dat valt wel mee hoor.
    Mijn moeder komt uit limburg en heb daar dus veel familie wonen en ook in Brabant. Het klopt dat ze daar wat vrijer zijn, maar dat krijg je in Groningen ook wel, alleen willen de meeste mensen je eerst even wat beter leren kennen.
    Ik vind Veendam trouwens een leuke stad hoor! Als ik geen zin heb in de drukte van de stad, ga ik daar lekker shoppen.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja in het noorden zijn we stugger. Dat klopt echt.

Wij hebben een tijdje in deventer gewoont en dat vond ik al een heel verschil.

Ik heb juist niks met brabant en limburg. Ik zou er echt nooit van mijn leven willen wonen.

Doe mij juist die stugge mentaliteit maar. Niet te moeilijk doen en laat me maar lekker met rust mentaliteit!

Ik denk dat je inderdaad flink moet wennen. En zij aan jou.

Maar uiteindelijk lukt het je vast. Anders ga je nu vast op zoek naar mede brabanders in groningen, :)

20. Aura

Aura Niet meer actief

Ik vond het verschil enorm groot, ik ben van brabant naar utrecht verhuisd, en vond het een echte cultuurschok wil dan ook zsm weer terug naar brabant. Tuurlijk zijn hier ook hele leuke mensen en heb hier ook vrienden gemaakt maar het gemis naar brabant voel ik nog elke dag.....Erg eigenlijk he?!

Deel Deze Pagina