Arme vrienden en schuldgevoel

Discussie in 'De lounge' gestart door Purified, 8 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.236
    6.095
    113
    Nee, heb ik absoluut geen moeite mee, wij verdienden goed en wij werkten daar ook gewoon voor.
    En nu is de situatie anders, ik ben nu alleenstaand en mag al blij zijn als ik 50 euro in de maand overhoud. En dan eet ik gewoon mijn gekookte aardappeltjes thuis.
    En ik ben nu gelukkiger dan eerst.
    Geld heeft daar weinig mee te maken. (Ja als je echt tekort komt kan het je geluk wel beinvloeden)
    Maarre..jouw vrienden zijn absoluut niet 'arm' in financiele zin. Dus dat beeld zou ik ook ff bijstellen. ;)

2. Janna

Janna Fanatiek lid

En dit.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Wij hebben het ook goed. En ik ken mensen die minder gefortuneerd zijn. Soms geef je dan eens een cadeautje extra, maar ik voel me niet verantwoordelijk om het verschil in materiële zin te verkleinen. Vaak zijn die verschillen ook te verklaren uit keuzes die mensen zelf gemaakt hebben. Daarnaast kun je natuurlijk pech hebben en als dat tot iets (in mijn ogen) heel oneerlijks leidt probeer ik wel wat extra's voor zo iemand te doen als ze mij na aan het hart liggen.

4. topper12

topper12 Niet meer actief

Mag ik vragen waarom je het moeilijk vind dat jij het financieel beter voor elkaar hebt?

Hier vrienden die minder verdienen, vrienden die hetzelfde verdienen en vrienden die meer verdienen, Tsja that's life... Ik heb van huis uit wel meegekregen om iets te doen als je daar de mogelijkheden voor hebt, dus als jij en je man er beide achter staan waarom niet die echo cadeau doen. Je zou het ook als vroegtijdig kraamcadeau/verjaardagscadeau kunnen geven. Ik houd wel in mijn achterhoofd als ik iets geef dat ik er ook niets voor terug verwacht: geen bedankje, hetzelfde soort cadeau als ze het wel weer kunnen betalen, etc. Oftewel onbaatzuchtig geven, dat geeft voor alle partijen het meeste rust.

5. topper12

topper12 Niet meer actief

Herkenbaar, goed omschreven!

6. Leanna

Leanna Actief lid

12 apr 2013
    302
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je vrienden zijn niet arm, ze gaan alleen slecht om met geld. Wij krijgen de meeste babyspullen van familie en vrienden. Ik kan zelf absoluut niet tegen onnodig geld uitgeven, zij hebben de spullen over en de baby zal het geen drol uitmaken. Een 3D-echo wordt sowieso niet veel gedaan, veel mensen (arm en rijk) vinden dit gewoon onnodig. Ik lees allemaal luxeproblemen in ieder geval en schuldig moet je je al helemaal niet voelen.

7. lievekindjes

lievekindjes Niet meer actief

hoi
    je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor.
    300 euro overhouden is veel geld hoor.
    ik kan helemaal niks sparen,maar ik voel me onzettend rijk met mijn 2 kindjes:)
    groetjes

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ehm; in principe had ik het geld voor een 3D-echo wel, maar heb ik het niet gedaan omdat ik het geld liever in de babykamer stopte. Ik heb er ook geen spijt van - of althans; ik denk van: het had misschien wel leuk geweest, maar over een paar weekjes heb ik een 4D-baby :D En daar kan ik uren uren uren uren naar kijken, dus dan steek ik liever het geld daar in. Ik zou het zelf dus niet kopen - cadeau vragen is ook weer zowat. Heb ik ook niet gedaan.

9. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Wat Emma zei ben ik deels bang voor, dat het eerst een ding is en dan de andere ding en dan dit weer. Straks een fietszitje voor de kleine.

Ik snap dat ze binnekort schulden vrij zijn en meer te besteden hebben maar dit heeft heeft hem al 5 jaar geduurd.. Dan is de vraag maar als ze dit blijven en goed met hun situatie om blijven gaan. Niet in een keer te veel uitgeven..

We nodigen elkaar ook uit voor eten, zij hebben een tijd terug macaroni gekookt, wij hebben ze een keertje uit eten mee genomen, als we naar de stad gaan om te lunchen nemen we ze af en toe mee. Laatst toen ze naar het ziekenhuis moest hebben we haar ook met spoed opgehaald..

Ze vragen ons niks hoor! Helemaal niet. (Ja om naar het ziekenhuis te brengen af en toe). Het is voor mij gewoon moeilijk want ik gun ze het allemaal. Ik heb met mijn dochter ook een 3d echo gehad en ik vond het prachtig.. en het liefst wil ik ook dat ze mooiere dingen hebben. Ze is nu ongeveer 26 weken zwanger en heeft geen enkele zwangerschapskledij..

Ik vind het gewoon moeilijk, ik ken haar al zo lang maar het is zo moeilijk om te besluiten wat je wel kan doen of niet kan doen.

Het is niet alleen schuldgevoel maar het is ook deels jammer dat hun die ervaringen niet hebben. Het is niet dat ik me schuldig voel omdat de kindjes in afrika niets te eten hebben.. maar ik zou het gewoon fijn vinden als hun het wat beter hebben..

Of ik kan gewoon niet zo goed met haar geklaag omgaan, dat kan ook weer..

10. Anoniempje2011

Anoniempje2011 Fanatiek lid

1 jan 2011
    2.126
    0
    36
    NULL
    Drenthe :)
    heb niet alles gelezen, maar ik zou ze geen 3d echo doen. Ik snap wel dat ze het jammer vind alleen kan ze (lijkt mij) beter iets nuttigs kopen voor de baby.

Trouwens, 300 euro overhouden na de vaste lasten en boodschappen.. ik zou er gelijk voor tekenen...
    Het is ook maar net hoe je het uitgeeft. Zoveel hebben wij niet over, maar toch heeft mijn kind alles wat hij nodig heeft..

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Precies.

12. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik ben 35 weken en ik heb ook geen zwangerschapskledij :(
    Koop gewoon dingen in een maatje groter of 'stretch'.

Je gaat toch niet 3x zoveel betalen voor zwangerschapskleding wanneer je gewoon een grotere maat voordeliger kunt kopen?

13. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

In mijn omgeving geen vrienden die het "moeilijk" hebben, moeilijk tussen aanhalingstekens want 300euro per maand overhouden is heel netjes!

Ik vind het geen gek idee om een 3-D echo cadeau te doen hoor!
    Wellicht als een vervroegd kraamcadeau?

En als jij je geroepen voelt om mee voor hun te betekenen en je kan dit ook dan moet je dit gewoon doen :). Ik zou voor vrienden ook door het vuur gaan en ze ook helpen waar nodig is.
    Aangezien je hun met de financieen helpt, zorg dat ze een vast bedrag van die 300euro af halen om te sparen.

En met 2e hands is niets mis hoor :). Hier een 2e hands kinderkamer en heel wat andere kinderspulletjes, niet omdat nieuw te duur is maar omdat ik het niet waard vind :).

14. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Na dit bericht komt je verhaal al heel anders over :) ik zou dan eerder helpen met nuttige zaken als positiekleding of iets voor de baby straks maar niet in overbodige luxe..

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

geen zwangerschapskleding is snel oplosbaar. marktplaats/ kringloop.

Wij hebben ook het meerendeel 2 e hands of 10e hands, dus ? vind het zonde om geld uit te geven aan iets wat nog goed is.

ik nap werkelijk waar niet waarom jij je zo verntwoordelijk voel voor hun. Dat is gewoon niet nodig en ik zou het zelf denk ik zelfs vervelend vinden als mijn virnden zich er verantwoordelijk voor voelen dat we nieuwe dingen hebben of mooiere kleding etc. Zou mij druk opleggen en ik denk ook dat ik dat niet zo lang vol zou houden.

we helpen ook een vriendin die 3 kids heeft en het niet zo breed heeft, maar dan dus met dat ik bijv. 2 kinderen voor de prijs van 1 kaartjes voor haar bewaar voor ballorig of als we daar zijn dat wij eten halen ofzo. maar ik voel me absoluut niet verantwoordelijk voor hun of dat ik wil dat ze net zo veel hebben als wij. waarom? dat is helemaal niet nodig.

16. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Het was meer een indicatie ;). De komende twee maanden zitten ze op 0. Iedere maand komen ze net nog rond en kunnen ze geen normale broek erbij kopen ;).

Het is over 2 maanden makkelijker maar dan zit je op het laatste maand en dan koop je eigenlijk niks meer :p.

Denk dat we misschien inderdaad nu ik er over nadenk misschien met mijn vriend beter kan over hebben om misschien samen met haar naar de prenatal of c&a gaan om een lekkere zwangerschapsbroek te kopen zoals iemand net had voorgesteld.

Daar heb ik ook een beter gevoel bij dan een 3D echo geven..

17. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ik neem aan dat trouwens iedereen toch het beste voor heeft met zijn vrienden? Het is toch niet zo gek dat ik het moeilijk vind om te zien dat mensen die je alles gunt het minder hebben..

18. Leanna

Leanna Actief lid

12 apr 2013
    302
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is niet gek, maar je moet er wel mee uitkijken. Op die manier kun je ze wel een rotgevoel geven, zonder dat je dat doorhebt.

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

zoek dat even een miss etam outlet. heb je voor hetzelfde geld als 1 shirt en 1 broek, 3 shirts en 2 broeken.

het iemand gunnen is wat anders als je er verantwoordelijk voor voelen en er zo vergaand over nadenken;).

20. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik vind dat wel een beetje gek. Wie zegt dat die vriendin zwangerschapskleding wil? Wie zegt dat zij het erg vinden dat ze haast nooit uit eten gaan? Je bekijkt het geheel vanuit jezelf en wat JIJ fantastisch vindt, maar wie zegt dat die vrienden het ook zo zien?

Je kan ook het beste voor hebben met je vrienden zonder ze spullen te geven.

Deel Deze Pagina