Arme vrienden en schuldgevoel

Discussie in 'De lounge' gestart door Purified, 8 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    precies! (hier ook nooit 3d echo gedaan)

2. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Haha, je bent me voor. Verlovingsring zou 10.000 euro kosten en haar zoontje had 30 broeken in dezelfde maat. Ja nu weten wij ook wel dat jullie het breed hebben;)

On topic: vrienden van ons hebben het ook niet breed door heeeel veel pech op werkgebied en plotseling erg ziek. Wij helpen door soms boodschappen te doen, omdat ze t anders niet redden. Het zou niet in me opkomen om ze een 3d echo cadeau te doen. Pure luxe vind ik dat en daar hoef jij niet aan mee te helpen.

3. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Amen!

Tsja, ik weet het niet. Als je ze wil helpen zou ik ze helpen met dingen die echt nodig zijn zoals bijvoorbeeld een box oid. Een 3D echo is leuk maar, zoals meerdere hier al hebben gezegd, een luxe en dus niet echt iets wat nodig is. Ik zelf had het financieel ook erg moeilijk toen ik zwanger was (jong en alleenstaand) en ik moet zeggen dat ik veel hulp heb gehad, vooral van mijn ouders. Maar mijn ouders hebben me geholpen met de nodige dingen. Ik heb dus geen 3D echo gehad, en had naast 2 zwangerschapsbroeken ook geen positiekleding. Voelde ik me hierdoor minder gelukkig? Absoluut niet! Ik was blij dat ze me wilden helpen en had ook niet gewild dat ze geld uit zouden geven aan een 3D echo, want dat geld kon ik op dat moment wel beter besteden. Daarbij is hun financiële situatie hun eigen verantwoordelijkheid en hoef jij je daar op geen enkele manier schuldig over te voelen!

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Zelf heb ik een vriendin die alleen is een het niet goed heeft. Er hebben haar wel eens ondersteund in dingen zoals boodschappen omdat zijn en haar kindjes gewoon niks te eten hadden. Maar pas op met andere dingen, mensen gaan er op rekenen.

Pas om op dat dingen naar haar kwetsend kunnen overkomen. Begrijp me niet verkeerd, bedoel het niet lullig maar jouw stukje komt en '' uit de hoogte'' over. Je zal het vast niet zo bedoelen maar als je het gaat op die manier zegt kan het kwetsend overkomen. Ik zou me vreselijk doodschamen als een vriendin mee zou meenemen naar de prenatal om een broek te kopen. Hier herken ik mijn vriendin overigens ook in.

Ik vind dat mensen moeten dealen met wat ze hebben. Nu hebben wij niks te klagen maar bij onze eerste kon de pretecho er ook niet af.
    Mochten er problemen zijn in de eerste levensbehoefte dan vind ik hets een ander verhaal.

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    zou echt geen 3-d echo geven, als je wat extra wil doen, geef dan een paar extra pakken luiers als je op kraambezoek gaat.
    Ik heb nooit een 3-d echo laten maken, ons kamertje was tweedehands, de box hebben we 2e hands van kennisen gehad en nog zo'n paar dingen.
    En we hadden de mogelijkheid om zelf alles nieuw te kopen maar hadden liever wat meer spaargeld op de rekening.
    Er is niks mis met 2e hands en als je zo de eerste spullen voor de baby koopt heb je geld over als er eens iets onvoorzien kapot gaat en je je niet weer in de schulden hoeft te steken.

6. mamie82

mamie82 Bekend lid

12 feb 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    ja zo iets heb ik dus ook met dat soort mensen in mijn kring ben ik zo klaar maar ben blij dat ik niet de enigste ben

7. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

TS, ik ga er van uit dat je vanuit een goed hart iets wil geven aan je vrienden.
    Ik vind het sneu dat anderen hier gaan zeggen dat je dit topic gestart bent om te laten weten hoe goed je het zelf hebt. Jammer hoor, elke keer dat commentaar hier. Volgens mij zegt dat meer over de personen die het posten als over TS.

Ik heb zelf ook wel eens moeite om dingen te showen of te laten zien die mijn vrienden niet hebben. Ik probeer er ook niet mee te koop te lopen. Als het écht je vrienden zijn gunnen ze je alles wat je hebt. Dan gaan ze ook geen afgunstige opmerkingen maken over de babykamer die jij wel hebt en zij niet kunnen kopen.
    Als je elkaar in je waarde laat als vrienden kun je veel van elkaar hebben, ook de verschillen op materieel gebied.

TS: Misschien zou je kunnen zeggen dat je het leuk vindt om ze iets extra's te geven. Dan kun je eerst hun reactie afwachten. Je moet het niet doen uit medelijden, alleen uit gunning!

8. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Het is niet altijd je eigen schuld hoor als je schulden hebt.
    Ik heb in t verleden schuld gehad en dat kwam door een samenloop van omstandigheden.

Ik ken het wel vanuit mn omgeving maar ikzelf schuif kleertjes en speelgoed etc weer door.
    Ik koop overigens ook echt niet altijd alles nieuw.

Maar ik ben het ermee eens dat materieel niet belangrijk is!

9. Gazy

Gazy Niet meer actief

als ik iets voor een ander zou betekenen, en wat anderen voor ons hebben gedaan in de tijd dat wij het echt heel min hadden (hebben)
    was het in de vorm van eten..
    niet in luxe!!
    een 3d echo is echt een luxe meid, en een dergelijke financiele situatie zwanger raakt weet je dat je dingen moet laten. Als je dingen blijft wensen waarvan je zo zeker weet dat je ze niet kunt betalen.. blijf je dus blijkbaar onverantwoordelijk..
    Jo ze is zes maanden heen. over drie maandjes kan ze haar kindje zien!

10. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    Zolang je geen Bill Gates heet, is het gras elders altijd groener! En ik denk dat ze hard op weg zijn hun eigen gras ook wat groener te maken. Misschien kunnen jullie ze een 3D-echo "lenen". Ze zijn tenslotte binnenkort schuldenvrij en zouden dan 300 euro p.m. over moeten houden. Dat kunnen ze dan toch evt. terugbetalen? Ik vind het nl. ook echt een luxe iets en niet noodzakelijk. Je kunt ze misschien beter iets geven wat ze ook echt nodig zullen hebben. Er zijn genoeg dingen te bedenken.

11. Gazy

Gazy Niet meer actief

** leest even over de commentaren heen dat ts dit zou zeggen omdat ze wil laten zien hoe goed ze het heeft .. :( **

weetje.. ze zal als ze zo om gaan met geld niet direct heel erg gaan leren dat het anders zal moeten.
    Ik denk dat je een hele goede vriendin zou zijn om haar te laten zien hoe ze zich het gelukkigst kan voelen in deze situatie.
    je hebt bijvoorbeeld weg geef hoeken op facebook. Waaronder volgensmij ook 1 voor kinderspullen.
    je hebt bijvoorbeeld https://www.facebook.com/hkhfmeppel
    happy kids happy family die spullen verzamelen.
    En echte zwangerschapskleding had ik ook niet, zat gewoon niet lekker. zwangerschapskleding is echt een luxe meid!
    Kun je haar niet helpen door een lijstje te maken wat ze nog nodig is en dan te kijken of je via facebook of zp dit bij elkaar kunt verzamelen?

12. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik ken het ook.
    Mijn zus, haar man en hun kids zitten in de schuldsanering. Mede door onverantwoordelijk omgaan met geld. En zelfs nu ze in de sanering zitten merk ik dat ze nog apart omgaan met geld.
    Ze hebben het heel krap wat geld betreft. Elke week 60 euro voor boodschappen en overige zaken (ze hebben 3 kleintjes).
    Hij neemt al jaaaaaren niet de moeite om een normale baan te vinden, leent ontzettend veel geld (van de bank, van vrienden...nooit terugbetaald). Mijn zus werkt ook al jaaaaren niet en zegt al evenlang dat er niks is te vinden, ook toen er nog geen crisis was.
    Ze krijgen nu heel veel spullen van andere mensen en het ergste vind ik dat ze dit nu verwachten....
    We helpen hen heel graag, maar ik vrees zo dat ze nog een keer in de problemen raken wanneer ze de schuldsanering uit zijn.

Ze gaan volgend jaar op vakantie, hoorde ik vorige week van mijn zus!
    Ik was in shock.
    Steek dat geld dan in belangrijkere zaken, je zit immers in de schuldsanering. Ze zijn van een koopwoning naar een huurwoning gegaan en hebben nog veel nodig voor in huis. Steek het daar dan in!

Ze zijn een paar maanden geleden ook al op vakantie geweest. Dat geld hadden ze geleend van familie. Niet terugbetaald natuurlijk...

DAT SNAP IK GEWOON NIET! Welk voorbeeld geef je je kids dan?! Dielopen bij wijze van met gaten in hun sokken..

En het ergste vind ik dat ik dan ook opmerkingen moet aanhoren zoals; oh...jij kan dat tenminste wel kopen...

13. MamavanMJ

MamavanMJ Niet meer actief

Mijn verlovingsring koste echt geen 10.000 euro. Heb dat ooit nooit gezegd ;). Ik dacht dat je voor een complete trouwerij ongeveer 10.000 moest rekenen. Dacht dat de jurk al meer dan een paar duizend euro kost en daar heb ik me in vergist. Ik wilde graag weten waar ik rekening mee moest houden zodat we er voor kunnen sparen. Want ja hoe "goed" wij het ook wij moeten soms sparen voor wat wij willen doen.

En die 30 broeken ja dat klopt, maar dat is meer een probleem "koopziek" dan dat ik er mee opschep toch? Niemand hier in mijn omgeving weet hoeveel kleding M. heeft bijvoorbeeld.

En wat betreft TS ik vind dat ze iets teveel benadrukt wat ze allemaal wel niet heeft en hoe goed ze het wel niet heeft dan dat het om de zorgen van de vrienden gaan. Ze had het ook kunnen af doen met wij kunnen goed rondkomen, maar nee hoor er werd heel duidelijk benadrukt dat ze een nieuwe kinderkamer ging kopen (hun niet) en een nieuwe kinderwagen (hun niet) en een andere auto. Niet heel erg nodig om je punt te maken toch?

En daarnaast kan je wel een veel mooie en betere kwaliteit kamer kopen, en duurdere kamer op marktplaats van 1000 euro dan voor 500 een basic lijn bij de babydump!

14. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

jij hebt vast die dingen neergezet voor advies en er niet bij na gedacht dat het misschien een beetje opschepperig over kwam. denk dat ts precies hetzelfde als bij jou het neer heeft gezet om de situatie nauwkeurig te schetsen zonder erbij nagedacht hebben dat ze sommige details weg had kunnen laten. denk niet dat ts hier de bedoeling heeft om op te scheppen;).

15. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik vraag me af hoe die vrienden het ervaren? Vinden zij het net zo vervelend als dat TS het vervelend vind? Ik vind het best een heftige gedachte dat mijn beste vrienden mij zielig zouden vinden, omdat ik het wat minder breed heb, maar absoluut niet ongelukkig en ongekend blij altijd met de ruilhandel op facebook.

16. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Tja en ergens ben ik het hier toch wel mee eens hoor.. Vooral de eerste post kwam op mij ook zo over

17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik vind het jammer dat er zo afgegeven wordt op mensen die wel alles nieuw kopen en wat meer geld dan 'gemiddeld' uitgeven. Wat maakt het uit dat iemand een ring koopt van duizenden euro's? Wees blij, juist die mensen helpen de economie een handje. Laatst ook, was er een topic over kosten babyuitzet. Was er een die voor 5000 euro het kamertje had. Werden er dingen neergezet als: wie het breed heeft laat het breed hangen en meer van die lullige opmerkingen. Wie weet hoe hard die mensen voor hun geld werken. Diegene had er jaren voor gespaard! Of ze gaan nooit op vakantie en geven het geld liever uit aan dat soort dingen. Of ze wonen heel goedkoop, hebben net een erfenis gehad of geld gewonnen. Ik zeg toch ook niet tegen iemand die het wat minder breed heeft: ja, dan had je maar meer moeten werken?
    Als je hier op mp een tweedehands kamertje koopt wordt je de hemel in geprezen maar o wee als je een duur kamertje nieuw koopt en dure merkkleding aanschaft v oor de kleine. Terwijl er met beiden niks mis is.

Het wordt een ander verhaal als je, net als de zus van Assi, geld uit geeft wat je niet hebt. Het gevaar is dat ze steeds meer op de omgeving gaan leunen. Bij elk probleem is er wel iemand die bij springt. Nu een babykamer, dan een fietszitje en daarna weer zwemlessen. Dan leer je het natuurlijk nooit. Ben bang dat dat bij ts ook kan gaan spelen. Elke keer als ze wat hebben kan ts bijspringen. Dat doet ze graag totdat ze zelf een keer hulp nodig hebben. Krijgen ze die dan ook of....

18. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Zou die echo zeker cadeau doen, super toch!
    Rondkomen zonder jouw bijdrage moeten ze toch, dus is zo'n echo een super mooi cadeau.

19. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    What the?

Ik schreef het alleen dat wij het geld ook moeten sparen.. dat wij ook niet zomaar honderden euros uit kunnen geven.

Wij sparen voor de dingen die we nodig hebben. We hebben alleen gelukkig geen schulden. Voor een auto moet hier ook wel een goed jaar voor gespaard worden en om te trouwen ook wel twee want het kan niet allebei?

Iedereen in dit topic neemt het echt heel fout op.

Ik wou gewoon graag advies hebben hoe ik om moet gaan met het gevoel dat ik het rot voel dat hun het minder hebben, hun klagen vaak tegen ons dat ze dit niet kunnen doen en dat niet, en dat vind ik moeilijk.

20. bereke

bereke Niet meer actief

Purified, ik snap dat je dit moeilijk vind! Trek je niks aan van de rare reacties! Heb geen echte tips. Maar zou wel opletten met hoe je zo'n eventueel cadeau overhandigt. Dat ze niet het gevoel krijgen dat je het uit medelijden doet. Ze moeten voelen dat je cadeau geeft gewoon omdat je het hen zo hard gunt. Uit vriendschap dus ipv uit medelijden! En voel je dus zeker niet verplicht. Gewoon je hart volgen!

Deel Deze Pagina