Soms komen dingen hier ook anders over dan dat je het in het echt tegen iemand zou zeggen...het is net hoe je zelf het stukje leest denk ik. Na je eerste post had ik ook echt zoiets van nah ja lekker arrogant. Maar na je tweede post op mijn reactie begreep ik het wel beter. Denk ook dat het een moeilijk onderwerp blijft.. Geld. Mensen voelen zich snel aangesproken of gepikeerd terwijl je het dus niet zo bedoelt.
Tja ik snap je gevoel wel. Je gunt hen ook de dingen die je zelf hebt maar toch zou ik er niet aan beginnen. Mijn broertje heeft ook enorm in de shit gezeten en ik hielp hem financieel ook, maar wel in de vorm van een keer boodschappen doen o.i.d. De basisbehoefte-dingen zeg maar. Mensen met schulden zijn er (in de meeste gevallen) niet zomaar aangekomen. Heel netjes dat ze het nu bijna afbetaald hebben maar ik vind wel dat ze zelf door de zure appel heen moeten bijten anders leren ze het niet. Straks als ze weer meer te besteden hebben zullen ze het hopelijk ook meer waarderen. NB: hier ook absoluut niet slecht maar ook geen 3D echo gedaan. Ik vond het belachelijk duur. En zwangerschapskleren.. Hier gaat het van vriendin naar vriendin. Ik heb zelf wel nieuwe gekocht maar ook veel te leen gekregen.
@skyscrapper Je hebt wel een beetje gelijk skyscrapper. Ik denk dat als ik zag dat zij het ook deed dat ik er zelf ook een beter gevoel bij hebben dat ik het zelf doe.. Ik ben gewoon enorm gevoelig voor dingen. Wij speelde vanaf kleins af aan samen vanaf de basisschool. Ik kende haar zus heel goed, haar familie. Ik vind het gewoon enorm moeilijk. Ik heb dan wel twee broers gehad maar hun zijn vroeger mijn beste vriendinnen gewest, toen hebben we een tijdje contact verloren en toen weer opgepakt. Het gevoel om iets te geven is gewoon zo makkelijk, ze verwachten het niet, maar ik weet dat ze het heel erg waarderen! Ze vind een luisterend gesprek ook heel fijn hoor, en dat doe ik ook.. Alleen als ze dan tegen mij zegt oh ik zou dit graag willen dan zou ik het liefst gewoon.. haar het kunnen geven. Ik heb er dan niet aan in gegeven maar oh wat zou het makkelijk zijn. Net zoals een klein kind die haar poppen deelt, maar in plaats van een pop is het wat anders..
In plaats van een 3D-echo, kan je haar niet beter gelukkig maken met bijvoorbeeld kleedjes door te geven of iets van babymateriaal (maxi-cosi, bedje, kinderwagen, ...)? Dat jij bijvoorbeeld gekregen hebt van iemand uit je omgeving en niet of niet meer gebruikt? En dat ze het nadien teruggeeft aan jou ... Van zoiets gaan ze langer plezier hebben dan van een 3D-echo. En het zorgt ervoor dat ze het zelf niet moeten kopen, wat bij hen weer financiële ruimte laat voor andere zaken.
lastig, ik ben het eens met sommige dames dat ze het niet moeten gaan verwachten. Maar als jij het geld kunt missen en ze hebben verder alles wel voor elkaar of krijgen dat de komende weken wel qua babyuitzet. Waarom zou je het dan niet als kraamkado kunnen geven. In mijn geval is het mijn broer en zijn vrouw die het minder breed hebben en ik help ze soms met boodschappen (wat lekkere dingen) of ik koop hun kids wat kleding als we een keer gaan winkelen en ik kom iets tegen. Maar dat is echt af en toe. 9 vd 10 keer doe ik het niet. Maar daar tegenover staat dan dat ze mijn dochter vaak ff meenemen naar de kinderboerderij of ze bellen als ze pannenkoeken gaan eten.
Ik denk dat jij iemand bent die zelf heel gelukkig wordt, als je anderen blij kan maken... En weet je: dat is een supergoede eigenschap! Ik ben zelf ook zo. Ik wil ook graag mn geluk delen, anders kan ik er niet blij mee zijn. Maar doe niet te impulsief....denk goed na als je je vriendin wat wil schenken. Hou zelf het heft in handen, zodat het niet te gek word! Anders gaan mensen misschien wat verwachten. En als jij die 3D echo wilt geven, dan moet je dat doen hoor! (en ik vind je HELEMAAL niet opschepperig overkomen hoor! Eerder begaan met je vriendinnen. Heel lief.)
Dit zei ik dus ook. Kort samengevat, 'eigen schuld dikke bult'. Ik zou mijzelf dus ook absoluut niet geroepen voelen om dergelijke mensen 'luxe' cadeaus te geven net zo min als ik bvb de zus van Assi (zie hierboven) ook maar een cent zou geven of lenen. Dit soort mensen hebben veel meer aan een cursus verantwoordelijk leven en omgaan met geld, dát zou ik eventueel wel voor ze betalen!
Niet t hele topic gelezen, maar ik zou het geven hoor. Ik zou daar niet eens zoveel over nadenken. Je maakt ze d'r vast erg blij mee.
ja precies, hier zit het 'm in. Je voelt je (te) verantwoordelijk voor haar omdat je haar al zo lang en zo goed kent dat ze een soort van familie van je is geworden. Maar je moet juist oppassen dat dat gevoel van verantwoordelijkheid niet doorslaat in afhankelijkheid van haar geluk en jij uiteindelijk zoveel aan hen geeft dat je zelf net aan met het hoofd boven water staat. Hoe dankbaar ze ook voor jullie hulp zijn, ze zijn volwassen, hebben hun eigen keuzes en moeten daar de gevolgen van ondervinden, of deze nu goed of slecht zijn. Dat moet iedereen met zijn of haar keuzes in het leven. Ik vind het best erg dat zij (ook al is zij zich hier misschien helemaal niet van bewust) niet haar wensen kan uitspreken zonder dat jij het gevoel krijgt het gelijk voor haar te willen regelen. Iedereen heeft toch wel eens een wens voor iets (hoe klein of groot dat ook is) dat niet direct te vervullen is? Ik snap dat het moeilijk is, maar probeer het idee los te laten dat je alles voor haar wilt oplossen, dit kun je niet en moet ze zelf met haar man doen, het is een deel van hun leven.
Zolang deze mensen in hun eerste levensbehoeften kunnen voorzien (huis, g/w/l, eten, kleding), is er niks arms aan ze. Een 3D echo is echt een luxe. Als het een noodzaak was, dan zat die in het basispakket van de zorgverzekering. Ik denk dat je ze blijer maakt met dingen die daadwerkelijk nuttig zijn, zoals je babyspullen die je niet meer nodig hebt, luiers, billendoekjes, een tas boodschappen, etc.
Ik sluit me aan bij alamea en denk dat het beter voor ze is als je een pakketje samenstelt met babyproducten. Een 3D-echo is leuk, maar andere dingen zijn nuttiger. Heel eerlijk gezegd vind ik het wel vuil van je vrienden dat ze zeggen dat jij 'vast een mooier kamertje kunt kopen' en je daarmee een schuldgevoel aanpraten (geloof dat dat gezegd werd door het andere stel toch?) Maar goed, dat is mijn mening dan.
Inderdaad, helemaal mee eens. Ik vind het best jammer dat men tegenwoordig (dus niet alleen TS) een vertekend beeld heeft van armoede. Laatst las ik op nu.nl een bericht over dat er steeds meer 'arme' kinderen in Nederland zijn... En wat denk je? Hetgeen dat ze niet konden waren bv. vakanties of luxe verjaardagsfeestjes vieren! Het moet toch niet gekker worden, in andere landen eten sommige mensen uit de vuilnisbak (en dat is écht arm) maar hier word je al arm gezien als je niet 2x per jaar op vakantie kan en als je een broek van de Zeeman hebt in plaats van de Bijenkorf... Vind het best gek dat ik (volgens vele Nederlanders althans) ook word gezien als "arm". En dat ik steeds vragen van mensen uit mijn omgeving krijg (met een overbezorgde blik) als "en, réd je het nu wel?" terwijl het voor mijn gevoel financieel niet veel anders is dan een paar jaar geleden. Denk dat dat meer te maken heeft met waar je prioriteiten liggen.