Armoedegrens

Discussie in 'De lounge' gestart door Feline31, 17 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Oh natuurlijk mag ze dat. Daar maak ik ook geen probleem van. Als ik het had zou ik het denk ik ook doen.
    Maar ik vind het meer klinken alsof het gewoon normaal is, terwijl het natuurlijk eigenlijk gewoon luxe is en er met minder geld ook prima te leven valt. Als je bijv. niet elke maand uit eten kan ben je toch niet meteen arm?
    Maar misschien is dit helemaal niet zo bedoeld.

2. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Met een jaarinkomen van 35.000 zit je op pak 'm beet 2000 netto per maand, dan krijg je nog 95 euro per maand kindgebondenbudget, 130 kinderbijslag en 13 euro zorgtoeslag. Dan heb je netto dus al 298 euro in de maand meer dan die armoedegrens. Huurtoeslag is uiteraard ook nog afhankelijk van andere factoren maar waar jij op reageerde was een koophuis dus zou je ook hypotheekrente aftrek mee moeten nemen. En vakantiegeld wat je in de bijstand ook niet hebt... wat mij betreft de moeite waard om te werken en onafhankelijk te zijn.

3. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    Maar wat verwacht je dan van het leven? Dat is toch hartstikke mooi zo? Uit eten, vakantie, dat is niet de norm, dat is een cadeautje.

Mijn man verdient ergens rond de €200.000/jaar. We wonen bijzonder mooi maar verder ben ik geen celebrity hoor. Ik ga gewoon zelf naar de Appie, maak mijn eigen pleepot schoon, kampeer in Zeeland. Uit eten, luxe vakantie doen we ook. Ik waardeer het nog steeds oprecht, vind dat geen recht. Verder staan we ook 5% van ons loon af aan goede doelen, juist doelen die te maken hebben met kinderen en armoede. Genieten van weinig is een kunst heb ik altijd meegekregen, hoeveel geld je ook hebt.

Harperhazel vindt dit leuk.
  4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dat is bruto toch?
    Dan valt dat toch wel mee, zeker als je veel KDV kosten hebt?

Hopsatee vindt dit leuk.
  5. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    #125 Majo1983, 18 jan 2018
    Laatst bewerkt: 18 jan 2018
    Ik verwacht niets meer uit t leven! Ik ben ook prima tevreden.

Jullie doen allemaal net of ik een snob ben!

Natuurlijk kun je met minder uit eten ook gelukkig zijn en zonder vliegreis kun je ook een fijne vakantie hebben.

Maar "men" stelt die armoedegrens niet voor niets. De norm is nu eenmaal dat je op vakantie kunt, dat je kunt een sport kunt doen en hobby's kunt hebben, dat je gezond eten kunt koken en eens een dagje weg kunt, dat je verjaardagscadeautjes kunt kopen en nieuwe schoenen kunt kopen als dat nodig is. Dat zijn geen cadeautjes, dat is de norm (althans wel in mijn omgeving...). En natuurlijk hoeft het geen verre reis naar Afrika te zijn, maar kamperen op een camping is ook fantastisch!

Natuurlijk kun je ook gelukkig zijn zonder al deze dingen, geld maakt niet gelukkig. Maar ik denk wel dat geen geld wel ongelukkig kan maken. Het lijkt me niet leuk om altijd elk dubbeltje te moeten omdraaien, om aan het einde van de maand je rekeningen niet meer te kunnen betalen, je kind niet mee op schoolreis kan omdat je het niet kunt missen en als een lekkage hebt je geen geld hebt om je dak te laten maken.

masami vindt dit leuk.
  6. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Ik geef je helemaal gelijk. En geniet ervan dat jij het wel kan doen.

7. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    [QUOTE="Majo1983

Maar "men" stelt die armoedegrens niet voor niets. De norm is nu eenmaal dat je op vakantie kunt, dat je kunt een sport kunt doen en hobby's kunt hebben, dat je gezond eten kunt koken en eens een dagje weg kunt, dat je verjaardagscadeautjes kunt kopen en nieuwe schoenen kunt kopen als dat nodig is. Dat zijn geen cadeautjes, dat is de norm (althans wel in mijn omgeving...).[/QUOTE]

Tsja, in mijn omgeving zijn mensen vaak ongelukkig door veel te veel geld.

Ik ben het met je oneens dat vakantie en dagje weg normaal is. Er is niks mis met sparen dat je misschien 1x in de zoveel jaar kunt. Nothing comes from nothing, maar ondertussen zijn veel Nederlandse burgers verwend zonder de verantwoording te dragen er ook echt iets voor te doen. En ja, dan is het leven soms ongelijk.

Harperhazel vindt dit leuk.
  8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Wow dit vind ik absurd veel. Vooral voor alleenstaande ouder. Dus als wij uit elkaar gaan kunnen we ons beter laten ontslaan. Ik verdien op m'n eentje niet wat een alleenstaande moeder zomaar krijgt.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Nee hoor, als jij 950 euro verdient krijg je dezelfde hoeveelheid toeslagen (en pensioenopbouw, vakantiegeld) dus daarvoor zou ik dan niet je baan opzeggen. ;)

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Neenee ik bedoel dat ik minder verdien dan die bijstand en toeslagen. verdien wel meer dan 950 :)

Maar hun krijgen ook vakantiegeld hè of niet?
    Geen Pensioenopbouw begrijp ik wel en dat is bij ons bedrijf super netjes geregeld.

11. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier heb ik mij ook vaak over verbaasd hoeveel een alleen staande moeder krijgt, terwijl ze thuis zit.

Een vriendin van me kreeg ook een uitkering, 1 kindje. als je zag wat ze overhield in de maand.. ze was maar alleen, nauwelijks kosten. Echt bizar. Als je naar die cijfers kijkt kan ik mensen niet eens ongelijk geven dat er zoveel misbruik van gemaakt wordt.

Mogen ze wel eens beter naar kijken van mij.

Al deze bedragen die ik voorbij zie komen vallen voor mij niet onder armoede. 5 jaar terug hebben wij het ook een tijdje van 2.000 moeten doen, ging prima. Spaarden ook gewoon nog een beetje. Vaste lasten hebben wij wel altijd al heel laag gehad, en nog. Dat scheelt natuurlijk wel heel erg veel.

Hopsatee vindt dit leuk.
  12. sydneys

sydneys Niet meer actief

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Dan krijg je alsnog toeslagen, hetzij iets minder, dus dan kom je toch rond dat bedrag uit.
    Vakantiegeld weet ik eigenlijk niet, heb gelukkig nooit van de bijstand gebruik hoeven te maken, maar dacht dat iemand in dit topic zei dat je dat niet had in de bijstand.

Maar toen als alleenstaande moeder had ik het met een klein inkomen en toeslagen echt niet slecht moet ik eerlijk zeggen.

14. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    In de bijstand krijg je ook vakantiegeld, is niet zoveel, uit mijn hoofd een paar tientjes per maand, dat heb ik bij het netto bedrag nog niet meegerekend

15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nee hoir, alleenstaande ouders krijgen €944 zonder toeslagen

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat is toch niet raar? In Nederland zal het wellicht ook zoiets zijn, maar met zo'n loon werken de meeste mensen dan ook allebei, zodat je ruim boven de armoedegrens komt te zitten.

Hopsatee vindt dit leuk.
  17. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    #137 siriel, 18 jan 2018
    Laatst bewerkt: 18 jan 2018
    Inderdaad dit dus!! Ik was +- 14 jaar geleden een alleenstaande moeder van 2 jonge kinderen (1 schoolgaand en 1 thuis) ik werkte 3 ochtenden en 2 middagen en dan zat de jongste op de peuterspeelzaal (en een middag bij oma) en de oudste op school.
    Ik had 800 euro in de maand met de kinderalimentatie erbij, 800 euro:eek: per maand!
    Ik wilde een aanvullende uitkering aanvragen, de jongste zou binnen een jaar ook naar school gaan, zodat ik dan meer kon werken.
    Maar wat hadden ze nu bedacht bij de uitkeringsinstantie....mijn zoontje moest nog 2 ochtenden naar de opvang. Opzich prima. Maar bij de opvang waar hij zat konden ze niet meer uren bieden, dat betekende dus 3 ochtenden bij de ene opvang, 2 ochtenden bij de andere opvang en net een scheiding achter de rug. Ik vond dat niet goed voor mijn kind nog meer verandering...dan werd ik gekort, want het was een soort van werkweigering..:mad: hun boden mij immers opvang aan, en ik wilde hem niet blootstellen aan nog meer verandering.
    Ik heb de belasting dienst gebeld en de situatie uitgelegd en die man zei idd, het is heel krom, maar als jij een aanvullende uitkering krijgt, dan heb je ook recht op kindgebonden budget etc.
    Maar als jij alleen die 3ochtenden en 2 middagen werkt, niet. Ik verdiende te weinig.
    Ik dacht gewoon in het belang van mijn kinderen! Ik wilde niet nog een peuterspeelzaal erbij.
    Bij de belastingdienst zeiden ze dat ik misschien moest proberen om aan te geven dat ik psychisch niet in staat was meer uren te werken door alles wat ik meegaakt had blablabla, maar hé zo zit ik niet in elkaar!

Ik heb dus een jaar van 800 euro moeten leven. Ik kreeg wel huurtoeslag trouwens, ik had een Rijtjeswoning, ik deed alles op de fiets, en mijn kinderen kwamen niets te kort qua kleding of voeding. Je wordt heel vinding rijk en creatief als het echt moet.

Als ik er nu op terug kijk ben ik daar wel sterk door geworden.
    Inmiddels ben ik getrouwd en bestaat ons gezin uit 5 personen. Mijn man heeft een goede baan, ik ben thuisblijf mama, we hebben een prachtig vrijstaand huis, en gaan regelmatig op vakantie, weekend weg of andere leuke dingen ondernemen met ons gezin. Hebben een flinke spaarrekening en hebben gewoonweg niets te klagen, en dat doen we dan ook niet.

Maar 1 ding ben ik heel creatief in geworden, met geld omgaan. Ik weet altijd de mooiste aanbiedingen te vinden voor vakanties ik pluis alles helemaal uit waar het het goedkoopste is etc. Boodschappen net zo, ik zou in principe kunnen kopen wat ik wil, maar ik let altijd op wat ik koop of wat ik vooruit in een aanbieding koop. Niet knieperig ofzo hoor, maar ik smijt het geld niet over de balk. Kleding en schoenen koop ik vaak in de uitverkoop en durf ook best een of 2 maten groter vooruit te kopen. Mijn oudste zoon draagt bijvoorbeeld altijd Nikes, maar als je goed oplet kun je echt geld besparen. Laatst had ik een laatste paar Kevin Durant Nikes voor hem voor gym voor 32 euro (herenmaat) via de Wehkamp, exact dezelfde waren bij de footlocker 130 euro. En ja het waren wel echte;)
    Dat soort dingen, je moet je er in verdiepen.
    En zijn Nikes 2017 had ik voor hem om marktplaats gezet, ze waren een half jaar dagelijks gebruikt maar hij is heel zuinig op z'n schoenen. Er kwam een jongen hier aan de deur en die heeft ze voor 35 euro van hem overgenomen. Onze zoon was echt helemaal blij met z'n geld!

Al hoef ik dat nu eigenlijk niet te doen, ik vind het zonde om het geld zo over de balk te smijten, omdat ik weet dat het ook heel anders kan zijn!!
    Als ik dan een bedrag van omennabij 2000 euro gelinkt zie worden aan armoedegrens:eek: dan moet je je gaan schamen denk ik...

Mijn exschoonzusje woont met haar schoolgaande zoontje in de flat,heeft een uitkering, hoeft niet te werkeno_O
    Ze klaag alleen maar, kind loopt erbij als een schooier. Zij rookt een pakje per dag, dat dan wel:cool: maar ze kunnen nooit iets, dan doe je echt iets goed fout, en dat hoor en zie ik meer om me heen. Soms kunnen dingen echt wel anders alleen moet je het willen zien en er voor open staan.

*Oh ja, kinderbijslag kreeg ik natuurlijk wel, maar dat zette ik apart om van te sparen voor het geval ik iets extra's nodig had.

julia80 en Hopsatee vinden dit leuk.
  18. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

#138 Hopsatee, 19 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2018
    Nee hoor ik las je reacties heel anders dan de meeste hier. Maar misschien ook omdat wij dezelfde inkomsten hebben en (nou wel wat minder maar onze hypotheek is gewoon heel laag) vaste lasten. We sparen ruim, hoeven niet echt ergens op te letten. We kunnen ruim op vakantie en weekendjes weg. Uiteten als we willen en kopen wat ik wil. Maar ik ben wel zo opgevoed: je kunt je geld maar 1 keer uitgeven. Dus mijn boodschappen doe ik bij de Lidl,ik ga uiteten met kortingen (en lang niet wekelijks) en shop in de uitverkoop. Prima gelukkig, ik weet dat het luxe is maar dan ook weer: we werken beide keihard en leveren wellicht op andere dingen (tijd thuis?) in.

Ik denk zeker dat je heel gelukkig kunt zijn zonder de luxe dingen (want het gaat hier om de vastgestelde armoedegrens) maar de keerzijde is dat te weinig geld hebben of bijv als kindje niet op schoolreisje kunnen, geen sportclub, of dat jij op je werk niet kan bijdragen aan de cadeautjes, je niet af en toe iets leuks kunt doen met je kinderen etc wel veel stress en sociale druk geeft.

Aan de andere kant vind ik dat veel dingen ook gewoon en maakbaar zijn geworden. Waarom is die luxe de norm? Ik moest vroeger en nog steeds ook sparen voor dingen. Je kunt je geld nu eenmaal niet uitgeven als je het niet hebt. Tegenwoordig lijkt het gewoon om minimaal een iPad (hebben we niet overigens) 3 tv’s en de nieuwste smartphone te hebben. Dus ja als dat de norm is zul je steeds meer geld nodig moeten hebben om niet in “armoede” te leven.

Ik KAN me dus voorstellen dat het im een welvarend land als Nederland als armoede wordt gezien. En dat dit dan de armoedegrens is. Maar ik kan me net zo hard voorstellen dat je er prima van kunt rondkomen en helemaal gelukkig bent.

Juul76 en Majo1983 vinden dit leuk.
  19. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Meis let it go, er zullen hier altijd mensen met kritiek zitten.

Mijn man verdient ook mooi, ik ben thuis. En omdat een ander weinig geld heeft, wil niet zeggen dat wij ook zo moeten leven.

Waardering is het belangrijkste ;)

Majo1983 en Hopsatee vinden dit leuk.
  20. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Wauw volgens dat bericht zitten wij aan de armoede grens. Eigenlijk best bizar dat €2000,- de grens is.
    Ik heb een kleine 2 jaar er dan ruim onder gezeten (dank u wel UWV) ja we moesten iedere cent 3keer omdraaien voordat we iets konden kopen. Maar met 2 baby's en helaas geen bv kunnen geven moet je wel vindingrijk worden.
    Eindelijk heeft mijn nu weer een betere baan en konden we iets voor onszelf kopen ging toch niet door omdat de koelkast stuk ging een dure apk en een nieuwe accu voor de auto tja dan ben je weer overal vanaf krijg je dat kun je opnieuw beginnen met zuinig doen. Toch vind ik niet dat wij in armoede leven. Er zijn gezinnen in Nederland die minder hebben. Om nog maar te zwijgen over het buitenland.

Deel Deze Pagina