Baby en peuter slapen op verschillende tijden: hoe toch aan ieder recht doen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Peppers, Oct 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Peppers

Peppers Actief lid

Nov 24, 2011
    358
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze peuter van ruim twee jaar slaapt nog van 12:45 tot 14:15/14:30. De baby van bijna 4 maanden slaapt nog zo'n 3 à 4 keer per dag en tot nu toe weten we het zo voor elkaar te krijgen dat ze ook tussen 12:45 en 14:30 vaak wel slaapt. Op die manier heb ik zelf even rust en zijn ze ook sommige tijden tegelijk wakker zodat we nog even naar buiten kunnen, want daar heeft de peuter wel behoefte aan. Hij heeft het wel nodig om even wat energie kwijt te raken door lekker te rennen e.d.

Nu vraag ik me af hoe het straks zal gaan, als baby nog maar twee keer slaapt. Als ik het me goed herinner zal dat in de ochtend en namiddag zijn, en dus niet tegelijk met peuter. Hoe deden jullie dat? Ik vind het lastig om ervoor te zorgend dat baby haar rust krijgt in bed, en te voldoen aan behoefte van peuter om lekker er op uit te gaan. Ben bang dat dat dadelijk nog wat lastiger wordt, als baby dus naar twee slaapjes gaat?

2. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,825
    19,149
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik heb er nog 'maar' één, tweede op komst. Maar als ik terugdenk aan de baby- en dreumestijd van onze zoon: hij heeft nog heel lang ook wel in de wagen geslapen. Zeker tot 1,5 ofzo. Misschien dat je dus één slaapje al wandelend kunt laten doen?

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier toch ook vaak er niet op uit. Helaas, maar was niet anders. Dan binnen maar quality-time :)
    De tuin is wel een redelijk alternatief.

4. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

May 19, 2012
    809
    7
    18
    Draagdoek! Of ergonomische draagzak! :):)

5. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,334
    36,195
    113
    Ik ging altijd 1 keer per dag sowieso naar buiten en dan sliep de jongste meestal in de kinderwagen of de draagdoek. Op dagen dat het echt niet uitkwam, ging ik als de jongste sliep lekker de tuin in.

6. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou me daar nu nog geen zorgen over maken. Waarschijnlijk kan de oudste dan bijv. ook wel 'pas' rond 14.00uur naar bed en.heb je tussen de middag juist de ruimte. Hier was met 2slaapjes dat hij rond 14.00 naar bed ging nml. Of inderdaad de tuin of draagdoek !

7. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hier exact hetzelfde als wat Rozemarijke al aangeeft.
    Mijn mannetje is nu 22 maanden en mijn meisje 9 maanden.

Mijn zoontje slaapt nog altijd van 12:30 tot 15:00 en mijn meisje precies een slaapje daarvoor en een slaapje daarna.
    Ben momenteel ook vaker alleen met de kinderen ivm het werk van mijn man en dat maakt het er ook niet echt gemakkelijker op want het is idd soms heel moeilijk om de deur uit te gaan.
    Dit lukt eigenlijk alleen maar in de ochtend als ze elkaar ruim een uurtje "overlappen" met wakker zijn...

Maar goed, die periode duurt ook niet eeuwig dus over een jaar van nu zal het allemaal wel wat makkelijker gaan. :)
    Gewoon leuke dingen verzinnen om binnen te doen.
    Of anders met je peuter in de tuin spelen (als je die hebt) als de baby slaapt?
    Doe ik hier ook vaker met goed weer en dat is meestal wel een succes. :)

8. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    inderdaad de jongste lekker in de wagen of draagdoek laten slapen! Lijkt mij ideaal, al heb ik nog geen 2de, onze eerste heeft lang heerlijk in de draaidoek geslapen.

9. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik heb geen 2 kindjes maar ben gastouder van 3 babys. Ik probeer te mikken op 1 slaapje tegelijk, tussen de middag. Verder slapen ze maar waar we zijn. Ideaal juist.

10. raspberry

Maar dan moet je kind dat wel kunnen he, slapen in de wagen.
    Hier twee meiden die dat nooit gedaan hebben, eenmaal de 3 maanden voorbij, (en voor die tijd nauwelijks vanwege huilbaby-drama's :( ).

Als het gewoon zo is dat je er niet op uit kunt, is dat gewoon zo. Ook binnen kun je quality-time hebben, dus je kind doe je echt niet zo gauw te kort :)
    En dan zorgen dat je in het weekend of op andere momenten dat je partner thuis is, er wel op uit trekt :) Deed ik hier :)

11. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

Feb 2, 2010
    1,779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nou heb ik 2 hele makkelijke kids dus dat is ook wel een factor maar, ik heb er bij de jongste wel een beetje op gestuurd dat zij haar middag slaapje ongeveer met de oudste tegelijk doet. En dat lukte en is nog steeds zo.

Eerst deed ze 3 slaapjes, in de ochtend, een lange middag dut en een eind middag dutje. Nu slaapt ze nog 2 keer, in de ochtend van 9.30-10.30 en in de middag van 13.00-15.30/16.00

De oudste slaapt van 13.30-16.00 ongeveer.

In de ochtend kunnen we dus tussen 10.30-12.00 ongeveer naar buiten en in de middag na 16.00.

Toen de jongste nog een late middag dut deed, deed ze dit wel vaak in de wandelwagen of in de draagdoek zodat we lekker naar buiten konden.

Vind het voor de oudste ook belangrijk dat ze naar buiten kan. Natuurlijk heb je ook binnen quality time maar mijn oudste moet echt soms even uitrazen buiten.
    Als de jongste 's ochtends slaapt gaan we ook voor het huis soms even fietsen of stoepkrijten, is ze toch buiten. Of inderdaad in de achtertuin, deed ik in de zomer veel. Dan lekker in de zandbak of badje.

Even een vraagje hoor, maar waarom, als je kind 2 slaapjes heeft, is dat in de ochtend en na middag? Ik hoor/zie dat wel vaker. Bij ons ging het altijd van 3 slaapjes naar 2 als het derde slaapje verviel. Dus bleef een ochtend en middag dut over... en daarna verviel de ochtend dut waardoor alleen een lekker middag dut overblijft. Vond ik ook ideaal (ook ivm eten enzo). Maar goed. Misschien of-topic maar dat vraag ik mij altijd af...

12. raspberry

Bij Thirza werkte het idd zo dat ze een tijd van 9-11 en van 13-15 sliep. Die laatste verviel op een gegeven moment en de eerste werd toen steeds iets later tot het een echte middagslaap was.
    Caitlyn heeft de afgelopen tijd steeds 2 slapjes gedaan, en dan waren de tijden afhankelijk van hoe laat ze 's ochtends wakker was geworden. Als ze rond 7 uur pas wakker was, was het eerste slaapje van 10-half12 en dan kwam haar tweede slaapje op half3-4. Soms zelfs nog iets later, als ze lang sliep 's ochtends, (wakker maken is hier niet zo'n succes: als ze langer slaapt, heeft ze meestal wat in te halen aan hele slechte nachten). Toen het 3e slaapje verviel, was dat gewoon omdat ze langer wakker bleef tussen de slaapjes en 's ochtends later wakker was, waardoor elk slaapje dus gewoon later was dan ze eerder deed.

13. Nyn

Nyn Fanatiek lid

Jan 14, 2013
    1,008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    De truc is om alles heel goed voor te bereiden. Dus als je ergens op de dag 1-2 uur hebt waarbij ze allebei wakker zijn, moet het eten al klaar staan, snel eten, luiers klaar liggen, snel verschonen, luiertas klaarstaan, jij bij wijze van spreken al in de jas, zodat je meteen de deur uitkunt en nog een (half) uurtje hebt. Hier gaan we dan vaak even naar de supermarkt of een winkel, oudste is toch de deur uit en even onder de mensen, en ik kan ook even datgene wat echt gehaald moet worden in huis halen.
    Of we gaan naar de speeltuin. Zit allemaal op loop afstand, dus oudste krijgt vaak zn loopfiets mee, kan hij meteen zn energie kwijt.

Wel echt gedoe hoor. Oudste is zo'n type die naar buiten móet omdat hij anders de boel begint te slopen (tuin valt bij hem niet onder "buiten"), jongste is bijna een jaar, slaapt nog steeds veel, maar alleen in zn bedje.. Zal blij zijn als we de winter straks door zijn;)

14. Annaatje83

Feb 15, 2013
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Deze periode hebben we net achter de rug. Hoe hebben wij het 'overleefd'
    - Met de oudste in de tuin spelen
    - toch gewoon s ochtend op pad en de jongste sliep in wagen of auto, of gewoon niet
    - de jongste s middags wat eerder en de oudste wat later op bed zodat je tussen 11 en 14.00 wat tijd hebt

En nu heeft de jongste met 11 maanden al 'besloten' om naar 1 slaapje te gaan en is deze fase al weer voorbij. En ik mis het!! Nu speel ik heel de dag politieagent ;) Behalve na de lunch, dan ga ik even met de benen op tafel.

15. Peppers

Peppers Actief lid

Nov 24, 2011
    358
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leuk om te lezen hoe iedereen het doet! Inderdaad is de tuin een optie, al is die niet groot hier, en het slapen in de wagen kan ook soms wel. Maar daarnaast ook gewoon veel thuis zijn denk ik en me er voorlopig maar een beetje bij neerleggen. Voordeel is hier dat ze ook twee dagen naar het kdv gaan waar peuter lekker zijn energie kwijt kan en in de weekenden zijn we samen en kunnen we de aandacht verdelen en dus soms alleen met peuter weg. Al met al gaat het dus maar om drie dagen waarop het een beetje schipperen is. Maar goed om te lezen dat meer mensen het soms als 'lastig' ervaren. Grappig trouwens die tip om alles klaar te hebben zodat we meteen weg kunt als ze eindelijk een keer tegelijk wakker zijn. Ik wil wel maar mijn peuter is zo lekker traag.....Alles 'zelf doen'. Geen haast hebben is de belangrijkste opdracht heb ik wel ervaren....Go with the flow is mijn opdracht voor dit jaar :)

Vwb van 3 naar 2 slaapjes en de tijdstippen: mijn ervaring met mijn oudste is dat het midagslaapje vaak tussen 14:30 en 16:00 was. Dan trok hij het goed tot bedtijd en was hij ook moe genoeg om dan weer te gaan slapen. Misschien gaat het met baby anders, we zullen zien.

16. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

Feb 2, 2010
    1,779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja, plannen en schipperen is het zowieso.

Go with the flow is wel het beste ja. En de tijd dat je even hebt als ze allebei wakker zijn, ga je gewoon meteen naar buiten:D

Ieder kindje is ook anders en bij elk kind werkt het weer anders. Mijn oudste dochter sliep het eerste jaar overdag niet zo best, het derde slaapje deed ze alleen maar bij mijn in de draagdoek of armen. Die verviel toen ze langer wakker kon blijven na het 2e slaapje. Pas toen zij over ging naar 1 slaapje ging ze opeens een lange middag tuk doen.

Mijn jongste slaapt zowieso beter overdag. En kan ik veel makkelijker in bed leggen, die slaapt wel. Maar ook zij gaat gewoon langer slapen als er een slaapje vervalt. Toen het derde slaapje verviel bij haar sliep ze 's middags langer waardoor ze tot de avond wakker kan blijven. Maar goed, het is ook kijken naar je kindje en wat het beste werkt voor jullie.

17. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Goed om dit topic te lezen, onze 2e is op komst.
    Zal zwaar worden, maar goed.

Hier heeft onze eerst ook nooit in de kinderwagen geslapen. Dus wilden we aan de slaapjes voldoen, dan moesten we gewoon thuis zijn helaas. So be it. Dadelijk zal dat niet anders zijn helaas...

Share This Page