O man wat een drama's hier weer. We zijn al een tijdje bezig uit een gewone beker te laten drinken, maar Tygo vertikt het gewoon. Hij wil het niet en kiept rustig zijn bekertje over zijn broek heen. Nu ga ik 's ochtends en 's middags met hem aan tafel zitten om te oefenen. Hij hoeft maar 1 slokje te nemen van me om het te oefenen, maar dit gaat gepaard met een hoop discussies en driftbuien. Hoe kan ik hem dit het beste gaan leren? Op het KDV hebben ze ook liever dat hij uit een beker drinkt ipl een tuit.
o ja?kdv wil geen tuitbeker?waarom dan? we hebben niks gehoord hier.tim kan het wel maar hij wil daarna mooi spelen met sap of gooie met beker. van mama mag hij dus niet. we hebben echt lang geleden n paar keer geoefend in bad kamer!bij bad etc. maar goed daarom denkt mijn zoontje dus dat t een speeel is denk ik. je kunt ook andere dingen in beker doen(yogurt of koekjes)en lege beker is ook goed om te oefenen toch?
He Belize!! Tja hij had van de week "ruzie' gehad met de leidster omdat hij het vertikte te drinken uit de gewone beker. Dus kennelijk verwachten ze het daar al wel. In bad oefenen doen we wel. Daar zet hij altijd kopjes thee (volgens hem dan he) Ja yoghurt gaat wel al goed, maar ja ooit moet er toch ook sap uit gedronken worden. Ik maak me er niet zo druk om hoor, het is meer omdat ze het kennelijk wel op het KDV verwachten dat ik er eigenlijk wat vaart achter wil zetten.
bij ons kdv drinkt hij pas met hun tuitbekers.tot 2 wekengeleden had hij altijd zijn rietjesbeker mee. ik ben ook niet van plan om hem zo openbekers te geven. nou ja, hij mag van me daarin wat achterlopen. dat hij wel drinkt is belangrijker. misschien moet je het ff vragen aan hen?
Wij hadden dat probleem ook. Het heeft heel lang geduurt voordat hij uit een gewone beker wilde drinken. Kunnen was geen probleem, maar het willen wel. Alleen heb ik toen een gesprek gehad met het KDV, want ze hebben het een keer geflikt, om hem de hele dag bijna geen drinken te geven, omat ij niet wilde. Met als gevolg dat hij 's avonds bij thuiskomst ging bijtanken om het zo maar te zeggen. Maar een hele dag zonder drinken is alles behalve gezond. Dus ik heb gezegd, wat is er nu belangrijker, DAT hij drinkt of HOE hij drinkt. Inmiddels drinkt hij wel uit gewone bekers, en gaat het goed. Maar het is gewoon veel belangrijker dat hij drinkt, dan waaruit hij drinkt. Mijn oma zei altijd, ze voelen zich vanzelf een keertje te groot voor een tuitbeker..
Bij ons kdv drinken alle peuters uit gewone bekers, samen aan tafel. Er zijn geen andere soorten bekers. Zo leren ze ook het snelste, door naar elkaar te kijken. En omkiepen gebeurt ook vaak, het kind even omkleden en dat is ook klaar. Wij hebben de bekers eerst zelf vastgehouden, daarna samen vastgehouden, en daarna ze laten oppakken en neerzetten. Hier vonden ze het heel leuk om uit mijn glas te drinken, en te proosten met ons.
Vooral niet dwingen (ik zeg niet dat je dat doet, want ik ben er niet bij ), dat werkt alleen maar averechts. Misschien kijken wat voor beker hij fijn vind. Met oortje of 2 oortjes of zonder. Of een mooie beker samen uitzoeken, misschien kan dat ook helpen. En het KDV lekker laten zeuren. Zij kunnen dat wel verwachten maar uiteindelijk zijn alle kindjes toch echt anders .
en met een rietje dan mag dat ook niet? ons meisje was er ook erg laat mee wilde het gewoon niet. nou jah dan niet ben allang blij dat ze drinkt. gewoon blijven aanbieden dan komt het vanzelf tis net als met lopen lekker op je eigen tempo
Hier gaat het pas sinds kort goed. En dan ook niet altijd en alleen maar zittend aan tafel. Ik ben ze tijdens het eten van brood iedere keer kleine laagjes melk in een gewone beker gaan geven. Dus bijv. 20 ml per keer. Als ze dan knoeien dan zijn ze niet meteen helemaal zeiknat. Bij ontbijt en lunch geef ik dan een gewone beker, andere drinkmomentjes op een dag uit een rietjesbeker. Dat laatste omdat ze daar ook super goed en veel uit drinken. En dan kies ik ook liever voor voldoende vocht binnen, dan hele bekers over de vloer.
Wij hebben het spelenderwijs ingevoerd. Een smalle beker gekocht en elke keer een klein beetje van zijn favoriete drinken (hij is dol op appelsientje multivit appel/peer maar dat mag hij maar heel weinig vanwege de zoetstoffen). Ook veel positief taalgebruik, zoals wat goed dat jij uit een echte beker kan drinken, ben je al een echte peuter, net als de grote kindjes op het kdv, net als papa en mama. Vooral geen dwang en slechts op 1 drinkmoment (bij zijn fruit rond koffietijd zodat hij nog goed is uitgerust) en de rest van de tijd gewoon zijn tuitbeker. Inmiddels kan hij het dus goed en voeren we steeds meer drinkmomenten met een gewone beker in. Bij ons op het kdv hoeven ze het pas vanaf de peutergroep (rond 2 jaar) en dan nog doen ze niet moeilijk als ze nog een beetje moeten oefenen. Dwang werkt echt averechts en dat moeten ze op een kdv toch weten.
Tja, nu voor ts is het al te laat. Maar voor andere moeders die dit lezen; op tijd beginnen! Wij zijn al maanden bezig, vanaf dat hij 8-9 maanden was geloof ik. Het verbaast mij eerlijk gezegd ook een beetje dat kindjes die al twee jaar of ouder zijn blijkbaar nog niet uit een gewone beker drinken. Ik dacht dat het heel normaal was om hier al voor het eerste jaar mee te beginnen? Maar misschien zijn wij er gewoon erg vroeg mee? Het werkt bij ons in ieder geval heel goed. Bij het ontbijt en het middageten krijgt onze zoon drinken uit een gewone (plastic) beker. Wij voeren hem dan als het ware. Dus wij houden zijn beker vast. Inmiddels houdt hij hem vaak ook zelf vast, dus drinken we samen. We zetten soms ook een beker met nog een bodempje drinken op een tafel waar hij bij kan zodat hij eens zonder onze hulp kan oefenen. Hij kan al wel een slok nemen zonder te knoeien. Alleen het bekertje terugkantelen voordat hij stopt met drinken gaat vaak mis. Dus als hij klaar is, krijgt hij vaak alsnog een klets drinken over zich heen. Hij krijgt ook altijd graag een slok uit het glas van papa of mama (geen cola uiteraard maar ik drink veel vruchtensappen en daar kan hij gerust wat uit krijgen.) Als je nu op een latere leeftijd bezig bent en het lukt niet, zou ik toch op de positieve toer gaan. Misschien even laten rusten om zijn verzet even te doorbreken. En dan om te beginnen vragen of hij een slokje uit jouw beker of glas wil. Dat is voor veel kinderen denk ik wel aantrekkelijk. Ik vind de tip om samen een mooie beker voor hem te gaan kopen ook wel een hele goede. Desnoods ga je werken met een stickersysteem ofzo.
te laat?nou ja....of een kind 2 jaar oud uit een beker drinkt of 3 jaar oud maakt echt geen verschil.
Ik denk dat je vrij laat bent met het introduceren van de beker en dat je kleintje daarom bij zichzelf denkt "ja dahag mam" Ik zou het niet proberen te forceren maar gewoon wel de beker aan blijven bieden, naast de tuitbeker. Dus gewoon tegelijk. Ooit zal hij de beker pakken! Tenminste, ik heb nog nooit een 16 jarige met een tuitbeker gezien. En het KDV? Die moeten niet zeuren, waar bemoeien ze zich mee. Zij moeten op jouw kindje passen wanneer jij niet in de gelegenheid bent om dat zelf te doen. En natuurlijk moet hij dan een beetje mee in het ritme van de groep maar uit welke beker hij nou drinkt lijkt me niet relevant.
Ik lees nu pas de reactie van Tupp; de tip om hem uit jouw beker te laten 'proeven' zou ik zelf ook gebruiken. Dat doen we nu bij onze zoon ook, machtig interessant natuurlijk en inderdaad merk ik dat het langzaamaan steeds minder nat wordt onder zijn kinnetje .
@tupp: fijn dat ik niet de enige ben die begon te twijfelen.. hier met 1 jaar en 3 maanden kon ze niet alleen uit een beker drinken maar ook zelf brood smeren. meen me te herinneren dat bij ons ook het cb daar met een jaar al over begon te mopperen dat dat geoefend moest worden. vond het zelf een beetje onzin toen.. maar week later bleek ze het eigenlijk gewoon prima te kunnen. en ja af en toe ging het mis.. dus in het begin alleen water (scheelt hoop wasgoed) hier is het kdv overigens altijd erg goed in stimuleren dat ze het vrijwillig doen. "als je naar de peutergroep gaat... drinkt iedereen uit een beker dus misschien moet je alvast even oefenen" En zo groot als ze dan zijn.. als ze uit die beker kunnen drinken want "dat doen peuters" en peuters zijn al groot
Begrijp me niet verkeerd, Tygo drinkt al heel lang met ons mee. Zolang ik de beker vast houd gaat het dan ook prima, maar helemaal zelf drinken wil hij niet. Ik ga zo even op het KDV vragen wat ze precies verwachten. Ik vind het zielig als hij geen cracker krijgt omdat hij zijn drinken niet op drinkt. Misschien en ik wel laat ja, maar goed het zal wel goed komen. We gaan zo een mooie beker kopen.
Pardon?? Dat was voor mij reden om eens een goed praatje met de leidsters te gaan houden. Hij krijgt WEL een cracker en OOK zijn tuitbeker, zo lang JIJ dat wilt! Zijn ze nou helemaal v*n d* p*t g*r*kt??
Mijn zoon drinkt eigenlijk pas sinds kort uit een gewone beker... daarvoor had hij heel lang een rietjesbeker, en vertikte hij het om uit een gewone te drinken. Op het kdv hebben ze dat opgelost door hem een rietje in een gewone beker te geven. En op een dag wilde hij zomaar ineens een beker zonder rietje... en hij dronk ook meteen zonder te knoeien. Ik zou er geen halszaak van maken hoor.. zo belangrijk is het nou ook weer niet. Misschien kunnen ze hem op het kdv ook een rietje geven? Of willen ze dat niet?
Pff wat belachelijk!! Waar ze zich druk om maken zeg. Ik word er altijd zo moe van dat alle kinderen altijd maar alles op hetzelfde moment moeten 'kunnen'.
Ja echt, en dat vertelde ze me ook nog dood leuk, ja het was maar een heel klein laagje volgens haar, maar Tygo wilde geen drinken en wel een cracker. Dus toen hij vervolgens zijn drinken over zijn broek gooide kreeg hij niks meer. Geen drinken en geen cracker. De volgende dag hebben ze de tuit er weer op gedaan en wilde hij wel drinken. Ik weet nu al dat als ik zeg dat Tyo wel uit een gewone beker drinkt als hij een beetje wordt geholpen ze gaan zeggen dat ze het daar te druk voor hebben en dat ze dat niet bij iedereen kunnen gaan doen. Maar goed, net een mooie Cars beker gekocht en hij heeft nu het laagje sap wel opgedronken!!