Nou dit slaat ook weer kant noch wal, heb je er zelf al mee te maken gehad? Zo makkelijk werkt dat tegenwoordig niet meer. Onder schooltijd gaat moeilijk omdat ik met enige regelmaat mijn middelste thuis heb. Maar goed ik ga mezelf niet verdedigen waarom, ik heb het uitgelegd en daar laat ik het bij, want ik vind er een hoop mensen tussen zitten die er blijkbaar geen verstand van hebben!!!!
Ik vind dat er in Nederland geen armoede is of eigenlijk dat je niet in armoede hoeft te leven. Ik denk wel dat Nederlanders andere prioriteiten stellen waardoor ze in geld problemen kunnen komen. Armoede is voor mij als je geen geld hebt voor eten/drinken/onderdak.
Ik moet eerlijk zeggen heb niet alles doorgelezen. Ik geloof best dat er armoede in NL is..en veel gezinnen hebben het niet makkelijk. Voor mijn werk kom ik vrij veel bij mensen/gezinnen die in de schuldsanering zitten en zichzelf arm vinden. Deze hebben vaak wel meerdere huisdieren (en grote honden die veel vreten ipv kleine), vaak nog een auto voor de deur, roken als een ketter, staan met oud en nieuw een bak vuurwerk af te steken.. en hebben amper geld om eten te kopen. Wat ze kopen zijn wel A-merken trouwens. Dan denk ik van doe je ogen open of waar is de hulp om mensen de ogen open te trekken.. ze maken gewoon verkeerde keuzes en zouden met het maken van de goede keuzes makkelijk kunnen leven. Daarentegen zijn er vast genoeg gezinnen die het wel arm hebben ondanks dat ze er wat aan kunnen doen, maar moet zeggen dat ik bovenstaande vrij veel zie.
Ik herken veel in jouw verhaal. Zo was het bij mij vroeger ook. Ik heb er bewondering voor hoe je in het leven staat!! Mooi verhaal. Ik heb zelf enorm veel financiële problemen gehad de laatste jaren maar ik kan met trots zeggen dat alles voorbij is. We zijn nog steeds niet op vakantie geweest en we hebben nog steeds geen auto maar dat kan me niks schelen eigenlijk. Ik ben al.zo blij als een kind dat ik normaal boodschappen kan gaan doen. Mijn man is nu voor 6 weken naar Panama om te werken in de bouw naast zijn eigen baan (bakker). Van dat extra geld zouden we misschien een klein autootje kunnen kopen om de kinderen wat makkelijker weg te kunnen brengen. Hij zit daar in een appartementen complex en zijn was wordt gedaan door een mevrouw.die ook voor die mannen kookt. Zij woont daar om de hoek en vangt zwerfkatten op. Nu ben ik zaterdag jarig en hij zal er dan natuurlijk niet bij zijn. Hij belde toen straks op en zei dat hij alsnog het mooiste cadeau voor mij heeft in al die 22 jaar dat we bij elkaar zijn. Mijn hart sloeg op hol en vroeg wat het was. Hij zei; ik heb de vrouw 100 dollar gegeven voor haar katten en haar dochter een fietsje waar ze al zolang van droomde. En hij heeft gelijk; het mooiste cadeau ooit!! Hij weet dat ik dit enorm op prijs stel en geniet op afstand mee. Ik ben van mening dat er armoede kan zijn in Nederland. Maar ook dat er ontzettend veel misbruik wordt gemaakt van voorzieningen. Daar laat ik het maar bij. Ik ben altijd veel te eerlijk geweest en heb teveel gezien en gehoord.
Iedereen heeft een andere definitie van armoede. Er zijn mensen in Afrika of andere landen van de wereld die heel primitief leven, maar gelukkig zijn ze wel. Ze hebben elkaar, liefde van familie/vrienden en saamhorigheid. Er zijn in Nederland zoveel vangnetten en tegemoetkomingen waar iedereen gebruik van kan maken. Denk aan WWB, bijzondere bijstand, leger des heils, schuldsanering. Tuurlijk gelden daar ook regels voor. Helaas maken ook veel mensen foute keuzes in het leven. Er hoeft geen armoede in Nederland te zijn. Er zal ongetwijfeld "armoede" zijn en ik vind best dat de overheid instanties zoals de voedselbanken mogen helpen, maar dat gebeurt niet. Dit is allemaal op vrijwillige basis door lieve en behulpzame Nederlanders. Nederland is een land van solidariteit, tenminste zo hoort het te zijn, maar steeds meer hoor je dat mensen alleen maar met zichzelf bezig zijn. We hebben schoon drink water in Nederland, opvang huizen e.d. terwijl andere landen geen schoon drink water hebben, waarbij kinderen (alleen zonder ouders) op straat leven. Kinderen of ouderen die ziektes onder de leden hebben en geen geld hebben om naar een dokter te gaan of waarbij er geen voldoende middelen zijn om hun te helpen. Wij hebben in Nederland altijd recht op zorg en ook goede zorg!
Ja hoor dat mag je best vragen. Mijn ouders hadden altijd beide een baan. Toen mijn moeder ziek werd ging het inkomen naar beneden waardoor het al mindere was met het inkomen dat er binnen kwam. Mijn vader verloor zijn baan, bedrijf ging failliet. En bleek dat hij al half jaar van de loonlijst was afgehaald waardoor hij na faillissement geen salaris kreeg. Hierdoor kwam er helemaal niets binnen maar waren er wel genoeg kosten met twee schoolgaande kinderen, precies aan het begin van het schooljaar. Daardoor hebben ze een hoop dingen moeten laten liggen qua rekeningen. Mijn vader vond daarna wel weer een baan die een stuk minder verdiende waardoor ze het niet voor elkaar kregen om de rekeningen te kunnen betalen. Deze liepen steeds hoger op en geen instantie was bereid om te helpen, want ze vonden het inkomen net boven de grens liggen plus er was een auto aanwezig en koophuis. Mijn vader had dan de auto moeten verkopen, waardoor hij niet meer naar zijn werk had gekund. En ook ons huis had dan verkocht moeten worden om aan te kunnen kloppen. Hierdoor hebben ze het zelf geprobeerd op te lossen, is uiteindelijk heel goed gelukt maar heeft wel een hele lange tijd geduurd.
Dit is zo'n beetje ons verhaal ook. Alleen hebben wij de auto weg moeten doen, en fietst mijn man een uur en een kwartier heen en een uur en een kwartier terug naar zijn werk midden in de nacht. Ook hij heeft de eerste de beste baan aangenomen waardoor er een megaverschil qua inkomen ontstond en we overal naast de pot pisten qua hulp. We hebben er 5 jaar over gedaan om nu enigzins weer op de rit te komen. Wel hebben we een half jaar voedselbank gehad totdat ik het zelf weer kon, toen heb ik het gelijk stopgezet. Maar ik vergeet nooit het drama toen we van het water afgesloten werden. De paniek, de machteloosheid en dat met 4 kinderen waaronder een baby van 3 weken. Ik ben er wel een compleet ander mens van geworden. Achteraf gezien had hij beter in de ww kunnen gaan, hoe krom is dat.
Denk dat veel mensen een te romantisch beeld hebben van het systeem in nl Er zijn zat mensen die vanavond niet, (of alleen brood) te eten hebben Zelfs met de uitkeringen en voedselbanken enz Soms val je gewoon net overal tussen of weten ze de weg naar hulp niet te vinden Neem bv de situatie je raakt je baan kwijt valt terug in inkomen maakt achterstanden in je vaste lasten en uiteindelijk komen er kosten bij Op den duur kan je de huur niet meer betalen en dreigen ze je eruit te zetten Je komt niet in aanmerking voor een urgentie en de wacht tijd voor een woning is hier al gauw 7 jaar Voor je het weet ben je dakloos... Of nog geen 27 kan geen baan vinden na afstuderen Komt niet in aanmerking voor een uitkering zit wel met je vaste lasten huppa achterstanden die verder oplopen
mensen met schulden kunnen soms niet meer helder nadenken.Vraag en antwoord Als je je in een zorgeloze situatie verkeerd, kun je beter nadenken, en om te besparen moet je nadenken.
Menen jullie dat echt?! Echt ik sta met mn mond vol tanden!! Dit is basisschool /middelbare school kennis... De basis!! Écht?!
Jeetje, wat een hel. Geen water en dat met 4 kleintjes. Wat moeten jullie je rot gevoeld hebben. Fijn dat het nu beter gaat! En te schandalig voor woorden dat het zo gaat soms
Mijn nichtje heeft met haar man en een ander stel een site opgezet in een relatief grote plaats om armoede te stoppen. Zij krijgen donaties van mensen uit de buurt/supermarkten etc in zowel levensmiddelen als kleding of andere spullen. Geen weggeefhoek, alleen geregistreerde leden die niet of nauwelijks rond kunnen komen, en er zijn gewoon echt mensen die geen brood kunnen betalen. Onlangs hadden wij spullen over van de barbecue en belegde broodjes etc, dat is er op gezet, mensen zijn er zo blij mee.....terwijl ik persoonlijk dus echt niet uit een vreemd huishouden belegde broodjes zou willen, vind dat gewoon niet fris.....Vind dat toch wel echt armoede hoor! Ik vind het prachtig dat dit zo kan, maar in en in triest dat het nodig is in een land als Nederland!
Armoede in NL of een 3e wereldland is appels met peren vergelijken. Zijn hele andere maatstaven. Degene die in echte armoede leven hoor je (bijna) niet. Ken genoeg schrijnende gevallen en het is echt niet allemaal hun eigen schuld. En sociale vangnet goed geregeld hier? zou willen dat het zo was. Crisisopvang zijn bijna overal wachtlijsten (hier allemaal) en zelfs voor bejaardentehuizen.. Hoewel ik het nooit echt zo heb ervaren heb ik bijna een jaar in armoede geleefd. Buiten mijn schuld, alhoewel het is hoe je het bekijkt. Ik was bevallen en mn nu ex was 2 weken later mij beu en zijn dochter ook, heeft ons eruit gegooid en gezorgd dat onze huisbaas mij uitschreef uit ht adres. Ik was goed van vertrouwen, te goed, want hij heeft bakken schulden op mijn naam gegooid (ja dat is dan mijn fout). Bij mijn ouders kon ik me niet inschrijven, gewoonweg geen toestemming van hun. Geen woonadres? geen inkomen! Halleluja dat kgb bestaat! want daar leefde ik dus van. Mn zorgtoeslag viel ook weg want tja schuld bij zorgverzekering. Ik kon geen kant meer op, de crisisopvang zat vol en naar Leger des Heils mocht ik niet met mijn dochter. bij mn vrienden en mn ouders die mij opvingen ging het ook rap achteruit, irritaties en ruzies. Uiteindelijk na heeeel veel geduld, kreeg ik met hulp van LDH wel een postadres bij mn oude gemeente en 3 mnd later kon ik eindelijk terecht bij de crisisopvang. Voor het systeem bestond ik weer. Maarja volgende verassing.. crisisopvang kost 600 euro per maand. Het duurde ook nog eens door (bewijsbare) fouten van de gemeente voor mn uitkering rond was. Na 3 mnd via opvang woning kunnen krijgen maar wel meteen met een schuld van 1800 euro erbij Mn schulden zijn er nog, maar we hebben het okee, we doen/kopen geen buitensporige dingen (gewoon een oude breedbeeldtv en geen dure telefoon bijv). Ik steun het leger des heils en mensen die het zwaar hebben maar buiten goede doelen om (door boodschappen te doen oid). Niet dat ik het die arme landen niet gun, maar ik vind het een bodemloze put.
Sorry, volledig gemist... Dit is inderdaad de situatie van veel kinderen in dit geval in RotterdamZuid. Helaas. Wij geven deze kinderen ontbijt en twee boterhammen tussen de middag. De kantinedame geeft ook een pakje drinken. We mogen dit niet. Omdat ouders (in deze gevallen dus) nog makkelijker gaan denken en denken/vinden dat de school het dus wel oplost. Je moet in deze denken aan ouders met een (zeer) laag iq en/of verslavingsproblemen. Hier is jeugdzorg, het wijkteam en het ZAT (zorgteam) vaak al bij betrokken ja. Maar vanuit de politiek 'mag' een school dus niet voor deze basisbehoeften zorgen. Ik heb ook altijd iets extra's bij me aan eten, een collega heeft altijd flessen siroop in zijn lokaal staan. Het zijn kleine dingen die we kunnen doen, maar dit gdbeurt zeker wel. Deze kinderen zijn er niet alleen in Rotterdam hoor, die zijn er door heel Nederland.
Het lijkt mij verschrikkelijk om in jouw schoenen te hebben moeten staan. Als ouder zijnde vooral als dit gebeurt. Ik was 'gelukkig' kind 14 jaar oud toen het gebeurde. Je gaat er voor mijn gevoel wel meer door waarderen wat je nu hebt en ook wat er toen wel kon hoe verschrikkelijk de gebeurtenissen ook waren. Mijn vader kon helaas de auto niet wegdoen had met auto al 2 uur reistijd, anders was hij nooit op zijn werk gekomen. Dat is inderdaad het vervelende vind ik zelf, dat je vaak ziet dat als je gewoon maar die uitkeringen had gepakt en niet die baan die je pakken kon had aangepakt er beter uit was gekomen. Ze zouden juist mensen die wel bereid zijn alles te doen om alsnog aan het werk te komen moeten helpen.