Armoede in NL? Hoe denk jij hierover? wat is armoede?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavan3meisjes, 20 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vanwege mijn blog lees ik natuurlijk veel mee over mensen met schulden en over keuzes op gebied van geld en ik ben het zeker wel met Tina Teenslipper eens. Ik weet dat er heel veel mogelijk is met een klein budget. Je moet alleen de mogelijkheden wel willen zien en inderdaad niet altijd maar mee willen doen met andere mensen....

2. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Er is wel degelijk armoede in Nederland. Er zijn mensen die niet op het vangnet terug kunnen vallen.
    Zo ken ik iemand die vanwege een ongeluk arbeids ongeschikt is. Had een bijstandsuitkering, hij had 1 hokje niet aangevinkt op zijn rofje. Kreeg zij. Rofje terug gestuurd. Aangevinkt opnieuw ingeleverd, maar dhs te laat binnen. De normale consequentie zou zin. Dat hij die maand met 10% gekort zou worden, maar zijn consulent had besloten zijn uitkering maar helemaal te beeindigen. Hij is een rechtzaak gestart. Heeft 3 jaar zonder inkomsten gezeten. Wat dus betekent dat hijalles kwiht is geraakt plus alle extra kosten, ontruimingskosten voor woning deurwaarderskosten ed. Hij is dus dakloos geworden. Kon in zijn gemeente geen daklozenuitkering aanvragen. In een andere gemeente geprobeerd, maar daar kon het ook niet want dat moet in de gemeente waar je vandaan komt.
    Als hij geen vrienden en familie had gehad die hem steunden had hij niet meer geleeft waarschijnlijk of hij zou moeten stelen voor eten.

Dus er is wel degelijk armoede in nederland. En niet alleen door verkeerde keuzes of drank of drugs problemen.

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    en kom op.... eten hoeft echt niet duur te zijn. ok het zal altijd niet het meest gezonde zijn en biologisch maar naar mijn idee hoeft er niemand rauw macaroni te vreten. een zak macaroni van een kilo kost 60 cent. maar dat kost het goedkoopste pak crackers ook en de goedkoopste pot jam. is allebei even (on)gezond. en een blik bruine bonen of andere potgroente kost ook echt niets. laten we zeggen 80 cent per pot. is 5,60 per week. zak aardappels van 2,50 en een doos eieren van 1 euro en dan heb je in principe voor een hele week avondeten. is het gevarieerd en heel gezond? misschien niet maar je komt ook niet om van de honger. zak appels erbij of ander afgeprijsd fruit. nog geen tientje voor een week. tuurlijk moet je smorgens en smiddags ook eten maar ook brood kan heel goedkoop, geen vleeswaren maar ander beleg en droog brood eten ze hier ook weleens gewoon omdat ze dat lekker vinden :) de goedkoopste kan melk is 2 liter voor 1,50. pak brinta erbij en je hebt een week een ontbijt. als je beetje crea bent kom je er echt wel. elders freten ze soms dagen niets of van de vuilnisbelt

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk niet dat tina iedereen over 1 kam wil scheren....ik ben het wel met haar eens nl. Van heel veel mensen in de problemen is heel veel terug te leiden naar foute keuzes. Meestal vanuit de tijd dat het nog goed ging. Het voorbeeld wat ik hier noem over hypotheek is er al 1. Of 1 keer een auto op afbetaling. Zoiets simpels kan je nekken als het echt fout gaat.

5. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik ben het helemaal met je eens dat veel mensen de verkeerde keuzes maken. Dat zie ik ook veel om me heen.

Maar ik geloof niet dat het zo zwart/wit is dat alle mensen die echt arm zijn in dit land, arm zijn omdat zij daar iets aan kunnen doen. Veel wel. Maar sommige dingen in het leven overkomen je.

6. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Even iets heel anders... maar toch getelateerd op de uitspraak eigen volk eerst.

Hulp aan een anders is zelden tot nooit gratis. Er staat bijna altijd wat tegenover wat voor NL geld opleverd. Een betere deal voor olie of zoals bij griekenland daald uiteindelijk de rente op leningen voor NL.
    Een voorbeeld is duitsland. Die nu al 100 miljard verdient heeft aan de lening. Meer dan ze betaald hebben. Het gaat om complexe afspraken en rekensommen.
    Je moet dus niet denken dat het geld zomaar wordt weggegeven.

En in die zin zou je misschien wel kunnen stellen dat ons eigen volk er in zn algemeenheid beter van wordt.

7. tuc

tuc Niet meer actief

En dan lees ik hier op zp alleen al zo vaak: ja maar ik ga niet rekening houden met wat er over 10 jaar gebeurt of wie nu leeft nu zorgt...tja prima...maar niet zeiken als je in de shit zit.

Mensen die niet willen sparen, want morgen kun je wel dood zijn:(

8. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    nee hoor idd. dat had ik ook al eerder geschreven maar daar word dan weer overheen gelezen.;)

tuurlijk zijn er uitzonderingen mensen die echt door omstandigheden waar ze zelf niet ( veel) aan kunnen doen. maar hoor eens... wij hebben een eigen zaak. gaat goed, gaat lekker, kunnen tot bepaalde hoogte doen en laten wat we willen. maar denken jullie nou echt dat wij niet nadenken over wat er evt kan gebeuren als het effe niet zo lekker gaat? ook wij kunnen failliet gaan of mn man arbeidsongeschikt of weet ik veel. tja dan is het heel simpel.. je legt daar nu al geld voor op zij ( van dat geld per maand zou ik ook mn overvolle kledingkast kunnen spekken of het 50ste paar schoenen kunnen kopen of een nieuwe smartphone die ik niet nodig heb of 3xin de week naar de efteling) tuurlijk, ik blijf ook liever in het royale huis zitten wat ik nu heb en de mercedes rijden die ik nu heb maar als het op een of andere manier niet meer kan heb ik pech. dan zullen we terug moeten huren of iig iets kleiners kopen en rijd ik gewoon weer in een oude opel kadett. maar een beetje vooruit denken is voor sommige gewoon te moeilijk kennelijk. het kon hier een 20-25 jaar geleden allemaal niet op in nederland. die tijden zijn veranderd en komen waarschijnlijk ook niet meer.

9. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik vind het moeilijk om een antwoord te geven. Om eerlijk te zijn vind ik dat hier niet echte armoede is, er zijn hier zoveel vangnetten....

Daarnaast 9 van 10 keer hebben mensen er toch echt zelf voor gezorgd om zo diep in de shit te komen. In mijn omgeving ook, mensen raken hun baan kwijt maar blijven wel gewoon geld uitgeven aan onnodige dingen. Ik heb daar dus ook zeker geen medelijden mee.

In mijn omgeving ook iemand krijgt 100 euro leef geld per week, 3 kinderen en een complete dierentuin in huis. En maar janken dat ze niet kan rondkomen want ja ze stomen ook nog eens voor minimaal 30 euro op aan rokerij. Zulke lui mogen van mij zo'n gigantische trap onder hun kont krijgen, te beroerd om maar te gaan werken want dat kunnen ze gewoon. En dan wel zo gaan piepen om het geld. Dan denk ik echt 100 euro!! Dat is gewoon heel erg veel geld om eten van te halen. Als je een beetje slim inkopen doet kun je toch makkelijk voor 100 euro boodschappen doen?

Nee armoede, in mijn ogen is dat er niet in Nederland. Arme mensen zeker wel. Maar echt armoede dat je geen huis, eten, kleding etc hebt nee daarvoor zijn er te veel goede vangnetten hier

10. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    je was me net voor hahaha met heel mn verhaal:p

11. tuc

tuc Niet meer actief

Haha ik zie het

12. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Niet dat je dit beweert hoor maar hier moest ik gewoon nog aan denken: Iedereen is toch vrij om te doneren waaraan hij of zij zelf wil? Dat het hele serious request circus straks weer gaat beginnen betekent toch niet dat je je tien euro daar dan ook aan moet besteden? Of je houdt het in eigen zak of je doneert het aan bijvoorbeeld de voedselbank. Ik snap de link met 'armoede in NL' en serious request helemaal niet.

13. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Een week ja. En de week daarna. En daarna. En daarna. Eet jij ook graag elke week bruine bonen met rijst? Of sperziebonen en macaroni. Het hele jaar door? Dat komt na een tijdje ook je neus uit hoor.
    Daar word je ziek van, je bouwt geen weerstand op en medicijnen kosten ook te veel, laat staan een bezoekje aan een dokter. Want eigen risico is ook geen pretje.

En elk huishouden heeft wasmiddel nodig, vuiliszakken, wc papier en ga zo maar door. Die kosten komen elke week en dan zit je al gauw aan 50 euro per week, maar dan eet je inderdaad geen bruine bonen met rijst elke dag. En er zijn mensen die het met veel minder per week moeten doen.

Onderhoud voor je huis of auto? Nee dat geld is er niet. Dus je huis gaat achteruit, ketel misschien kapot. Of je kozijnen storten in. Je auto komt niet door de keuring. Auto de deur uit? Nope, want dan kom je niet meer op je werk. En zo gaat het balletje rollen.

Het is echt niet zo simpel als sommige hier voordoen. Maar zolang mensen zelf die situatie niet hebben meegemaakt (door schuld buiten hun toedoen of keuzes) zullen deze arme mensen altijd als paria's worden behandeld. Mensen zullen altijd denken dat het hun eigen schuld is... Dus geen geld, geen vrienden en niemand die ze nog kan helpen.

14. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Eens, maar ook dat spaargeld kan op he. Voorbeeldje van dichtbij:
    Wel een net bedrag aan spaargeld. Dan gebeurt er een ongeval en vertikken ze bij de verzekering om uit te keren. Dat rekken ze maar al te graag. Dan is je spaargeld wel snel op, door alle kosten waarmee je dan geconfronteerd wordt.
    Deze persoon is goed opgevangen dankzij familie. Ik kan mij goed indenken dat je dan flink in de shit kunt komen door toedoen van een ander.
    Niet zeiken dan maar? Ik bedoel, het is niet altijd zo zwart/wit

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Net als geklaag over het geld voor ontwikkelingswerk in Afrika, alsof wij uiteindelijk er niet veel meer aan verdienen.

16. Dat valt vaak ook wel mee....

Dat echtpaar waar k het net over had word aan alle kanten geholpen. Krijgen bijvoorbeeld pakketjes met shampoo, scheerschuim etc. om ze te helpen. En vervolgens zodra ze een beetje geld in handen krijgen kopen ze er gelijk weer iets doms van. Roken allebei nog. Etc, etc....

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Juist! :cool: En helaas zijn ook dan de kinderen weer de dupe, heel sneu.

18. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Verschilt nogal per situatie. Sommigen hebben een groot vangnet, anderen niet. Net zoals je ziet hoe dat met oppassen is hier.

19. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Nee tuurlijk is een Nederlands leven niet meer waard.

Alleen ik vind dat we eerst moeten investeren in ons eigen land, om hier mensen te helpen hun leven goed te krijgen voor we ons geld naar een ander land brengen. Wat voor mijn gevoel vaak een bodemloze put is. Nu ga ik vast veel gedoe en gedonder krijgen maar dat vind ik werkelijk.

Tuurlijk vind ik een Afrikaans kindje heel zielig die sterft van de honger. Maar persoonlijk vind ik dan dat als je je kinderen niet te eten kunt geven, je geen kindje moet krijgen. En uitzonderingen daar die natuurlijk als het kindje er al is in armoede komen. Maar ik heb het nu over Afrika. Die mensen groeien op in armoede en weten gewoon waar ze een kind in op laten groeien. Dat vind ik fout. En daarom ben ik van mening dat we eerst onze eigen mensen moeten helpen. En dan andere landen.

Please don't shoot me..

20. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    ja auto de deur uit...koop je een brommer of een fiets. Bespaar je meteen weer op de sportschool. Trein bus of carpoolen.maar goed er zal vast wel weer geen bushalte in de buurt zijn. Onderhoud huis...huis proberen. verkopen en kleiner gaan wonen. Enne hier is het strikt genomen ook wel elke week een keer bonen macaronie of bloemkool hoor.. Wat is daar mis mee? Nog nooit ziek van geworden. Nogmaals er zijn altijd uitzonderingen maar de meeste hier hebben het grotendeels aan hun eigen te danken. En draaien nog maar een zware van nelle en dtinken nog een Heineken...want o ik heb zoveel stress

Deel Deze Pagina