Maar we geven alleen aan dat met die grens wel degelijk goed te leven valt.inclusief zwemles, gezond eten, sport en verjaardagscadeaus.en alle rekeningen betalen. Dus het is echt prima te doen. Pas als je ruim onder de grens zit krijg je problemen.of wanneer je huisdieren of roken belangrijker vind dan de dingen die kinderen echt nodig hebben. Ik denk echt dat je niet door hebt hoe luxe je het hebt. En dat je vergeet dat je een behoorlijk hoge hypotheek en opvangkosten hebt. En dat in onze situatie bijvoorbeeld die opvangkosten er niet zijn en we in een sociale huurwoning wonen ( 3 slaakamers en een grote tuin) Ik vind je echt geen snob, wel denk ik dat je echt niet door hebt hoe ruim je eigenlijk zit.
Ik vind je absoluut geen snob hoor, ik gaf alleen aan dat ik de definitie van armoede niet vind kloppen, dat ik denk dat men prima van dat bedrag kan leven en dat ik armoede zie als dat je je kinderen een boterham met pindakaas moet geven omdat je geen avondeten kan kopen. Dat je geen passende (seizoens)kleding kunt kopen, je gebruik moet maken van de voedselbank. Niet dat je niet meer op vakantie kunt. Dat vind ik nog steeds een luxe. Verder is het heerlijk dat je het financieel zo goed hebt met je gezin, en bovendien dat je er van geniet, je leeft ten slotte maar 1 keer.
Blijkbaar ben ik 1 v/d weinigen die het helemaal niet veel vind. Ik ben het wel eens dat we het in nl goed hebben tov afrika etc. Maar ik vind ook dat er al snel word neergekeken op mensen die minder te besteden hebben. En dus geen dure kleding kunnen kopen, op vakantie, dagje pretpark. Dan wordt je al snel als zielig en armoedzaaier bestempelt. Ook over laagopgeleiden wordt heel vaak negatief gesproken. Alsof die niet meetellen en allemaal dom of kettingrokende tokkies zijn.
En daarom is armoede in Nederland ook gewoon echt een sociaal/maatschappelijk probleem. Want de meeste mensen kunnen gelukkig gewoon nog een warme maaltijd savonds op tafel hebben en in een lekker warm bed slapen.
Ah, okee, ik snapte niet precies vanwaar die link. Bedankt voor de verduidelijking. Ik vind de definitie hier wat beter uiteengezet overigens: https://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2016/wat_is_armoede/
Och, het doet me zo denken aan één van mijn cliënten vanuit mijn vrijwiliggerswerk als budgetcoach. Hij moest zijn boodschappen, kleding, onvoorziene uitgave en dan ook nog sparen van 40 euro in de week doen. Laatst kwam ik hem tegen, zijn traject van 3 jaar was afgelopen. Hij voelde zich koning te rijk met de "slechts" 1400 die hij nu had om van te leven (ook vaste lasten e.d.). En dat terwijl hij tijdens zijn schuldhulptraject geen eens een eigen bijdrage kon betalen voor de wondverzorging die hij nodig had na zijn hartoperatie. Hij was nu aan het sparen voor een wasmachine, want die had hij ook niet. En toch was hij ontzettend gelukkig. Ik vond het prachtig hem zo blij te zien. Ik vind wel eens dat mensen zo ontzettend ontevreden kunnen zijn met de "rijkdom" die ze hebben. Ook ik zelf heb me daar echt wel eens schuldig aan gemaakt en misschien soms nog wel eens. Maar door dit werk ben ik er wel anders tegenaan gaan kijken.