Arme vrienden en schuldgevoel

Discussie in 'De lounge' gestart door Purified, 8 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.235
    6.095
    113
    Nee, maar ik vind dat je het teveel naar het materiele trekt. Een vriendin kan mij bijv ook super blij maken met een keertje ergens koffiedrinken of lekker voor me koken, dat hoeven geen dure luxe cadeau's te zijn.

2. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Dat is niet zo novaa want ze praat er zelf over ;). Alleen dat zijn minder belangrijke dingen. Dat ze een keertje zegt van had ik het geld maar om lekker pizza te bestellen dat is niet hier in orde.

Ik wou gewoon weten hoe andere mensen hier mee om gaan.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Precies.

Sorry, maar ik vind uit eten gaan en 3d echo en allerlei zwangerschapskleding van bijv Prenatal (vind ik zelf enorm duur) gewoon luxe.

4. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Het leven is niet eerlijk. Soms als het om geld en dat soort dingen gaat lijken sommige mensen te denken dat iedereen evenveel moeten hebben, maar dat zo gaan de dingen gewoon niet altijd. Je rot voelen over de dingen die jij wel hebt en een ander niet daar heeft niemand wat aan. Als er dingen zijn waarmee je een ander kan helpen op een manier dat het voor jou ook nog goed voelt dan is dat mooi, maar dat betekent zeker niet dat jullie nu maar van alles voor hen moeten gaan kopen.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ja, ik heb het beste voor met mijn vrienden. Dat wil niet zeggen dat ik me geroepen voel al hun (financiële) problemen voor ze op te lossen.

En heel eerlijk: ik weet niet of ik het stel dat je benoemt 'alles' zou gunnen. Wie begint er nou aan een zwangerschap als je nog bezig bent met het aflossen van schulden? Een ongeplande zwangerschap kan, maar wie echt zorgvuldig is zal daar toch niet zo heel snel mee geconfronteerd worden. Had dan toch even een jaartje gewacht, tot de financiële problemen waren opgelost. En jij bent toch ook niet degene geweest die ze in de schulden heeft 'gejaagd'. Ook dat is meestal het gevolg van zelfgemaakte keuzes.

Klinkt vast hard, maar om maar eens een mooi engels gezegde te gebruiken: 'they made their bed, now they have to sleep in it'.
    En nee, ik weet niet alle ins en outs en misschien hebben ze wel héél veel pech gehad (eerst opgelicht en dan ook nog zwanger ondanks goed toegepaste anticonceptie, weet ik veel). Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze zelf een belangrijke hand hebben gehad in het ontstaan van deze situatie. Laat ze die dan ook maar eerst zelf eens oplossen.

En als zij het nu redden (0 euro overhouden, en intussen bezig met schulden aflossen), dan doen ze het toch gewoon hartstikke goed? Misschien hebben ze zelf de keuze gemaakt: we willen nú een kindje, ondanks de moeilijke financiële situatie, en als we dan geen luxe dingen doen dan redden we het. Dan vind ik dat zij heel goed bezig zijn, en dat jij best wat aan ze kunt geven 'voor de leuk', maar ik zou me geen seconde rot voelen over het gegeven dat zij zo krap zitten. Als het voor hen blijkbaar geen probleem is, waarom zou het dat dan wel voor jou moeten zijn?

6. mamie82

mamie82 Bekend lid

12 feb 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL

alvast excuus voor typfouten typ op de telefoon beetje lastig

je haalt.me de woorden uit de mond

krijg het idee dat jij je eerder beter voelt dan hun omdat jullie wel het geluk hebben dat het financieel goed gaat en hij hun minder alles tweedehands labla nou.sorry.maar jij had bij.mij.niet lang hoeven komen je.praat al min over haar en ovr zijn schulden weet hoe het komt dat hun schulden hebben je zou ze ook.kunnen helpen en zeggen van zullen we samen gaan shoppen voor baby spullen?

mijn vriendin zit ook.met schulden dn is zwanger heb tegen haar gezegd ik.kan je niet veel bieden alleen hulp met praten en meedenken zo hebben we besloten dat ze iederemaand 10 euro aan mij geeft en ik dat spaar zodat ze straks een echo kan.maken of iets extras akn kopen ja ze heeft 45 per week en den odd meer of minder op tafel.maakt me niet uit zo kun je ook helpen.maar jij bent gewoon te hoog in je bol.heb ik het idee kap dan met de vriendschap als je zo negatief over hun denkt omdat ze een uitkering hebben en schijnbaar voelt je man zich schuldiger dan jou want hij komt met de vragen voor een box of die echo

7. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Gek niet maar niemand schiet er wat mee op. Zij krijgen niet meer geld door dat jij je rot voelt.

Het klinkt ook zoals gezegd of het allemaal nog wel meevalt met ze. Maar buiten dat kijk ook naar hun leeftijden, ze zijn nog zo jong! Zij is 19! Wij hebben het nu best breed, maar op mijn 19de had ik ook echt niets hoor. Dat is toch ook normaal, de meesten zitten nog op school en je hebt nog niet/amper de tijd gehad om wat op te bouwen. Ok hij is 28 veel mensen de dingen dan wat meer op een rijtje, maar ook hij heeft nog zoveel tijd om in zijn werk te groeien of wat dan ook.

Ik was trouwens met weinig geld ook echt gelukkig en de dingen die me nu gelukkig maken hebben niets met geld te maken. ;)

8. A2CA

A2CA Niet meer actief

Ik heb het toen ik zwanger was samen met mijn vriend met 800 euro moeten doen!! boodschappen moesten betaald worden, gas water licht, cz, kinderkamer en de hele uitzet. En nee we redden het niet, mijn vriend heeft zijn aller grootste hobby alles moeten verkopen...

Sorry voor wat ik nu ga zeggen maar; zij is toch op haar 19e zwanger geworden terwijl ze wist dat hij schulden had? Hij heeft toch zelf zijn schulden gemaakt? Dan moet hij nu ook de consequenties na komen. Kom op zeg omdat jullie wel verantwoording dragen voor jullie uitgaven hoef je je toch niet schuldig te voelen, of omdat je man beter verdient? Laat het een les voor je vrienden zijn zodat ze in de toekomst wel met geld kunnen omgaan.

En wat ze zeggen over het kamertje en over die echo komt bij mij over alsof ze zelfs verwachten dat jullie wat geven en dan kregen ze van mij zoiezo al niks.. Maar het is aan jou het is jullie geld. Misschien kun je ze helpen met kleertjes van jouw kinderen wat ze niet meer dragen?

Succes meid, en voel je vooral niet schuldig is nergens voor nodig, in deze tijd heeft iedereen het moeilijk dus ben vooral trots dat jouw kinderen wel genoeg dingen hebben en ook nog goed kunnen rondkomen want dat geld niet voor veel nederlands helaas.

9. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Ts, kijk niet te veel naar hoe jij zelf tegen dingen aankijkt.
    Hier is bv heel veel tweedehands. Echt niet van armoede hoor. Ik heb een heel gaaf huis! Juist leuk om het wat minder standaard te hebben. Ik kom geregeld thuis met volop speelgoed, kan ik gezellig wisselen voor de kleine. Box, babykamer, maxi cosi, autostoelen, fietsstoeltje, wipstoeltje tweedehands. Zwangerschapskleding koop ik voor er helft van de helft, op rommelmarkten of gewoon in een outlet. Ik kan geen 90€ uitgeven aan een broek die ik draag van de 20 tot de 40 weken.

Een 3D echo heb ik niet gedaan, hier krijg je met 7, 13,20 weken een echo en dan ook nog 2 groeiecho's, is toch goed dan?
    Mijn babykamer is ook tweedehands en ik heb de leukste van het land(;))
    Uit eten doen wij nooit, vinden wij het geld niet waard. Dus zo zie je maar... Ze zijn nog jong, toen ik zo jong was had ik ook weinig te besteden.

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Wie gaat zich hier beter van voelen? Jij omdat je dan je geweten hebt gesust, of zij?

Ik vermoed het eerste. Ik snap wel waar je vandaan komt, maar het leven is domweg niet eerlijk. En ja, zij zijn volwassen mensen, als zij schulden hebben gemaakt (of hij) dan heeft dat consequenties. Daar moet jij je niet schuldig over voelen.

Ik zou ze gewoon bijstaan, misschien eens wat eerste levensbehoefte kopen (en dat is dus geen 3D echo) en laten weten dat wat er ook gebeurd, jullie er zullen zijn. DAT is wat echte vrienden doen. Echte vrienden "dringen" niet hun materialistische levensstandaard op aan anderen, omdat zij dat nu eenmaal normaal vinden.

11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nee dat is idd moeilijk... Maar waar trek je de grens? Je helpt al waar je kan. Denk dat je even wat emotionele afstand moet nemen. Het gevaar is nu dat jij alle moeite voor ze doet, dingen gaat kopen enz. Dat gaat op een gegeven moment de verhoudingen in een vriendschap scheef trekken. Het is niet jullie taak om voor hun te zorgen. Ik hoop niet dat het verkeerd over komt maar jullie klinken net als een stel bezorgde ouders: oei, ze hebben dit of dat niet, zullen wij het dan maar voor ze kopen? Begrijp je wat ik hiermee wil zeggen?

Het is voor hun jammer dat ze bepaalde ervaringen mis lopen, zoals een pret-echo, het hebben van leuke zwangerschapskleding of een leuk kamertje kunnen kopen. Want ze kozen er zelf voor om een kindje te krijgen? Ze hadden ook een jaar kunnen wachten. Ze wonen samen, kindje op komst... tijd om je eigen boontjes te doppen.

Nog even een (stom) voorbeeld:
    Vrienden van mij gaan straks trouwen. Ze hebben het niet breed omdat ze nu een huis aan het kopen zijn. Het wordt dus een kleine bruiloft. Jurk/pak/bloemen/ringen moeten zo goedkoop mogelijk, geen trouwauto, geen bruidstaart enz. Ik had dat allemaal wel. Vind ik het jammer dat ze die ervaring mis lopen op hun trouwdag? Ja, een beetje wel. Maar ze kiezen hier zelf voor. Ik zal ze aan alle kanten helpen om er een leuke dag van te maken, wil best iets voor ze regelen en ze krijgen zeker een mooie cadeau maar ik ga geen bruidstaart voor ze kopen als je begrijpt van ik bedoel.

12. Madi

Madi Lid

17 feb 2012
    48
    0
    0
    Schuldhulpverlener
    Ik lees eigenlijk alleen maar luxeproblemen. Als je het krap hebt dan zul je je daaraan moeten aanpassen en niet alleen maar denken aan de dingen die je niet hebt. Daarnaast zijn er genoeg regelingen en mogelijkheden voor een (klein) extraatje wanneer je in de schulden zit of in de bijstand zit. Maar wie het kleine niet eert...

13. oudjaarsvlinder

oudjaarsvlinder Niet meer actief

Je hoeft je niet rot te voelen omdat zij minder hebben.
    Wij hebben het ook niet al te breed maar ik zou nooit willen dat iemand iets voor ons gaat betalen. Vindt dat niet nodig, ik vindt het veel fijner als ik een keer wat tweedehands kleertjes zou krijgen van iemand. Maarschen is niet nodig, je hebt al goed je best gedaan door te helpen om uit de schulden te komen.

14. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik vind de opmerking je zult een mooiere babykamer al genoeg zeggen eigenlijk.. Jij hebt dit, jij hebt dat en ik niet. Och gerrum, had je beter op je centen moeten letten, sorry..

Wij staan altijd klaar voor onze vrienden, ze kunnen altijd terecht hier maar niet voor geld... En dat een ander minder te besteden heeft, heb ik geen schuldgevoel over, wij werken ons namelijk ook een slag in de rondte om gewoon redelijk te leven...

Moet er wel bij zeggen dat wij in de loop der jaren alweer hebben geleerd, geen geld te lenen aan vrienden, is niet helemaal goed afgelopen..

15. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

vriendschap is iemand accepteren hoe die is.

Jammer dat ze geen 3D echo kunnen maken. Die keuze hebben ze zelf zo gemaakt. Als ze vanaf de begin van de zwangerschap of al voor die tijd een klein bedragje wegleggen kon het wel.
    Vind het trouwens ook naar dat jullie uit medelijden dingen voor ze willen betalen. Heel lief, maar denk dat niemand op zo´n manier op een kado zit te wachten. Denk als jullie op zo´n manier bezig gaan dat de vriendschap snel stuk gaat.

Er is altijd een manier om geld te verdienen en daar moet je voor werken. Ik heb ook een schuldtraject meegemaakt en ben daar gelukkig uit. Zelf in die schuldsanering kon ik keuzes maken en bezuinigen. Ik spaarde 10 euro per week om leuke dingen van te doen. Daarbij ben ik gestopt met roken en dronk ik alleen water ipv frisdrank.

Nu heb ik het gelukkig wat breder en hoef ik niet op iedere cent te kijken. Maar ook voor het extra moeten mijn partner en ik hard werken. Daarvoor in de plaats kunnen we sparen en volgend jaar misschien zelfs op vakantie voor het eerst sinds 10 jaar. Het is maar waar je voor kiest om je geld aan uit te geven.

16. MamavanMJ

MamavanMJ Niet meer actief

oke iedereen weet hoe goed jullie het nu hebben en hoe fantastisch je kind er bij zou lopen en hoe luxe kamer je kind gaat hebben en wat een fantastische kamer. Kunnen we haar nu geen aandacht meer geven en verder gaan met andere dingen?

Wij hebben het ook ontzettend goed, maar lopen hier ook niet zo te koop mee. Volgens mij wil je gewoon even laten weten hoe goed jullie het wel niet hebben.

Het gaat niet om de spullen hoor!

17. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja lullig geen 3d echo... Hebben wij ook niet gedaan maar als reden dat ik het gewoon sch**t duur vindt en zo'n bedrag van 3 cijfers er absoluut niet voor over heb. Ik vind het een luxe extra, geen noodzaak. Geen reden om ook verdrietig over te zijn of dit te hoeven schenken aan vrienden. Zou ik echt nooit doen.

Vriendschap hangt toch niet af van een banksaldo en nieuwe of 2e hands meubels en andere zaken die men wel of niet kan veroorloven? Of mag je alleen vrienden zijn met mensen die hetzelfde te besteden hebben?

18. topper12

topper12 Niet meer actief

Volgens mij gaat het haar er niet om dat ze even wil laten weten dat ze het zo goed heeft. Sommige mensen kunnen oprecht zitten met dit soort situaties.

En daarbij moet ik zeggen dat ik dit wel een erg bijzonder commentaar vind van jou.... Ik kan me namelijk ook nog topics herinneren over verlovingsringen van een paar duizend euro, reisjes naar NY of heb ik het mis? Ooit gehoord van "de pot verwijt de ketel.."??? ;)

19. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

haha sorry hoor ben niet uit op ruzie maar moest een beetje lachen van jou reactie. jij was mij wel bijgebleven met je topic over de minimaal 30 broeken van je zoon en diamante ring:p. vond dat ook opschepperig over komen.

20. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    Vind ik ook...ik zorg er ook voor dat alles op orde is, als je niet met geld om kan gaan, is je eigen probleem. Het is een keuze waar je je geld aan uitgeeft en een 3d echo is nou niet noodzakelijk...En een mooiere kinderkamer...het is maar wat je belangrijk vind...
    Ik zou zelf soms ook wel is willen shoppen, alles wat los en vast zit, maar dat doe ik niet, en daardoor kunnen we weer andere leuke dingen doen bijvoorbeeld.
    Ik zou het niet cadeau geven en ik zou me er ook niet te druk om maken, hun leven hun leven op hun manier en dan moeten ze beter met geld leren omgaan, 300 euro over voor van alles is best veel.

Deel Deze Pagina