Dit vind ik goed uitgedrukt. Gezinnen in de westerse wereld die van de bijstand leven, geen geld hebben om nieuwe spullen te kopen, geen huis hebben, beroep moeten doen op de voedselbank of de week rond moeten komen met weinig geld hebben idd geen welvaart. Maar in het algemeen sterft er niemand van. Onze maatschappij kan deze personen normaal gezien wel opvangen of in de mate van het mogelijke helpen. Armoede (omkomen van de honger, dorst, ziektes, geen scholing, etc.) heerst er in de derde wereldlanden.
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens... en dan niet alleen de mensen zoals genoemd in de eerste alinea, maar ook onze ouderen. Waarom kan er met dat Serious Request miljoenen opgehaald worden voor mensen buiten Nederland en laten we de oudjes maar wat wegrotten (want: eenzaamheid, kinderen die niet zorgen of langskomen, etc.) Wellicht is het een niet helemaal met het ander te vergelijken, maar ik vind het hypocriet. Wie bepaalt welke groep/land het meer nodig heeft...?!
Nee, want daar willen mensen niet voor betalen! Dan gaan ze heel hard klagen en op een andere partij stemmen die belooft dat JIJ er meer aan over houdt. Want dat is wat ze je allemaal voorspiegelen.
Ik vind dit wel mooi verwoord. Ook vind ik t wel bijzonder als mensen zeggen dat er geen echte armoede is in NL. Ik denk dat dat er wel is namelijk, maar vaak zoals iemand al schreef ook verstopt is. En mensen die op straat leven hebben toch ook moeite om de eerste levensbehoeften te verkrijgen? Maar goed eigen volk eerst vind ik overdreven. Zolang eigen volk niet vergeten wordt is het toch ook fijn als je iets kan doen voor een ander? (maar daarvan ben ik niet exact op de hoogte) Enige wat ik met die inzamelingsactie heb is dat ik nog altijd bewijs moet zijn dat de grootste smijt met geld ook wel daadwerkelijk bij de doelgroep terecht komt. Trouwens ik vind niet op vakantie kunnen geen armoede, dat gezin is dan arm (en sneu dat ze nooit weg kunnen) maar dat is in mijn ogen nog geen armoede.
Ik ben van mening dat er wel degelijk armoede in Nederland is. En niet iedereen kan aankloppen bij de bijstand of de voedselbank. Armoede is in mijn ogen niet meer kunnen voorzien in voedsel, wat wil zeggen elke dag oud brood eten, jaar lang zonder gas en licht zitten. Waardoor er thuis niet gekookt en gedoucht kon worden, geen verwarming was. Maar ja we hadden wel een dak boven ons hoofd. Mijn vader werkte maar mijn moeder kon dit door ziekte niet, en ja er zijn verkeerde beslissingen gemaakt zoals bepaalde rekeningen maar niet te betalen voor schoolboeken enzo. Echter is dit natuurlijk wel relatief in vergelijking met andere landen/werelddelen. Toch vind ik dit wel degelijk armoede en wij waren niet het enige gezin die hiermee te kampen had.
Ik vind dat er wel degelijk armoede is in Nederland. Daar hoef ik niet zo heel ver voor te kijken. En toch vind ik dat plaatje nergens op slaan, want iedereen mag zelf bepalen welke goede doelen zij belangrijk vinden om aan te geven. En nee, ik geef niet aan Serious Request of welke organisatie ook want ik help liever mensen persoonlijk, mensen waarvan ik weet dat ze het moeilijk hebben en dan weet ik ook meteen hoe mijn geld terecht komt.
Geloof mij, er is heel veel armoede in Nederland.. Je ziet het niet zo 1-2-3, maar ik heb zelfs familieleden met kinderen die altijd kapotte/versleten kleding dragen, pampers herbruikt, soms zonder stroom zit (de familie helpt ze wel een beetje).. Ik ben zeker niet arm, maar ik ben ook al jaren niet op vakantie geweest, heb al maanden geen kleding gekocht en moet letterlijk elke cent betalen en kan de duurdere producten uit de winkel momenteel niet veroorloven.. we hebben nergens recht op, maar hebben wel veel openstaande rekeningen.. beetje bij beetje komt alles wel goed Ik vind dat ze gelijk hebben.. Het probleem in syrië en afrika is een GROOT probleem, dat los je niet op met miljoenen.. Het probleem in Nederland kost stukken minder en zou wel opgelost kunnen worden..
Maar wat wil je met die miljoenen doen aan eenzaamheid van de ouderen in Nederland? Liefde en aandacht kopen?? Ik vind het ook hartverscheurend als ik mensen zie die inderdaad wegkwijnen in eenzaamheid of maar een kwartier zorg per dag kunnen inkopen. Maar dat is het gevolg van de mentaliteit en individualisme hier, en niet van geldgebrek. Liefde hoort van je familie te komen, waar zijn die? Hoeveel ouderen worden er niet afgedankt omdat ze 'lastig' zijn of rare opmerkingen maken? Hoeveel mensen vinden hier niet dat je je ouders hebt totdat je het huis uit bent, en daarna is het contact optioneel? Hoeveel ouderen sterven in eenzaamheid en worden veel later gevonden ook al hebben ze een straat vol buren? Als alleen maar dat zou veranderen, zou geen cent van de overheid nodig zijn hiervoor. Mentaliteit kun je namelijk niet kopen.
Ik ben het met die foto in de openingspost eens. Er zitten hier heel veel mensen op de armoedegrens en die hebben daar ook zorgen over. Waarom andere mensen helpen als je je eigen mensen niet eerst helpt. Dat vind ik krom. Overal is armoede,je kunt niet heel de wereld helpen. In Afrika zal er denk ik nooit iets veranderen omdat die stammen of landen constant met elkaar overhoop liggen.
100% mee eens. Bovendien denk ik dat als je Nederlandse gezinnen helpt die het echt zwaar hebben, en dan heb ik het niet over geen vakantie of een dagje pretpark niet kunnen betalen, die gezinnen anderen ook weer helpen zodra ze daar de mogelijkheid voor hebben. Zij weten hoe het is. Ik zie hier om mij heen meer liefdadigheid komen van gezinnen met minder geld, dan van gezinnen met geld teveel. Het moet er alleen wel zijn. Ik vind het persoonlijk wel moeilijk om te 'kiezen' welke instanties ik help. Elk ziek persoon heeft geld en hulp nodig. Of dat nou een kankerpatiënt is of een slachtoffer van oorlog die daar ziek is geworden en ik kan mijn euro maar 1 keer uitgeven. Je kan die euro maar 1 keer uitgeven. En ik kan ergens wel begrijpen dat als je al vele malen aan giro 555 hebt gedoneerd en je ziet dan de voedselbank voorbij komen, dat je dan ook daar eens voor kiest.
Ik vind het wel vreemd dat er toch nog blijkbaar mensen zijn met de enge 'eigen volk eerst'-gedachte, maar wanneer er dan een topic wordt geopend over het doneren aan de voedselbank zijn daarop ook weer bezwaren... Want het zijn dan weer allemaal profiteurs die er niet écht recht op hebben en ze komen in een dure auto hun voedselpakket ophalen enzovoorts.
Precies, daarbij moet je wel nagaan: waarom liggen die stammen daar met elkaar overhoop? Had iets met Europa en kolonies te maken...
Huh wat heeft Europa ermee te schaften als er weer een mafkees opstaat die alle macht en al het geld wil en een oorlog uitlokt?
Europa heeft nadat zij de ergste dingen daar hebben gedaan (landen plunderen, volken uitmoorden enzovoorts) zomaar grenzen getrokken dwars door bepaalde stammen heen. Dat kan voor conflicten zorgen.
Ok dank voor de uitleg want dat wist ik echt niet Ik bedoel die grenzen trekken. Dat Europa heeft geplunderd is bekend maar het is ook weer zo dat de leiders onderling mensen hebben uitgeleverd aan Europa voor slavernij maar dan ga ik wel weer heel ver terug.
Ik eerst ook niet hoor. Kijk maar eens op de kaart van Afrika, zie je veel van die kaarsrechte grenzen, precies zoals in de VS zeg maar.
Ik heb kinderen in de klas die zonder ontbijt en lunchpakket naar school komen, geen winterjas hebben en schoenen met gaten hebben. Het is idd het geval dat de ouders van deze kinderen er vaak een potje van gemaakt hebben, maar ondanks dat leven deze kinderen in pure armoede!