Hoi meiden Mijn zoontje gaat in dec naar school. Ik ben een fulltime huis mama heb ook een dochter van bijna 5 maanden. Mijn zoon gaat van half 9 tot 12 (tussen de middag anderhalf uur vrij ) daarna van half 2 tot half 4 naar school. School zit op loopafstand. nu mijn probleem dochterlief slaapt van 11 tot half 2 maar moet zoonlief om 12 uur uit school halen. Optie is om over te blijven tussen de middag voor mij een dubbel gevoel want ben een thuis blijf mama speciaal voor mijn kindjes maar aan de andere kant wil ik ook dat mijn meisje gewoon lekker rustig kan slapen zonder ze wakker gemaakt hoeft te worden ( heeft veel slaap nodig). Wat zouden jullie doen graag meningen en moeders die hun kind ook over laten blijven.
Met een overblijftijd van anderhalf uur zou ik het niet doen. Dat is zo lang voor die kleintjes. En sowieso de eerste maanden niet. Mijn oudste is in mei begonnen op school en blijft nu sinds vorige maand over. Ze wilde het heeeeeeeeeeeeel erg graag, bijna alle kinderen blijven over en het is maar een uur. Voor ons heel veel gehaast (wonen 10 minuten rijden van school) dus veel relaxter als ze op school zou eten. We hebben het opgebouwd, eerst twee keer per week en toen vier keer, ook in overleg met de juf. Anderhalf uur overblijven betekent dus een half uurtje eten en dan nog een uur zelfstandig buiten spelen, dat zou ik echt te lang vinden.
Ik zou toch ook eerst kijken of hij hele dagen aankan. Voor 't zelfde geld is hij in begin om 12 uur steendood en hou je hem beter in de namiddag thuis. Of ziet hij overblijven helemaal niet zitten. En eventueel inderdaad beginnen met een aantal dagen wel en een aantal dagen niet overblijven. Daarnaast zou ik ook kijken naar wat de rest van de klas doet. Als niemand van zijn klas overblijft, zit hij daar immers wel 1.5 uur alleen en dat zou ik toch ook zielig vinden. Als de helft of meer overblijft, heeft hij iemand om tegen te praten en mee te spelen. Eventueel ook es rondhoren of er niemand van zijn klas voorbij jullie deur moet en of hij daarmee mee kan om 12 uur?
Mijn dochter sliep en slaapt ook vaak op de tussen de middag tijden, Ik leg haar in de wandelwagen te slapen en wandel dan naar school, of ze gaat en de draagzak, Ik laat de kinderen heeeeeel af en toe over blijven maar dit is 1 keer in de drie maanden wanneer ik een uur verderop controle heb bij mijn arts,
Mijn ervaring met mijn kinderen is dat de eerste maanden op de basisschool behoorlijk pittig zijn voor die kleintjes! Ik zou er dan ook niet voor kiezen om je oudste gelijk al te laten overblijven. Kan je niet iets regelen met familie, vrienden, buren om je heen? Bijvoorbeeld de babyfoon even bij de buren terwijl jij je zoontje haalt? En ja, helaas is het nadeel voor het jongste kind dat het meer meegesleept moet worden dan bij een eerste kind....
Bedankt voor de ervaringen. Haal mijn zoontje lekker op in de wandelwagen slapen is ook wel een optie natuurlijk. Heb er bewust voor gekozen om thuis te blijven voor de kids dus begon me schuldig te voelen bij het idee dat hij tussen de middag daar zat. Tenzij natuurlijk ze hele klas over blijft is het een ander verhaal maar indd de eerste maanden zeker niet!
Hier moest ze gelijk vanaf het begin 3 dagen overblijven ivm werk. Is ook direct goed gegaan, heb haar nooit thuis hoeven houden omdat ze te moe was. Je kan de eerste weken aankijken hoe het gaat, misschien valt alles op zijn plek en is het helemaal niet nodig en anders kan je het alsnog doen toch.
Hier hetzelfde,Sietse bleef ook direct 3 dagen over en het ging meteen goed...het ging ook niet anders ivm mijn werk. In jou geval zou ik de kleine om 11 uur in de wandelwagen leggen om te slapen en dan naar school lopen....
Ik zou het eerst zeker niet doen. School is al een grote stap. Misschien kun je later 1 of twee keer doen? Of met een buurvrouw afspreken dat je de babyfoon daar brengt als je hem ophaalt en/of brengt? Of de wandelwagen ja.
Hier ook vanaf het begin 3 dagen overblijven (woensdag en vrijdag middag vrij) Dinsdag en donderdag zijn sowieso onze werkdagen en op maandag is mijn man thuis, maar wel wonen 4km bij school vandaan, dus dat loont niet om heen en weer te rijden. Gaf helemaal geen problemen.
En vergeet ook niet dat het ritme van je baby binnenkort ook weer verandert. Dan zal die misschien slapen van half tien tot elf, bijvoorbeeld. Dan is je probleem weer een poosje van de baan
Sam is in juni 4 geworden en gaat sindsdien 2 dagen naar de overblijf. Ik merkte dat Sofie (10 mnd) dit niet meer trok met d'r slaapjes. Vanaf nu gaat ie iedere dag, behalve woensdag. Hij vindt het super, geeft hem meer rust want dat heen en weer gereis werd ie ook gek van.