Serious Request 2012

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door ZenzaMadonna, 23 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZenzaMadonna

26 sep 2012
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Wat vinden jullie van SR 2012? Ik vind het een goed project, vind het alleen jammer dat er buitenlandse mensen mee geholpen worden terwijl er in eigen land nu zoveel mensen hulp nodig hebben.

Denk aan voedselbank, stichting ALS, Kika, etc.

Babysterfte is verschrikkelijk, en vind het goed als er geld heen gaat, maar gaat het geld er wel echt heen? Je hoort weinig wat er met het geld na die tijd gebeurt.

Volgend jaar gewoon een nederlandse stichting steunen, geef ik ook geld.

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.187
    10.774
    113
    Serious request is een project van 3fm en rode kruis. Dus t geld is voor t rode kruis. En nou ja, voor een project voor vakanties voor eenzame bejaarden, zoals t rode kruis hier bijvoorbeeld doet, zijn mensen nou eenmaal minder bereid te geven. Het goede doel moet een groot publiek aanspreken.

3. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik vind de achterliggende gedachte achter serious request heel mooi, maar toch heeft het in praktijk zoveel (nare) bijsmaken.

- bedrijven doneren een grote som geld de ze weer als gift af kunnen trekken bij de belasting, dus er eigenlijk financieel niks op verliezen en er ook nog eens mooi gratis reclame voor krijgen.
    Daar gaat je vredige kerstgedachte.

- Het Rode kruis -de organisatie die samenwerkt met serious request- was van origine een non-profit organisatie, kijk nu eens hoeveel mensen aan die top zitten en lachend naar hun bankrekening koekeloeren? Als ze echt zo non-profit waren als ze zeggen, dan zouden ze zeker niet zo'n schandalig jaarsalaris verdienen.

- De thema's die gekozen worden zijn grotendeels bedoeld voor 3e wereld landen. Hoe armoedig en slecht die mensen het daar ook hebben, dit zijn landen die nooit gered kunnen worden. De westerse landen steunen de derde wereld al meer dan 50 jaar, en er is nu nog steeds geen echte vooruitgang in te zien mede door de ongelooflijke corruptie in die landen. En we blijven maar geld pompen in de bodemloze put. Deze mensen daar hebben (nu) helemaal niks aan geld, maar aan een goede regering die opkomt voor de burgers en niet het gedoneerde ontwikkelingsgeld verbrast aan wapens.

Respect voor een ieder die wel doneert en zijn/haar steentje graag bijdraagt, maar voor mij is de motivatie om een goed doel als dit te steunen, heel ver te zoeken.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Ik las gister een opinie op vk.nl en kon me daar wel in vinden. De schrijver stelt dat als we geld doneren tegen kindersterfte we eigenlijk ook de verantwoordelijkheid moeten dragen voor het leven van die baby. Dwz dat we er ook voor moeten zorgen dat die kinderen naar school kunnen, een veilige plek hebben om te wonen en genoeg eten en water. De kans dat zo'n gered kind in erbarmelijke omstandigheden moet opgroeien is echter nogal groot. Hij vraagt zich dus af of we niet moeten investeren in geboortebeperking (oa. voorbehoedsmiddelen) zodat de ouders zelf kunnen kiezen hoeveel kinderen ze "aankunnen" en dat er dus minder kinderen meer mogelijkheden krijgen.
    Hiermee beperk je ook de moedersterfte in arme landen.

5. kinderwens88

kinderwens88 Fanatiek lid

6 aug 2011
    1.213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het ook een hele mooie actie en ik mag er ook graag naar kijken maar af en toe kijk ik ook met een dubbel gevoel. In Nederland is er idd ook heel veel armoede en ja de babysterfte ligt in de arme landen veel hoger dan hier maar in Nederland overlijden ook veel te veel baby's. En dan zie je op tv dat het in nederland zo veel beter geregeld is dan in Afrika en dat is ook zo maar ook hier valt er nog veel te verbeteren.

6. Alf

Alf Niet meer actief

Dat je nooit meer iets hoort van wat er met het geld is gebeurt is absoluut niet waar. 3FM legt daar zeker verantwoording over af!
    Het goede van de SR acties is juist dat er gerichte hulp wordt gegeven.
    Stichting 555 (rampenfonds) is vele malen vager...Haïti schijnt nog steeds in puin te liggen

7. topper12

topper12 Niet meer actief

Sorry ff offtopic hoor :)

Hoi Alf!
    Gefeliciteerd met je zoon! Alles goed gegaan? Zwangerschap voldragen? (jij hebt toch ook uterus bicornis als ik het me goed herinner?)

8. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

volgens mij ben ik de enigste die het belachelijk vind... iedereen loopt te zeiken over dat alles zo duur wordt etc etc maar ondertussen gaat er weer een berg aan geld naar een ander land.
    terwijl er van de week in de krant stond dat er tig meer mensen naar voedselbank moeten etc etc maar we blijven maar geld ophalen voor doelen...

nee sorry... ga wel wat eten bij voedselbank brengen..

9. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Helemaal mee eens!

10. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113

Nee hoor niet de enigste.
    Ze konden trouwens ook beter een doel opzetten ter voorkoming van zwangerschappen, maar dan krijgt 3fm minder aandacht en geld, want dat trekt minder aan om geld voor te geven.

Nu red je een baby en dan? Heeft het arme kind een toekomst? Waarschijnlijk niet, het gaat later wellicht alsnog dood of het wordt bv een kindsoldaat. Heel schrijnend allemaal :(. Ze kunnen dus beter investeren in een doel waarin zwangerschappen kunnen worden voorkomen, zodat er minder kinderen geboren worden die meer kansen hebben.

Dan gaat er ook nog een groot bedrag naar de directie, die staan wel te jubelen om dit soort actie's.

11. LittleMonsters

Idd er wordt nu nog net niet aangemoedigt om nog meer kinders te nemen..

12. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik las ook dat artikel in de volkskrant en daar kon ik me goed in vinden. Hoe tof ik het ook vind dat we als land zoveel geld in kunnen zamelen voor een 'goed' doel, vind ik het tegelijkertijd jammer dat er niet verder gekeken wordt.

Nu komt er dus enorm veel geld beschikbaar voor baby's die het anders niet zouden redden, maar hoe gaat dat daarna dan? Het is echt niet zo dat al die baby's in bijv. Malawi in een lekker warm nest opgroeien zonder zorgen. Er is een tekort aan schoon drinkwater, ze worden getroffen door allerlei nare ziektes zoals malaria en naar school gaan is daar ook niet vanzelfsprekend.

Volgend jaar wordt er dan verlangd om zo veel mogelijk geld in te zamelen om deze kinderen een goede toekomst te geven en zo blijft het een vicieuze cirkel waar nooit een einde aan komt.

Van mij hadden ze beter geld voor eigen land mogen inzamelen, voor de voedselbanken en alle andere initiatieven in NL die zich inzetten voor de armoede in eigen land want die is er wel degelijk.

13. Alf

Alf Niet meer actief

Zo, Wat een zure reacties zitten ertussen zeg :$
    Mensen hoeven niets te geven, maar blijkbaar leeft het onder de meeste nl toch..

Qmusic heeft een inzamelingsactie voor de voedselbank trouwens..

14. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Zure reactie's of een realistische kijk.

Google eens op kindsoldaatjes, zie je kindjes met een geweer in hun armpjes, kindjes die wellicht door anderen "gered" zijn toen ze baby waren en nu met een geweer rondlopen en dingen meemaken waarbij wij ons geen voorstelling kunnen maken in wat voor ellende ze zitten.

Ben je dan zuur om te denken dat je beter geld kunt inzamelen ter voorkoming van zwangerschappen?

15. Alf

Alf Niet meer actief

Toevallig is dit het doel dit jaar, kindsoldaten in Congo is ook een doel geweest. Net als de oorlog in Darfur, Malaria, en de Landmijnen..

Een kind wat dood geboren wordt is al gemaakt.

En in de reportages die gemaakt zijn is er geen sprake van het 11e 12e 14e kind in een gezin. Het zijn gewenste kinderen waar voor gezorgd kan worden.
    Als ik in Malawi had gewoond was ik niet alleen mijn dochter* verloren maar had ook mijn zoon geen schijn van kans gehad. Gelukkig ligt die hier in NL te groeien in een schoon ziekenhuis na zijn vroeggeboorte, en leef ik zelf ook nog ondanks gedeeltelijke placenta loslating..

Natuurlijk mag iedereen voor zichzelf bepalen waar hij/zij iets aan geeft!
    Maar of het motto van het jaar je nou aanspreekt of niet, de 3FM actie deugt :)

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tjonge wat paternalistisch zeg..jullie zitten hier allemaal zwanger te wezen en kinderen te krijgen en de moeder in Malawi moeten maar aan de anticonceptie?
    Moeders in Malawi zijn even goed als jij en ik moeders, over hel algemeen volwassen. En mogen net als jij en ik zelf weten of ze kinderen krijgen, dat hoeft de een of andere rijke stinkerd in een land ver weg niet voor ze te bepalen.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tjonge wat paternalistisch zeg..jullie zitten hier allemaal zwanger te wezen en kinderen te krijgen en de moeder in Malawi moeten maar aan de anticonceptie?
    Moeders in Malawi zijn even goed als jij en ik moeders, over hel algemeen volwassen. En mogen net als jij en ik zelf weten of ze kinderen krijgen, dat hoeft de een of andere rijke stinkerd in een land ver weg niet voor ze te bepalen.

18. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik snap alle reacties wel een beetje maar toch vind ik dit een hele goede actie, er word op dit moment in enschede miljoenen opgehaald, daar moeten ze toch iets heeeeel moois voor kunnen doen voor de moeders en kinderen daar!!

19. LittleMonsters

Tuurlijk mogen ze dat. Maar of je nou 15 kinderen krijgt waarvan heel waarschijnlijk de helft komt te overlijden of je stopt bij de 2 kinderen zoals we hier na denken omdat we weten dat we het geld niet zouden hebben.
    Zouden ze beter goede voorlichting kunnen geven
    Maargoed mijn mening erover.

20. LittleMonsters

Ben benieuwd hoeveel miljoen er wordt opgehaald ;)

Deel Deze Pagina