Dit dus. Ik sta echt te kijken van sommige wereldvreemde reacties hier... Alsof een vangnet zo feilloos werkt? Alsof mensen niet plots ziek worden, alleen komen te staan, hun werk verliezen in combinatie met wat andere tegenslagen? Alsof het steeds je eigen schuld is als je niet toekomt op het einde van de maand? Zo zwart-wit is het toch echt niet hoor.
Ik vraag me ook af of mensen die dit niet wisten ooit geschiedenisles op school hebben gehad. Vanaf dat ik puber ben is dit namelijk wel bekend bij mij...
Wat ik nu echt fijn vind om te lezen van jouw verhaal en dat van Linnaea is dat jullie nergens negatief praten tov jullie ouders.. Daar voel ik me serieus een stuk beter van. Want echt; het enorme schuldgevoel en de wanhoop, het falen.., daar ben ik voor in therapie. Het enige wat ik wilde in het leven was moeder worden en ook een goede. Zoals je aan de jaartallen van mijn kinderen kunt zien zijn de oudsten ook geen kleintjes meer. Gelukkig is de band met hun erg sterk, maar dat gevoel raak ik maar niet kwijt. Jezelf zo'n loser vinden, het gevoel hebben van; als ik er een eind aan maak dan zijn ze beter af. Gelukkig gaat het nu financieel goed maar het was een hel. Fijn om jullie ervaringen te lezen!!
Je hebt de kinderen laten zien dat je rete sterk bent. En dat jij en je partner enorm veel liefde en kracht vinden bij elkaar en zoeken naar oplossingen en dat jullie zielsveel van de kinderen houden om de situatie, zoals hij was, op te lossen. Dat is wat kinderen zien. En zo zie/lees ik het ook. Je bent echt geen loser!
Deels... Het modale inkomen is gedaald naar een niveau waarvan een 'modaal gezin' niet meer te betalen is (bron SCP/Nibud). Dat vind ik extreem zorgelijk. Volgens mij is dat niet enkel vanwege verkeerde keuzes, maar ook het gevolg van beleid en maatschappelijke ontwikkelingen. En armoede is zeer relatief, zelfs binnen Nederland. Je kunt met inkomen X arm zijn in Wassenaar en rijk in Oost-Groningen. Natuurlijk is het in pak 'm beet Bangladesh erbarmelijk, maar wij leven allemaal niet in Bangladesh. Wij wonen hier. En ook hier ervaren mensen armoede, zowel subjectief als objectief.
Armoede vind ik passen bij mensen die geen: eten/drinken, dak boven hun hoofd, kleding of een leeg huis klein hutje zonder meubels hebben (zoals bijvoorbeeld in mijn land Syrië)
Een hel.... precies, ik ben gewoon akelig geweest van het topic... donderdag 10 euro... weekend mee doen... friet gekocht... maar dan baal gevoel mag je dan niet hebben.... als je in nederland woont mag je dus geen verdriet en wanhoop voelen? Slaat echt nergens op, wat ik ook een goede uitspraak vond was: Als je schulden hebt kun je niet helder nadenken. Ik weet dat als ik me niet druk moet maken om het geld er veel makkelijker zuiniger geleefd kan worden. Want ook de reclames kun je niet kopen omdat je maar 2 euro over hebt en je daar 2 broden voor wilt kopen. Een hele dag dat gespannen gevoel... wat als.... ik straks geen benzine kan tanken als ik naar mijn werk moet... etc... Verkeerde keuze's? Ja mijn man werk heel hard!!! En als de belasting komt met terug vordering... (Terwijl je jezelf te knetter gerekend hebt met uitrekenend hoeveel kinderopvang je terug mag vragen maar dat is moeilijk als je onregelmatig werkt...) van een paar duizend euro lukt dat al niet... Je beknibbeld op alles, koelkast ziet er steeds leeg uit... ja dan ga je weleens 'dom doen' Tenminste... om chinees... niet elke week, maar na een jaar zeer zuinig doen ben je het zat.... Vergelijken met andere landen vind ik in deze situatie niet kloppen, wat klaag je dan nog over een zenuwbehandeling? In andere landen worden die tanden gewoon zonder verdoving getrokken. Dan hoeven we met heel veel mensen echt niet meer zo mee te leven... Want in andere landen.... We leven hier, en je loopt in winkels waar van alles ligt en als je het goed hebt kun je gewoon meer kopen en heus niet alleen dingen die je niet noodzakelijk nodig hebt.... maar hele simpele dingen... en als je niet hoeft te tobben over geld, maar gewoon door zuinig leven kan uitsparen is het hartstikke leuk.... Maar niet als je in een uitzichtloze situatie zit...
nogal logisch dat je niet in aanmerking komt voor urgentie genoeg mensen die netjes al jaren staan ingeschreven en dan komt er iemand die dat niet doet en hup moet voorrang hebben omdat ze zelf niet zo snuggger zijn om over gevolgen na te denken dit zijn namelijk dingen die mensen zelf hadden kunnen doen op het moment dat wij ons huis kochten heb ik mij ook opnieuw laten inschrijven... je weet nooit hoe het loopt in het leven bv baan verliezen, scheiding daar gaan we allemaal niet vanuit maar stel dat dan zijn er toch dingen die je zelf van te voren had kunnen regelen zoveel mensen die dat niet doen en dan in de problemen komen
ja das leuk toen! Nu met een max jaarinkomen word je 9 van de tien keer niet ingeschreven en de wachttijd kan hier zomaar 5 maanden maar zijn, kan ook 6 jaar . Als je 3 x weigert , ga je weet naar beneden nog geen ramp. Maar 3 x teruggeplaatst= uitgeschreven worden .
Hier ook met 10 euro het weekend door hoor en weet je? Dat gaat easy! Ja als je zo stom bent om dan voor patat van de patatboer of Chinees van een restaurant te kiezen moet je ook niet hier gaan zitten janken! Hier kan ik zoooo kwaad van worden!!! Dit is je eigen keuze, geen armoede en geen hel! Dit doe jij jezelf en je kinderen aan!
Pff, overdrijven is ook een vak. In Nederland krijg je 'gewoon' WW en dus is de kans dat je geen avondeten hebt, erg klein. Je kan ook bezuinigen op andere zaken ipv op voedsel. Als je geen buffer achter de hand hebt, dan was je huis en waren je vaste lasten altijd al te duur. In andere EU-landen heb je niks als je werkloos wordt.
Misschien eerst eens je tv-abonnement eruit gooien? Je kan ook met een antenne van 10 euro de publieke omroepen ontvangen. En wat zou je ervan zeggen als je iedere keer als je patat of chinees wilt halen, dat op je spaarrekening stort. Ik snap ook wel dat je mens bent met bepaalde verlangens, maar het begint bij jezelf. Jaren geleden ben ik gestopt met werken. En daar heb ik ook dingen voor ingeleverd. Zoals uit eten gaan en eten afhalen. Ik doe zeer zuinig met voedsel en gooi niet gauw wat weg. Ik fiets alleen nog maar, want heb de auto de deur uit gedaan. Ook gaan wij minder vaak en minder duur op vakantie. Pretparken of dure dierentuinen doen wij niet aan. Ik ben fan van de kringloop en kledingbeurzen en koop daar kleding, spelletjes en leuke dingen voor in huis die in zelf wat oppimp. Ik maal niet om cd's, iTunes en dure telefoonabonnementen (ik heb het goedkoopste abonnement dat er is), dure merkkleding en -schoenen. Ik gebruik alleen een goede dagcreme (zeer allergische huid), geen make-up en eens in de 3 maanden ga ik naar de kapper, ik verf het niet. Het gebruik van douche en shampoo enorm naar beneden bijgesteld (met een mooiere huid en mooier haar tot gevolg). Er zit nu een gat in het kruis van mijn sportbroek en ik heb gewoon geen zin om een nieuwe te kopen. Ik zit te denken dat ik deze nog best kan stoppen, want hij zit zo fijn. Verder had ik dit jaar weer mooi veel opbrengst van mijn moestuintje en vooral van die van een kennis. Voor af en toe wat onderhoud mag ik oogsten. Niet alleen leuk en leerzaam voor de kids, maar vooral lekker, gezond en goedkoop. Van de week kilo's bramen geplukt en jam gemaakt. Ik hoef, ik wíl de reclames niet eens kopen. Ik koop sowieso nooit A-merken. Dat vind ik echt geldklopperij. Wij hebben het goed hoor, daar niet van, maar wij geven geen geld uit aan onzin als chinees en patat, dat vinden wij echt zonde van het geld. Kan je beter een mud aardappelen bij de boer halen en zelf patat maken (kan gewoon in een pan, hoef je geen frituurpan voor te hebben).
10. Telt het bezit van een auto mee voor mijn bijstandsuitkering? Of uw auto als vermogen wordt meegeteld en voor hoeveel, is afhankelijk van uw situatie. Heeft u een dure auto en heeft u deze niet per se nodig, dan wordt de auto wel meegeteld als vermogen. Informeer bij uw gemeente waar de grens ligt. Vaak wordt een auto met een waarde tot 5.000 euro buiten beschouwing gelaten. Ik betwijfel of een auto die je nodig hebt om naar je werk te komen omdat er op dat tijdstip nog geen bussen rijden, wordt meegeteld met het vermogen. Anders een goedkopere auto rijden.
Waarom heb je een bijstandsuitkering nodig als je vermogen meer dan 11 duizend euro is?! Sjips hey zo'n dure auto!
Maar die ww krijg je tegenwoordig ook niet zo makelijk meer. Vorig jaar eind juni zijn mijn man en mijn schoonvader onterecht op staande voet ontslagen en kregen zij hun salaris en vakantiegeld ook niet meer, dus laatste inkomen van mei vorig jaar. Omdat het ontslag onterecht was hebben wij dit aangevochten en gewonnen. Er werd een schadevergoeding toegekend door de rechter plus het achterstallig salaris. Tot op de dag van vandaag is dit ondanks een gerechtelijk bevel niet uitgekeerd. Het UWV heeft letterlijk gezegd, jullie is dit geld toegekend dus daar moeten jullie het mee doen. Uiteindelijk hebben man en schoonvader pas eind oktober voor het eerst ww gehad en dat was toen van een week, eind november pas een volledige ww uitkering. Dat is langer dan een half jaar zonder inkomen van man. Gelukkig hebben we het allemaal overleefd door spaargeld, extra uren van mij, overal op bezuinigen, etc. Het was pittig, en zelfs nog toen man ww kreeg want dit was ene verschil van ruim 500 euro netto met zijn toenmalige salaris. Gelukkig heeft man sinds een aantal maanden een nieuwe baan met een fijn salaris. We hebben hiervoor wel een tweedehands auto moeten kopen met mijn vakantiegeld want het is ruim een uur rijden enkele reis verderop maar uiteindelijk is alles op zijn pootjes terecht gekomen. Maar dit is absoluut niet door het zogenaamde vangnet.
Sluit ik me helemaal bij aan. Neem eens een kijkje in andere landen en dan bedoel ik Rusland etc Daar werken mensen ze zich letterlijk en figuurlijk dood voor nog geen 100 euro per mnd Werken ze niet dan krijgen ze werkelijk helemaal niets Ze werken in barre omstandigheden Mijn man reist veel voor zijn werk en ziet en hoort soms dingen van heel dichtbij en geloof mij daar kun je wakker van liggen Ik zwijg nog maar over Amerika want dat land is pas bizar met zijn werkomstandigheden Kom je op straat en dan heb je niets en ook geen ziektenkostenpremie Nederland zeurt te veel Natuurlijk kunnen er veel dingen beter maar hier is wel het meeste heel ontzettend goed geregeld
Dappertje, vrijwillig die keuze maken is anders als verplicht hoor.. Al leef jij zo (en toevallig maal jij niet om Ipad ed, als je dat wel doet heb je het al veel moeilijker) je weet niet van de spanning die het geeft. jouw man werkt 50u en heeft een goede baan dus als je anders wilt zou dat zomaar kunnen. ook op vakantie gaan al is dat minder luxe dan anderen. Ik vind het eerlijk gezegd appels met peren vergelijken. Al kun je wel tips geven aan de anderen natuurlijk maar waarom op zon toon? En over WW, al krijg je het, het is niet oneindig hoor. En veel minder dan normaal.
Nou heb hier allemaal geen zin meer in hoor, ben getrouwd dus heb je niet ALLES voor het zeggen. Ja ik kan weg gaan, maar niet voor zoiets als: Mijn man wilde een iets andere uitgave... toedeloe heb het hier op zp wel gehad met al die perfecte mensen...
Wat een belachelijke reactie! Wat weet jij over onze situatie of over het werk van mijn partner? Niks, nakkes, nada! Ik zeg alleen dat wij het goed hebben. Missschien hebben wij het wel zo goed omdat wij heel bewust leven en op alles letten wat eruit gaat. En ik geef vriendelijk bespaartips, maar dat mag kennelijk niet als je het goed hebt, want nee, dan weet je niet waar je het over hebt. Gezellig 2jees!