Baby 6 weken & slapen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Kellieee, Sep 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kellieee

Kellieee Actief lid

Jan 18, 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb al vaker berichten geplaatst over mijn onrustige baby. Nu kan ik voorzichtig wel zeggen dat het beter gaat. Alleen het slapen overdag niet zo. Ik hou een vaste volgorde aan: wakker worden, luier verschonen, voeden, knuffelen en dan bij de 1e signalen naar zn bed. Kusje, aai over zn bol, muziekje aan en welterusten en dan ga ik weg. Soms slaapt hij gelijk, soms even piepen en uiteindelijk slapen. Maar soms dus blijven huilen en helemaal niet slapen tot het tijd is voor zijn volgende voeding. Nu vraag ik me dus af, als we bij die volgende voeding zijn, en hij heeft de fles leeg.. Dan kan ik dat stukje knuffelen en wachten op die zogenaamde signalen toch overslaan? Lijkt mij dat ie na 3 1/2 uur wakker toch wel gelijk moe is na de fles..? Ik leg hem op zo'n moment meteen in z'n bed, omdat ik bang ben dat als ik hem nog even bij me houd (dus wakker houd) dat ik het dan helemaal verziek :D

Moeilijk, twijfel af en toe zo!

2. Bailey89

Bailey89 Lid

Jan 14, 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar!
    Mijn zoontje is nu 4 maanden en ik heb in het begin ook moeite gehad met hier mijn weg in vinden. Hij wilde vaak ook tussen de middag niet slapen en krijsde dan alles bij elkaar.
    Ik was ook erg onzeker en wist ook vaak niet wat ik moest doen. Maar ik heb gewoon gekeken naar wat hij aangaf. Als jij na die volgende voeding denkt dat hij moe is, breng je hem naar bed. Als hij nog erg wakker is kan je rustig nog even met hem kroelen of spelen. Gewoon kijken wat ie aangeeft. Is soms lastig, maar vertrouw ook jezelf. Probeer in ieder geval hem wel elke middag naar bed te brengen, zodat hij hier aan kan wennen. Ik ben hier consequent mee gebleven en mijn mannetje slaapt nu tussen de middag altijd. Ene keer langer dan de andere keer, maar hij slaapt:)

3. Kellieee

Kellieee Actief lid

Jan 18, 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie! Toch wel "fijn" om te horen dat ik niet de enige ben haha. Net dus na ie eindelijk in slaap was gevallen toch weer wakker gemaakt voor zn voeding om het ritme van 3 1/2 uur er in te houden. Toen viel ie in slaap bij mij, maar ik weet dat als ik m dan weg leg, hij na 10 min ineens weer wakker word. Dus heb hem even bij me gehouden en ja hoor, wakker! Dus even aandacht gegeven nog en toen merkte ik dat ie er klaar mee was. In bed gelegd, was ie het niet mee eens. Nu is ie een beetje aan het jammeren. Hoop dat ie nu eens vanzelf in slaap valt. Heb al zo veel geprobeerd ik weet het af en toe echt niet meer :D

4. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Een paar dingen over het in bed huilen tot de volgende voeding:
    - weet je zeker dat je kindje niet eerder honger heeft? Je kindje is nu 1,5 maand en afhankelijk van de hoeveelheid voeding kan 3,5 uur te lang zijn.
    - moet je je kindje nog wakker maken voor voeding? Voor zijn rust lijkt het me niet bevorderlijk dat je hem steeds wakker maakt als het niet per se nodig is.
    - hoe lang laat je je kindje maximaal wakker? Als er veel verschil zit tussen de wakkertijd op verschillende momenten van de dag kan je eens opletten of je een verband ziet tussen de wakkertijd en het makkelijk in slaap vallen.
    - ik weet niet hoe lang je je kindje laat huilen, maar je mag er wel vanuit gaan dat na verloop van tijd in slaap vallen niet meer gaat gebeuren. Heb je al eens geprobeerd als het lang duurt (bijvoorbeeld 20 minuten) je kindje weer uit bed te halen en even later weer opnieuw te proberen?

5. williebb

williebb Actief lid

Mar 22, 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond het zelf toen mijn zoon zo klein was moeilijk om de slaapsignalen goed te herkennen.
    Wat mij toen hielp was opzoeken wat een normale wakkere tijd voor een baby van een bepaalde leeftijd was.
    Ik kan de site nu even niet zo vinden, maar als je even googled...
    Misschien heb je er wat aan als extra steuntje om te bepalen wanneer je je kindje op bed kan leggen?

6. Kellieee

Kellieee Actief lid

Jan 18, 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik weet niet altijd helemaal zeker dat hij geen honger heeft, omdat een baby de hongersignalen ook geeft als ie heel moe is. Ik heb van het ziekenhuis een schema meegekregen waarbij hij om de 3 1/2 uur moet eten, omdat ik hem vanaf het begin teveel heb gegeven en hij daardoor overvoed was. ik moest hem dus van het ziekenhuis dus ook s nachts wakker maken, maar daar ben ik nu mee gestopt omdat hij elke keer tijdens het verschonen en het voeden gewoon door sliep.

Wat betreft het huilen.. Ik liet hem niet aan 1 stuk door huilen, ging hem wel troosten. Af en toe als ik dacht dat ie gewoon wakker was haalde ik hem eruit. Dan was hij rustig en zat een beetje om zich heen te kijken. Op het moment dat hij dan weer onrustig werd ging hij zn bed weer in. Dan vaak 10 min stil en begon het weer.

Maar ik moet er wel ff bij zeggen.. Heb vanmiddag een beetje een ander schema gemaakt.. Ben daar mee begonnen en hij is nu al 3 keer na ie wakker in zijn bed is gelegd gewoon gaan slapen.. Dus heb nu weer een beetje hoop dat ik het door heb ;)

7. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik hoop dat je nieuwe schema werkt, maar ik zou er niet van uitgaan dat je toevallig het schema van je kindje te pakken hebt.

Op mij komt je verhaal over alsof je nog niet helemaal de signalen van je kindje herkent (heel normaal!) en dat je kindje uit zichzelf de neiging heeft om te veel te drinken. Ik zou eerst helemaal zeker weten dat de voeding die je kindje nu krijgt voldoende is, anders werk je aan een slaapproblemen, terwijl je kindje misschien gewoon honger heeft. Misschien kan je met de arts hierover overleggen. Als je kindje niet (meer) hongerig is zou ik slapen-verschonen-voeden-spelen-slapen doen, waarbij je als maximum de voor de leeftijd van jouw kindje geldende wakkertijd hanteert, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over het eventueel missen van signalen. Zo volg je je kindje, maar houd je het voor jezelf overzichtelijk.

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Waarom toch die schema-drang? Het jochie is 6w oud... Toen mijn kindje 6w was had hij echt helemaal geen schema. De ene dag wilde hij de hele dag in de draagdoek en de volgende dag sliep hij wel in zn bedje. Dat kan toch? Ze zijn dan nog zo klein.

9. Kellieee

Kellieee Actief lid

Jan 18, 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik had met mijn dochter ook geen schema.. Die was zo makkelijk.. ;) ik heb voor hem een schema gekregen van het ziekenhuis ivm overvoeden. Alleen dat werkte voor mijn gevoel niet, dus heb ik er nu een beetje mijn eigen draai aan gegeven.

10. MamavC

MamavC Niet meer actief

Om antwoord op je vraag te geven: Nee dat zou ik niet overslaan. Dat zijn dan namelijk voor hem de aanlopers voor het slapen en dat gaat hij herkennen. Als ie overstuur is en over zijn slaap heen dan gaat het ook niet meer lukken. Gewoon een nieuwe poging dus op dezelfde manier.
    Maar wat hierboven wordt gezegd is wel waar. Een kindje van 6 weken heeft geen schema. Mijn dochter zelfs niet en die is al 5 maanden

11. Kellieee

Kellieee Actief lid

Jan 18, 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het was een schema van op vaste tijden voeden. Dat heb ik veranderd naar om de 3 1/2 uur voeden overdag, en 's nachts op verzoek. Heb hem een tijdje alleen maar op verzoek gevoed maar dat ging helemaal mis. Ik ga hem vast wel weer standaard op verzoek voeden, alleen moeten eerst ff de rust en regelmaat terug zijn.

Het was namelijk zo dat toen ik ben begonnen met op verzoek voeden, hij om de 2 uur een fles kreeg. Ik zag de signalen als honger maar achteraf zou het ook gewoon de vermoeidheid geweest kunnen zijn. Het resultaat was: weinig slapen, veel huilen en veel te veel eten. Na alles geprobeerd te hebben zijn we in het ziekenhuis terecht gekomen bij een kinderarts en die vertelde ons dat hij minder voeding moest krijgen omdat ie daar waarschijnlijk last van had.. Hij zat toen met een gewicht van rond de 4,8kg over de 900ml per 24uur. Nu is een klein beetje meer niet zo'n probleem maar dit was echt veel te veel. Dus afbouwen en een schema. We merkten gelijk verschil, alleen het slapen en in slaap vallen lukte nog niet goed. Vandaar mijn vraag hier.

Maar zoals ik al zei ik heb het gisteren wat aangepast en heb me goed ingelezen over de slaapsignalen en tot nu toe is het goed gegaan :)

Bedankt voor de reacties iedereen.

Share This Page